ברוך שעשני בת אדם

icon_set_3_50
המערכת

מקום לתשובות

הי שותפות אהובות!

במדור הזה עולות שאלות ותשובות שפורסמו בקבוצת וואטסאפ של מדרשת "פנימיות" בשם "המקום לכל השאלות" שאפשר לשאול בה שאלות בהשקפה, באישור מנהלת המדרשה כמובן וצוות המשיבים.


 

בתפילה לעיתים חוזרים על עצמם משפטים שמנוסחים ב"לא…", למשל אל תביאני לידי נסיון, בזיון"

שלא עשני גוי, אישה…

יש סיבה שזה לא כתוב בלשון החיובית?

 

 

*

 

נצא מנקודת ההנחה שהתורה היא אמת מוחלטת. וכל הדיעות וההרגשות שנולדו מאיתנו בני האדם במהלך שנות חיינו – נקראים בשם "הנחות העולם". זאת אומרת שאפשר לשאול עליהם, לחקור את האמת שבהם ולהטיל בהם ספק.

ולכן השאלה מלכתחילה צריכה להיות על  הפסיכולוגיה החיובית – האם היא נכונה בכל מצב? עולה בקנה אחד עם השקפת התורה בכל מצב?

 

השאלה שלך מזמנת חיבור נפלא לשאלה קודמת שעלתה כאן בעבר לגבי "חכמה בגויים תאמין".

למדנו שבכל חכמת גויים, בפרט אם היא קשורה לאמונות ותפיסות, נבדוק בזהירות את התאמתה להשקפת התורה.

 

נראה למשל:

האם עשרת הדיברות מנוסחות בלשון חיובית?

ממש לא.

 

מה זה אומר? שלשון חיובית היא נהדרת במצבים מסויימים, ולא נכונה לחלוטין במצבים אחרים.

מתי למשל?

כשעוסקים בהבהרת האסור והמותר.

התורה מלמדת אותנו להיות ברורים וחדים בענייני טומאה וטהרה. איסור והיתר. אין התנסחויות יפות ורכות. כי זה עלול לבלבל לטשטש.

 

אם ניקח (אך ורק!) לצורך השוואה את חוקי התנועה, נראה שיש בהם ניסוח חד וברור. שלילי לחלוטין היכן שצריך. שכן מדובר בעניינים של חיים.

אין שם מקום לעדינות.

אור אדום אסור לעבור.

ודו"ח הוא דו"ח.

 

היכן תהיה העדינות למשל?

בעניינים של בין האדם לחברו.

שם נתאמץ לפרש לחיוב את השני, שם נתאמץ לפנות בלשון חיובית. שם ננסח את עצמינו באופן מטושטש כדי לא לפגוע וכד'.

 

גם את העדינות אנחנו לומדים מהתורה עצמה, באותם נושאים שאינם הלכתיים אלא תיאורים, נראה אריכות בתיאור (שלא כדרכה בד"כ). וזאת על מנת שלא לפגוע או כדי שלא לעשות שימוש בביטויים שליליים, לדוג' "החיה אשר איננה טהורה" במקום המילה "טמאה".

 

שיטות הניסוח הפסיכולוגיות יכולות לעזור לנו ככלי בניהול צוות מתוך מוטיבציה חיובית, למשל. אבל שלא נתבלבל לנסח את התורה והתפילה מחדש באופן ש"ירגיש לנו חביב".

כי הקו של התורה הוא הנכון והאמת. בכל מצב. אנחנו מובלים על פיו ולומדים ממנו. והאמת תכונתה היא בהירות וחדות.

 

חשוב להוסיף, כי מומלץ ללמוד ביאורי תפילה בפרט באותם קטעים שיש לך שאלות על הניסוח. יכול להיות שהבנת המשמעות העמוקה של המשפט (ולא רק המשמעות הפשוטה שלו) – תעניק לך הבנה מדוייקת יותר גם לגבי הניסוח הסצפציפי.

 

 

(השיבה: הגב' אסתי משי זהב)

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
איך עושים מבצעים?
60
מקום לתשובות הי שותפות אהובות! במדור הזה עולות שאלות ותשובות שפורסמו בקבוצת ו...
הבוחר בנביאים טובים /30
ספר
יוסף והאחים /2 האחים מגיעים למצרים. שם הם נקראים לבוא לשליט. הסיבה ברורה להם....
רגעים מדהימים שלך
icon_68
אספתי כמה רגעים מדהימים שלך. אני מבקשת שנעמוד בסיום הפוסט למחיאת כף  משותפת. ...
ספירלת העומר /2
עציץ
שלום לכולנו 🥰 זוכרות את השאלה מהפוסט הקודם? מעולה, עכשיו תשמרו אותה עוד קצת ב...
בין הקוץ לפרח /39
פרח סגול
שקט לפעמים טומן בתוכו סערה, תקתוקי השעון המונוטוניים הוסיפו כביכול לרוגע המדו...
הבוחר בנביאים טובים /29
כתר
יוסף והאחים.   האמת, לא ידעתי מה לכתוב, ואיך לכתוב. אבל   secret  ביקשה....
מגששות לאן?!
שבוע מבורך!   למה נראה לך שזו דילמה רק שלך ורק בגיל שלך? אני כאן כדי ליי...
הבוחר בנביאים טובים /28
25
יהונתן בן שאול תודו שחיכיתן לדמות הזו… יהונתן אומנם לא דמות מרכזית בתנ&...
פוסטים חדשים
יומן 5#- זהירותת יש בפנים פצצהה💣💣
לפני שבוע אחיות שלי👩🏼‍🤝‍👩🏼 ואח שלי🧑🏻 טסו🛫 לארץ🛬 עצוב😥 מאוד😪 מאוד😭 מאוד😭😭😭😭😭😭 ...

קציצה שרופה

הייתי רוצה חיבוק #2
חור בעץ = חור בלב. פעם ישבנו אני וחברתי לעשות לעצמינו בדיקה קטנה כדי לדעת על ...

עדשית

אוף למה הבלבול כל כך נורא
למה אני למרות שאני יודעת שזה לא בסדר ולא טוב אני ממשיכה לעשות אותו? וזה בלי ש...

סתם עוד מישהיא

מה עדיף????
אז תקשיבו לדעתכן יותר טוב להיות מישהי שמגיעה ממשפחה חסידית ושומרת על הכל וכל ...

לא בטוחה

סקר אהבה
אפשר קצת להרגיש חפרנית ?? (לרוב אני טאקטית😉) 1.יש אדם בעולם שאת מרגישה כלפיו ...

S

שאלה הזויה...
יש כאן מישהי שהגיבה לעצמה על פוסט? בשם אחר, כאילו היא מישהי שאהבה אותו…...

לא מזדהה.. בושות

בואו ילדים, נספר פה סיפורים📖🎶/19
סיפור חסידי📖 מקורב שאל את הרבי ביחידות, איך הרבי עונה לכל אחד כפי עניינו בכ&q...

AGK

Something to think about4
חוסר הידיעה קשה יותר מהידיעה עצמה. גם כשהיא שלילית.

#31#

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *