למה חבד לא ישנים בסוכה?
זה מרגיש לי כאילו חבד חושבת שהיא מעל ההלכה. – לא אוהבת את הגישה הזאת ?
אז למה באמת?
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
37 תגובות
חבל שאת חושבת ככה כשכל כך הרבה מאמרים נכתבו על הנושא. הרבי היה יהודי של שולחן ערוך והאחרון שימקם את עצמו מעל ההלכה, או אפילו בדרגה שווה וקרובה לה. והוא גם הסביר את העניין הזה מבחינה הלכתית לגמרי. מוזמנת לבדוק אותי.
עניין שינה בסוכה לא קשור להלכה.
הרמ"א כתב שלא לישון מכל מיני סיבות והרבי הוסיף סיבה עיקרית שהסוכה קדושה ושינה זה משהו טמא ולכן נוטלים ידיים בבוקר ולא משאירים את מי הנטילה בחדר כי זה מטמא את החדר ואסור להתפלל ליד מי נטילה של אחרי שינה.
ד.א. עד שהרבי אמר שלא לישון
היו הרבה מאוד מכל סוגי הדתיים והחרדים שלא ישנו
רק שפתאום שהרבי אמר אז כמה מתנגדים באו ועשו ביג דרמה ופתאום התחילו לישון בסוכה ולא נפרט את שמם (מגדולי הליטאים המתנגדים…!!!!)
היי תקראו תתגובה של
@נמאס לי כבר מהגלות. לא שם מפוצץ – אבל הכי אני.
בול,
והיישר מהמקור;)
תשאלי רב לפי דעתי
אבל זה לא קשור להתנשאות שונאת את זה שיוצא דופן יוצא מתנשא?
לפי המידע שבידי זה כי הסוכה קדושה מידי לשינה ולכן כך אמר הרבי
אבל כמו שאמרתי תשאלי רב
חחח השאלה עלתה רק עכשיו מסוכות או מה? ?
בכל מצב…
חב"ד לא ישנים בסוכה מסיבה מוצדקת.. אל תדאגי….
גם אני ממש לא אוהבת את הגישה הזו. אז מזל שהיא לא הגישה של חב"ד, הא?
לשאלתך, חב"ד לא ישנים בסוכה מכיוון שבסוכה יש אורות רוחניים גבוהים כלכך, שזה גורם צער – והמצטער פטור מן הסוכה. (כן, את יכולה לברר בשולחן ערוך)
בכל זאת, אנחנו החסידים הפשוטים -עם כל הכבוד, לא ממש מרגישים כמו האדמור"ים את הקדושה של הסוכה. אז?
ובכן, חסידים מטבעם רוצים להתנהג כפי שהרבי מתנהג, ולציית להוראותיו. כאשר אינם יכולים לעשות זאת, זה גורם להם לצער – ושוב, המצטער פטור מן הסוכה.
הרבי מוסיף במכתבים , שמנהג החסידים באי השינה בסוכה הוא משום בזיון בקדושת הסוכה, ודווקא שינה, משום שבשינה אדם אינו יכול לשלוט במעשיו, וכן מתפשט ומתלבש לפני השינה,
ואני חייבת להגיד לך שאפילו אני מצליחה להבין את ההרגשה. לעשות דבר גשמי כל כך במקום קדוש ונעלה כל כך?
מקווה שהצלחתי לענות טוב:)
אם את באה בגישה כזאת, זה לא עושה חשק לענות לך.
אם את רוצה באמת לדעת, בלי לקנטר, תשאלי שוב ואענה
למרות שבטח יש כאן בנות שכבר יענו לך..
זה לא שחבד מעל ההלכה!
בעצם למה ישנים בסוכה?
כאילו למה יש מצווה(?)כזו הסימן שאלה הוא פשוט כי אני לא יודעת עם זה מצווה או מנהג
שתעני לי תשובה אני יתן לך תשובה על השאלה
יש כזאת מצווה כן.
חברות למה אתם לא עונות תשובה לענין?
הסיבה שחב"ד לא ישנים בסוכה זה ככה:
האדמו"רים שמבינים בכל האורות שיש בסוכה פשוט לא מסוגלים לישון בסוכה וכמו שידוע המצטער פטור מסוכה…
והחסידים שכל כך רוצים לעשות מה שהרבי עושה ולחקות אותו אבל לא באמת מבינים בכל האורות וכל כך מצטערים על כך ואם הם ישנו בסוכה מה הם ירגישו? שוב אותה נקודה הם יצטערו אם הם ישנו בסוכה ולכן הם פטורים…
פחח בדיחה עצובה.
קיצור שולחן ערוך – של מי?
אדמור הזקן – אם לא ידעת.
אני לא רוצה לפנטז, ולכן אני מצטטת לך הישר מהמקורות,
*אם את רצינית, תקראי*:
אדמו"ר האמצעי שאל בנוגע לשינה בסוכה: "כיצד אפשר לישון במקיפים דבינה"? בהסבירו שבסוכה מאיר אור אלוקי גדול מאוד והוא מקיף את האדם, ולא רק אותו אלא את כל ענייניו שעשה בסוכה(!), ומכיוון שיש אור אלוקי גדול שכזה, איך אפשר לישון בסוכה? – על דרך לשון הכתוב: "אכן יש ה' במקום הזה ואנוכי לא ידעתי". לו ידעתי, לא הייתי יושן במקום קדוש זה.
ואם את באמת באמת רוצה להתעמק ולהבין אז הנה קישור לאתר COL, שבו יש את הנושא בפירוט רב יותר- מכל ההבטים?
https://col.org.il/news/113372
תעדכני כשקראת,
ולכל שאר בעלות הספק בנוגע לתורת ודרכה של חבד –
נשמח מאד שלפני שאתן מפזרות ביטויים בחלל האוויר תבדקו לעומק את הנושא,
ואם אתן חסידיות אמיתיות – תלמדו על המושג קבלת עול.
אם הרבי אומר – כך עושים.
#אני_סומכת_על_הרבי.
חבד בהחלט מעל ההלכה בדברים מסוימים
לא אוהבת? זה החיים מותק לא הכל בא לנו בטוב
במיוחד דברים צודקים?
מזתומרת?
תסבירי
לא אהבתי איך שאמרת את זהה
אין כזה דבר "חבד מעל ההלכה"!!!!
הלכה זה הדבר הראשון שיהודי צריך להקפיד, ואם יש משהו בחבד שלא נראה לפי ההלכה, צריך לברר ולבדוק ובטוח תגלישזה א סותר
זה לא גישה שחושבת שהיא מעל ההלכה בקטע מתנשא, זה גישה שלא מסתפקת בהלכה יבשה אלא מעמיקה לדברים נוספים בתורה.
דווקא הסיבה שלא ישנים בסוכה לדעתי היא סיבה ממש יפה שמראה את העומק שיש בחב"ד.
היי לך:)
אז קודם כל, חב"ד לא מעל ההלכה ולא מרגישה מעל ההלכה!
וסתם שתדעי שהרבי אמר הרבה פעמים להרבה אנשים להקפיד על ההלכות כמו שכתובות בשולחן ערוך. זה חשוב מאווווד לרבי ו (אני מקווה;) גם לנו!
לגבי העניין של השינה בסוכה, הרביים לא ישנו בסוכה כי בסוכה יש כל כך הרבה קדושה וכל כך הרבה אורות עד שהם פשוט לא יכלו לישון בה (!!!)
ואנחנו, בתור חסידים, לא ישנים בסוכה פשוט כי הרביים לא ישנו בה. זהו.
ממש ממש ממליצה לך לשאול מישו חסידי שאת מעריכה וסומכת על הדעה שלו (או שלה;) )
אהה ומעניין אותי לדעת, למה את חושבת ככה? כאילו איך ראית את זה?
לישון בסוכה זה לא הלכה זה רק מנהג של חלק אנשים ויש להם סיבה ולנו יש סיבה למה לא..
חב"ד לא מעל ההלכה
חב"ד הולכים עם ההלכה יד ביד:(
אנחנו חסידים של הרבי
חסיד עושה מה שרבו עושה
הרבי לא ישן בסוכה. מכיוון שסוכה זה דבר קדוש.
ולישון במקום קדוש אממ פחות
בדיוק כמו בבית כנסת לא ישנים למה? כי זה מקום קדוש..
ככה הרביים נהגו, ואנחנו נוהגים כמו הרביים ברוב הדברים. מה שנקרא- מנהגי בית רעבע
בקצרה חב"ד לא ישנים בסוכה בגלל הקדושה הרבה שלה
זה התימצות של התימצות של התימצות
אולי מישהי תביא כאן את הרעיון בשלמותו
העליתי תשובה עם כלל ההסברים למה לא העלו אותה?????
ואם אני אסביר קצת יותר באריכות אז בעצם האדמורים בחב"ד לא יכלו לישון בסוכה בגלל האורות הקדושים והנעלים שמאירים בה.
אומנם החסידים הם לא בדרגה של הרביים אבל מכיוון שהחסיד רוצה לחקות את רבו ומצטער מכך שהוא לא מרגיש את האורות הנעלים הוא גם בכלל מצטער והמצטער פטור מן הסוכה.
זה השיחה שהרבי אמר על הנושא, את לא הראשונה ששואלת.
הבאתי אותה בתמצות של התמצות א את רוצה זה המקור של השיחה:
שיחת יום ב' דחג הסוכות, יום שמחת תורה ושבת בראשית תש"ל
את יכולה לחפש את זה בגוגל, בטח יש את זה גם במבואר אבל שימי לב שאת מסתכלת באתר מוסמך.
ויש גם אנשים שאומרים שזה גם בגלל שמקורה של חסידות חב"ד הוא ברוסיה שזה מקום קפוא ואי אפשר כל כך לישון שם בסוכה כי זו סכנת מוות ומזה התפתח המנהג. אבל אני לא יודעת את נכונותה של שמועה זו אז קחי אותה בערבון מוגבל.
ואגב חב"ד הם לא היחידים שלא ישנים בסוכה, גם חסידות בעלז אם אני לא טועה לא ישנים בסוכה וגם פלגים מסוימים בציבור הליטאי.
כי הקדושה והאור הגדול שיש בסוכה לא מאפשרים להכניס אליה דבר כמו שינה.
לכן גם מקפידים לא לדבר דברי חולין בסוכה.
חחח מותק, חב"ד מעל ההלכה, בדיוק כמו שאמרת.
חחח דווקא להפךךך
אנחנו חושבים שהסכה יותר מידי קדושה בשביל שאנשים כמותנו ישנו בה
אוי הצחקת אותי עם השאלה הזאתי פעם הבאה תבררי קצת לפני שאת שואלת
למה יש כאלה שמרשים לעצמם לשתות ולאכול מחוץ לסוכה??
מרגיש לי שהם חושבים שהם מעל ההלכה….
"חסידי חב"ד נוהגים שלא לישון בסוכה. ונוהגים בזאת על פי דבריו של אדמו"ר האמצעי, שקדושת הסוכה אינה מאפשרת לישון בתוכה."
לא ישנים בסוכה בגלל שהיא כ"כ קדושה
יש סרטון של הרבי (פתוח בנטספארק כמובן) בנושא הזה. תראי ואח"כ אם יהיה לך משהו לשאול תחזרי לפה
נכון שולחן ערוך יש ספרדי אשכנזי וכו'.. או איך שלא יגידו את זה?
אז יש גם שולחן ערוך של האדמור הזקן
וחוץ מזה תתעמקי רגע מה הסיבה?…
וזה שיש כאלה שאוכלים מחוץ לסוכה על ימין ועל שמאל??
כל שיטה והדרך שלה..
זה מה שהפריע לך בחיים?? ?
כשאת באה בגישה הזאת, זה לא עושה חשק לענות לך, צר לי.
אם את באמת רוצה לדעת, בלי לקנטר, מוזמנת לשאול שוב ואשמח להסביר לך את העניין.
חחח לא יודעת למה
אבל השאלה הזאת הזכירה לי סיפור:
אני לא זוכרת את הפרטים, אז אשמח לעזרה…
הייתה מין קבוצה כזאת שכינו אותה "המלאכים", לא זוכרת בדיוק מה הם היו, ופעם אחת, בסוכות, הרבי ישב בתוך הסוכה עם מלא חסידים ואמר מאמר\שיחה. אחד מה- "מלאכים", שרצה גם לשמוע את המאמר, אבל כבר אמרתי שאני לא זוכרת מה הם היו.. אז קיצר, הוא כאילו לא יכל, נגיד תקחו את המסנגדים, שלא "יכולים" לשמוע חסידות.. אז נראלי הם היו משו בסיגנון..קיצער, הוא עלה על הסכך והקשיב מלמעלה.
פתאוםםם, באמצע השיחה- כנראה הוא היה שמנמן, או שלא, בכל מקרה- בוםםםםםם
כל הסכך נופל- היישר על השולחן-מולללל הרעבע…..
וכמובן, מי נופל יחד עם הסכך?
ההוא..
ואז הרעבע חייך ואמר- "או, נפל עלינו מלאך מין השמיים"….
חחח לא יודעת, סתם נזכרתי, אשמח לדיוקים בסיפור…(;
בנות אם אפשר הסבר למושג החדש שאני שומעת "חב"ד מעל להלכה"
יש לכם מקור למשפט הזה?
אמנם לא רשמתי את זה,
אבל יכולה להבין.
רק עם דיוק קטן- לא מעל ההלכה,
כי אם – מעבר להלכה.
ההגדרה של "חסיד" במקורות – זה מי שנוהג לפנים משורת הדין – ז"א מעבר להלכה.
בימינו "חסיד" – זה מי שנוהג על פי פנימיות התורה – ז"א מעבר להלכה.
אז כן, אנחנו משתדלים לנהוג מעל ההלכה 🙂 זאת אומרת… מעבר 🙂
האם זה הסבר שמניח את הדעת? ?
זה מעבר להלכה
אני בכלל בכלל לא אוהבת את מי שכתבה כאן שאנחנו מעל ההלכה.
זה לא אפשרי ואי אפשר לחסיד\ה לומר אתזה בכלל
אפילו ברמת המילה
את-מעל-ההלכה??
באיזה רשות??
וזה לא משנה למה התכוונת ולמה לא
תכלס-זה המילים
אז תחשבו שוב על מה שאתם מוציאות מהפה;)
וחוצמזה,
שחסיד לא יכול להיות מעל ההלכה
אולי הוא כמו שאמרת לפנים משורת הדין,
אבל הבסיס של חסיד?
זה יהודי של שולחן ערוך (זה הרבי אמר, מקווה שמדייקת בביטוי)
לא בהקשר של הסוכה אבל יש כזה דבר שניקרא מידת החסידות כלומר להתחסד עם הבורא ולעשות יותר, מעבר להלכה היבשה.
תמיד לא הבנתי למה מתים על קידוש ה' ברעב כדי לא לאכול אוכל לא כשר כי הרי על פי הלכה זה כן מותר… אחרי שלמדתי קצת תניא והעמקתי בחסידות התבהר לי הכל.
חושבת שזה באמת עניין של למידה.
פעם אחת הייתי האוטובוס עם ילדים קטנים מהבצפר והיו בנות שעמדו כדי לא לשבת ליד הבנים והנהג שאל אותי למה הם לא יושבים אחד לי השני… אמרתי לא שזה אסור על פי ההלכה ואז הוא שאל אותי כזה, אבל חב"ד לא מקלים יותר?
אז לא, חב"ד לא מקלים והם לא מעל ההלכה. חב"ד הולכים לפי ההלכה ולפי מידת החסידות. ההלכה היא דבר מאוד מאוד חשוב וההוכחה היא שהאדמו"ר הזקן טרח לכתוב שולחן ערוך…
אין לי מושג אם משהיא קראה את זה אבל אם כן אז מקווה שהובנתי.
כי האדמור האמצעי קבע מכל מיני טעמים שנזכרו להלן שלא ישנים בסוכה. ובגלל שהוא רבי יש לו את הכוח להחליט כזה דבר.
ובגלל שאנחנו החסידים שלו אנחנו עושים בדיוק את ההוראות שלו.
עכשיו ברור?