צריכים להפנים
בשבת מברכים אלול תשי״א אמר הרבי:
״רוצה אני לבאר עניין, ובקשתי, אשר כל אחד יפרסם זה בכל אופן שהוא יכול, ואחרי שבת קודש יפרסמו זאת גם באופנים שאי אפשר להשתמש בהם בשבת.
רשאים לומר הדברים בשמי או שלא בשמי, ובלבד שתהיה תועלת יותר לפרסום והעיקר לקליטת הדברים אצל השומעים".
אלול ראשי תיבות "אנה לידו ושמתי לך", פסוק שמדבר אודות ערי מקלט. מה הקשר בין ערי מקלט לאלול?
בתמציתיות:
הרבי מסביר שכמו שאדם שרצח בשגגה צריך לנוס לעיר מקלט שתגן עליו, כך אדם שהוציא כוחות נפש מיותרים על עבירות (ובכך ׳רצח׳ כביכול את נפשו האלוקית), צריך לנוס לחודש אלול. חודש אלול, על ידי חשבון נפש ותשובה, הוא העיר מקלט על המעשים הלא טובים שעשה האדם במשך כל השנה.
ובקצת יותר ארוך, חלק מהשיחה בעיבוד קל:
בכל עבירה שאדם עושה הוא נוטל ומוציא דם וחיות מנפש האלוקית שבו, ומוסרם ליצר הרע. הוא שופך דם בשוגג או במזיד.
חודש אלול, הוא ערי מקלט. אם החוטא גולה לחודש אלול, מנתק עצמו ויוצא מהישות והמציאות שלו, יוצא מהרצונות, הרגלים ומסקנות של השכל טעם ודעות שלו, והוא "נס שמה" ומחליט אשר "שם תהא דירתו", כלומר, שהוא מחליט בנפשו "להתיישב שם", לסדר ימי חייו בסדר החדש של חשבון נפש ותשובה, אזי "גלות מכפרת".
ולא רק העניינים הלא טובים שעשה בשוגג יתכפרו, אלא גם העניינים הלא טובים שעשה במזיד יתכפרו.
ואפילו אם אינו יכול להגיע למדריגת תשובה מאהבה, שאז "זדונות נעשות לו כזכיות", אבל, עושה הוא תשובה מיראה על-כל-פנים, אם מיראת העונש או מיראת הדין, או מיראה של ימים הנוראים, מיראת "אני לדודי ודודי לי" (ראשי-תיבות אלול) אזי "זדונות נעשות לו כשגגות" ו"גלות מכפרת".
עד כאן זה היה בערך ציטוט (עם דילוגים ועריכות…)
מה זה אומר יראת "אני לדודי ודודי לי"? הרבי מסביר (בחלק שדילגתי אותו:)), היהודי מתבונן בכך שהוא קשור עם התורה והקב"ה, והוא בעצמו – על-ידי העבירה, אשר "עונותיכם מבדילים ביניכם ובין ה' אלקיכם", מרוחק ומנותק מעצמות ומהות א"ס ב"ה – הנה, כאשר מתבונן ומתעמק בזה בא לידי תשובה מיראה.
בסיום השיחה אמר הרבי (וכאן אנחנו בחלק של ציטוט מדויק:) )
"וזהו העניין שצריכים לפרסם:
הקב״ה אומר לישראל:
אני נותן לכם עשרים ותשעה, שלושים יום, אשר במשך הימים האלו אם תנתקו עצמכם מהרגילות והנהגות הלא טובות שנהגתם בהם עד עתה- ״ונס שמה״. תנוסו לתוך סדר והנהגה של אלול להשתקע שם- אזי תוכלו לתקן כל מה שלא היה כראוי עד עתה, ובמילא יהיה למקלט מגואל הדם- מכל הקטרוגים.
ועל ידי תשובה (בתחילה תשובה מיראה, שזדונות נעשו לו כשגגות, ואחר כך תשובה מאהבה, שנעשו לו כזכויות) תכתבו ותחתמו לאלתר בספרן של צדיקים.
ש נ ה ט ו ב ה ו מ ת ו ק ה״.
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
2 תגובות
וואו, בדיוק יצא לי ללמוד את השיחה הזו. וואו! כתבת את זה מדהים!! מיוחד ממש!! ממש כייף וברור לקרוא!
אלופה שככה את מפרסמת!
זה חשוב ממש!!
כל הכבוד ! שיחה מהממת!