פרק י' חלק ב' – 'בני עליה'
לפרק הקודם
איך אנו יכולות להוריד שפע לחיינו
אנו בדרך להבין את סודו של הבינוני. וכדי שנבין טוב יותר מיהו בינוני, לוקח אותנו אדמו"ר הזקן להבין קודם מה זה צדיק ומיהו הרשע?
אמנם צדיק הוא בן עליה, ודרגה גבוהה שאיננה נדרשת מאיתנו. אך גם בתוכי יש חלק צדיק ולכן עלי לדעת –
מיהו הצדיק?
ומהי עבודתו בעולם?
הכינוי של הצדיק הוא בן עליה.
למה הוא נקרא כך?
כי זו מעלה מיוחדת!
אך יש לזה גם משמעות פנימית:
הצדיק לוקח את כל העולם ומעלה אותו לקדושה.
גם את הרע שבו.
וחשוב שנדגיש כאן שוב נקודה חשובה:
רע הוא לא מה שאנו קוראים לו רע, אלא כל דבר שלא שייך לקדושה בגלוי. בעצם זה כל העולם כולו.
אלוקים רוצה שנהנה מכל מה שברא בעולם באופן שנקלף את הקליפה
שמחביאה בתוכו את הפרי, את המהות הרוחנית שבתוכו
.
'בן עליה', לפי הזוהר, הוא זה שהופך את החושך לאור ואת מרירות העולם למתוק סיבה נוספת שצדיק נקרא 'בן עליה', שגם
האינטרס שלו טהור בתכלית
– הכל
לצורך עליון. אפילו לא כדי שהוא יהיה בדרגה רוחנית גבוהה
.
כמו שנאמר: 'איזהו חסיד? המתחסד עם קונו'. אדם שפשוט רוצה לעשות חסד עם אלוקים.
חסד עם אלוקים?
איך אפשר??
כן. אני הקטנה יכולה לעשות חסד עם ה'
.
ה' רוצה שיהיה לו כאן בעולם הזה, התחתון בית
– משכן.
ואני יכולה לארח אותו אצלי 'ולבנות לו בית' בכל מה שאני מתעסקת בבית, בעבודה ובכל מקום.
זה מה שאומר הזוהר – 'עם קונו"– עם קן דליה" מל' קֵן – בית.
לדוגמא:
אני מתיישבת לאכול ארוחת בוקר. במקום לאכול סתם כי מתחשק לי
או כי אני רעבה – אקדיש רגע לברכה ולהתבוננות על הטוב והשפע שנתן לי הבורא
. – העליתי לקדושה את האוכל!
לוקחת 2 נרות ומדליקה בערב שבת
– לקחתי חפץ שהיה לי בבית, שלא היה לו מהות רוחנית מיוחדת –
ובכוונה שלי ובברכה "אשר
קדשנו להדליק נר של שבת" הפכתי את השעווה והחומר לחפץ של מצווה, העלתי אותם ואותי לקדושה
.
היופי הוא שזה רק התחלה של מעגל שפע שיורד אלי בחזרה
.
איך זה קורה
התעוררות למטה בעולם מביאה התעוררות למעלה. או בלשון חז"ל: 'איתערותא דלתתא' מביאה – 'איתערותא דלעילא'.
כשאני מבינה שבכל דבר שאני עושה בחיים יש פוטנציאל של קודש, ומעלה אותו לקדושה קורה דבר מופלא ביותר:
נוצר בעולמות עליונים ייחוד – קשר בין 'קודשא בריך הוא' – שזה שם אלוקים הקדוש והנבדל מהעולם לבין 'שכינתא' – השם שמבטא את השכינה ששוכנת פה בעולם (זה מקור הביטוי שאומרים לפני חלק מהמצוות: 'לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתא' כי על ידי המצוות נוצר היחוד)
וכשיש ייחוד בעולמות עליונים – זה מוריד בחזרה שפע אלי ולעולם כולו.
2 תגובות
יפה, תודה שאת מזכה אותנו בלימוד התניא
מהממם כול הכבוד לך!