נשמה וסימן שאלה / 6

47
מניאר

חי צומח דומם?

לפרק הקודם

שאלום חזרתי שוב השבוע.

 

סיימנו את הפרק הקודם בשאלה הזאת:

למה לא מספרים על אברהם אלה רק מהציווי לך לך?
אם הכתוב מתחיל לספר על אברהם אבינו בתור היהודי הראשון, זה אומר שהציווי לך לך מבטא את נקודת היהדות.
איך?


***


אני יוצאת מהנחה שכולכן מכירות את המשחק "חי צומח דומם"
אני יוצאת מעוד הנחה – שהמשכילות שבינינו יודעות שהנבראים מתחלקים לארבע סוגים ולא רק לשלוש. ( חמדותיי, זה לא כולל ילד, ילדה ומשפחה….)


אני תוהה מי זה שהמציא את המשחק וקבע סדר כזה עקום. בהתחלה חי ואז יורדים דרגה צומח, יורדים עוד אחת דומם ואז מתחילים עם ילד או ילדה – שבתכלס זה האדם הדרגה הגבוהה יותר.
(בגרסה של ארץ עיר זה יותר מוזר, מתחילים עם דומם ועוברים לחי)


הסדר הנכון הוא
דומם – חסר חיות
צומח – חי אבל חסר יכולת תנועה
חי – יכול לנוע אבל חסר שכל

מדבר – יכול לדבר, ויש לו שכל.

אלו שהבינו את התהליך מחשבה שלי, יגידו עכשיו את תגידי שיש דרגה חמישית בבריאה והיא היהודי.

אז אלו שחשבו ככה, צל"ש כי אני באמת כותבת את זה, אבל אל תשאירו ככה, כי זאת רק התחלה ( במילים פחות מנומסות, נסתור את זה אחר כך).


החכמים אומרים שדרגת היהודי היא דרגה חמישית בבריאה. היא לא רק חלק נבחר מדרגת המדבר, אלה היא דרגה חמישית בפני עצמה, וההבדל שבינה לבין דרגת המדבר הוא כמו ההבדל שבין דומם לצומח.

אז כמו שהזכרנו ישנם ארבע דרגות שכל אחת מהן שונה לגמרי המדרגה שלפניה. בואו נחדד עוד קצת.
גם בדרגת הדומם יש דרגות.
יש עפר, שהוא הנחות שבדומם
לעומתו גם יהלום נקרא דומם. למרות שהוא נעלה הרבה יותר מאשר העפר, אי אפשר לומר שהעפר הוא דומם והיהלום כבר בדרגה אחרת.
ואפילו, לפי עצם הדבר, אין ערך בכלל בין דשא ( לא סינטטי כמובן ) ליהלום.


הדרגה הפחותה ביותר בצומח נעלת במהותה הרבה יותר מאשר הנעלה שבדומם. הצומח הוא חי, יש לו חיות, הדומם לעומתו מת. וזה הבדל עצום.


ההבדלים בין דרגה לדרגה מתבטאים במשהו פנימי הרבה יותר.
ברור שעדיף להיות האדם הפחות ביותר, מאשר השועל לדוגמא, הפיקח שבחיות.
ואם אמרנו שיש דרגה חמישית ששונה בעצם מהותה – היהודי, ברור שעדיף להיות היהודי הפשוט ביותר מאשר הגוי החכם בעולם.


גם בדרגת המדבר ישנם הבדלים,
התכונות של בני יפת נעלות משל חם והתכונות של שם נעלות מאשר יפת, אבל זה לא הופך את 'חם' לבהמה או את שם לעל אדם. ההבדלים בינהם הם כמו ההבדלים בתוך אותה דרגה.

מכאן חייבים לומר, שיש כאן חידוש שבגללו היהודי נקרא דרגה חמישית.

האדמוה"ז מסביר בתניא שמעלת היהודי על הגוי מתבטאת בשני סוגים:


א. הנפש הבהמית, שיש לכל המדברים נעלית יותר – זה מתבטא בכך שהיהודים הם ביישנים רחמנים וגומלי חסדים מצד הנפש הבהמית שבהם שהיא מזוככת יותר. תכונות כאלו יכולות להמצא גם באומות העולם.
לכן המעלות האלו לא הופכות את היהודי לדרגה שונה לגמרי. זה תכונות טובות יותר אבל בתוך מין המדבר.


ב. יש לבנ"י נפש שנית, היא לא קיימת בכלל אצל שאר האומות, היא משהו נעלת לגמרי (הסבר מורחב יותר בפרק השלישי בבלוג ) לכן נקראו בנ"י בנים למקום, מצד הנפש שלהם שהיא שונה לגמרי עד שבנ"י נקראים דרגה חמישית.


אם כן, למה אומרים כולם שהנבראים מתחלקים לארבע דרגות בלבד? (חוץ מאשר במשחק הנ"ל, כבר סיכמנו שהחלוקה שם מוזרה)

וכאן מגיע החידוש.
לא רק שישראל הם דרגה חמישית, אלה שהם הרבה יותר מאשר ההבדל בין סוג המדבר לחי,
כי שניהם חלק מהבריאה
ואילו – הנפש – השנית – שבישראל – היא – חלק – מהבורא כביכול.
לכן הבריאה נחלקה לארבע סוגים בלבד, כי מעלת עמ"י אינה חלק מהבריאה אלה חלק מהבורא.


לכן גם המרחק בין גרגירי אבק לגלילאו גללי  לא שווה ערך להבדל בין פרט כלשהו בבריאה לנשמה שבישראל. כי המרחק הזה הוא בתוך הבריאה עצמה אלה שבבריאה יש דרגה נמוכה יותר ויש דרגה גבוהה.

לדוגמא:
בין אחד למיליון יש מרחק עצום.
אבל המרחק הזה לא משתווה בכלל למרחק שבין אינסוף למיליון, כי מליון הוא מוגבל, והמרחק הזה מוגבל, ואילו עמ"י שהם חלק מהאינסוף, אין פה יחס בכלל או מקום להשוואה.

והמעלות האלו איכותיות וכמותיות.
לנשום עמוק עכשיו

***

כאן הייתי אמורה לסיים את הפרק ולהמשיך לתשובה של השאלה ההתחלתית בפרק הבא.
אבל אני רוצה שתבינו למה הפרק הזה חשוב להבנת התשובה ולכן אני אתחיל לענות בקיצור.

כל המעשים של אברהם לפני ציווי לך לך הגיעו מצד מעלתו כ – אדם משכולל.
כל אדם עם תכונות נעלות יכול להגיע למקום כזה, נקודת היהודי, התבטאה בציווי 'לך לך' דווקא, היא זאת שהפכה את אברהם לדרגה שנעלת מהבריאה.
למה דווקא 'לך לך' ולמה מסירות הנפש בכבשן האש לא נקראת נקודת היהדות בעז"ה בפרק הבא.
המשך יום נעים!

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
מתגעגעת לחברה טובה
18
היי כולןןן הייתי רוצה שתתנו לי עצה בתגובות פליזז אז ככה, בזמן האחרון הרגשתי ש...
אני. שבירה.💔
פתק 15
צריך לשים עליי שלט שכתוב עליו באדום חזק- שביר!! צריך לעטוף אותי במליון עטיפות...
זו אני S, זועקת את זעקת האילמים
68
אני רוצה לזעוק את זעקת האילמים, אלו שלא מעיזים לזעוק. כולם חושבים שהחיים שלי ...
סתם משהו לומר לך מלב אל לב
icon_67
סתם משהו לומר לך מלב אל לב גם שאין חברות, ותמיד את בצד מסתכלת אל כולם במבט וש...
לא כל יום פורים.
73
אתמול, היה פורים. היום, נגמר. והלוואי הייתה האפשרות לשמור לי בשקית יפה- מעט מ...
זה היה היום האחרון
newEmotionIcon_03_42
אמאלה! את קולטת? עברו שנתיים וחצי. תגידי את עוד זוכרת? את הלילה הזה, שישבתי ל...
הלם קרב
80
דממה. אוויר נקי. אני נושמת. בוהה בנוף. הכל כאן רגוע. שלו. בוווום. באלגן. צעקו...
(ע)אובדת עצות
newEmotionIcon_03_38
אני לא מרגישה טוב בבית לא טוב לי אני עצובה ולא בגלל סיבה מסויימת פשוט לא באמת...
פוסטים חדשים
מתגעגעת לחברה טובה
היי כולןןן הייתי רוצה שתתנו לי עצה בתגובות פליזז אז ככה, בזמן האחרון הרגשתי ש...

אסתי

אני. שבירה.💔
צריך לשים עליי שלט שכתוב עליו באדום חזק- שביר!! צריך לעטוף אותי במליון עטיפות...

אוזניות ורודות

זו אני S, זועקת את זעקת האילמים
אני רוצה לזעוק את זעקת האילמים, אלו שלא מעיזים לזעוק. כולם חושבים שהחיים שלי ...

S

סתם משהו לומר לך מלב אל לב
סתם משהו לומר לך מלב אל לב גם שאין חברות, ותמיד את בצד מסתכלת אל כולם במבט וש...

Shoshi

לא כל יום פורים.
אתמול, היה פורים. היום, נגמר. והלוואי הייתה האפשרות לשמור לי בשקית יפה- מעט מ...

שיר הרס

זה היה היום האחרון
אמאלה! את קולטת? עברו שנתיים וחצי. תגידי את עוד זוכרת? את הלילה הזה, שישבתי ל...

דומיה נפשי

להתעלם זה כישרון...
רק מי שמתעלמת מעצמהמסוגלת להתעלם מהסביבה(תחליטו לבד אם זה טוב או לא)

שירבוטית

נפש טהורה
כאשר נוריד את ההסתכלות החיצונית על האדם , נוכל לראות את פנימיותו, את הנפש הזכ...

הדס

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *