באיזו קבוצה את?
בואו נעצום עיניים, ונחשוב רגע על הכיתה שלנו. יש כל מיני אפשרויות לחלק את הכיתה. גבוהות ונמוכות, פנימיסטיות ואקסטרניות, דוברות שפה אחת ודוברות כמה שפות, אוהבות מתמטיקה ואלרגיות ליצור הזה;) ועוד ועוד ועוד. יש סוג חלוקה נוספת שאני רוצה לדבר עליה. אפשר לחלק את החברות שלנו בכיתה ללמדניות ולא למדניות. עכשיו אני רוצה לחלק את סוג הלמדניות לכמה סוגים (ואם תרצי, תצביעי באיזו קבוצה את נמצאת…)
אז.. יש את הקבוצה ההיא שנקרא לה "הקבוצה הלגיטימית". קבוצה שבאמת לגיטימי שזה מה שקורה להן במהלך הלימוד לבחינה ובבחינה עצמה.
הקבוצה הזאת מאופיינת בסיכום כמעט מלא/ חלקי של החומר מעצמן. בנוסף הן משיגות צילומים והשלמות פה ושם מחברה או אחות גדולה. הן לומדות לבד/ עם חברות ובשעת המבחן, כמה לגיטימי, החומר צף ועולה. לפעמים צריך קצת לשפשף את הזיכרון/ לגרד תשובה מירכתי המוח אבל בתכלס, זאת קבוצה נכבדת של בנות שלומדות, והתוצאות בהתאם.
לקבוצה השנייה נקרא "הקבוצה הניסית". קבוצה שלא כל אחת זכתה להיכלל בתוכה.
הקבוצה הזאת מורכבת בעיקר מבנות ברות מזל, שלא הספיקו לסיים את כל החומר/ לא למדו מילהההההה (כמה לא לגיטימי…) ואיכשהו בשעת המבחן, נשלח להן משמים מלאך שתפקידו לתת להן הארות אלוקיות ו.. בום! הבנות האלה פתאום נזכרות שבשיעור המורה אמרה ש../ פתאום קלטו שפה המורה ניסתה להטעות אותנו אבל משמים שמתי לב ש… ועוד כיד הדמיון הטובה.
והקבוצה השלישית, לשם הרעיון היא תיקרא "הקבוצה הלא צפויה". קבוצה בה הבנות לומדות ומשקיעות, יכול להיות שכמו ואפילו יותר מ"הקבוצה הלגיטימית". יש מצב שהן יוצאות מהמבחן בתחושה טובה, אך בפועל, איזה באסה, לפעמים הן מקבלות נמוך יחסית לצפיות שלהן…
ואיך זה קורה?? אין שום מושג. פשוט תהליך על טבעי..
אולי היה איזה מיני בלאק אאוט שגרם לדבר. או אולי שקריאת השאלות נעשתה "חפיף", יכול להיות גם שפשוט המוח לא היה מסודר ומאורגן מספיק כדי לכתוב בצורה נכונה את התשובות.
(במאמר מוסגר, לפעמים באמת שאין הסבר הגיוני. פעם למדתי למבחן מסכם את כל החומר עם חברות ולבד. כשהגעתי למבחן, עניתי על כל השאלות בביטחון ויצאתי בהרגשה טובה. בפועל קיבלתי ציון נמוך מעובר.. הסתכלתי על המבחן ועל כל מילה שרשמתי (חוץ מהשם שלי והתאריך בערך;)) קיבלתי הערה והורדה בנקודות. אז לכולן זה יכול לקרות, לא לקחת קשה..)
ועם כל הכבוד לתירוצים ולהסברים, זה כואב ומעצבן שהפער בין הרצוי למצוי כל כך רחוק.
מה עושים?
תכלס, אין תשובה כמו "אני ארשום לך תרופה, תמרחי על האיזור הפגוע פעמיים ביום ותוך שבועיים תבואי לביקורת."
אבל בכל זאת, בואו ננסה לעזור לאותן בנות. אני ארשום כאן את העצות שלי, אתן גם בתגובות תוסיפו מהידע שלכן ותתנו עצות, ואם תהיה אפילו ילדה אחת שתקבל ציון שמתאים להשקעה שלה, יהיה זה שכרינו!
בין האפשרויות לכשלון הזה, היה כתוב בלאק אאוט.
על בלאק אאוט רשמתי פוסט נחמד (שגם אותו אתן מוזמנות להעשיר בתגובות שלכן:)) אתן יכולות לקרוא אותו, והרעיון המרכזי שלו הוא לעבוד על עצמינו בנקודה ש:
א. אני עשיתי את שלי, עכשיו צריך לתת לקב"ה להיכנס. אני מוצלחת וכישלון לא יבהיל אותי. ב. הדבר היחיד שיכול לזוז בסיטואציה זאת אני. לא המורה ולא המבחן..
האפשרות השנייה לכישלון הייתה אולי קריאת שאלות שנעשתה "חפיף". אז על קריאת שאלות אפשר לעשות מאמר שלם. הרעיון בקריאת שאלות הוא, שהדבר הראשון שנצרך הוא שקט נפשי. אל תתחילי לקרוא ולענות כשהכיתה עדיין בהמולה ואת מתוחה. זה מבלבל אותך. בנוסף, תקראי את כל המבחן מילה מילה, אם קופצות לך התשובות תרשמי אותן במילות מפתח על דף הבחינה. אחרי שסיימת לקרוא את כל המבחן, תחזרי לשאלה הראשונה, תקראי במתינות ותתחילי לענות. מנסיון, זה עושה סדר בראש:)
האפשרות השלישית והאחרונה שנתתי לכישלון (יכול להיות שיש עוד כמה, ומכאן זאת הבמה שלכן:)) היא שלפעמים המוח שלנו לא מספיק מאורגן בשביל לענות תשובה שתספק את המורה.
לפעמים, אצל בנות עם בעיות קשב, יש מצב שחומר מתורה מתערבב עם היסטוריה ונגיעות של ספרות. יש גם מצב שהלמידה תהיה כל כך טובה והחומר ישב בול על הקרקפת. אבל במבחן שום דבר לא עולה. למה? אפשר להשוות את המוח שלנו למגירות. לכל נושא יש מגירה. אצל בנות עם בעיות קשב וריכוז לעיתים יש בעיה עם הפתיחה של המגירות/ בלבול בפתיחה. לכן התשובה לא תהיה נכונה/ מעורבבת. ובינינו, מי אמר שרק לבנות מאובחנות יש בעיה במגירות? 😉
בעצה הקודמת שלי, אמרתי שבעת קריאת השאלות אפשר לרשום בחצי משפט את התשובה, רק כדי שהיא לא "תברח" לנו. אם באמת תשתמשו בעתיד בעצה הזאת (שהיא מומלצת בחום), יהיה אפשר לפתח אותה לעצה השלישית שלנו כאן. סדר וארגון של התשובה הוא דבר חשוב, כי ככה אנחנו גם בטוחות שהקפנו את כל החומר שהשאלה דרשה, וגם ענינו לעניין.
מה דרוש לסדר וארגון? טיוטה קצרצרה של התשובה על דף המבחן וידע בסיסי בכתיבת תשובה. פשוט יחסית. תשובה טובה היא זאת שעונה על השאלה על כל סעיפיה ומשמעויותיה. (ואם חשבתן לרגע שאני הולכת באמת להסביר בפרטיות על זה, נו בבקשה תהיו ריאליות זה משתפר רק כשעושים בפועל;)
בקיצור, בנות מהקבוצה "הלא צפויה", קודם כל כמעט כל אחת חוותה את ההרגשה הזאת במבחן אחד לפחות, אתן לא לבד.
דבר שני, אני מקווה שמה שנתתי פה יהיה רלוונטי לכן, ותשתמשנה בו:)
שתהיה לכולן הצלחה רבה בכל המבחנים (כן, גם לקבוצה הלגיטימית והניסית;)) שהלימוד יעבור בקלות וביעילות, ושהמבחן ירגיש בטוח ונחמד!
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
13 תגובות
מאמר יפה ומסכם מאוד. רק הפריעו לי כמה נקודות: א) בני אדם אוהבים ללמוד. בית הספר מותאם לאחוז מאוד מצומצם של אוכלוסיה שלומד בצורה כזו. אבל כולם אוהבים ללמוד. התבנית האקדמאית גרמה למילה 'למידה' להיות בעלת משמעות שונה לחלוטין.
ב) מה שתיארת כ'הפרעת קשב' הוא לחלוטין דפוס חשיבה, ולא הפרעה. ההגדרה השרירותית והלא נכונה הזו די פוגעת, דפוס חשיבה כזה הוא מיוחד והרבה יותר מועיל בחיים מאשר דפוס חשיבה של 'מגירות'.
ג) כתיבה מעולה ומטרה נעלה! אהבתי
א. צודקת, למידה יכולה להיות בכל המישורים. אני מלכתחילה התייחסתי כמובן מאליו ללמידת חומר בבי"ס. יכול להיות שהייתי צריכה לכתוב שזאת למידה לשם בחינות:)
ב. הפרעת קשב היא אכן הפרעה. זאת מציאות שלרוב מפריעה. אני יודעת שחלוקה עפ"י תוויות נחשבת לפעמים לפוגעת, מקטלגת וכו'. אבל במקרה שלנו, הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה, ובאנגלית היא נקראת Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Disorder פירושה הפרעה.השם הארוך הזה מוכר יותר בקיצור שלו- ADHD. (יכוללהיות שחשבת על לקות למידה ואכן- ADHD לא נחשב כלל ללקות למידה. יש הבדל בין הפרעה ללקות.) עכשיו, לADHD יש הרבה מאפיינים. היות והפרעת קשב יושבת על בעיה נוירו- ביולוגית (= במוח), לכן המוח פועל קצת אחרת. לחבר'ה עם הפרעות קשב יש אפיונים כמו היצף מידע, ומה שאמרתי על המגירות: בראש יש פחות ארגון, ובמילא, מצב של קושי בשליפה.
לכן, מגירות הוא אינו דפוס חשיבה. מגירות זה סה"כ דוגמה שנתתי בשביל להבין שהמוח שלנו שומר את כל המידע בדרך מסוימת ושולף עפ"י הצורך (מה שלא כזה אוטומטי אצל מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז)
ג. תודה רבה:) בהצלחה לך בהכל:)
אני יודעת יותר ממה שאת חושבת על הפרעת קשב, ומה שתיארת הוא בהחלט לא הפרעה! זה דפוס חשיבה! ואני יודעת כי אבחנו אותי מלא פעמים בגלל הדפוס חשיבה הזה, אין לי שום הפרעה ולעוד הרבה אנשים. יכול להיות שגם לבעלי הפרעה יש קו חשיבה דומה, אבל להבין משהו בזכות משהו אחר לא קשור או להיזכר בכמה נושאים זה לא הפרעה! ההיפך אני מכירה הרבה אנשים גאונים שככה הראש שלהם עובד, והם הרבה יותר עמוקים מאחרים שנזכרים רק בחומר המתבקש.
סתיו, קודם כל כמו שכתבו פה בתגובות, אין פה התיימרות שהפוסט יהפך למאמר מדעי. לא באתי להקיף את כל תופעות ההפרעות קשב וריכוז.
אני בטוחה שאת מבינה בזה ולא באתי לסתור את הדעות שלך/ לשנות את דעתך.
אני מאמינה שהחוסר הבנה הזה הוא בגלל שלא באתי להקיף את כל הנושא והתמקדתי במשהו מאוד מאוד ספציפי. אז בשבילך, אני אקח פסיעה אחורה כדי שתראי מאיזו תמונה הגעתי:
ל ADHD יש כל מיני איפיונים ותופעות. אחת מהן היא הקו חשיבה הנ"ל. ויכול להיות שיש גם מתמודדים עם ADHD שאין להם את הקו חשיבה הזה. ובנוסף, יש אנשים שאין להם ADHD אבל יש להם קו חשיבה כזה. זה בכלל לא סותר ולא כתבתי את זה כי אני חושבת שזה צריך להיות די מובן מאליו. כל הענין של אבחונים, אפיונים, תופעות וכו' אינו דבר של שחור ולבן בכלל. ( מזכיר לי שכתבתי פוסט על מיגרנה שיעלה אולי בקרוב ותארתי תסמינים של מיגרנות. אם תרגישי תסמין ספציפי זה לא מקטלג אותך אוטומטית לילדה עם מיגרנה. מקווה שהבנת את הרעיון.)
אם כן, למה כתבתי דווקא על קו חשיבה הזה ולא על תופעות אחרות של ADHD? כי בכלל לא באתי לדבר על הפרעת קשב, והזכרתי את זה בתור סעיף. זה לא הנושא עליו מדבר הפוסט ולכן לא כתבתי עליו את כל מה שאני יודעת.
זהו עד כאן, אני יכולה להסביר הכל מדעית אבל זה בכלל בכלל לא המטרה שלי, אני בכלל לא ברעיון של להגיב/ להוכיח. הגבתי כדי שתביני שלא באתי לפגוע, לקטלג את כל הבנות ש.. וכו'. אם זה באמת מפריע אני בעז"ה אשתדל לכתוב יותר מבוסס מדעית/ ללא/ עם הכללה/ כל דבר שיבהיר יותר:)
זהו אז אני מבקשת סליחה עם מישהי נפגעה ושתהיה לנו המון המון הצלחה במבחנים ובכל תחום אחר בחיים:)
יש תסמונת לכל הבנות שלומדות חמש יחידות מתמטיקה: הן רואות מתמטיקה בכל מקום, כל דבר קשור למתמטיקה, וכשאת מדברת איתן הן מדברות לך עם נוסחאות ונעלמים. יש להן הפרעת קשב לפי זה שהן נזכרות באמצע שיעור עברית או נביא במתמטיקה?
קוראים לזה חשיבה אסוציאטיבית ויש אותה להרבה בנות וגם לי (אני לא עם ADHD) וגם לחלק מהבנות שיש להם הפרעת קשב ולחלק ממי שלומדת 5 יח"ל מתמטיק או עסוקה חזק בכל נושא אחר וגם לכל מיני אנשים נחמדים וטובים. זה סוג חשיבה שאמנם לפעמי מפריע בחיים אבל גם הרבה עוזר
לכן קל לי לשלוף סיפורים כי הם מתחברים לי בהקשרים של מה שאמרו לידי/ ראיתי
אז תנצלי את החשיבה אסוציאטיבית לטובה..
סתיו את בעצמך מכלילה. עובדה שכתבת על כל הבנות של 5 יחידות במתמטיקה שיש להן תסמונת. וזה שטויות מה שכתבת בכלל לא נכון על המתמטיקה הצלחת להרגיז אותי ולכתוב תגובה על פוסט ישןןןן
הי סתיו, זה לא בדיוק מאמר….
לא נראה לי שהיא מתיימרת להיות מדויקת…
ותכלס אני מסכימה עם כל מה שכתבת, גם א גם ב וגם ג:)
רק פשוט עניין של ניסוח..
יותר 'אני חושבת', 'לדעתי', ופחות קביעה עובדתית.
ואגב, יש לי מלא שמות באתר, ולפעמים בשמות אחרים אני גם כן מגיבה בסגנון כזה, ואני מאד מבינה את זה שבחסות האנונימיות קל להיות יבשים ונוקשים ולא לשים מסיכות של נחמדות.
אבל סתם פתאום צרם לי;)
אולי גם אני אלמד איך להתנהג תחת כל השמות האחרים שלי;)
יקרה, "מום שבך אל תאמר לחברך". ? גם אם את תחת שם אנונימי. עדיין! כמו שאמרת בעצמך..
אגב אני מסכימה איתך! לאו דווקא ספציפית למקרה הזה, בכללי יותר
אנוימיתת מוכשרתת!! אני גמכן, בקבוצה הלא צפויה
טוב בלי למצמץ אני בקבוצה הלא צפויה… ואני חושבת באמת שקשה לי לארגן את התשובה בשביל שהיא תענה נכון על השאלה…
מאד נהניתי מהעצה השלישית, זה עוזר לי מאד! (ואני נקראת תלמידה טובה עם ציונים בסדר, סביבות ה80)
כי זה באמת מסדר את הראש, לרשום במילה או שתיים את התשובה ולהמשיך הלאה.. ככה אני רגועה שלא יהיו לי הפתעות ואז חוזרת להחלה, מקיה בעיגול את השאלות שהתשובה שלהם יותר מובנית לי ואני מרגישה שהתשובה תהיה יותר מלאה ומתחילה לענות עליהם, אחר כך אני רואה כמה שאלות חסר לי עדיין בבחירה ובוחרת את אלה שיחסית אני מרגישה הכי בטוח לענות עליהם, כי בטחון בעניית תשובה הוא חשוב, המוח שלי מנפיק תשובות יותר כשאני בטוחה שאת זה אני יודעת טוב! ורק אם ממש חסר בבחירה אז אני עוברת לאלה שאני לא ממש יודעת.. ואז הזמן להמציא קצת.. בלי לפחד.. אולי זה נכון..
אבל רק בשאלות האלו אפשר להמציא! מה שיודעים כותבים בביטחון ומסלקים מהראש את כל האמירות של: וואי אני מפנטזת, וואי אני מקורית.. וכו';)
ואו אני כל כך מהקבוצה "הלוא צפויה"….
וואו. אני כל כך בקבוצה הניסית. אפשר לומר שאני יצרתי אותה;-ׂׂ)