גיל ההתברגות / 8

הילי

והפעם: אתיקה.

לפרק הקודם

לפרק הבא

 

אני לא צדיקה

וגם לא בינונית

אולי סתם פושטקית עם הרהורי תשובה…

אני גם לא אוהבת לריב

ז'תומרת, אוהבת לריב כשאני צודקת.

אבל לא אוהבת לריב עם מישהו שאני אוהבת, למרות שאני צודקת.

ובגדול, אני תמיד צודקת:)

.

לא משנה, בקיצור את אחותי מושקא אני אוהבת, למרות כל הקטעים שאני לא אוהבת בה.

ותמיד אני משתדלת לא לריב איתה, גם כי אני אוהבת אותה (למרות שאף פעם לא אמרתי לה, כי פשוט, אין לי אומץ וזה נראה מובן מאליו למרות שאני לא מביעה אליה אהבה) וגם כי אמא שלנו ביקשה שלא נריב, כי לדבריה "אחרי 120 שלי, תוכלו לריב על הירושה כמה שאתן רוצות. בנתיים אני מבקשת שקט".

אבל לא תמיד אנחנו מצליחות לא לריב.

אולי המילה הנכונה היא לא 'לריב' אלא 'להתווכח'.

ואולי אפילו 'לדון בנושאים שונים'.

.

בקיצור, היום ראיתי את מושקא עם צמיד שהמון זמן היא ממש רצתה (לדבריה: "צמיד אחד ההורסים שאין דברים כאלה. זה פשע להשאיר אותו בחנות")

אז בהתחלה חשבתי לתומי שהיא השאילה אותו מאחת החברות. מי יודע? אולי היא יוצאת היום לפגישה ורוצה להרשים את הבחור? שיהיה… נו שוין.
אבל אחרי כמה דקות, מושקא נזפה בי על כך שאני לא אומרת לה תתחדשי על הצמיד.

אז אחרי שברכתי אותה מכל הלב והנשמה, שאלתי אותה שאלה די חסרת טאקט, אבל מתבקשת.
.

מושקא ידועה כמו כל הבנות בסמינר, או כמו כל האנשים בגיל שלה, כבחורה תפרנית.

משמע- אין לה באמת כסף מיותר בחיים.

אז מאיפה לה כמה מאות שקלים לצמיד הזה?

.

אז שאלתי, וקיבלתי תשובה.

אולי היה עדיף לא לשאול ולא לדעת מאיפה לה הכסף, כמו הפתגם הידוע: "אין שכל אין דאגות".

אבל שאלתי, וקיבלתי דאגות.

מסתבר שיש תופעה כזאת של בנות בסמינר שלא עושות מטלות ועבודות. כל אחת והתירוץ שלה. זאתי מרכזת בשלוש סניפים בו זמנית, זאתי כלה ולא יכולה לכתוב עבודות בגלל הפרפרים בבטן וזאתי כורעת ללדת ולא באמת יכולה לשבת לכתוב סיכומים של מאמרים משעממים.

מוצדק, לא?

אולי.

רק מה קרה? מסתבר שלהגיש מטלות זאת חובה, ואם אין מטלות אין ציונים. ואם אין ציונים אין תואר.

אז מה עושים?

מבקשים ממישהי חרוצה וחכמה שתעשה במקומה את העבודה, ובתמורה משלשלים למישהי החרוצה והחכמה כמה שקלים טובים לכיס, תלוי ברמת העבודה.

ומסתבר שמושקא ילדה חרוצה וחכמה (כשזה נוגע לכסף כמובן) והיא יושבת ושוקדת על הכנת עבודות לבנות עם שק סיבות (מוצדקות או לא) תמורת סכומים לא מבוטלים.

.

הייתי בהלם.

הלו, את הולכת להיות מורה.

אלף- את מתנהגת כמו תלמידה סוררת נכון לעכשיו

בית- אני לא רוצה לדמיין אותך עומדת מול כיתה, מסמיקה קצת ואז אומרת: "תלמידות יקרות, בשיעור הזה נזמין מישהי שלמדה במקומי חומר מאוד חשוב ואף הכינה עבודה בנושא. קבלו במחיאות כפיים את מושקא"

בקיצור, אם בחרת ללמוד מקצוע מסוים, פשוט תלמדי אותו. אל תשלמי לבנות אחרות שילמדו עליו.

.

אז אמרתי למושקא את כל מה שחשבתי, ואז הגיע הרגע הזה של הריב.

או הוויכוח סלאש דיון. תלוי בכן מאיזה רמת דציבלים של דיבור השיחה הופכת להיות דיון וויכוח או ריב.

לא משנה, בתכלס זה נשמע כאילו אמא שלי לא תרצה לתת לאף אחת מאיתנו את הירושה שלה אחרי 120.

מושקא טענה שכולם יודעים שבנות קונות עבודות בכסף, וגם ככה זאת מצווה לפרנס יהודים, והיא צריכה את הכסף הזה שהולך רק למטרות טובות. ובכלל, המטלות האלה ממש לא חשובות ונועדו רק לעצבן את הסמינריסטיות.

אני לעומת זאת טענתי שזאת גניבת דעת לכל דבר ועניין, ואם כבר לומדים מקצוע מתוך בחירה, צריך ללמוד אותו כמו שצריך, והכסף הזה פסול לגמרי.

.

לא רוצה להלאות את הקהל הקדוש בריב סלאש וויכוח סלאש דיון. אבל אז מושקא אמרה לי את משפט המחץ:

"וכאילו שבתיכון בנות לא מעתיקות במבחנים.."

אעאעאעאע. היא פגעה בנקודה רגישה.

מצד אחד, אני שונאאאאתתתת שבנות מעתיקות ממני. זה מעצבן. תחשבו על זה רגע, אני למדתי והשקעתי בכיתה. הקשבתי בשיעורים למרות שביציע של הכיתה (איזה ביטוי של מורות, הא?) חומר הלימוד היה שונה לגמרי (כמו דיבורים על מבצעי סוף עונה, ריכולים חמים על בנות ועוד כל מיני נושאים)

ואז בום טראח מגיע המבחן.

אני כמובן מוכנה, הרי למדתי במשך השנה, יש לי סיכומים וגם התכוננתי קצת לפני המבחן עצמו.

אבל מובן וכמובן שכל היציע של הכיתה לא למד, אין לו סיכומים והוא לא חזר על החומר, כי הוא לא למד.

ואז בשעת המבחן, פתאווווםםם הקדושות המעונות צריכות עזרה. ומה-זה-לא-בא-לי לעזור להן. שיתמודדו. או איך סבתא שלי אומרת? שיאכלו את הקאשע שהן בישלו לעצמן…

.

מצד שני, לפעמים גם אני במקום הזה. לא הצלחתי ללמוד בכיתה מכל מיני תירוצים שונים ומשונים (חלקם מוצדקים יותר וחלקם מוצדקים פחות…) ואז בשעת המבחן, אין יותר מסכנה ממני. ממש מבקשת מהבנות שיעזרו לי.

.

דוגרי בואו נפתח את הנושא, זה ממש נוראי להעתיק.

אני אדייק את עצמי. זה ממש נוראי שבנות כמונו מעתיקות. מבייש נורא.

כי זאתי שעושה לי "פססססטט פליז תגלי לי מה זה 3.ב" היא בדרך כלל תהיה ילדה טובה.
אחת שאכפת לה מצניעות, והיא תשב עם המשפיעה שלה ותלמד שיחה של הרבי, ותחלק נש"ק ביום חמישי בצהריים. אבל משום מה, עם כל הצדיקות הזאת, לא יהיה לה אכפת לעשות את המוות למורה במשך שנה שלמה בשיעורים, ואחר כך עוד להגיש לה מבחן שלם מחורטט מא' עד ת' כשכל מילה ומילה שכתובה שם, מלוקטת מפי חננה כזו או אחרת ברחבי הכיתה שסיכנה את עצמה בשביל שלצדיקה יהיה מבחן שלם להגיש.
.

ואז חזרתי למושקא, ולריב סלאש וויכוח סלאש דיון שלנו.

אני בטוחה שלכל אחת יש סיבה מוצדקת למה לא ללמוד.

אנחנו עם של תירוצים, וברגע זה אני יכולה לספק משהו כמו 20 תירוצים משכנעים אמינים ומושקעים.

אבל אנחנו כבר פה יושבות בכיתה. אז יאללה תקשיבו.

ואם יש עבודה או מבחן, יאללה. פשוט תלמדו.

כי נש"ק בתחנת רכבת, צמה חסידית, ודבר מלכות ביד- זה דבר נפלא. אבל אם אותה צדיקה עם נש"ק צמה ודבר מלכות יושבת ומעתיקה מבחנים ומשכנעת בנות אחרות לתת לה תשובות- בפנים זה מראה שהמוסריות והאתיקה יושבים על בסיס רעוע.

.

מצד שני, כל כך קל לדבר, וכל כך קשה לעשות.

אבל בואו, בלי לשקר,

כולן יודעות מה האמת.

רק צריך ליישם אותה, גם כשזה לא נעים או קשה.

כמו כל הדברים שאנחנו צריכות לעשות כי אנחנו יודעות שהם נכונים אבל הם לא נעימים או קשים

.

מה את חושבת?

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
דיאלוג 🤔🤓
ציפור
שני הקולות שבאו מן הספסל האחורי באוטובוס היו נרגשים: -יכולנו להיות גדולים- אמ...
תזכורת קטנה..🩷
15
השם תגביה אותי עוד, אני רוצה לגבוה". ככה הייתי מתפללת, מבקשת. בקשה אחת, ...
newEmotionIcon_21
ההבנה הזאת שכל השירים, המשפטים החזקים, המילים היפות, שיכלו להוריד לי דמעות. ש...
תווי מכחול /4
new-emotion-icons_36
פרק ד': אופיר הלכה, ועל אף שאין ילד נוסף היום שצריך לבקר בקליניקה, עדנה נותרת...
בחיים. לא.
newEmotionIcon_22
לא מפריע לי כלום כמעט. מאז שדיברתי טיפה, ויצא לי שטף. במקום לשתוק הקאתי מילים...
אהבה ללא אינטרס
72
אישה ניגשה לרבי ושאלה אותו, רבי. זה ממש קשה לי, שאני מסתכלת על אנשים, על חברי...
להשיג את השעון...
icon_set_3_48
בערב יום העצמאות, שחררו אותנו, ילדות כיתה ד'. בשעה בערך-12:30. אז עלינו על הה...
כי תשרי זה מהות
72
והנה ממש כמו בסיפורים המונית מתקרבת ל770 עומדת ולא מעכלת שאני כאן סווענסווענט...
פוסטים חדשים
יֵשׁ, אִם. טוֹוֶה.
יֵשׁ דְּבָרִים שֶׁמַּרְגִּיעַ לִרְאוֹת, אִם אַתְּ רְגוּעָה. יֵשׁ דְּבָרִים שׁ...

עיניים של ים

להפוך למישהי שאת לא
כאב זה להפוך למישו שאתה לא? ואנחנו הבעיה כשאין פיתרון? לזכור על מה נלחמים בשב...

הלוואי ולא

נשימה.
הִבַּטְתָּ אֶל הָאֹפֶק הֵם שָׁמְעוּ אוֹתְךָ: נוֹשֶׁמֶת, נוֹשֶׁמֶת. הִתְקָרַבְ...

שולינקה

חברות, אני, והאתר
יש לי כמה שאלות: 1- יש לך משתמש נוסף באתר שבו את משתפת? 2- חברות שלך יודעות א...

אנוכי:)

מקום לפרוק_3
היי שותפות! זה בדיוק המקום שלכן לפרוק:) והפעם בסגנון קצת יותר קליל, כסףף שפכו...

ניילונית

ממלכה לחיים 61
"כאשר עומדים מול אויב הרוצה לראות את דמך ודם עמך נספגים באדמה – אי...

רעואל

מתי חברות טובה נקראת קשר בריא ומתי היא חוצה את הגבול?

מישהי

ככה?
לא נראלי שכל לב שבור הוא לב טוב אבל כל לב טוב הוא שבור..?

LOVE

16 תגובות

  1. אמאלה איך שאני מסכימה בקטע של המבחניםםםם
    אני אחת שגם אם אני לא מקשיבה ממש כל השיעור אני די קולטת את החומר ולא ממש חוזרת שוב לפני מבחן אבל מגיעה מוכנה, כי הקשבתי רוב השיעור [בין פטפוט לפטפוט]
    ואני שונאתתת שמבקשים ממני להעתיק. שונאת. תלמדו קצת. תפתחו מחברת. תחזרו על החומר, לפחות ברופף.

  2. וואי, הצחקת אותי עכשיו?
    צודקת..
    אני בדר"כ מאלה שמקשיבות, ומבקשים מהם להעתיק… וזה מעצבן.
    יש גם את העניין של העתקות בשיעורי בית. ובת יכולה לקבל ציון מושלם בתעודה על שיעורי בית ומבחנים מושלמים. שלי…

  3. ואי הילייי
    אני_אוהבת_את_הבלוג_הזההה#
    ואת לגמרי צודקת. וזה באמת קשהה?
    אבל כשאת כותבת אתזה לא בתור מורה אלא בתור אחת משלנו זה הרבה יותר נכנס ומתפנם (מלשון הפנמה?)
    בקיצור תודה לך? וזה באמת נקודה למחשבה?

  4. אני ככ מסכימה איתך!! סופסוף מישהי אומרת את זה!!!
    תמיד שמים את הילדים האלה שלא אוהבים שמעתיקים מהם בתור חנונים וזה אבל זה כזה לא נכוןןן
    כאילו ילדה מבקשת ממני לגלות ואני עושה לה פרצוף כזה של "אולי לא?" והיא עושה לי פרצוף כזה של "נווווו" ואני כמובן לא רוצה לצאת קציצה (ראית איזו עשירת ביטויים אני?) אז אני נותנת לה וזה מעצבן בדיוק מהסיבות שאמרתתת!!!
    וכמו שהזכירו בתגובות גם ענייןשיעורי הבית…
    ואת ככ צודקת בקטע הזה שילדה יכולה ללמוד שיחות ולנופף דגל יחי אבל בסוף מול המורה ה-כ-ל נעלם וזו צביעות לשמה!!!!

    וואי יצאתי בנאדם מה זה כועס, אל תדאג אני חמודה סהכ (נראה לי לפחות) 🙂
    את כותבת מדהיםםם!!! תודה רבה רבה רבה

  5. הילי,
    וואו יש לך קסם בכתיבה את מרתקת שזה הזוי
    לדעתי את יכולה לעשות טור בעיתון את כותבת מדהים וזורם
    והרבה זמן לא נהנתי ככה לקרוא הגיגים
    בקשר להעתקות חבל לי על המצפון אחר כך אז אני לא מעתיקה וגם לא כול כך עוזרת לבנות מחשש שאתפס…(חננה בהתגלמותה…?)

  6. אני חושבת שזה ממש לא תמיד נכון.
    בואו, הבנות שמבקשות להעתיק במחנים זה כלל וכלל לא רק הבנות החסידיות, סליחה!
    סורי, הייתי חייבת:(

  7. וואלה מאוד מוזר שתמיד שמעלים את זה באתר אז כולם אומרות זה נורא להעתיק וכו וכו
    אבל בתכלס בזמן המבחן ישנם 2 או 3 בנות בכיתה שלא יעתיקו
    בואו נודה על האמת שזה קשה לא להעתיק
    שלא תבינו לא נכון
    אני חננה שחורשת לפני כל מבחן ואין לי שום בעיה לתת לילדה להעתיק אני לא האלוקים שלה וזה בינה לבין עצמה אם להעתיק או לא
    אבל אני לא מבינה מה אכפת לכן
    סורי למרות שאני בה מקבלת ציונים טובים אני מבינה למה לילדה שמרגישה שהמקסימום שלה 75 80 אין חשק ללמוד ואם היא לא תלמד החומר לא יצנח לה מהשמיים ואז כן היא מעתיקה אז מה אז יהיה לה ציון יותר גבוה ב10 נקודות בזכותך ביג דיל זה לא יוריד מהציון שלך אז מה אכפת לך??
    לי זה נראה סתם רצון להראות לילדה הנה מגיע לך היית צריכה ללמוד בשיעור/לפני
    אבל זה לא התפקיד שלנו
    אז למה לא???

    1. בתור אחת שלא נותנת להעתיק, מחילה. זה דיי בגלל שאני מרגישה ככה לא מוסרית כלפי המורות תחשבי איך מורה מרגישה אם מלא בנות שעשו לה ת'מוות בשיעורים מקבלות ציון גבוהה? כאילו סוג של המורה תודה אבל אנחנו לא באמת צריכות אותך סתם את מפריעה לנו בחיים הנה בכיף אנחנו קבלות ציונים גבוהים בלי ללמוד.. בתקווה שהובנתי

  8. צ-ו-ד-ק-ת
    נקודה.
    אבל אני ילדה שנותנת לכלל עם ישראל להעתיק ממנה גם אם היא פחות מתחברת לרעיון… כי מה? שהיא תקבל 0? לא יפה, בואי ניתן לה להעתיק…
    העיקר שבסוף כל הכיתה מבסוטית ואני מצטטת: "איזה גאוווון אני!! קיבלתי 95 ולמדתי 10 דקות לפני!!"
    אך קרה הנס?

  9. צודקת!
    הרבי כתב איפשהו, אינלי כוח לחפש את הדיוק ואת המקור, שבשביל להגיע לםרנסה טובה צריך שהכלי יהיה נקי וישר. שזה אומר שמי שמעתיקה פוגעת בעצמה ובפרנסה העתידית שלה, להעתיק זו לא האמת! כל השאר תירוצים.
    כתבת ממש יפהה, ישלך כתיבה מעולה. קלילה ומצד שני עם עומק שאת מצליחה להכניס בלי שנרגיש שהכנסת.
    בהצלחה לכולנו במשימה הלא פשוטה הזו;)
    שייה

  10. הילי את כישרון מהלך (סלאש – ענק) ואהבתי ממש שאת מצליחה לשלב איזה מסר קטן בסוף ביחד עם ההומור אלופהה:))
    ולגבי המבחנים את צודקת כלכך זה לפעמים ממש מעצבןן.

  11. הכתיבה שלך היא..היא..אוצר.
    תודה על הבלוג הזה.
    העתקות?
    מבאס,מצד אחד את צכה להגיש תעבודה אז תבקשי מחברה,מצד שני את מרגישה רע עםזה,שכאילו לא את כתבת אתזה,זה לא הציון שלי..אבל בואו,
    בתכלס חלק ממנו בסופו של דבר,העתקנו בחיינו מאיזה חברה,צדקתי?
    זה לא כי אנחנו רעות/טיפשות,ממש לא.
    פשוט רצינו להצליח,יש לנו דרך(החברה החכמה:)אז הלכנו עלזה,
    אני בחיי העתקתי כמה תשובות ואחרי שקיבלתי תציון שלי,הרגשתי נורא.
    כאילו.זה לא מגיע לי
    וזה באמת לא מגיע לי.גנבת דעת,בתכלס מתסכלל לשני הצדדים..הלוואי שניהיה חכמים כולנו ולא נצתרך להעתיק.ביי חברותת.

  12. לא בטוחה שיש בעיה בלקנות עבודות
    הקונה משלמת וזה לא נראה לי גניבה כי זה הפך להיות שלה ואז היא מגישה.
    השערה שלי, מעניין לבדוק עם רב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *