יצא לכן לקרוא ציטוטים, אפילו מהתורה, מהתנך, מהגמרא, ופשוט להעלב?
לפרק הקודם
מה מעמד האישה ביהדות?
מה עומד מאחורי כל אותם משפטים לא אהובים במיוחד שאנחנו שומעות לפעמים ואפילו כתובים בתורה הקדושה?
קורה שאת קוראת כזה פסוק או אמרה ואת נפגעת אישית?
שלום שותפות יקרות שלי!
עד לפני שנה, שנה וחצי, המון שאלות על מעמד האישה ביהדות מאד הטרידו אותי, ואני חושבת שרובכן מבינות למה אני מתכוונת.
אז מכיוון שבאמת, אין על זה הרבה מענה, או מודעות ממש, וזה דברים שכל אחת שומרת בלב, ולא מבינה, ומבולבלת, חשבתי להעלות לכן כמה פוסטים של שאלות ותשובות על ציטוטים, משפטים או פסוקים שאפשר מאד להפגע מהם אם לא מבינים אותם טוב, ובכללי: מהו מעמד האישה ביהדות?
אני חושבת שזה גם מאד חשוב, אף אחת לא אוהבת להרגיש שהיא סוג ב', והלוואי שהיו יותר מדברים על זה.
אז שנתחיל?
קמת בבוקר, אמרת מודה אני, התחלת להתפלל, ברכות התורה, ברכות השחר, והופס!
אח שלך החמוד והמתוק עומד מולך ומכוון בעיניים עצומות:
"ברוך… שלא עשני אישה."
שניה אחת, שמעתי טוב?!
חצוף! מה נראה לך?!
-"מה את רוצה? זה מה שכתוב בסידור…"
מול טענה כזאת את משתתקת, מה תעשי? תתחילי להתעצבן על נוסח תפילה שקבעו חז"ל?
אז את סוחבת את הפגיעה בלב, וחושבת שהבנת: "גברים שמחים שהם לא כמוני, מי שכתב את הברכה היו חז"ל, וואלי – נדפקתי."
אז זהו, שלא הבנת.
תני לי לכתוב לך כמה תשובות שיהפכו את כל מה שחשבת (והבאתי גם מקורות, אז זה רציני [מוזיקה דרמטית]), לאחר שערכתי על השאלה הזאת מחקר מעמיק וחיפשתי תשובות שיישבו את הדעת:
דמייני לך שני מלכים, שמוכתרים באותו יום בטקס חגיגי, כל אחד במדינה אחרת לחלוטין. אחד היה נסיך, שנולד למשפחת המלוכה, וכעת הגיע הזמן להמליכו למלך. לעומת זאת, במדינה הסמוכה לא מדובר בנסיך, אלא באדם שטרח ועמל והוכיח את עצמו, ולכן בחרו בו להמליכו למלך מבין כולם.
בטקס ההכתרה אומר הראשון: "אני מודה לאלוקים על שזכיתי להיוולד נסיך, להורים שהם מלך ומלכה, וכעת הוכתרתי למלך". השני אומר בטקס ההכתרה: "אני מודה לאלוקים על שזיכה אותי, שלא נולדתי כבן מלך ומלכה, אלא אני טרחתי, עבדתי, התמודדתי והגעתי להיכן שהגעתי, אם הייתי נולד נסיך בן למשפחת מלוכה, לא הייתי טורח ומשקיע ומתקדם."
שניהם צודקים, נכון? לשניהם זכויות, ואין אחד עולה על חברו.
והנמשל: האישה, שבאה לעולם עם מעלה רוחנית גבוהה יותר מהגבר, מודה לאלוקים: "ברוך שעשני כרצונו", מודה לה' שנולדתי אישה, שנולדתי שלימה ברוחניות. הגבר לעומת זאת, מודה לאלוקים: "ברוך שלא עשני אישה", ולכן אני הייתי צריך לטרוח, לעמול, לבנות את האישיות שלי ולרומם אותי, שלא כמו האישה, שנולדה מלכה בלי לטרוח.
(מתוך אתר הידברות)
הרב מאניס פרידמן (לגמרי במקרה הוא חב"דניקי, [לא תכננתי את זה?] שליח חב"ד במינסוטה, מנהל המכון "בית חנה ללימודים יהודיים" ומרצה מפורסם) אומר שההבדל פה נעוץ במשהו הרבה יותר עמוק: בטבע שלנו ובאיך שנבראנו.
הרי ממה נברא האדם? מעפר ואפר.
ממה נבראה האישה? מצלע האדם.
ולכן, תודו שנחמד לשמוע, הרבנים מסכימים: האישה נבראה ממשהו יותר גבוה, יותר מרומם.
הרב מאניס מסביר שבגלל שאישה נוצרה מאדם ולא מעפר, היא לא עסוקה בלחשוב שהיא אפס או שהיא כלומניקית, ולעומתה הגבר מאד מפחד ממצב שבו הוא יוקטן לאפס כי השורש שלו הוא באמת כלום: עפר.
אישה, אם לוקחים ממנה את כל ביצועיה והישגיה, היא מקסימום תצומצם למצב של גבר.
אם תיקח מאשה את מי שהיא היא לא נהפכת אפס, היא מאבדת את עצמה בתוך 'הוא' – בתוך גישה גברית. אבל כאשר לוקחים מגבר את ישותו, הוא לא מאבד את עצמו בתוכה, הוא נהפך לאין.
לכן גבר זקוק כל הזמן לביצועים והישגים. הוא חייב להגיע לביצועים משום שהוא זקוק נואשות למשהו שיגיד לו: "אני לא כלום, אני לא אין", כי אם אתה אפס (עפר) והפכת למשהו – אתה תשים במרכז את הביצוע, ההישגים, הע
ובדה שהצלחת. לעומת זאת האישה אינה זקוקה לביצועים על מנת להתקיים, היא זקוקה לביצועים על מנת לקבל הערכה.
התלמוד אומר שעל גבר לכבד את אשתו ולהיות מאד זהיר ברגשותיה. גבר צריך להיות זהיר בכבודה של אשתו, משום שאשה רגישה מאד לחוסר צדק. זו לא רק אבחנת סרק לגבי נשים. במרכז ישותה של האישה, מה שמטריד אותה זה חוסר צדק. אם מתייחסים אליה באי כבוד היא חשה את חוסר הצדק, משום שאין זה נכון, היא בהחלט משהו, ואי-צדק פוגע בה.
כשמתייחסים לגבר בזלזול, לא חוסר הצדק הוא שמכאיב לו, אלא האמת המרה היא שמכאיבה לו. אם באמת יש מה לזלזל בו הוא שונא שיזכירו לו זאת. תגובתו לא תהיה תגובה לחוסר צדק וגם לא זעם מלווה במוסר, אלא כאב אישי (עמוק בפנים יש בו עדיין משהו שמרגיש עפר), בעוד שאצל אישה, לא חשוב כמה יתעללו בה וינסו להרוס אותה, זה עדיין נשאר עבורה בגדר חוסר צדק מוסרי.
עובדה זו מאפשרת לנו להבין את אותה ברכת השחר השונה בין גבר לאשה. הגבר אומר: "ברוך אתה ה' ….. שלא עשני אשה" – מכיוון שהגבר נוצר מעפר, ובבסיס נשמתו יש את הידיעה: "אתה עפר ואפר" הוא מוצא סיבה להודות לה' על משהו שהוא לא, כי הוא לא יכול להגיד "תודה רבה לך על מה שאני" – כי הוא אף פעם לא בטוח לגמרי שהוא באמת משהו! אישה אומרת: "ברוך אתה ה' ….. שעשני כרצונו". כי האישה יכולה לצאת בהצהרה חיובית על עצמה, משום שהיא יודעת שהיא שווה, בבסיס נשמתה היא נבראה ממשהו גדול – מאדם, זה שווה, יש לה כבוד וערך ולכן היא אסירת תודה על ישותה, על מה שהיא.
יפה. לא? השורש טמון באיך שנבראנו. והאישה פשוט יודעת שהיא שווה, לעומתה הגבר יכול רק להודות שהוא איננו מישהו אחר.
מישהי מכן חשבה על זה ככה?
זאת. מחמאה. אדירה.
והכי יפה?
גבר כתב את כל זה! (סופקות ידיים בחיוך זדוני)
רוצות עוד תשובה?
יאללה.
התשובה הזאת גם תחדד את השאלה המאד בוגרת המקננת בנו: "מדוע אני לא מברכת 'ברוך שלא עשני גבר'?"
כמו שאתן בטח יודעות, גברים מחוייבים ביותר מצוות מנשים (ואגב, זה לא בגלל שהם יותר צדיקים, זה בגלל שאישה נבראה יותר קרובה לה', אף אחד לא חולק על זה, וזה מתקשר לכך שהיא נבראה מצלע, שזה מעלה יותר גבוהה מעפר. אנחנו פשוט לא צריכות כל כך הרבה מצוות כדי להיות קרובות לה'.)
ולכן ברכת 'שלא עשני אישה' מעידה על שמחת הגבר בכך שהוא מחוייב ביותר מצוות, שלא כמו אישה שפטורה מהן.
אין פה עניין להתחיל להשוות זכויות ולדרג אותן, אלא להדגיש צד זכות שיש בדמות אחת (הגבר), על ידי דגש: "שימו לב, זה מיוחד רק לגבר ולא קיים בדמויות אחרות!"
כלומר- אין כוונת הברכה לומר ש 'איש הוא יותר מאשה', משום שאיש ואשה לא מכוונים לאותו ייעוד ולא נבראו עם אותם כלים כדי שנוכל להתחיל להשוות בינהם ולומר שאחד יותר מהשני. הם מראש שונים בייעוד ובכלים, וכל אחד הוא מושלם ביחס לייעוד המיוחד לו. הדבר דומה לכך שהרגל תרצה להיות יד. היא תטען לחוסר שוויון בכך שהיא למטה, והיא עם נעליים לעומת היד. אך אנו יודעים שאם הרגל תהיה יד, האדם יהיה מפלצת. על מנת להיות אדם שלם, הוא חייב שהרגל תהיה רגל, והיד תהיה יד. כל אבר נמדד לא כנגד חברו אלא ביחס לייעוד הספציפי שלו.
אם כך, מפני מה ברכת האשה אינה ניגודית להבלטת צד הזכות שבה שהיא פטורה ממצוות עשה שהזמן גרמן? למה היא לא מברכת "ברוך שלא עשני גבר"?
ראשית, משום שזו אינה זכות להיות פטורה ממצוות, אלא מציאות. זכות ייחודית לה היא הלידה למשל, ולכן בזה אכן יש בה צד מעלה שאין בגבר. אך פטור ממצוות זה לא בגדר זכות.
שנית, אישה לא יכולה לברך על כך שאינה חייבת במצוות כאיש, משום שהיא שותפה לו במצוות, שהרי כל מצווה שהבעל עושה נזקפת לזכות אשתו, כפי שמופיע בגמרא בכמה מקומות.
ניתן לומר, שאיש הוא חסר, ואשה חסרה. שניהם בעלי מעלות ייחודיות לכל צד, אך חסרים את הצד השני. רק בנישואין הגבר משתלם ע"י אשתו, והאישה ע"י בעלה.
(רב קהילה באפרת ויו"ר רבני 'דרך אמונה')
נ.ב. יש דעה שהגבר מברך ככה גם בגלל שהוא ממש שמח שלא כואב לו כמונו, כי הוא לא עובר לידה. אבל התשובה הזאת מאד חלקית והיא עלבון לאינטליגנציה שלכן ולכן די התעלמתי ממנה.
אז זהו להפעם, ממש מקווה שזה עזר לכן להבין כמה דברים ויישב לכן תמיהות מעצבנות, בעז"ה נפגש בעוד פוסטים בנושא, נשאל שאלות וננסה להבין מה העומק היפהפה שמסתתר מאחורי כל המשפטים הלא מובנים האלו.
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
35 תגובות
אוך פנרס, את גאונת הגאונות:)
האמת? שלא חידשת לי הרבה אבל כתבת את זה כזה ברור ונכון…
אוך…
אהבתי נורא אבל מ… קשה לי קצת לראות שמדגישים כ"כ הרבה שהאישה היא יותר מהגבר. מרגיש לי לא הוגן ולא נכון.
מצד שני, הדגשת כאן ששניהם חסרים, לכן גם אומרים שעד החתונה אנחנו רק חצי נשמה, לא שלמים.
חוץ מזה שהרבי בלי הפסקה אומר ש"בזכותן נגאלו ובזכותן עתידין להגאל". באמת אנחנו הרבה יותר מאמינות בפנימיות.
(המשך)
מצחיק אותי שאני מרגישה צורך עכשיו לחקור על מעלת הגבר ביהדות. שזה אומר שהצלחת ודי בענק להחדיר את המסר.
מה עוד היה לי קשה… לא כ"כ נעים לי אבל, אני הרבה בחיי מרגישה כלומניקית. כלומניקית של כלום מכלום.
איך זה מסתדר עם הטענה שהבאת כאן?
סליחה על ההתקפה..
כל העולם אומר שהנשים מסכנות…
אז צריך את הקיצוניות השניה בשביל לאזן 🙂
לגבי הנ.ב.
גבר לא שמח על זה שלא כואב לו
הוא לא נהנה לראות את אשתו סובלת ח"ו
הוא אפילו יעדיף לעבור את זה בעצמו ולא לראות את מה שאשתו חווה מהצד
כמו אמא שתעדיף לעבור את הטיפול שיניים המכאיב של הילד שלה מאשר לראות אותו כואב
אעעעע יפהה קראתי בשקיקההה( חוץ מהנ. ב שהעלה לי תדם למצח)
פנרס זה טוב ואת אלופית מחכה לעוד פרק של זה..
חוץ מהנ.ב. (שאני שמחה שהוא היה רק בנ.ב?)
חייבת לומר שהפוסט יפה:) הסברת פה דברים שאף פעם לא מידי התעניינתי בהם כי ידעתי את המעלה של האישה
לפי האמא נקבעת היהדות, אישה היא מלכות והמקור שלה הוא ב'עתיק' – יותר גבוה מגבר והיא זאת שמביאה את בעלה למקום גבוה יותר רוחנית, ובגאולה זה גם יתגלה בגלוי שנקבה תסובב גבר
כי כן, הכל בידיים שלנו:) לבנות / להחריב
מקווה שלא לקחתי לך רעיונות לפוסט הבא?
ישששש בלוג של פנרס!!!
אני עדיין זוכרת את הפוסט היפה, הארוך, המנומק והכתוב בטוב טעם שהעלית, ושמו פמיניסטית. מרוב שאהבתי אותו שלחתי קישור שלו לכל העולם. עכשיו אני רצה לקרוא את הבלוג!
ישש, פנרסוש. זה עלה!
ואת מהממת איך שככה הסברת יפה כל נקודה מפריעה(כמעט).
ממש נהניתי לקרוא את זה, אפילו בפעם השניה.
הסברת ונימקת מעולה. זה פוסט ממש חשוב.
תודה עליו!
וואו זה היה טוב! מאירה משהו: המשפטים מעט ארוכים, אם תפסקי קצת יותר זה יכול מאוד להקל על הקריאה.
הנ.ב. איך לומר, קצת, אההמ… אבל נסלח לך.
סתם לידיעתך: בנוסח האריז"ל עפ"י אדמו"ר הזקן (שבו חב"ד מתפללים) נשים לא מברכות "ברוך… שעשני כרצונו".
אז,מה שאת באה לומר פה זה שהתורה שוביניסטית כלפי גברים?!?
אהבתי!!(:
וברצינות,סידרת לי כמה שאלות שהיו לי,גמאני אחת כזאת שמאוד פמיניסטית בנשמתה,חשובות לה זכויות הנשים ושיהיה שוויון.
מהמם ממש!!
תעלי עוד פוסטים כאלה!
מממ ממתי אנחנו מברכים שעשני כרצונו?
אנחנו פשוט מדלגות על הברכה הזו.
הכותבת איננה חבדניקית וככל הנראב אינה מתפללת בנוסח חב"ד, על כן על לשונה שגורה הברכה שעשני כרצונו.?
תודה פנרס!
זה בלוג?
למען האמת הכרתי את התשובות האלה אולי כי גם אותי הטריד הדברים האלה
לא יודעת מה איתכם, אני לא מרגישה שהיהדות מנמיכה אותי, בשום צורה. אם כבר להיפך…
ולכל הבננים שבקטנות היו מגיעים אלי עם 'הוכחה מוחצת' בדמות הברכה הנ"ל לכך שבנים שווים יותר הייתי עונה, שהתורה נתנה להם את הברכה כדי שלמרות שאנחנו יותר שוות יהיה להם במה להשוויץ?
המממ
אוקי, דבר ראשון התגובות כאן ממש חמודות, באמת נהניתי לקרוא.
דבר שני, כל מי שנ.ב העלה לה את הדם למצח, שתיתן לו לזרום למטה, זה לא בריא.
חחח לא חשבתי עלה שום דבר כזה כשכתבתי אותו, וסליחה אם מדברי הובן אחרת. באמת סליחה.
וממש לא באתי לכתוב שאנחנו יותר שונות מגברים (עיין ערך המשל על היד שרוצה להיות רגל) – פשוט לכל אחד יש תפקיד משלו.
וזאת לא דעה שלי, אלא של גדולי תורה – אז אין הרבה מה להתווכח על זה.
למרות שהסכמתי עם מי שאמרה שגבר לא רוצה שלאשתו יכאב. מעניין
בול בשבילי, את גאונה ומדהימה.
וכתבת את זה מושלםםםםם
ממה נפשך?\
אם התנועה הפמיניסטית הייתה בונה את טיעוניה על סמך מקורות מהימנים(תורתנו הקדושה וחכמיה), התנועה לא הייתה מוקמת.
אלא מאי? אלו אשר דוגלים בשיטה הלזו לא מתעניינים ובודקים אחר האמת, ולכן, כל הסבר שהוא לא יספק אותם(אותן?).
נ.ב. בתור בת חב"ד שבעתי דיי מידיעת מעלתינו הנשים??
בכולופן זה יפה שאת ככה משקיעה באגו שלנו;)
זהו… קדחו לנו תמוח על זה
הפמניזם אומר בדיוק ההפיך ממה שאומר הפוסט הזה
חחחחח
מסכימה עם סבתוש
מתוך שינה אני יכולה לצטט עשות שיחות על מעלת הנשים
זה כבר יצא מכל החורים מעלת הנשים וכמה הן שוות
יותר מעניין אותי פעם אחת לשמוע על המעלה המיוחדת של הגברים?
כי על מעלת הנשים אני כבר יודעת די והותר
ניסיתי לעשות עכשיו חיפוש של "המעלה המיוחדת של הגברים"….
יצא ב.ח.מ.
?
יאאאא פנרס, תותחית שאת
אהבתייי את זה!!!
וואאו.
מהמםםםם
קראתי בשקיקה. מילה במילה…
תמשיכי לכתוב❤
פמיניזם זה מושג מעליב!!!
האישה לא צריכה פמניזם!!
התורה נותנת לאישה את מקומה,
תודה לך פנרס על הפוסט הזה, ממש יפה,
אבל אשמח שתשני את השם או משהו…
הרבי אמר את הדברים הראשונים שכתבתי, לא אני!!!
פוסט מהממם וחשוב
כתבת הכל בצורה מדימה ומובנת
ועשית לי את היום אז תודה!???
פנרס, יא אלופה!!
מחכה בקוצר רוח לפרק הבא!
פנרס, זה הולך להיות בלוג? איזה כיף!
היה נורא מעניין, קראתי ברתק.
היו כמה דברים שידעתי, אבל את הרוב חידשת לי.
אז תודה ?
מחכה להמשך..
זה כזה יפה! תודה!
אויש, זה כל כך יפה, פנרס.
תודה!
הי, שתדעי שבחב"ד נשים מדלגות על הברכה הזאת 🙂
אני הולכת לבדוק מה החסידות אומרת על זה… פתחת לי נקודה למחשבה
רק קראתי את הכותרת התעצבנתי…
אני-נגד-פמיניזם!!! בכל הדברים הגשמיים (משכורת נמוכה מדי וכו') אני תומכת, בתנאי שזה לא מגיע לפרנואידיות.
אבל השאר?! מה, את עד כדי כך פחותת ערך בעיני עצמך שבכל משפט שני את מוצאת הוכחה לעליונות הגבר או לנחיתות האישה?
וחוץ מזה. למה כל כך חשוב לך שיכירו במעמדך? החיים שלך יכולים להיות מלאי משמעות, תוכן ועשיה גם בלי שיהיה מוטבע לכולם בתודעה שמעמדה של האישה שווה לזה של הגבר.
תחשבו מה היה קורה אם את כל האנרגיות שמושקעות בביסוס מיותר ופרנואידי (שוב, אין כוונה לדברים הטכניים.) של מעמד האישה היו מנצלים לדברים אחרים, טובים יותר!!
הממ, האמיני לי שהדבר האחרון שאני זה פראנואידית.
וזה בדיוק העניין: ני ממש לא מדברת על כל משפט שני, אלא על משפטים שבאמת ברורים, שחור על גבי לבן.
למה חשוב לי שיכרו במעמדי?
לא הבנתי, לך לא חשוב שיכירו במעמדך?
בלי שום קשר לפראנואיזם, משמעות, ומעמד – הרצון האנושי הבסיסי ביותר הוא רצון שיכרו במעמדך.
אחרת: למה מילים משפילות מעליבות בכלל – את לא יכולה להגיד לעצמך שאת טובה ומשהו?
ולמה לאנשים קשה כשמעליבים אותם?
ומה אכפת לך אם מתייחסים מגעיל לקבוצות שונות ממך – על סמך גזענות.
מה, הם לא יכולים למצוא משמעות גם בחיים של עבדות לאדם לבן (לדוגמה).
קשה לי עם התגובה הזאת, באמת. וגם קצת קשה לי עם איך ישר החלטת לתייג אותי.
אופס, פעם שנייה שאני פוגעת בטעות… מתנצלת!!
תראי, אני באה מתוך עמדה שאנחנו אכן יכולים לנסות להבין את מה שכתוב בתורה, אבל אנחנו צריכים לבוא מתוך מקום שמה שכתוב בתורה- נכון במאת האחוזים, אנחנו רק מנסים לגלות חלקיק מהחכמה האדירה שגלומה בהם…
הגישה המכונה "הגישה הפמיניסטית" היא לא באה ממקום כזה בד"כ, אלא יותר מתוך רצון להכשיר את גאוותנו.. אני בעד, הכי בעד, לברר, אבל לזכור שיש גם המון התבטאויות בעד הנשים ולבוא ממקום ענו יותר.
ואני לגמרי מסכימה איתך (אני דת"לית גם אגב, נעים להכיר עמיתה), ולכן כתבתי באחד הפוסטים שלי על פמינזים שאני מגדירה את עצמי כפמינסטית, אבל פמינסטית אמיתית. (אולי הפוסט הראשון), אני ממש לא הפמינסטיות ששומעים עליהן בחדשות ושמפגינות בראש חוצות.
ואת בסדר לגמרי, גם אני קצת תייגתי אותך ישר, וממש מתנצלת.
אז נשאר ידידות?
אממ סתם הארה:
אנחנו לא אומרות "שעשני כרצונו"..
למה באמת?
יש איזה עניין, שהאדמוה"ז סידר בסידורו רק את ה'שלא עשני אישה' (כי הוא גבר..) והנשים לא רצו לשנות את מה שקבע האדמוהז
אם יש למשהי תשובה טובה יותר אשמח ???