מתי הפכה הפאה להיות יותר צנועה ממטפחת אורתודוקסית?
יש ווידאו של הרבי שמסביר?
לא יודעת אבל תמיד יש לי ת'שאלה של
איזה כיסוי יותר צנוע, פאה או מטפחת…?
כי אימא שלי רוצה שאשים מטפחת,
אבל אני בחב"ד ורוצה פאה…
והשאלה הקבועה של אימא שלי זה –
שלרבנית חיה מושקא היה פאה וכובע
למה נשות חב"ד לא חובשות כובע…?
אז הייתי שמחה לדעת למה באמת חב"ד חובשים פאה
ואם יש את זה בווידאו שהרבי מסביר או משהוא –
אשמח לדעת..!?!?!?
מודה מקרב לב!??
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
27 תגובות
יש ספר 'לקט שכחת הפאה' של הרב וולפא
מסביר הכל
לקריאת הספר, חפשי בגוגל: לחצו כאן להורדת הספר "לקט שכחת הפאה
א' כל- פאה צריך לשים כי ככה הרבי אמר…
ב' כל- בטוח שיש לזה סיבות, (אני פשוט לא יודעת איפה הן כתובות??)
חלק מהרעיון של הפאה הוא זה שכשהיא מונחת על הראש קשה יותר להזיז אותה לעומת מטפחת שברגע שחם או מציק לך גם אם זה בטעות זה נשלף?
ב"ה, יו"ד אלול, תש"כ
ברוקלין.
ברכה ושלום!
במענה למכתבה מסוף חדש מנחם אב, בו כותבת אודות פאה נכרית, ואשר בסביבתה דתית בה נמצאת אין נוהגות כזה ומתביישת אפשר יצחקו לה באם תלבש פאה נכרית
בעצם הענין דלבישת פאה נכרית, ולא להסתפק בכובע ומטפחת, מבואר ההכרח בזה בכמה מקומות. והרי רואים במוחש, אשר לבישת כובע ואפילו מטפחת, משאירה חלק השער בלתי מכוסה על כל פנים במשך זמן קצר, ז.א. שעוברים על האיסור הגדול וכהפסק דין בשולחן ערוך אורח חיים סימן ע"ה, וגודל הענין מובן גם כן מגודל השכר בעד קיום הציווי כפי שנצטוינו, וכלשון הזהר הקדוש, מתברך בכלא בברכאן דלעילא בברכאן דלתתא בעותרא בבנין בבני בנין
ולכתבה שאפשר יצחקו עלי' ותתבייש וכו'
אפילו בתוככי הנוער דארצות הברית, נרגש לאחרונה רגש של כבוד, דוקא לאלו שעומדים חזק בדעתם, ואין מתביישים ממי שלועג עליהם ולהשקפת עולמם, ומתיחסים בלעג ובוז לאלו הנמשכים אחרי הרוב ללא יציבות נפשית כלל, ובודאי יודעת אשר התחלת כל ארבעה חלקי השולחן ערוך היא: ולא יתבייש מפני בני אדם המלעיגים עליו בעבודת השם יתברך
ועוד וגם זה מובן ופשוט: השם יתברך, "את השמים ואת הארץ אני מלא", ונמצא עם האדם בכל מקום ובכל זמן, מה שאין כן בני אדם אפילו מסביבה הכי קרובה, שלא תמיד נמצא בקרוב מקום אליו, ולכן, היתכן, אשר לא יתבייש ח"ו מפני הקב"ה ויתבייש מפני בן אדם בשר ודם?!
ותקותי אשר מתאים לסיומה במכ' – מחינוכה, אין צורך באריכות יותר בהאמור
והשם יתברך המשגיח על כל אחד ואחת בהשגחה פרטית שענין זה יסוד
באמונתנו – וכמבואר בארוכה בתורת מורנו הבעל שם טוב ז"ל אשר השנה היא שנת המאתים להסתלקות הילולא שלו, ינחה בטוב לפני' בגשמיות וברוחניות גם יחד
בברכה לבשו"ט ולכתיבה וחתימה טובה
בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א
מזכיר
??זה מכתב שהרבי כתב לאישה למה ללבוש דווקא פאה ולא להסתפק במטפחת
וגם הוא אמר פעם
"אשה שתחבוש מטפחת לראשה עלולה להסירה במקרים מסויימים מתוך אי-נעימות. לעומתה אשה החובשת פיאה-נוכרית, גם אם יכנס הנשיא אייזנאוהר בכבודו ובעצמו, לא תסירנה"…
מקווה שעזרתי??
ואווו אליפות! הכי מדוייק והכי… פשוט התשובה!
אהבתי שהעתקת פשוט מכתב מהרבי!
באסה שאי אפשר להקליט תגובה (חה חה)
חחחח בדיוקקק ???
לגבי הכובע של הרבנית חיה מושקא, נו, זה עוד יותר מחזק, היתה לה פאה! מה, אמא שלך חושבת שכששמים כובע מעל פאה זה יותר צנוע? באמת? מה יותר צנוע בזה? הכובע היה נטו ליופי, ככה זה היה מה שלבשו פעם (גם הרבנית חנה ככה) אז לא הבנתי מה הקשר?
וואי חבל ממש שאין לי פה עליי חומרים מפעם מהבצפר. אני בהמשך היום אחפש לך את השיחה ואשלח. זה פשוט בולל מה שאת צריכה! אני יודעת בערך אבל עדיף שזה יבוא מסודר אז בעז"ה בהמשך.
בוודאות פאה יותר צנוע (יש יוצא מן הכלל שהרבי אישר להם אבל זה לא נוגע אלייך כנראה, זו אישה שאם אני לא טועה אין לה שיער בכלל וכו')
אה ובקשר לרבנית באמת מעניין אבל את בטוחה שהיא כל הזמן הייתה עם פאה וכובע? כי ראיתי תמונות אחרי החתונה שבלי, אם אני לא טועה בזכרוני. יכול להיות שהתמונה המפורסמת זו הייתה בחירה 'אופנתית' בלי קשר…
אבל בכלל בינתיים הרבי מאוד ייקר את העניין של פאה. זכור לי אפילו שהוא אמר למישהי ש'חצי פאה זה חצי בריאות' כשהיא באה לבקש ברכה לרפואה. ודי למבין:)
הרבי אמר (ואני מצטטת;) יש לחבוש פאה. מחצית הפאה דומה למחצית הבריאות.
והרבי המשיך: בזכות חבישת הפאה מובטחים לך בריאות, פרנסה ונחת מהילדים וילדי הילדים. אח"כ הרבי חייך ושאל: ומה עוד מבקשת את? את רוצה לוותר על מחצית מאלו?
בעלה נכנס לחדר והרבי הוסיף: יש למצוא מישהי מתאימה מהאזור המתמצאת ומבינה בדבר, שתעזור לה לקנות פאה נאה, כך שמי שתראה את זלדה בפאה החדשה והשלימה, תחפוץ אף היא לחבוש פאה כמוה.
הרבי הפנה את בעלה לרב חודקוב שילווה לו כסף כדי לרכוש פאה משובחת.
*האישה הייתה עם חצי פאה, נראלי פאת כובע.
(מסופר על הגב' זלדה נמס, מקראון הייטס. מהספר רבי של כולן. כןן, הלכתי לבדוק לך במדוייק)
מקווה שעזרתי;)
נהדרתת!!!
לא זכרתי מקור אז מעולהה
שכחתי לגמרי מהשאלה הזו… אני עכשיו אבדוק בקשר לשיחה…
דבר ראשון יש כאן הוראה מפורשת של הרבי שמקיימים בקבלת עול אפילו אם לא מבינים!!
דבר שני בדרך כלל פאה מכסה יותר שיער ביחס למטפחת שלא מכסה את השיער מאחורה ובצדדים.
*ומקדימה…
*הרבי כותב: "מהיום ואילך על כולן, ללא יוצא מן הכלל, להתאחד עם נשות אנ"ש הלובשות פאה". כמו כן כתב: "בטח קיבל את מכתבי בברכת מזל טוב. במכתבו הוא כותב שמקווה להשי"ת שיעזור לו שביתו יהיה חסידי, הנה כל ברכה צריכה לכלי… וההנהגה בכלל צריך להיות אשר אשת תלמיד תומכי תמימים צריכה לשאת פאה, כמה שלא יכבד לה דבר זה, אבל אחרת אי אפשר ואי רשאי להיות… אחר כל האריכות הנני אומר לו בקיצור דקיצור, אשר זוגתו תחיה צריכה לשאת פאה נכרית, ואחרת אי אפשר".
*הרבי הורה לכל נשות חסידות חב"ד ללבוש פאה, בכל מקום שהן, ללא יוצא מן הכלל:
"בעזרת השם יתברך התקבלו לאחרונה התנהגויות והנהגות מסויימות בין אנ"ש, ונשות אנ"ש בפרט, שעד עתה, מפני סיבות שונות, לא כולם נהגו כן. וכמו כל דבר שהוא חדש, קל להרוס אותו ח"ו, לכן גדולה באופן יוצא מן הכלל הזכות של כל אחד התורם את חלקו לחזק זאת. מצד שני – קל יותר לפעול זאת בעצמו, גם אם עד עתה לא העריכו את זה לפי החשיבות האמיתית, כשמתחשבים בכך שאין זה ענין פרטי אלא יש לזה השפעה, במידה ידועה, על כל החוג. לכן, מבלי להיכנס לסיבות שמנעו עד עתה את ההנהגה של דברים מסויימים בבתי אנ"ש, בלבושים ובחינוך הבנים, רצוני להדגיש לכן שוב, שמהיום ואילך על כולן, ללא יוצא מן הכלל, להתאחד עם נשות אנ"ש הלובשות פאה".
*הרבי הורה לכל אשה הלובשת פאה, לשכנע את חברותיה לעשות כמותה:
"במענה למכתבה מד' תצוה בנוגע לפאה, בו כותבת שאינה מבינה בדיוק מה הכוונה בזה, ענין הפאה הוא, שהשערות תהיינה מכוסות לגמרי, ובמילא אם מכסים רק חלק, אין זה כפי שהכוונה בזה היא. גם היתה צריכה להשתדל שגם אחרות יעשו כן, ולבאר להן שזוהי הדרך וסגולה לבריאות, פרנסה ונחת אמיתי מהילדים, והשי"ת יעזור לבשר בשורות בזה".
*הרבי אמר כי גם אם מישהי תבטיח לכסות היטב עם מטפחת, יש להורות לה ללבוש פאה:
"ובפרט שכאמור זהו נוגע לרבים, שאפילו אם פלונית אומרת שבהנוגע אליה אין נפקא מינה באיזה אופן תכסה ראשה, כיון שבכל אופן יהיה הכיסוי כדבעי, מובן שאינה יכולה להבטיח בהנוגע לאחרות".
*הרבי הורה לאשה להדר וללכת עם פאה, אף אם אמה הלכה עם מטפחת:
"יש מקום לומר שמי שהוא יטעון על דבר הנהגת האמהות שלאו דוקא בפאה. אבל כבר מילתי אמורה, שהרי זה מברכות עקבתא דמשיחא, אשר בת קמה באמה להוסיף עליה בשמירת התורה והמצוה".
(מחב"דפדיה)
אני מביאה ציטוט משיחה של הרבי:
"א. פאה נכרית1 הו"ע שנוגע לבנים ולבני בנים, לפרנסה ולבריאות, כדאיתא בזהר2 שהדבר נוגע לבני חיי ומזוני.
אין לשאול מדוע פלונית ופלונית אינה חובשת פאה נכרית ואינה נוהגת כראוי, ומ"מ טוב לה בבני חיי ומזוני והצלחה בכל עניני'. ראשית, אין אדם יודע מה קורה אצל זולתו, ואיזה צרות יש לו, שהרי אף אדם אינו מספר לחבירו מה מתרחש אצלו. ושנית, אין להביט ("פאַרקוקן זיך") על הזולת, אלא יש לקיים את ציווי הקב"ה.
[כ"ק אדמו"ר שליט"א הזכיר כאן הענין ד"כי אתם המעט מכל העמים"3].
ישנם בעולם גויים רבים יותר מאשר יהודים, וטוב להם. וכי משום כך יש לעשות כמעשי הגויים? – אילו היו עושים כן, לא הי' העם היהודי קיים רח"ל מזה זמן רב.
כאשר אשה יהודי' הולכת בשוק ללא פאה נכרית, אין שום חילוק בינה לבין נשים אחרות, אבל כשהיא הולכת חבושה פאה נכרית, אפשר להכיר שהיא אשה יהודי' אדוקה בתומ"צ.
אמנם אין צורך להכריז בשוק "אני אדוקה בתומ"צ", אבל…
וכי ממי מתביישים, מהחברה או מפלונית בת פלונית? ומה יאמרו, שאשה פלונית היא יהודי' שומרת דת משה4? וכי מהי החרפה בכך?
האם דורשים בכך מסירות נפש גדולה מדי? אילו לא הי' רח"ל מה לאכול, הילדים היו רעבים, והיו דורשים שמירת שבת במסחר ופרנסה – היתה זו מסירות נפש גדולה, והיו עושים זאת בלי ספק."
***
"בנוגע למטפחת יודעת היא שיש לה ברירה, שביכלתה להסיטה למעלה יותר ויותר, או לפעמים להסירה לגמרי. ודבר זה ידוע הרבה מהמציאות.
יכולה היא לטעון, שהיא תלך לבושה במטפחת כראוי. – בודאי שטוב הדבר אם יהי' כך, אבל מהמציאות יודעים שאין הדבר כן.
וא"כ, לשם מה תקבל על עצמה נסיון גדול כ"כ? – אנו מבקשים בכל יום קודם התפלה "ואל תביאנו לא לידי נסיון"8, וא"כ, כיצד יתכן שרוצה לקבל על עצמה נסיון כזה? מי לנו גדול מדוד המלך, שהגמרא9 אומרת עליו שהרגו להיצה"ר לגמרי, ומ"מ גם הוא נכשל בנסיון10.
אפילו ה"רפורמים" אינם אומרים שחבישת פאה נכרית היא "אנטי- מוסרית" ("אַנטי-מאָראַליש אָדער אַנטי-עטיש"); הם אומרים רק שזוהי "אופנה ישנה" ("אַלט-מאָדיש"). וא"כ, ממה חוששים? – יאמרו שהולכת כאן בת ישראל.
ד. כ"ק מו"ח אדמו"ר סיפר11, כיצד קרה הדבר שבפראַנקפורט היו יהודים אדוקים ביותר בתומ"צ, ששמם התפרסם ("זיי האָבן גע'שם'ט") בכל גרמניא באדיקותם, אף שבתחילה היו שם כל ה"משכילים" הגדולים.
דבר זה קרה על-ידי שלוש נשים מישראל, שהתעקשו אז בתוקף על חבישת "פאה נכרית", על טהרת המשפחה ועל חינוך הכשר לילדיהן, והדבר פעל גם על אנשים ונשים אחרים, ובמשך הזמן עדה שלמה מישראל בפראַנקפורט נשתנתה לטוב."
שיחה-תורת מנחם, שיחת א' ראש חודש אלול ה'תשי"ד, אותיות א-ד (עמודים: 188-190).
קישור לאתר ספר כ"ק אדמו"ר על הציטוט הראשון:
https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/12/17/188.htm
קישור לאתר ספר כ"ק אדמו"ר על הציטוט השני:
https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/12/17/190.htm
בנוסף גם יש את המכתב של הרבי שהוסיפו למטה. רק מציינת מקור אם מעניין:)
מכתב-ליקוטי שיחות, חלק י"ג עמוד 187.
פשוט תלמדי את זה, כל התשובות בפנים. בהצלחה!
בקשר לוידאו אז חסום אצלי סרטונים ולכן אין לי איך לבדוק אם יש ולהביא לך.
מקווה שעזר. בהצלחה!!
תגובה שכתבתי בפוסט אחר בנוגע לפאה..:
לי באופן אישי ברור שפאה הרבה יותר צנועה ממטפחת, לא יודעת אם אתם מעודכנות אבל היום המון נשים הולכות עם מטפחת מאמצע השיער בערך… וגם אלו שמקפידות אי אפשר באמת להקפיד שלא יראו את השיער בכלל,
אז יש הבדל בין לראות את השיער בוודאות לבין אולי הפאה תראה טבעי מדי ויחשבו שזה שיער אמיתי, או אפילו יחשבו שזה שיער אמיתי, אבל בפועל לא יראו את השיער…
תגובות יפות אחת אחת 🙂
וואי ממש!
גאווה לבנות חב"ד שבקיאות בהוראות ומכתבים של הרבי.
(וגם בקיאות בגוגל ?)
לא??
גאווה לגוגל שבקיא בהוראות ומכתבים של הרבי
זה נראה לי הנכון?
יש ספר 'הכנות לחתונה' בהוצאה של משפחת קרץ
ששם מוסבר חלק שלם את כל העניין הזה והסברים מרבותינו נשיאנו.
ממש בפירוט מקיף את כל הנושא
אם רלוונטי לך כידוע לי זה מחולק לחתנים וכלות חינם בארץ..
גם רבי חיים קניבסקי שליט"א הורה שפאה עדיפה ממטפחת (כדברי החזו"א) ולא חייב כובע על הפאה, אבל אשתו הידרה וחבשה כובע על הפאה.
נ.ב. יתכן שהרבנית חבשה כובע באירועים ושמחות, לשם יופי בלבד.
הרבנית לא ממש לבשה פאה
אבל מנהגי בית רבי לא ממש חייבים להיות הוראה לקהל
וואי רק שבנות לא יאמינו לכל דבר שרושמים פה.
את בטוחה במה שאת אומרת? אני רוצה מקור מוסמך.
תזהרי כשאת מדברת על הרבנית, היא לא סתם אישה שאת מכירה מהבית כנסת.
נכון ,זה לא פאה ! היו אנשים שחיו בזמנה ובפירוש אומרים שלא לבשה פאה.וזה בסדר ,הכובע הרבה יותר אצילי ויפה.הדור של שנות ה70 ואלך בציבור החרדי הלך והחמיר,יתכן שהרבנית בערוב ימיה שמה פאה.
הפאות של ימינו הארוכות והטבעיות עם הלייס והשביל הלבן והדקות המקסימלית וכו, קשה לומר עליהן שנראות כאיזשהו כיסוי בכלל. כבר הצעתי שיגוך לכמה נשים צעירות שלא חלמתי שחובשות לראשן פאה. למרבה הצער זה כך ואא לחשוב שדעת חכמים נוחה מכך כלל
כיסוי ראש נועד על מנת לכסות את השיער- בדגש על כללל השיער.
הוא לא נועד כדי שיבינו שאת נשואה, זה לא הייעוד שלו!!!
וזה בדיוק כל נקודת החוסר הבנה בין חב"ד למתנגדים לפאה.
ועניין הפאות הארוכות? צתודקת, אבל זה ממש לא קשור לעצם חבישת הפאה.
כללי הצניעות כמובן חלים גם על אישה נשואה. שהפאה תהיה אסופה אם היא אחרי הכתפיים. כמובן.