תמיד ידעתי שאדמוה"ז אומר שהניגון הוא קולמוס הנפש. כשמישהו מלחין מנגינה הוא ממש שם את עצמו ואת הנפש שלו בתוך הלחן, וכששומעים לחן של גוי מתחברים לאותה נפש של אותו מלחין.
כבר כמעט שנה שאני משתדלת מאוד לשמוע רק ניגונים. ובכל השנה הזו אני נתקלת בהמון סיטואציות אם זה בכיתה/ בבית ספר/ בבית שיש שירים שהם לא ניגוני חב"ד.
ברור לי שמוזיקה של סתם כל מיני זמרים דתיים זה לא משהו הכי טוב בעולם. זה שהבן אדם עם כיפה על הראש זה לא אומר שזה בן אדם שהאזנה ללחנים שלו תגרום לנו לדברים טובים.
אבל השאלה שלי היא מה ההגדרה של ניגון?? בשיחת פרשת וישב התשנ"ב הרבי אומר: "מזמן לזמן מתחדשים ניגונים חסידותיים חדשים ע"י אלו המסוגלים לחבר ניגון טוב, וכאשר זה מתקבל בציבור ושרים אותו בציבור, נעשה הוא חלק מהניגונים החסידותיים". לפי זה, כל שיר שכמה בחורים חב"דניקים ממציאים ומצליחים לעשות אותו פופולרי, נחשב לניגון??
דבר שני. לגבי ניגונים של חסידויות אחרות.. אנחנו כן מנגנים? לא מנגנים? מצד אחד זה אדמו"ר או איזשהוא חסיד גדול הלחין אותם, מצד שני יש את העניין שיש לנו את הרבי שלנו ואנחנו לא רוצים לקבל השפעות מאחרים ואני חושבת שזו גם הסיבה שלא עולים לציון של ר' נחמן מברסלב גם אם נמצאים באוקראינה..
שלום לך יקרה,
אילו צלילים נפלאים עולים מתוך השאלה שלך! תווים של זיכוך לצד אקורדים של רצון כנה להעמיק. צלילים עדינים שלפעמים את מרגישה שקצת הולכים לאיבוד ברעש ההמוני שסביבך…
אין תשובה ברורה
השאלה שלך היא שאלה מצוינת, והאמת היא שאין עליה תשובה ברורה וחד משמעית. ניגונים רבים לא הולחנו על ידי חסידי חב"ד, אבל נחשבים ניגוני חב"ד, לעומתם ניגונים שונים נוגנו בהתוועדויות אצל הרבי אך לא נחשבים ניגוני חב"ד (דוגמאות: "אני מאמין" במנגינה העממית, מהשואה, הרבי היה מורה לנגנו בהתוועדויות רבות בשנים הראשונות לנשיאות. "והיא שעמדה" לימד הרבי בהתוועדות ליל ב' חג הפסח שנת תשט"ו ונוסח דומה של ניגון מושר בחסידות קרלין ומיוחס לר' אהרן מקרלין. "עוצו עצה" הינו ניגון חבד"י ישן, ומקורו בירושלים ויש אומרים כי המלחין הוא רבי מאיר שפירא מלובלין).
אז מה באמת מגדיר ניגון חב"ד? קשה לקבוע.
התשובה שמובאת כאן היא בגדר אפשרות, יתכן שהיא תתאים לך ויתכן שתתחברי לדעות אחרות.
מהו ניגון?
בואי ננסה לעשות סדר במנגינה:
קודם כל נברר "מהו ניגון?".
הרבי הריי"ץ מגדיר שלוש דרגות בניגון (ליקוטי דיבורים ג עמ' 888):
ניגון "מכוון" – ניגון שאחד מהאדמו"רים חיבר או בחר אותו.
ניגון "ממולא" – ניגון של חסידים הראשונים, המעורר לתשובה, להתבוננות או לאהבת רעים.
ניגון "שוטה" – שאינו אומר דבר ואינו מכוון למאומה.
לאן הוא מוביל?
אם נתייחס לסוג השני, "ניגון ממולא", אפשר לומר שהוא נקבע גם לפי מי שחיבר אותו, אך גם לפי המטרה שאליה הוא מוביל. זהו ניגון שחובר מתוך התעוררות רוחנית, וממילא גם מביא להתעוררות כזו. לפי הבנתי, ניגון שמחברים חסידים – גם היום– מתוך רגש חסידי והתעוררות של עבודת ה', הוא מלא בתוכן ולכן גם משפיע בכיוון זה על השומעים. לכן, מה שקובע זה לא הגיל של המלחין, אלא המצב הנפשי ממנו 'נולד' הניגון. ומכאן, ברור ההבדל בין חסיד שמלחין ניגון תוך כדי תפילה/ רגש התקשרות וכד' לבין אדם (גם אם הוא חסיד) שסתם כך יושב וממציא שיר…
אולי נכון לומר שהאזנה לניגוני חב"ד בלבד הוא סוג של הידור, שאת יכולה לשמוח שאת שייכת אליו. זה מאפשר להתייחס לנכון (ולא לפסול). האזנה למוזיקה חסידית/דתית שמגיעה ממקום של יראת שמים (גם אם לא תמיד ממקום של התעוררות רוחנית) תואמת לדרישות ההלכה.
ניגון זה לא כמו השתטחות
בהתאם לכך, אתייחס לניגונים של חסידיות אחרות, לפי הבנתי (לא ראיתי מקור מסוים שעוסק בניגונים מחצרות חסידיות). לכאורה, גם ניגונים כאלו יכולים להתאים להגדרה של 'ניגון ממולא', כיון שהם ניגונים שמגיעים מתוך התעוררות חיובית וקדושה.
ניגון אמנם משפיע עלינו, ונותן לנו כוח והשראה לעבודת ה', אך עדיין שונה מהשתטחות. השתטחות היא התקשרות נפשית-פנימית עמוקה מאוד בין חסיד לרבי, ומכאן נובע הרצון להתמקד בהשתטחות אצל רבותינו נשיאנו בלבד. לעומת זאת, סיפור חסידי או ניגון חסידי שמגיע מחסידויות אחרות, הוא בהחלט חיובי. גם אצל הרבי ראינו שעודד שירים שמגיעים ממקום של קדושה, כמו הניגון "עזרני קל חי".
אולי אפשר להשוות את ההבדל בין השתטחות לבין ניגון להבדל בין 'נישואין' לבין 'חברות'. קשר של נישואין הוא בלעדי ולא משאיר מקום לקשרים מקבילים. לעומת זאת, קשר עם חברות יכול לקבל גוונים רבים ושונים, שאינם פוגעים אחד בשני.
אסיים בפתגם, שמאפשר להבין את המיוחד בניגון חסידי, ומחזק את הבחירה שלך להשתדל להאזין לניגונים חסידיים.
"מה בין ניגון חסידי לניגון סתם?
ניגון סתם מספר שהאדם שרוי בבוץ, והוא מדשדש בו להנאתו.
ניגון חסידי אומר, שהאדם שרוי בבוץ, אבל מתאמץ וחותר להיחלץ ממנו ולהתעלות"
(אוצר פתגמי חב"ד א, עמ' 388).
האזנה עריבה ומקדמת!
איתך בדרך, רחלי
racheli@shutafotbaderech.co.il
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
48 תגובות
לא לפסול מוזיקה אחרת שמגיעה ממקום של יראת שמיים!!!!!!!!! כמה שזה חשוב!!!! מלא פעמים פוסלים אותי ומזלזלים בי בגלל הדבר הזה שאין בו שום בעיה!! אפילו מורות! אז כדאי שתקחו לתשומת ליבכן…
את צודקת מאה אחוז ובגלל זה כתבתי שכל אחת צריכה להתקדם מהמקום שלה!
שירים חרדים זה באמת מעולה!!!
זה לא סותר את זה שיש בנות שבשבילם זה לא טוב שירים חרדים אלא רק ניגוני חבד. כי זה תלוי מה המקום שלך. כל אחד צריך להתקדם מאיפה שהוא נמצא בלי לזלזל במי שעדיין לא מקפיד כמוהו ובלי לזלזל במי שמקפיד יותר מימנו ואולי נראה לו מידי 'חנוק' (אגב בעניין הזה אין 'חנוק'- ככל שתקפיד יותר, הנפש תתקשר למי שאנחנו יותר רוצים שהיא תתקשר..)
הי. דבר ראשון, תחזיקי חזק! את קיבלת הידור שאולי הוא קשה אבל מאווווד שווה לך ולחיים העתידיים שלך. גם אני, מקפידה רק על ניגוני חב"ד.
ואת האמת שיש לי קצת השגות על התשובה שקיבלת..
איך שאני יודעת, זה שברגע שניגנו לפני הרבי שיר, ולא משנה מה מקורו (הניגון "הרבי שליט"א" היה שיר מסידרה של ילדים שמקורב שינה לו את המילים ושר לפני הרבי), והרבי עודד את השיר ששרו לו, באותו רגע השיר הפך לניגון חב"ד! אולי זה נשמע קיצוני, אבל זה לא…
תראו גם את "מרש נפוליון"- זה היה שיר של גויים וברגע שהרבי שר אותו, הם החליפו המנון! זהו הוא עבר לצד הקדושה. זה רק בכוח של רבי לעדות אתזה!
ועוד השגה…
לדעתי זו טעות להגיד שגם שירים שהם לא ניגוני חב"ד אלא של גדולים אחרים, שהם גם בדרגה של ניגונים של חסידים. אי אפשר להשתוות לניגונים גם לא לשל חסידים. כי ניגון זה ניגון. אין מה לעשות.
ואני רוצה לומר עוד משהו- בנושא הזה, כמו בכל דבר, צריך להתקדם מהמקום שלך. לא לכל אחת מתאים לשמוע רק ניגוני חבד, אבל צריך להתקדם מהמקום שלך.
אם את שומעת שירים דתיים- תתקדמי לחרדים, אם אתשומעת חרדיים- תשקלי להתקדם לשמוע חב"דיים…
אבל תדעי מה השאיפה! וכמובן לא לזלזל במישהיא מקפידה יותר ממך, כי אין מה לזלזל אלא רק להעריך..
הי, עשיתי עכשיו חיפוש באתר "ספרית ליובאוויטש" בשביל למצוא איפה הרבי אומר במפורש על הניגון "אני מאמין" שהוא לא ניגון חב"ד. זכור לי שיש מקום כזה… אם מישהי יודעת אני אשמח לשמוע;)
בכל אופן, בתחילת השאלה הזו כתוב שאין לזה תשובה ברורה;)
וזה מהדיונים הפלסופיים האלה שאף פעם לא נגמרים… ובאמת זה מהדברים שאין בהם שחור לבן אלא יותר 'מה מתאים לי ומה לא מתאים לי'…
אז באמת שנזכה להתקדם!
סליחה על השאלה, אבל כשקיבלת על עצמך לשמוע רק ניגונים, ביררת לאן את נכנסת? קראת סיפורים על ניגונים? יש ספרים נפלאים שמדברים על ניגונים, לצערי לא זוכרת את שמם (למדתי את זה ביסודי, יש גבול לזיכרון). תחפשי קצת חומר, ניגונים זה עולם יפה בפני עצמו, חבל להסתפק בכתבה (ערוכה ומוצלחת) אחת, במיוחד שיש לך הרבה שאלות מתעניינות
קראתי הרבה דברים מדהימים על ניגונים אבל תשובות לשאלות הספיצפיות האלו לא מצאתי בשום מקום ולכן שאלתי
יש בעיה בשירים של ישי ריבו?..
זה לא קטע של יש בעיה או אין בעיה, זה עניין של רמות שונות. ברור שהלחנים שלו לא ברמה של יהודים לא דתיים או להבדיל גויים, יש לו שירי אמונה וכו' אבל גם ברור שהוא לא ברמה של אדם בעל ערכים חרדים המוקף בקדושה ובוודאי שלא כמו ניגון שחיבר חסיד/ רבי. הנפש שלו מתחברת דרך הניגון לנפש שלך – השאלה היא: האם את מעוניינת לתת לנפשו של ישי ריבו להיות חלק מהנפש שלך?! האם ערכי החיים שלו מספיקים לך?
ברור שהוא יהודי מאמין ומתפלל ואולי גם מניח תפילין, השאלה אם זה הרמה שאת מחפשת שתיכנס לך לנפש
לדעתי ההבנה הזאת שניגוני חב"ד זה רק הידור והדרישה הבסיסית שלנו מעצמנו ומאחרות צריכה להיות שירים דתיים וחסידים- היא הבנה חשובה מאוד.
טשטוש הגבולות בין שיר דתי לשיר חילוני, כאשר רק ניגון חב"ד נחשב בעינינו לטוב-זה פוגע בבנות.
לדעתי זה פוגע ב3 הקבוצות-
הקבוצה ששומעת רק ניגוני חבד- מבחינתן החובה זה לשמוע רק ניגוני חבד. הן משקיעות בזה מאמץ שהיו יכולות להשקיע במקומות אחרים שהן לא הידור אלא הלכה. אם הן נופלות הן כבר לא מבחינות בין שיר דתי לשיר לא דתי או לא יהודי. ההבנה שניגוני חבד זה רק הידור תמקם את זה נכון בסדר העדיפויות ותתן מקום גבוה יותר ל- נטילת ידיים על המיטה, או כל מצווה אחרת.
הקבוצה ששומעת שירים דתיים/חסידיים- הן מתאמצות, משתדלות, מבררות על כל שיר מי הלחין אותו, מי כתב את מילותיו. דואגות שהם יהיו יראי שמיים, אבל באמת, ומה שהן מקבלות בתמורה זה נקיפות מצפון על זה שהן לא מספיק טובות. זה לא יפה לעשות להן את זה.
הקבוצה ששומעת, לעת עתה, גם שירים לא דתיים- בשבילן ניגוני חבד זה רחוק מהן, אבל ממש. הדרישה הזאת רק מייאשת אותן ולא עוזרת להן להשתפר. דרישה של שירים דתיים הרבה יותר ריאלית בשבילן. גם תתן להן סיפור רוחני(על לא דבר) וגם הן יצליחו לשרוד את זה.
בתור אחת ששיכת לקבוצה הראשונה אני אומרת את הדברים הללו, וכדאי שתפנימו גם אתן …
סיפוק רוחני- במקום- סיפור רוחני
ולא על לא דבר- במקום- על לא דבר
עוד טעות הקלדה אחת של זכר ונקבה
מיכל את צודקת וצריך לדעת מה המקום של כל דבר.
ועדיין- להקפיד לשמוע רק ניגונים לדעתי לא בא לבנות במקום דברים אחרים…אפשר גם וגם.. זה לא אחד על חשבון השני.. הם רק שומרות על הנפש שלהם שתהיה כמה שיותר מקושרת וטהורה (לא אמרתי שמי שלא אז הנפש שלה לא טהורה! אלא שמי שמקפידה שכן בהחלט הנפש שלה שמורה מאוד)
אם כך זה לגבי כל הידור… המשמעות ממה שכבת היא שהידור עלול לפגוע במי שלא מהדר ובבת עצמה? נכון אבל לא מדויק.
תרשי לי לדייק את דברייך: הקפדה על ניגוני חבד היא דבר חשוב, חשוב מאד! ומי שמקפידה על כך יש לחזק את ידיה ולא להרפות אף לרגע. כי זה קשה ואם את אומרת שאת עושה את זה בטח תוכלי להבין על מה אני מדברת, כי מדובר פה על לומר לעצמי – "זה לא מתאים לי גם כשהמון בנות חסידיות וטובות ואפילו צוות בית הספר (כך אצלי) מאפשר ותומך", זה אומר להמנע משירים יש הם תוכן מדהים אבל הלחן שלהם הוא לא ניגון, וזה ממש לא פשוט.
דבר נוסף – כפי שאמרת, כשיוצאים מההידור של לשמוע רק ניגוני חב"ד מאד קשה לברר על כל לחן מי הלחין אותו וכו' והגבולות לא ברורים, ומי יודע מה רמת היראת שמיים של חברו?! ולכן מי שמקפידה על ניגוני חב"ד יוצאת נשכרת בעניין הזה, היא מבטחת את עצמה לגבי מה שהיא שומעת ויודעת שהיא שומעת את ה"בסט"
לגבי מי שמקפידה על חרדי/ דתי – מהממת!! וכאן המקום שלי לומר, את אמרת שאם יש כאלה שמקפידות על ניגוני חב"ד זה עלול להפיל את אלה שלא.
אני לא מסכימה עם זה! אפשר לדאוג שיהיה אחרת, אפשר לומר "זה שיר בסדר, המלחין הוא אדם טוב וירא שמיים אבל לי זה לא מתאים, כי אני רוצה יותר מזה", אז לא צריך לשלול את הבת אבל בהחלט לשים את הגבול הברור שבין ניגון חב"ד לניגון של אדם שהוא ירא שמיים, אבל לא מתקרב לרמה של חסיד שלומד חסידות (שהרבי אומר שאפילו רבנים גדולים לא מגיעים לדרגה של אדם פשוט שלומד חסידות)
המסקנה: הקפדה לא חייבת זלזול בהקפדה נמוכה יותר של אחרים, אבל בהחלט צריך לדעת לאן לשאוף
סיפור בהקשר זה.. בהמשך התגובות..
אותי נורא מרגיז שביה"ס חבד ומשמעים שירים כל כך לא מתאימים אני לא מצליחה להבין את זה
קצת קשה לי בעניין אחד.. אם ניגון כלשהו נחשב לניגון חב"ד בתנאי שהרבי עודד או שר אותו, זה נשמע קצת כמו חסידי פולין… שמסתכלים בעיקר על התנועות של הצדיק ולא הולכים לפי הפנימיות
כי אם היינו הולכים לפי הפנימיות של הניגון, היו לנו עקרונות מה מגדיר ניגון חב"ד וזה לא קשור לאיך הרבי הגיב על זה..?!
צריך קודם ללמוד לעומק מה זה רבי לדעתי. גם בלי קשר זה באמת פיתרון להרבה בעיותת
אני חושבת שאני יודעת מה זה רבי?
או שאת רוצה להביא לי מקורות ללמוד? קישורים…
כשהרבי מעודד הוא משנה את הפנימיות של הניגון
מאה אחוז. ולזה בדיוק התכוונתי. כשמבינים שרבי זה לא אדם 'בדמותנו כצלמנו', מבינים גם הרבה דברים וגם איך תנועת יד שלו יכולה לשנות ולהפוך מהות של דברים.
את האמת שאני לא חזקה בלזכור מקורות בע"פ אבל את יכולה לשאול את המשפיעה שלך ולבדוק איתה מה עוד צריך ללמוד.
הי מנסה להבין יקרה!
כל הכבוד שאת שואלת בלי לפחד, אבל….. אין קשר בין קבלת כל תנועה של הרבי כתנועה מכרעת לבין הגישה של חסידי פולין.. הרבי הוא ראש בני ישראל, נשיא הדור היחיד בדורנו וכן, יש מקורות (מהרבי גם) להסתכלות על כל תנועה של הרבי כמכרעת.
בגלל זה כתבתי שאולי צריך קודם ללמוד לעומק מה זה רבי..
הי, כל הדיון הוא פה הוא רק על מחשבות שלנו, אז קודם כל קחי בפרופורציה מה שחברות כותבות;)
ולגבי השאלה שלך, לי אישית זה גם כן לא ממש מסתדר למה ניגון יחשב ניגון חבד בגלל שהרבי עודד אותו..
ומבחינתי הפתרון הוא פשוט מאד-
מה שהרבי עודד נהיה ניגון קדוש יותר, נהיה מרומם יותר. אבל הוא לאו דווקא נהיה ניגון חבד.
ולגבי עקרונות מה מגדיר ניגון חבד, אז בעיקרון יש ספר הניגונים. רשימה סגורה של מהם הניגונים של חבד. לשם תוסיפי ניגונים שהרבי בעצמו לימד (אם אני לא טועה יש 10 כאלה, והרבי לימד אותם אחרי שהספר כבר יצא, לכן הם לא שם), תוסיפי גם את הניגונים של הפרקים של הרבי (שהם גם כן הולחנו אחרי שהספר יצא…).
וזהו נראה לי.
אבל אל תשכחי, גם אני כולה אחת עם איזה דעה;) קחי אותי בפרופורציה;)
צודקת מאד
חוץ מהניגונים שאמרת אין ניגוני חבד אחרים
זה השערות נחמדות אבל צריך מקורות… לגבי ניגונים שחיברו על פרקים של הרבי אני רואה שגם את מסכימה שאם הרבי עודד אז זה ניגון חבד… וזה אכן כך, ברגע שהרבי מעודד ניגון הוא הופך לניגוון חבד. דוגמא לכך היא מהרבה מהפרקים של הרבי שחוברו עליהם ניגונים לקראת י"א ניסן ומיד אחר כך אמר הרבי שיחה על אותם מילים שנבחרו לניגון מתוך הפרק. לדוג: פרק צ, ניגון "שובה ה'" עליו דיבר הרבי במשך שנה שלימה שנבחר להיות חלק מהניגון על הפרק של נשיא הדור
ובלי קשר – תנועה של הרבי קובעת לנו הרבה יותר ממה שאדמור מחסידויות פולין קובע לחסידיו, כי אנחנו יודעים שהרבי הוא צינור ישיר מה', כל מילה שלו וכל תנועה שלו מכוונת מה, מראה לנו בדיוק איך להתנהג וקובעת עבורנו דברים
מתאמנת, יפה אמרת:)
אם את מסכימה שהפרקים של הרבי הם ניגונים אז את צריכה גם להסכים שעוד שירים שהרבי עודד הם ניגונים..
אני מסכימה לגמרי, זה היה בתור דוגמא והוכחה (ביקשו הוכחות..), להראות שכמו שבניגוני הפרקים של הרבי העידוד הראה שזה ניגון חב"ד, כך גם בכל שיר שהושר בפני הרבי וקיבל את עידודו – הפך מיידית לניגון חב"די. והדוגמאות שהבאת קודם: הרבי שליטא, מארש נפוליאון,שאמיל הם ממש טובות
ויש גם בונוס (זה רק בונוס אבל זה גם חשוב): יש ניגונים שהפכו להיות ניגוני חב"ד ופשוט נעשה בהם שינוי! למה אני מתכוונת?! למארש נפוליאון, בעבר המנונה של מדינת צרפת היה מארש נפוליאון והנה, לאחר שהרבי עודד ניגון זה והפכו לניגון חב"ד, פתאום מדינת צרפת הודיעה על שינוי בתנועות הניגון וכיום המנונה של המדינה הוא אחר. הם הרגישו שמשהו קרה לניגון
ולגבי שאמיל.. תראי לי חב"דניקית שתגיד שזה מרגיש לה כמו מנגינה רגילה… 90 אחוז לפחות מהבנות החב"דיות בוחרות בו לניגון האהוב ביותר! בטוחה שלפני שהרבי עודד אותו זה לא היה כך גם אם היינו מכירים אותו
הרבי פשוט הכניס בו תנועות של קדושה ונשמה אלוקית כמו הסיפור
מהניגונים שכתבת לא ניתן להוכיח לגבי זה שעידוד של הרבי הופך את זה לניגון חבד:
הרבי שליטא- על זה בדיוק הדיון;) אם הוא ניגון חבד;)
שאמיל זה ניגון שהרבי לימד בעצמו בשמחת תורה.
מארש נפוליאון הגיע לחבד כבר בדורות קודמים (על הנתון הזה אין לי 100 אחוז ודאות, אבל 99 כן;) ואגב, אם יש כאן מישהי שמכירה צרפתים ורוצה לברר אם הם בכלל מכירים את הניגון הזה זה יהיה מעניין?)
כנראה התכוונת לניגון של האדרת והאמונה, שהוא ההמנון הצרפתי, המרסלייז (לא בטוחה שכתבתי נכון).
ואם למישהי יש מידע מדויק על איך הוא הגיע לחבד אשמח לשמוע (זה לא היה שסתם כך חסידים התחילו לשיר אותו…)
ואגב בנות, זה יפה שזה מה שמעסיק את הראש שלנו!!
אשרינו שאנחנו חבדניקיות!!!!
גם, לגבי ניגונים של הפרקים, שאלה למחשבה, ומצטערת אם זה מדי מסובך בשביל חלק מהבנות;)
ניגון שהועדה בחרה בו, אבל בפועל בסוף הבחורים השתלטו על השירה וניגנו ניגון אחר, והרבי עודד את מה שניגנו. האם הניגון הראשון, (שבעצם לא זכה לעידוד של הרבי כי לא שרו אותו מספיק בקול…) לא נחשב ניגון חב"ד?…
וניגון שאף פעם לא שרו אותו בהתוועדות?
(מן הסתם קיימים ניגונים כאלה… ולגבי הפרקים זה לא רק מן הסתם, אלא אני יודעת שקיים לפחות סיפור אחד כזה).
מה אתן אומרות?..
תיקון טעות: במקום מארש נפוליאון – האדרת והאמונה הוא היה המארש הצרפתי שהוחלף
לדיני, הניגון האדרת והאמונה הושר בפי חסידים צרפתיים שהיו אצל הרעבע והרעבע הורה להם לשיר אותו… וסתם לידע כללי- קטע מהמםםם! מיד אחרי שהרעבע הורה לשיר את האדרת והאמונה- מארש נפוליאון, יום יומיים אחרי, החליפו את ההימנון… כאילו ברגע שהרעבע אעלה את השיר לקדושה, לגויים כבר לא הייתה שייכות אליו והוא הוחלף…! סתם נק' מעניינת…
לדיני.
זה לא משנה אם התמימים השתלטו או לא. הענין זה אם הרעבע עודד.
אם הרבי עודד, סימן שזה הניגון שצריך להיות. ואם מה שהוועדה בחרה זה היה הניגון הנבחר, הרבי היה מבקש שינגנו אותו דווקא ומבקש להשתיק את התמימים.
ולגבי "הרבי שליטא", אף פעם לא שמעתי שיש דיון עליו.. למה שיהיה דיון אם יש סרטונים ברורים שהרעבע מעודד את הניגון הזה?!
מה זאת אומרת 'לא קשור איך הרבי הגיב על זה'? חב"ד זו עדיין חסידות, ואגב עדיין ממציאים ניגונים, אבל הדבר שהכי חשוב לחסיד הוא לא איך להפוך לרבי של עצמו, אלא איך לעשות את רצון הרבי. גם אם נשמע מהרבי על הפנימיות, העיקר הוא איך הרבי הגיב
נכון מאד! פשוט ככה, מה שהכי חשוב זה איך הרבי הגיב
כבר שנה וחצי שאני מקפידה על ניגוני חבד וברוך ה מצליחה 🙂
אחרי קצת זמן זה כבר לא קשה
וזה גם ממש עוזר
כי כשאת לא מקפידה על משהו מסוים תמיד תתחבטי איזה ניגונים כן לשמוע ותמיד בסוף תקרה איזה נפילה לשיר של איזה זמר 'דתי' כזה או אחר.
היום אין מוזיקה שיוצאת ולא נגועה במוזיקה של הגויים.
זו גדר שפשוט שומרת
אומרים שכאשר שומעים ניגון הנפש מתחברת לנפש של היוצר
וזה באמת נכון
בשנה וחצי האלו אני מרגישה נקיה
שומעת רק דברים טהורים ומתחברת ל'יוצרים' קדושים. פשוט הזדמנות וזכות להתחבר לנפש של הרביים
רק חבל שבתיכון בית חנה שמוגדר כחבד ואמור ללכת לפי הרבי והוראותיו- הצלצולים הם לא ניגוני חבד.
למה שלא יהיו ניגונים?יש לנו ככ הרבה ניגונים! למה לרעות בשדות זרים?!
וואו כמה שאת צודקת לגבי צלצולים של הביס חב"ד שאמורים כמובן להיות ניגונים! מקומם אותי לשמוע את זה…
אבל אני רוצה לחדד.
ברור ששמיעת ניגונים בלבד היא עוזרת להשמר משירים לא משהו.. אבל זה לא רק העניין שזה שומר. זה גם רמה אחרת… אין מה לומר.
ולגבי מה שכתבו שניגון חב"ד זה רק מה שמופיע בספר הניגונים, מה שהרבי לימד והפרקים של הרבי, אני חושבת שזה לא נכון כי שהרבי מעודד משהו אז זהו. זה ניגון. שוב, יכול להיות שלא ברור כ"כ מה זה רבי (באמת זה סוגיה לא פשוטה)…
משל: שמעתי פעם משל מאחת מצוות ביה"ס (מי שיודעת איזה שלא תגלה..): פעם היו שני אנשים שעוסקים בחפירה ומציאת מחצבים ואוצרות טבע. אחד עסק במכרה של ברזל ואחד עסק במכרה של יהלומים. יום אחד ניגשו לשתיהם ושאלו אותם אם הם מעוניינים לעבור למכרה של נחושת
נו מה אתן אומרות? הסכימו? התשובה ברורה
עובד הברזל לשעבר – החליף מיד את עבודתו למקום ברמה גבוהה יותר והפך להיות כורה נחושת אך כורה היהלומים – כמובן המשיך את עבודתו ולא חשב אף לרגע להחליף את עבודתו.
האם עבודה בנחושת היא גרועה? אולי.. האם היא טובה? אולי..
זה הכל עניין יחסי, הכל תלוי לאן אני שואפת ואיזה רמה אני רוצה להיות
אמו לי פעם שבגיל הנעורים כולם מחפשים להיות "דה בסט"..
האמת, אני הרבה יותר מתעוררת ומתרגשת משירים כמו שעת לילה מאוחרת, נשיא הדור-שירים של הפנסאים. מהממים!!! מלאים במסרים
וגם לא רק זה, יש להרבה זמרים דתיים, וחבדניקים שירים מלאים במסרים, וזה לא ניגוני חבד. פה מתחילה הבעיה
אז באמת עדיף לא לשמוע את השירים של הפנסאים? או פשוט לבקש מהם שישנו את המנגינות לשירים המושלמים שלהם??
כי המילים באמת מאד מיוחדות, אז תדמייני את השיר המרגש הזה עם המילים האלו בתוספת של ניגון, אין זה יהיה מיוחד.
אז אני מציעה לבקש להקפיד על ניגונים
נשלח בקשה לשינוי השירים לניגוני חב"ד מאת: "מגיבות בשותפות בדרך"..
קדימה אני בעד
אגב לדמיין את המילים המיוחדות על ניגוני חבד לא פשוט כמו שנשמע..
אלא אם כן את רוצה למצוא מנגינה חילופית לכל שיר אני ממש אשמח
וואי כן זה באמת יהיה מיוחד!! יצאו להם שירים מושלמים אם יעשו אותם על ניגוני חבד והרבה יותר מרגשים
אז.. קדימה!! מי פונה אליהם?
למרות שאני מאמינה שאנשים כבר פנו אליהם..
זה ניגונים שהלבישו עליהם מילים… אין שום בעיה לשמוע אותם! ואם הם מצליחים לעורר את הגעגוע לרעבע זה אפילו טוב!! אבל כן צריך לזכור לנגן ניגונים גם בלי המילים…יש בזה מעלה!
לדיני. תפתחי את שיחת פרשת וישב ההתשנ"ב. שם באחת האותיות האחרונות כתוב איך הניגון של האדרת והאמונה הגיע לחב"ד
אות י' בשיחה
יש לי רעיוןן
מנהלת האתר היקרה!
אולי לפתוח באתר קטגוריה שבנות יעלו לשם שירים מקעמפים, אחו"ת, בנו"ח וכו' וניגונים
וכמובן כולםם על ניגוני חבד
(לא יעלה שום שיר שהוא לא ניגון חבד גם הוא מגיע מקעמפים וכו)
וכך 'נדחוף' לבנות את הכפית זהב לפה 😉
כי יש מלא שירים מהממים עם מילים חזקות שלא מגיעים לכולם..
כלומר שיהיה אפשרות להוריד MP3? אם כן – יש אם זה בעיה של זכויות יוצרים
אפשר לבקש את רשותם. בטוחה שברוב המקרים או בכולם התשובה היה חיובית כי השירים גם כך מופצים בפרטי וברשתות. וודאי שצריך לשאול אבל הפורצדורה לא מסובכת כנראה. אנחנו נעזור במה שצריך..
לכל החסידות של הרבי שרוצות שירים של הפנסאים על ניגונים, אני לא יודעת להגיד לכן מה באמת חושבים בהנהלה של הפנסאים, כי אין לי מושג;)
אבל אני כן יכולה לומר לכן, שהרבה מהשירים של הפנסאים זה בעצם שירים ישנים שהם חידשו..
ומה זה משנה?
כי פעם הייתה מקובל קו מחשבה שזה עדיף.
(תחשבו רגע על הסיבה שלהם, אני אישית לא תומכת בה אבל מבינה שאנשים אחרים יכולים לחשוב כך…)
הם חשבו שניגונים זה דבר מדי קדוש בשביל להלביש עליו מילים.
על ד בבות מישהו יעיז להמציא מילים?… ברור שלא!
אז פעם הם גם לא העיזו על שום ניגון אחר. כי ניגונים זה דבר קדוש מדי בשביל שסתם בחור/ה ימציאו עליו מילים…
ואם אי אפשר על ניגונים, וצריך המנונים לקעמפים, אז מה עושים? משתמשים בכל מיני שירים חרדיים ויראי שמים…
סתם פשוט שתדעו שקיים גם קו חשיבה כזה;)
בהצלחה!
זה לא משנה מה הם חשבו! היום כולם יודעים מה צריך לשמוע ומה מתאים לנפש שלנו לשמוע. לפחות מחבדניקים שמגדירים את עצמם כפנסאים שמאירים את החושך, נדרש הדבר הבסיסי הזה. זה לא תירוץ ש'פעם היה ככה אז נשחזר'. עם כל הכבוד והמילים היפות והמרגשות. כנל אגב גם בת מלך. אני מדריכה בסניף בת מלך והכי אוהבת ומעריצה, אבל עד לזה!! ניגונים מבחינתי זה הכי חשוב. ויש לנו ככ הרבה באמת שלא חסר. אז ללכת ולחבר שיר על מנגינה של 'שירים ונפלאות'?? חברה לאן הגענו??!
אני מבינה את הקו ויש בו הגיון, אבל ראיתי פעם שיחה של הרבי על זה שמלבישים מילים על ניגונים ולא נזהרים שלא לשנות את הניגון והרבי מתבטא על כך בחומרה. זאת אומרת שעצם העניין של להלביש מילים הא חיובי אך יש להזהר מלעשות זאת בצורה לא מדויקת כי כך הניגון משתרש בצורה לא נכונה וחייבים לדייק בכל תנועה קטנה בניגון חסידי