איפה זה כתוב?
שאלות מאחת הגולשות החשובות, ותשובות הרב כפי שכתב לנו:
א. היי! מה העניין של צניעות? הרבה חושבים שבנות לא צריכות "לבלוט". מה הכוונה לבלוט? אנחנו צריכות להרגיש לא בנוח בטבעי שלנו? האם אני צריכה ללכת עם בגדים שלא ימשכו תשומת לב? למה?
הפוסקים מגדירים את ההתבלטות, כמשהו שמושך את העין. זאת אומרת שהמצופה ב"צניעות" הוא לבוש שכאשר תתהלכי איתו ברחוב לא יהיה בו שום גורם של משיכת עין מיוחדת במיוחד אליך. אם יש אנשים שמתהלכים ברחוב ובוחנים מעצמם כל מי שהולכת בו… אין הכוונה אליהם. הכוונה לכל מי שהולך ברחוב ולא מעוניין להסתכל באף אחת מלכתחילה, אלא שעוברת ברחוב אישה שצורת הלבוש שלה פשוט בולטת בשונותה – וגורמת לעין להימשך להביט מרוב השוני.
מהן הדוגמאות שיכולות להיות לכך? הליכה בבגד מרשרש מאוד, שכל פסיעה יוצרת רעש שגורם לכולם לבדוק מהיכן מקורו. הליכה בבגד בצבע זורח כל כולו, או אדום בולט כמו שלט אזהרה, הליכה בבגד שמידותיו משונות (קטנות מידי או גדולות מידי) באופן שמעורר עניין בשונותו.
את יכולה ללכת ברחוב ולבדוק עם עצמך, על מי מההולכים העיניים שלך לא מתעכבות כלל כי הם לבושים רגיל ומקובל, ולאן העיניים שלך נמשכות כמעט ללא שליטה – וכך תוכלי לפתח את המודעות מה נקרא צנוע (ונוח וטבעי בהחלט) לעומת מה שנקרא "מושך תשומת לב".
ולפי ההלכה, צריך לכסות את הברך והמרפק ופתח צוואר וכו..איפה זה כתוב? (חוץ מתקנון חב"ד)
ראשית נציין כי המקומות המכוסים נלמדים מהמשנה. בהמשך נפרט שמות של פוסקים שדנים בנושא (ועל פיהם נקבעים התקנונים)
ברך – זה כתוב בהלכות שקובעות שה"שוק" זה החלק העליון של הרגל, והוא כולל את הברך. זהו החלק שצריך להיות מכוסה לכל הדיעות. (ט"ז, פרי מגדים, שולחן ערוך, ועוד)
מרפק – הפוסקים על פי המשנה כותבים שהזרוע צריכה להיות מכוסה. הזרוע זהו החלק העליון של היד מהמרפק עד הכתף. (הליכות בת ישראל, שו"ת מנחת שלמה, שו"ת יביע אומר)
פתח צוואר – הפוסקים על פי המשנה במסכת סוטה מציינים מהם המקומות בגוף האישה שאינם צריכים כיסוי. למשל הפנים. מהיכן מתחיל החלק בפנים שיכול להיות מגולה? מהצואר (בגב, מהחוליה הראשונה ולמעלה, מלפנים מעצם החזה ולמעלה, מהצדדים, מאיפה שמתחיל השיפוע שמהצואר לכתף). זאת אומרת שפתח הצוואר ומטה צריך להיות מכוסה, והם מציינים את עצם הבריח כמקום שצריך להיות מכוסה. (רש"י, תפארת שמואל, הרב אוירבך ועוד)
ב. אומרים שלא צנוע ללכת עם שיער פזור כי הוא מושך את העין. אז בבית ספר אמרו לי שרק ממש קצר מותר.( אני חושבת שגיבו זאת בהלכה) זה אומר שגם פאה שהיא לא ממש קצרה אסורה כי היא מושכת את העין?
השיער צריך להיות בתסרוקת שאינה מושכת את העין, על אותו רעיון שנכתב בהתחלה לגבי משיכת תשומת לב.
אין הבדל מהבחינה הזו בין שיער לבין פיאה. גם פיאה צריכה להיות צנועה ולא מושכת את העין.
בתקנון חב"ד האורך לגבי שיער פזור הן בשיער רווקות והן בפיאות – מותר עד הכתפיים.
ג. (קצת חוזרת על א.) מה הבעיה בעצם למשוך את העין. הרי אומרים לנו שאישה צריכה להיות יפה ומטופחת. ומה לעשות- נשים הן יפות, גם אם שומרות את כל כללי הצניעות, הן מושכות את העין. אישה צריכה להיות יפה אבל לא יותר מידי?
בעיקרון כבר קיבלת את התשובה למעלה. נוסיף עוד חידוד קטן:
משיכת עין ויופי אין קשר בין השניים.
מבטך יכול להימשך גם לאישה שלבושה מידי מוזנח, מידי מלוכלך או כל "מידי" אחר.
העניין הוא מידה נעימה ומקובלת.
יופי הוא מתנת שמיים ואין איסור שאישה תהיה יפה. לא יכול להיות איסור כזה.
אם הבנת את עיקרון הצניעות והיפך ההתבלטות, תדעי להבחין ולהחליט על כל מה שאת לובשת, שהוא במידה הנכונה.
15 תגובות
וואו חשוב.
שכוייח?
יפה, אבל עדיין העניין לא כזה ברור.
אז מי קובע מה מושך? מי קבע שעגילים שהם צמודות (ולא מידי ארוכות) זה מושך? וג'ינס? וגרביים?
אולי דווקא זה שאני הולכת ברחוב עם תלבושת זה מושך? (ואני יכולה לאמר שזה בהחלט מושך אנשים להסתכל על ה'זאתי עם הבגדים המוזרים')
ולפי האמור לעיל, גם תסרוקת בחתונה זה לא צנוע, אז… ?
לא יודעת, לי זה עדיין לא ברור.
אני חושבת שאת מתבלבלת בין תקנון בית ספר לבין הלכות צניעות.
זה שקבעו בתקנון רק עגילים צמודות זה לא בגלל שאסור עגילים ארוכות על פי ההלכה, אלא שהצוות רוצה לחסוך ויכוחים עם התלמידות על האורך והסגנון. זה לא הלכה.
ובחתונה כולם לבושים שונה מהרגיל, אז…
אולי, אבל תקנון בית הספר מתיימר להוות קו לצניעות.
הו לא, הוא לא! הסבירו לנו אתזה בבצפר. הכללים בבצפר יותר נוקשים מהכללים הרגילים, כי תמיד בבצפר יש רצון לפרוץ תכללים, יצר מרדני תלמידתי, נכון? אז רוצים שגם אם יפרצו, זה לא יעבור את ההלכה. למשל, אם תגידו בצפר שאסור בכללללל עגילים תלויות, אז המרדניות (לרוב-) יבואו לך עם תלויות, בקטנה. ואם תגידי שאסור גדולות- הנ"ל יבואו עם פילים, אחד על כל אוזן. 'בנת?
לא הבנתי למה אין קשר בין יופי למשיכת עיןןן?? מה שיפה הוא מושך, לא? אני רואה ברחוב מישהי ממש יפה , העיניים שלי נמשכות אליה כטבע העין להימשך ליופי… לא ברור. אבל תודה. אולי זה משהו שלא ניתן לשלוט עליו חח אז כאילו מי שיפה צכה עוד יותר להיזהר מכל אחת אחרת??
בחתונה הכלה תמיד מושכת ובולטת, השמלה והכל.. התסרוקת לא באמת משנה למישהו
והאמת שאת צודקת לגבי התלבושת?
זה בדיוק העניין. צריך להיות גבול לכל ההוראות האלו לגבי 'מושך', אם לא נשים גבול באיזה מקום הגיוני אז גם להתלבש לאירוע זה לא צנוע ?
"יופי הוא מתנת שמיים ואין איסור שאישה תהיה יפה. לא יכול להיות איסור כזה"
יותר מזה, לאישה אסור לכער את עצמה בכוונה!! אישה יהודיה צריכה להיות יפה!!
מקור?
הי חברות יש לי כמה מילים להגיד לכם, ונראה לי שלא העלו עדיין את הנקודה הזו.
מקור:
"אין אישה אלא ליופי"
מצד שני:
"אין לך יפה מן הצניעות"נראה שני דברים סותרים!
מה התיווך ביניהם?
שצניעות זה לשמור את היופי לבית.אין איסור להיות יפה. השאלה איפה, מתי כמה ולמה. לכל דבר יש מקום.אם תקחי יהלום יפה מאד ותניחי אותו על ספסל ברחוב, הוא יאבד מהערך שלו. הוא יהיה מושפל, מוזנח, זה לא מכבד את מי שהוא.גם את יהלום, היופי שלך הוא יהלום! לא ראוי להראות אותו ברחוב. אלא רק למי שראוי ומתאים לו. בבית פנימה.
הרעיון הוא כמו שכתוב בשולחן ערוך "בגדים ממוצעים ונקיים". לא להתהלך ברחוב מוזנח. אבל לא למשוך תשומת לב. (וגם לא לעורר קנאה של חברות, שהיא לא בדיוק קנאת סופרים..)עכשיו שימו לב לדבר חשוב מאד!
בעיקרון, היופי של אישה נועד לשמח את בעלה ולבנות את הקשר ביניהם "אישה נאה, דירה נאה וכלים נאים מרחיבים דעתו של אדם".
זה תפקיד נעלה מאד עבור האישה,
ומצד שני הוא מיועד לשמח את בעלה בלבד, וכל אחת את בעלה ולא מישהו אחר.
כל בעל צריך לחשוב רק על אשתו כדי שהקשר בינהם יהיה הכי חזק ויציב שבעולם!
מכאן הכל מתחיל בעצם. ככה נבנה בית יהודי בריא ויציב. ולא כמו שלצערנו קורה בעולם שמשפחות מתפרקות וזה מתחיל מכאן, שלא שומרים את קדושת הבית היהודי. ברגע שהחומות של הצניעות נפרצות הכל נפרץ וזה עצוב מאד.
וכל אחת צריכה לדאוג לעשות מה שביכולתה כדי שהבעלים של נשים אחרות והבעלים לעתיד, לא יחשבו על מישהי מלבד האישה שלהם.
זה הסוד של הבית היהודי אתם מבינות?
כל העמים קנאו בנו איך הבית היהודי כזה מוצלח זה בזכות הצניעות!
רק מה, שגם אצלנו התחילו לזלוג החוצה, לחפש זהב בתוך הפחם שברחוב. ומה שהם מצאו זה אולי נראה כמו זהב, אבל זה כמו חתיכת זכוכית שבורה שנראית כיהלום.
אין דבר שיכול להחליף צניעות במידת השמירה שלה על המשפחה היהודית, וכך על עם ישראל כולו.
הלוואי שנחזור לעצמנו.
מקווה שהבנתם את כוונתי.
וואו יצא לי ממש פוסט, אבקש להעלות אותו…
—
"הצניעות היא המידה היפה ביותר, הכתר של הבת והאישה היהודי'ה" (הרבי מליובאוויטש)
וואו.
תודה על זה:)
תודה!
זה היה קצר וקולע!
תודהה
וסתם בקטע של מה שמושך עין ברחוב. אם השיער שלי מושך עין נראה לי של המון אנשים ברחוב למרות שאני הולכת איתו אסוף. בגלל הצבע והגודל… אז מה אני אמורה לעשות? זה השיער שאלוקים נתן לי! (אני מתה עליו תכלס וברור שהייתי יכולה לעשות נגיד אסוף נמוך ואז זה פחות בולט אבל זה אנייי ואני מקבלת עליו ים מחמאות שהוא ככה אז לא בא לי לשנות. וזה אסוף אז אני כן מרגישה שזה לפי ההלכה)
מה אומרות?
גם שאנחנו הולכות עם תלבושת ברחוב זה מושך??