פורסם לראשונה: כ׳ באדר ב׳ תשע״ט
שלום לכל המתלבטות לגבי שנה הבאה, גם אני בי"ב!!
הייתי ביום פתוח באור חיה ירושלים, באשקלון, ובסמינר בכפר.
ברעיון הגעתי בשביל להחליט איפה ללמוד.
ואם זו היתה ממשיכה להיות ההתלבטות שלי, הייתי נאבדת לגמרי ולא מחליטה עד שנה הבאה.
כי התרשמתי מכל המקומות מאוד לטובה, באמת!! כמובן שלכל אחד מהם יש גם כמה חסרונות, אבל באופן כללי ההתרשמות שלי משלושתם היתה מאוד מאוד חיובית.
בימים הפתוחים, ובבירורים לפני ואחרי, קיבלתי הצצה להמון תחומים.
ואז גיליתי תובנה חשובה שלא קלטתי אותה עד עכשיו:
כל התחומים שמעניין אותי ללמוד – (ויש הרבה כאלו, אני בחורה שוחרת ידע וסקרנית לא קטנה?) – לא בהכרח שיש לי את הכישורים הנדרשים כדי לעבוד בהם!
לא כל נושא שמעניין אותי לחקור, אני יכולה לרוץ לעשות בו תואר, לא רק בגלל שאז הייתי צריכה לעשות כמה וכמה תארים, אלא בעיקר בגלל שלא כל סוגי העבודות רלוונטיים לגביי.
בשביל להגשים חלום ללמוד משהו מסויים – לא חייב לעשות בו תואר, אפשר פשוט ללמוד!
אני יכולה לקחת ספרים איכותיים ומוסמכים, ללמוד עם עצמי את כל מה שמעניין אותי, לפי איזה סדר שבא לי, לדלג על עמודים משעממים. לא להיות מחוייבת לכלום, ללמוד פשוט כדי להעשיר את האינטליגנציה ולספק את הסקרנות לתחום, ואולי גם לעסוק בו כתחביב וכעבודה צדדית.
עשיתי חקר עם עצמי; מבין כל המקצועות הרבים המעניינים אותי, איזה מקצועות פרקטיים בשבילי, שאני באמת אוכל לעבוד בהם.
היו דברים שקלטתי ביום פתוח הראשון, שהם לא בשבילי. והיו דברים שהייתי צריכה להמשיך לחקור, זה היה חקר ארוך וקשה.
אבל בסוף נשאר בדיוק מקצוע אחד, שמתאים לכישורים שלי. ואותו אני אלמד.
את המקצוע שהחלטתי ללמוד, יש אפשרות ללמוד רק באחד מבין שלושת המוסדות הנ"ל, ואליו אני אלך.
וככה יוצא שאני כבר יודעת איפה אני לומדת בשנה הבאה, ב"ה?
תחשבו מה ללמוד, ולא איפה ללמוד. יהיה לכן הרבה יותר קל להחליט.
מקצוע שמעניין אתכן, תחשבו אם יש לכן את הכישורים הנדרשים כדי לעבוד בו. (אף אחד לא יבקש ממך את הכישורים שלך במבחן הקבלה למוסד, תחשבי עם עצמך).
למשל, בחורה שמאוד מעניין אותה ללמוד על חקר התנהגויות, הפרעות למידה, פסיכולוגיה התפתחותית, ולהבין מה עומד מאחורי כל הפרעת אישיות. כל החיים שלה היא חלמה ללמוד חינוך מיוחד. אבל, אין לה יכולת הפרדה ריגשית, או לקיצוניות השניה – אין לה יכולת הזדהות עם הזולת, או שאין לה סבלנות, או שהיא לא מסתדרת עם דברים שלא הולכים בתלם, אז לא מתאים לה לעסוק בחינוך מיוחד!
היא בהחלט יכולה לקרוא על זה בספרים ויהיה לה מעניין נורא. כי היא רוצה לדעת. אבל לא מתאים לה לעבוד…
(יכול להיות שהדוגמאות שלי לא מדוייקות, זה ספיציפית נושא שפחות מעניין אותי, ולכן הכישורים הנדרשים לעבוד בו לא נכללו בחקר שלי. תקנו אותי בתגובות אם אני טועה).
יש עבודות שידרשו ממך יכולת ריכוז גבוהה וחשיבה מתמטית, בעבודות אחרות קריטי יצירתיות ויציאה מחוץ לקופסה. בתחומים מסויימים חובה תקשורת בין-אישית ברמה גבוהה, ובתחומים אחרים אי אפשר בלי ראייה מרחבית.
יש עבודות שהמטלות בהן ברורות ומסודרות, ויש עבודות שצריך להגדיל ראש.
יש עבודות שתצטרכי לדעת להוריד את השכל שלך לכלים, ויש עבודות טכניות.
קיצר, תחקרו את עצמכן, ואת תחומי העניין שלכן.
יש שאלוני אישיות ושאלוני אינטליגנציות שיכולים קצת לעזור להתמקד.. אבל אתן מכירות את עצמכן הכי טוב, השאלונים אולי רק יכוונו, אל תתייחסו אליהם כתורה למשה מסיני.
בהצלחה רבהה בהחלטה?
ומי יודע, אולי נלמד ביחד שנה הבאה..
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
10 תגובות
אני לא יכולה להזדהות עם הפוסט, כי החלטתי במה לעבוד בעתיד בכיתה ד' (וזה אכן מתאים לי ואני אעבוד בזה בעזרת ה'). אז אני מגיבה כאחת מבחוץ: בעצם מאחר ומקומות הלימוד מוגבלים לא רק למקצוע, אלא גם למגזר, המטרה השתנתה בראש? כלומר במקום לחשוב במה לעבוד, נוצר הלחץ איפה ללמוד, כי מוגבלים ליותר פרמטרים. הבנתי נכון?
למה דווקא בסמינר? ואם מישהי רוצה ללמוד משהו שהוא לא הוראה? הגיע הזמן שבנות ילמדו את מה שמתאים להם באמת ולא התחום בתוך ההוראה שנח להם
זה לא נכון!
סמינר את חייבת לעממך גם אם לא תהיי בסוף מורה, בשבילך עצמך והבית שבעזה תביני..
ואם את חושבת שאת רוצה לעבוד במשו שהוא בכלל לא הוראה? יש חיים גם אחרי הסמינר:)
אני בכלללללל לא רוצה להיות מורה בחיים אין מצב שאני יהיה אבל אני יהיה בסמינר ואולי אחכ או תוך כדי (כן זה גם אפשרות, אני לא יודעת איך בדיוק אבל שמעתי שזה אפשרי ) אני ילמד מקצוע שמתאים לי ושאני יוכל לעבוד בו
אז בתור אחת שחברה שלה ניסתה, זה לא מדי פרקטי ללמוד מקצוע תוך כדי הסמינר, קשההה
מעניין מה החלטת ללמוד (:
'מציאות הזויה' את צודקת לגמרי ואני גם כל הזמן חושבת על זה.
מי החליט שצריך ללמוד דווקא הוראה?????
אני למשל מאוד כישרונית במלא תחומים אבל עם הוראה אישית אני לא מסתדרת ואני ממש לא רוצה להיות מורה, אני פשוט לא ירגיש סיפוק עם עצמי…. מוזה ממש לא תכלית חיי להיות מורה
הרבי ביקש שילמדו בסמינר חבדי !
אחרי התיכון
ולצערנו אין הרבה אפשרויות הסמינרים…
אבל זה דרישתו של הרבי!
http://brancoweiss.org.il/wp-content/uploads/2016/12/%D7%A9%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%9F-%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%92%D7%A0%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%A9%D7%95%D7%9F-%D7%A0%D7%A7%D7%91%D7%94.pdf
http://brancoweiss.org.il/wp-content/uploads/2016/12/%D7%A9%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%9F-%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%92%D7%A0%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%A9%D7%95%D7%9F-%D7%A0%D7%A7%D7%91%D7%94.pdf
יש כאן קישור לשאלון אינטליגנציות…
בהצלחה
למה הוראה? יש לזה הרבה תשובות.
גם כדי להיות אמא טובה יותר. גם כדי לנסות לגלות, אולי כן יש לך את הכישרון הזה של להורות לדור הבא.
אבל למה סמינר? כדי שנשמור על מסגרת חב"דית. שהראש יישאר במקום טהור יותר, ויתפתח לכיוונים טהורים יותר.
זה לא חייב להיות שלוש או ארבע שנים, גם שנה או שנתיים זה טוב. אחר כך תמשיכי למקצוע שיותר מעניין אותך. ולא, זה לא בזבוז זמן השנתיים האלה. שווה לך ללמוד במסגרת חב"דית.