ועוד כמה תובנות
היא הייתה ילדה קטנה ומקפצת.
ילדה מאושרת עם תיק וורוד מגושם וענק.
"היום את הולכת לבית הספר", אומרת לה אמא.
"יש!" היא שמחה, מאוד שמחה.
אתמול היה כל כך כיף, המורה נתנה להן סוכריות ועשו להן שער יפה מבלונים.
כמה טוב שהיא כבר בכיתה א'.
"היום נתחיל ללמוד חשבון". מבשרת המורה.
הן כולן יושבות יפה ומעתיקות לאורך המסלולים את הסיפרה אחד.
עקום, מתפתל, יוצא מהשורות.
"איזה יופי שאת עובדת!" המורה מחמיאה.
"ככה תוכלי לקרוא את המספרים, איזה כיף שיהיה לך".
בשבוע הבא הן כבר מגיעות לתרגילי חיבור, ילדות גדולות וחרוצות.
"שתיים ועוד אחד…" המורה שרה להן במנגינה קליטה, המהירות שבניהן כבר קלטו את הקטע ועונות גם על התרגילים היותר מורכבים.
"שלוש ועוד ארבע…" המורה ממשיכה, האצבעות נכנסות לפעולה,
"שבע", היא מצווחת, היא לא מספיקה לספור עד שלוש והעדש מונח לה על השולחן.
"כל הכבוד לך! כשאמא תשלח אותך לקניות במכולת את לא תצטרכי לחשוב כמה עולה הבמבה והבסלי ביחד, את יישר תדעי את התשובה", העדש כבר בפנים.
כיתה ד', ילדה באמת גדולה.
"בואו נראה מי הבינה את מה שלמדנו היום". המורה מאתגרת.
על הלוח נכתב התרגיל והיא מתבקשת לענות.
"שליש כפול שליש?", לוקח לה שנייה. "תשיעית".
"כל הכבוד!" מחמיאה המורה, "כשתגיעי לתיכון תוכלי בקלות להבין, בתיכון זה נושא מאוד שימושי". העדש כבר לא מגיע, חבל שהמורה של א' לא מלמדת גם אותנו.
שיעור אנגלית, השיעור הבא.
באנגלית היא כבר פחות מסתדרת.
"המורה", אומרת ברגע של עצבים. "בשביל מה בכלל צריך את האנגלית הזו?".
"מה זאת אומרת?" המורה עונה, "בשביל כל דבר, בשביל הוראות על מכשירי חשמל שקיימות רק באנגלית. בשביל הטיסה לרבי באמריקה, וכמובן בשביל התיכון."
"התיכון?" היא שואלת.
"כן". המורה עונה, "בתיכון יש מבחנים מאוד קשים שבהם את חייבת לדעת אנגלית".
זה לא מוצא חן בעיניה, בכלל לא, אבל היא מבינה שאין ברירה.
היא תנסה להחזיק גם באנגלית.
בכיתה ז' שיעורי הלשון זה הפך לדבר מעצבן.
מקטעים מעניינים שעליהם יש שאלות קלות- 'בין השורות' נהפכה לחוברת מטלות, כתיבות. ושאלות מעצבנות.
"למה?" היא שואלת.
"באמת למה?, זה מעצבן אותי".
"את יודעת כמה לשון לומדים בתיכון מותק?", החברה שלידה עונה, "תתחילי להתרגל".
שיעורי החשבון בכיתה ח' מקבלים מימד רציני, הם כבר מתמטיקה.
הם אלו שיקבעו את ההקבצות של שנה הבאה.
היא כבר לא שואלת למה, אין בשביל מה.
כי את כל התשובות היא כבר יודעת בעצמה.
היא כבר על סף נערה כשהיא נכנסת בשערי התיכון.
שמחה, מתרגשת, חוששת.
בשבוע הקרוב היא כבר מתחילה להפנים מה הולך כאן.
"יש תשובות למבחני ההקבצות". כולן רצות לרשימות.
היא מחפשת את שמה בין כל השאר, ומוצאת.
"ארבע, ארבע יחידות. יש!" בדיוק מה שהיא רצתה.
"רציתי כי זה לא נמוך מידיי, ולא דורש המון כמו חמש". היא מסבירה.
"אבל אם את לא רוצה לעבוד קשה את למה לא שלוש?" החברה שואלת.
"ככה", גם לה יש תשובה על כל דבר, "זה חשוב לי לעתיד, אני אוכל להתקבל לסמינר יותר בקלות". זה מה שהיא שמעה פעם משתי יודבתיות שהלכו במסדרון, ואם הן אומרות…
אז הן צודקות, בטוח.
היא גם תהיה בארבע באנגלית, בטח.
זה לא משנה מה הרמה שלה. היא פשוט חייבת את זה.
אחרת, לאן היא תלך אחרי התיכון?
סוף כיתה י' יימצא אותה עמוק בתוך הספרים.
היא תחרוש, תשנן, ועוד ועוד ועוד…
"אני חייבת את זה", היא תסביר לאחות הקטנה. "הבגרויות הפנימיות משפיעות על המגן, אני לא אוהבת, אבל אין מה לעשות". והאחות הקטנה תסכים, נכון, ככה זה.
היא תהיה כבר נערה כשהיא תגיע לי"א, בחורה לומדת, חכמה ואיכותית.
"מחר חופש". ככה יום הבחירות התלת שנתי פוגש אותה. בעצם… מי שפגשה אותה זו החברה. "רוצה שנלך לטייל קצת?"
"אין מצב", היא תאמר. "צריך לעבוד על מתמטיקה, אין סיכוי שאני זזה מהבית".
בסוף היא הלכה לחני, תלמידת סמינר במגמת מתמטיקה כדי שתעזור לה קצת.
"ככה זה", חני טוענת ברגע של הפוגה. "עובדים, עובדים, עד שמגיעים למטרה. למה שעבדנו בשבילו כל הזמן".
"ואיך הולך במטרה באמת?" היא שואלת, מסוקרנת מהחיים של הבנות הגדולות והחשובות.
"ככה ככה" חני עונה. "אצלנו לדוגמא זה לא בדיוק נראה המטרה. את מה שהסברתי לך עכשיו אני זוכרת מהתיכון. לא כל כך מלמדים אותנו באמת את מה שאנחנו צריכות ללמד".
"רציני?" היא שואלת, "אז למה אתן לומדות שם?".
"בשביל להיות מורות" חני עונה.
"אבל אמרת שלא מלמדים אתכן להיות מורות".
"להיות מורות מלמדים, קיבלתי שם הרבה כלים. אבל לפעמים כל זה נראה מיותר. כי את יודעת, אנחנו לומדות חומר ברמה מאוד גבוהה בלי שום הצדקה".
"וזה לימודים קשים?" היא שואלת.
"ברור", חני עונה.
התשובות של חני גורמות לה לחשוב לרגע.
"את יודעת?", היא מספרת לחני. "את החישובים שהמורות הבטיחו שאעשה בקלות- הקופאית כבר עושה. המכשירי חשמל- אלו שלא מתורגמים לעברית, יש גוגל. בטיסה לרבי- הסתדרתי דיי טוב גם בלי האנגלית. יש לי דיבור ברור ורהוט- גם בלי הלשון".
חני מרימה גבה, לא מבינה מה הקשר.
"הסיבה היחידה של המורות שבאמת הצדיקה את עצמה- הייתה הבגרויות". היא עוצרת, נושמת, ממשיכה.
"והבגרויות- בשביל הסמינר, והסמינר- מתברר כמשהו שמלמד דברים שאת לא צריכה, וכאחד שלא מצדיק את העבודה הרבה שהושקעה למענו".
"הוא כן מצדיק". חני מתנגדת, "יש שם פעילויות, הוואי, ובכלל…רוב הבנות הולכות לשם, אין הרבה אפשרויות אחרות לילדה בגיל שלנו".
"אבל בשביל ההואי, הפעיליות, בשביל מסגרת טובה. אני לא בטוחה שצריך לחרוש והדביק את הראש בלימודי חול שתכלס מטמאים לנו את הנפש".
"הלימודי חול הם לא בשביל ההוואי, בואי נבדיל דקה. הלימודי חל הם בשביל שיהיה לך בעזרת ה' מקצוע ביד".
"ובשביל מה המקצוע?" היא שואלת.
"המקצוע בשביל שיהיה לך בעזרת ה' איך לפרנס". חני מוצאת תשובה.
"מה? בשביל כסף?"
"כן, בשביל כסף".
היא עוצרת לרגע את הדיון, מעכלת, חושבת.
"אנחנו יהודיות מאמינות חני?". היא שואלת.
"משתדלות", חני קורצת לה.
"ובתור יהודיות שמשתדלות להיות מאמינות. אנחנו לא אמורות לדעת שכסף זה בסך הכל כסף? שכסף זה כלום?"
"כסף זה לא כלום נשמה," חני מסתכלת עליה במבט של 'מה את מבינה בכלל?'
"נכון, אבל… אנחנו לא יודעות שכל שקל ושקל נגזר מלמעלה, והוא נגזר רק בזכות המעשים שלנו וההשתדלות?".
"נכון", חני אומרת. "וההשתדלות הזו היא לעשות תעודת בגרות וללמוד בסמינר בשביל שבעזרת ה' יהיה לך כלי למשוך את הברכה".
"אני לא בטוחה חני", היא נאנחת "בכלל לא בטוחה".
מתחים, מאמצים, בכיות, אכזבות. כל זה עולה לה בזיכרון עכשיו. כל מה שהיא עשתה כל הזמן בשביל מטרה לא מוגדרת.
משום מקום מתיישב לב על הגרון הטעם הזה, טעם של עדש שניקנה במיוחד בשביל חישובים בסופר.
מתוק, אהוב.
רחוק, כאוב.
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
17 תגובות
מסכימה. השיטה רקובה מהיסוד
אוי זה כל כך יפה
יוצאות לי הדמעות
זה מהמם
את מהממת
ווייי מושלם
זו כתיבה ממש מוצלחת
אני חושבת שאת ממש צודקת אבל יש כמה דברים שצריך להבהיר
למשל שכן צריך ללמוד ולהשקיע כי ה לא רוצה שלא נעשה כלום ונצפה פשוט לכסף משמיים
אבל צריך חוץ מילמודים למצוא זמן גם ללמוד שיחות לעזור בבית לשנן תניא ואז יהיה גם ברכה בכסף שלנו
שכולנו נצליח בחיים הרוחניים והגשמיים !!!!
דבר ראשון הכתיבה שלך לגמרי יוצאת דופן.
דבר שני את דיי צודקת, כאילו מתאמצים בשביל— לא יודעת.
למשהו יש תשובה?
צריך לעשות כלי לפרנסה ולצערינו זה הכלי
ותכל'ס נשים שלא עושות בגרויות ותואר לא מתקבלות כמעט לעבודות נורמליות (חוץ מדברים שלא צריך כמו גרפיקה וכאלה)
אז אם את לא רוצה להיות סייעת בגן (שכר מינימום) או מוכרת בחנות (כנ"ל) את צריכה להשקיע מראש בשביל זה…
יש לך כתיבה מאוד יפה:-)
זו לא הסיבה היחידה, חני טועה. יש לזה עוד הרבה סיבות. אנילא רוצה להצדיק את השיטה כי גם אני חושבת שהיא קצת לא נכונה.
אבל הסיבה לכל הלימודים האלו היא כסף במובן גשמי. אני אתן לך שלושה דברים שעולים לי כרגע ואני בטוחה שיש עוד.
א. כסף, כמו שכתבת, אבל לא סתם כדי לפרנס. אלא כדי לפרנס משפחה יהודית בלי קושי. כדי שיהיה ברווח ממה לתת, למי לתת. כדי שבעלך בעז"ה יוכל לשבת וללמוד, לפרנס בית של תורה!
ב. כדי למלא לנו את הראש. כן כן. אני לא יודעת איך זה בחב"ד, אבל אני יודעת על הרבה סמינרים חרדים, שנותנים הרבה מטלות, ומפוצצים לך גם את ההווי החברתי כדי שלא תפלי ח"ו למקומות לא טובים. (השעמום מביא לידי בטלה והבטלה מביאה לידי חטא, משהו כזה סלחי לי שהציטוט לא מדויק.) אני מניחה שגם אצלנו, בחב"ד לא רוצים שנאבד לעצמנו, וזו ג"כ עילה לעומס ורמה הגבוהה והמאתגרת.
ג.כדי שתלמדי איך להתמודד במצבי לחץ. אני משערת שלכל אם יהודיה יש הרבה מאוד רגעים שבהם היא על סף קריסה מרוב עומס. כל כך הרבה דברים שחייבים להיעשות ה ר ג ע. כתלמידה, את חווה ג"כ רגעי עומס גבוהים (אמנם לא כמו אמא אבל עדיין…) ובהם את יכולה לתרגל מיומנות כזו.
יש מחר מבחן בהיסטוריה, את העבודה בספרות צריך לשלוח עד שמונה, החדר מבולגן מאד, ואמא צריכה בייביסיטר לשלוש שעות. איך אני מתמודדת עם זה? עם מה מתחילים? באילו כלים אני נעזרת?
התירגול פה, על יבש יחסית, יעזור לי בעז"ה בעתיד כשאזכה לגדל ילדים יהודים חמודים:)
טוב, נתתי רק שלוש דוגמאות, ותוך כדי כתיבה עלו לי עוד, אבל חפרתי כבר יותר מדי. רק חייבת לציין הערה קטנה: אני לא מצדיקה את ההתנהלות האטומה והגרועה של משרד החינוך. יש דברים דפוקים מדי במערכת. כל הסיבות שציינתי, יכולות להתקיים גם במצב אחר. לא יכולות, צריכות. מערכת החינוך בארץ נוראית והשיטות מיושנות ולא מותאמות לדורנו. צריך שינוי, פשוט שינוי שיכלול את כל המעלות ולא יהיה בעל חסרונות משמעותיים כמו היום…
מסכימה איתך בכל הנקודות, רק שימי לב לדבר אחד.
לא דיברתי נגד הלימודים, ולא נגד העומס.
דיברתי על זה שאת העומס נותנים במקצועות חול "שתכלס מטמאים לנו את הנפש". אפשר היה לוותר על העומס במקצועות האלו.
ולא קשור אלייך, סתם חזרתי לפוסט ואני תופסת טרמפ.
אין לכן מושג כמה מקצועות לא צריך תעודת בגרות, או כזו מנימאלית. לכו תבדקו.
מהממם.
אבל בטח שצריך להשקיע בתיכון!
כסף זה לא כלום!
וואו זה מהמםם
הכתיבה שלך ממש ממש יפה
לא מסכימה
מושלםם
אתן יודעות שפעם בכלל שבצפר הוקם כדי ללמד את הילדים מקצוע ואיך שהוא זה גלש לדברים אחרים…
למה באמת?
פעם זה לא היה ככה
"נכון", חני אומרת. "וההשתדלות הזו היא לעשות תעודת בגרות וללמוד בסמינר בשביל שבעזרת ה' יהיה לך כלי למשוך את הברכה".
זו התשובה הנכונה. זהו.
הפוסט הזה יענה לך על כל השאלות:
https://shutafotbaderech.co.il/school/%d7%91%d7%92%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%aa%d7%a2%d7%95%d7%93%d7%94-%d7%96%d7%94-%d7%94%d7%9b%d7%a8%d7%97%d7%99/
(אם יצנזרו את הקישור – זה נמצא ב"שאלות שלכן" וקוראים לזה "בגרות ותעודה זה הכרחי?")
תקראי את זה, תחשבי על זה, ואולי כמוני זה יגרום לך להסתכל על הלימודים בצורה אחרת לגמרי.
והכתיבה שלך מהממת! אין מילים…
זה מהמם!!
קראתי ברתק.
את אלופה!
וואו מלכי יש לך את זה בכתיבה ובלהביע דעה! מצטרפת למחאה הנמרצת