הערות בענייני תפילה
לפרק הקודם
הוד כ"ק אדמו"ר הרה"ק שליט"א מה"מ:
"וידועה הוראת רבותינו נשיאנו אשר בנוגע לתלמיד ישיבה, אשר ענינו הוא ענייני לימוד התורה [וכשהמדובר בישיבה חסידותית מיוסדם והנהלתם של רבותינו נשיאנו, הרי פשוט שהמכוון הוא גם ללימוד תורת החסידות], קיום המצוות בהידור, ובנקודתן – עבודת התפילה".
—
זו שאלה שבשבילי היא גם כן מאד מפליאה, אני תמהה להבין איך יכול להיות שאפילו כיום ב"תומכי תמימים", הישיבה אותה ייסד הרעבע הרש"ב נ"ע, ה-'עובד', לא כל הבחורים 'עובדים'.
אינני מכירה את כל הישיבה אך אני מקווה שלפחות ישנם בכל ישיבה כמה בחורים בעלי 'עבודה', או לפחות ישיבה אחת שהמנין אצלם חלק ניכר מהבחורים 'עובדים', אינני יודעת. אך לפי מה שאני יודעת הדבר כלל לא מצוי, בחורים אוהבים ללמוד ולצערנו לא מבינים עד כדי כך חשיבות האריכות בתפילה.
הם חושבים שהתפילה נוגעת ל'דור השישי', הם לא מבינים שתפילה בעבודה זה נוגע דווקא ובעיקר לדור השביעי יותר מהדורות הקודמים, כי אנחנו דור עקבתא דמשיחא, ובכחנו לפעול הבאת הגאולה בפועל ממש ע"י תפילה בעבודה! פעם תמימים היו מתפללים שעות ארוכות.. בכל אופן, אנחנו הבנות, נדע להתפלל שעה שחרית גם כאשר אנחנו בזה כלל לא מחויבות ולא נדרשנו, כי "בזכות נשים צדקניות נגאלנו ובזכותן נגאל".
—
הרה"ח יוסף יצחק ריבקין שיח':
אלו דברים שאין להם שעור, מצוות שהתורה לא קבעה שיעור (כמות מדויקת) בכדי לקיימן, והאדם יכול לתת מהם כמה שהוא רוצה הפאה, אדם הקוצר שדה תבואה חייב להשאיר באחד הצדדים חלק מהשדה אותו הוא נותן לעניים והבכורים, הפירות שגדלו ראשונים בשדה, אותם צריך להביא לבית המקדש והראיון, קרבן שמביא האדם כשעולה לרגל, להיראות לפני השם וגמילות חסדים, ותלמוד תורה: אלו דברים שאדם אוכל פרותיהם בעולם הזה, מקבל עליהם שכר צדדי ('פירות', רווח נוסף) בגשמיות בעולם הזה והקרן קימת לעולם הבא, ועיקר השכר, 'הקרן', לא נגרע בשל כך, אלא קיים לו בשלימות לעולם הבא ואלו הן: כבוד אב ואם, וגמילות חסדים, והשכמת בית המדרש לבוא מוקדם ללמוד תורה שחרית וערבית, גם בבוקר וגם בערב והכנסת ארחים, ובקור חולים, והכנסת כלה, להשתתף בשמחת חתן וכלה והלוית המת, ועיון תפילה, להאריך ולהתעמק בתפילה והבאת שלום שבין אדם לחברו, שני אנשים המסוכסכים זה עם זה ובין איש לאשתו, או בין איש ואישה שאינם מסתדרים יחד ותלמוד תורה כנגד כלם: ומעל כל המצוות הללו, גדולה מצוות לימוד התורה לשמה, וגדול השכר שהאדם מקבל עליה גם בעולם הזה.
—
שמנה לב, כתוב כאן דבר מאד מעניין ומפליא: איך יכול להיות שגדול תלמוד תורה יותר מכל מה שפירטנו להלן, שביניהם כתוב עיון תפילה (עבודת התפילה כפי שלמדנו), והרי אמרנו שכל לימוד התורה שיהודי לומד מבוזבז הוא, אם היהודי לא יודע להתפלל באמת בבוקר!
העניין הוא שאכן הלימוד מבוזבז, וזה דבר חמור ביותר ליהודי לא לדעת 'להתפלל', אך הסיבה שכתוב שתלמוד תורה לשלמה גדול יותר ועליו מקבלים שכר גם בעולם הזה, שכר מלא גם בעולם הזה – בעצם תפילה זה חובה. זה פשוט חובה, זו מצווה שאין להקל בה. אך תלמוד תורה ללא תפילה הוא מבובז, ולא תפילה ללא לימוד תורה. כך שניכר שתפילה גדולה יותר מלימוד תורה.
אז למה בעצם כתוב שתלמוד תורה זו המצווה החשובה ביותר? שבעצם הכוונה שאם נדע להתפלל אך לא נדע ללמוד, אוי ואבוי לנו, כי אין מגיעה תפילה ראויה מבלי לימוד תורה לשלמה לפני כן.
ולכן תלמוד תורה כתוב שגדול יותר אף מעיון תפילה, כי כל העניין של לימוד התורה זה בשביל להתפלל, אבל להתפלל לבד? בשום פנים ואופן לאו! הלימוד זה התפילה, זו ממש כמו מילה נרדפת כאשר משלבים אותם ביחד, ובאמת שתלמוד תורה גדול יותר בחשיבות, רק שהבפועל מה שמשפיע על היהודי בעבודת השם נמצא אצל התפילה ורק שם הוא מתבטא. ויש להוסיף עוד בביאור זה.
—
הוד כ"ק אדמו"ר הרה"ק הריי"צ נ"ע:
"הרב החסיד ר' נחום, בנו של אדמו"ר האמצעי, הראה פעם לאביו הרבי האמצעי את עבודת התפילה של הר' בנימין קלעצקער, כשהתפלל בבית המדרש הגדול. (לבית מדרש זה היו קוראים "בית המדרש הודו עלינו", שכן הוא היה ארוך מאד. ובדרך צחות היו אומרים, שבבית המדרש זה יכולים להתחיל "הודו" בקצה אחד ולסיים את "עלינו" כשמגיעים לקצה השני).
התבטא הוד כ"ק אדמו"ר האמצעי: משרתי עליון, מלאכי מעלה היו רוצים להתחלף בעבודתו (של ר' בנימין). אדמו"ר האמצעי אמר על החסיד ר' פנחס [רייזעס], שהוא כלל אינו מודה לעושר [הרוחני] שלו. …הוד כ"ק אדמו"ר האמצעי התבטא בהזדמנות אחרת, שבתפילתו הוא עשה בעלי תשובה רבים עד אין שיעור.
בליובאוויטש היה יהודי בשם נחום נחומוביץ, יהודי זה היה "בעל עגלה". פעם נכנס הלה באקראי לבית המדרש , בשעת תפילתו של הרב החסיד ר' פנחס. כשראה את תפילתו שקע בהתפעלות כזו עד שלקח סידור, דפדף ואמר את ה"עבודה" [של תפילת יום הכיפורים], "ועל חטא", ונפל "כורעים", שאצל יהודי פשוט (כעגלון) זוהי הדרגא הגבוהה ביותר. וטען, שהוא והבהמה אינם יכולים להמשיך להיות שווים. ועל כן, אין ברצונו להיות יותר "בעל עגלה", ונעשה לשמש בבית הכנסת.
אמר עליו אדמו"ר האמצעי לאחר אירוע זה: "גולמי עץ" אלו, הם למעלה מגאון הגאונים.
—
כל יהודי לא רוצה להיות שהוא והבהמה (כעת נדבר על הנפש הבהמית ולא בהמה מוחשית) שלו יהיו שווים, זה וודאי. רק תבנה מה תפילה מסוגלת לפעול, התעוררות כזו עצומה.
אני בטוחה שהקוראות העקביות כאן זוכרות את הסיפורים הרבים בנושא פעולתה של תפילה שהרעבע הריי"צ נ"ע האריך רבות בסיפורים אלו. רק שנבין שאנחנו לא יכולות להמשיך להיות שוות לבהמה הגסה הזו.. אנחנו הרבה יותר ממנה! הגיע הזמן שנפסיק להתנהג כאילו אנחנו והיא אותו הדרך.
התפילה זו הדרך, וכעת אנחנו אוספות מטענים, כי הגענו לפרק ה20 בבלוג, וגמרנו כעת את ברכות השחר. עברו עולם שלם מרתק, מוסרי ומחכים ביותר. בטוחה שתדעי להגיע בדרך שלך ובזמן שלך אל התפילה שלך. רק תביני שיש בך נשמה אלוקית שרוצה להתפלל, היא סובלת כל רגע בה היא שוהה בגופך, והדבר היחיד שיגרום לה אושר, שהיא תרגיש בו הכי בבית שיש, זה בשעת התפילה. זמן מוחין דגדלות.
אז אני מקווה שיהיה לך מספיק לב לרחם על נשמתך, תתני לה את מה שהיא רוצה. מה היא רוצה? להרגיש יותר שווה מבהמה! רק בתפילה היא מרגישה את היוקר שלה, כי תפילה זה זמן חיבור של אמת עם היוצר והנברא, עם האבא והבן, זמן אישי רק של המלך ואני.
—
לסיכום בקצרה:
*לא נדרש ממך להתפלל באריכות, אבל זה מה שהכי טוב בשבילך.
*לימוד תורה זה הכי חשוב, אך בתפילה שם מתבטא כל הלימוד שלך.
*את לא יכולה להמשיך להיות שווה לבהמה שבך, יש בך חלק אלוק!
—
יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד
3 תגובות
וואווו
אמאלה איזה בחורה עמוקה וחסידית!!
ממש יפה איך ומה שכתבת
תעשי עוד דברים בסיגנון
וואו
חיילת המלך, תודה על 20 פרקים מלאים וגדושים בתוכן מדהים! מעורר לתפילה טובה יותר וגם סתם נקודות למחשבה
סיפורים יפהפהיים!
והכתיבה שלך בין לבין תורמת המון
תודה לך על זה!
הלוואי תמשיכי לכתוב פה עוד
קצת הסטוריה-
בלויבאוויטש לא כל הבחורים היו עובדים, מי שרצה להיום עויבד היה צריך לבקש אישור מיוחד מהרבי, שלא ניתן לכל אחד ולא בקלות