היום זכיתן בפרק כפול !!רוצות לדעת למה? כמה? ואיך?
אז אתן כבר יודעות שאני אוהבת לקפוץ אז…. נעבור לשאלת השבוע:
מי יודעת את ה- א"ב?
אני רואה שכולכן הייתן בגן, קמץ א' –אה, קמץ ב'- בה, מתנגנן פה מושלם….
אז תחשבו להוריד את ב'…
רגע מה?? אל מה את מדברת ילדה?
הו, טוב ששאלתי…
כבר דיברנו על כך שדוד המלך בלבל את התהילים, ומי יודעת מי סידרו אותם לפרקים ופסוקים? יפה מאוד!! הנוצרים ימ"ש. אבל עוד לפני זה דוד המלך כתב אותם בתור מזמורים. היה מזמור א', מזמור ב' וכן הלאה… אבל מה מיוחד בפרק א? שהוא היה מחובר עם פרק ב… ולכן כדי להחזיר עטרה ליושנה נלמד יחד את שניהם!! !!
אז קבלו את פרק א-ב [לא מהשיר בגן…]
אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב- אשרי, אושר [ככה לרוב היא מופיעה בתהילים] אשרי מי שלא הלך בעצת הרשעים [איזכור לאחיתופל] לא ללכת בעצתם ולא איתם. לץ זה לא מלשון צחוק, אלא מלשון צד מסויים לרע.
אדם כזה אמור לאגיד לעצמו: אשריי שזכיתי לא ללכת בעצת רשעית ולא לשבת במושב לצים !!
כִּי אִם בְּתוֹרַת ה חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה– אם תורתו של האדם אומנותו, וכל השתוקקותו היא רק ללמוד, אז בנוסף שהוא סר מהרע, הוא גם נדבק בטוב, אז אשריו פי כמה וכמה. אדם כזה צריך להגיד לעצמו: אשריי שגם אני לא ברע אבל אי בעיקר בטוב !!זכיתי ללמוד את הדבש הזההההה !!
וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ- כזה עץ שלא חסר לו כלום, אפילו לא מים, הוא יושב על מאגר מים. כזה אושר האדם הזה יקבל מה'. "לא רק שאתה עובד בשבילי" ה' אומר: "אני גם מצ'פר אותך ונותן לך כל טוב הארץ !!" וגם הצאצאים שלך, הפירות ילכו בדרך שלך, מה שנאמר 'התפוח לא נופל רחוק מהעץ'
לֹא כֵן הָרְשָׁעִים כִּי אִם כַּמֹּץ אֲשֶׁר תִּדְּפֶנּוּ רוּחַ- לא ככה לרשעים, "אתה גם תראה שלא שווה להיות רשע, תראה כמה קשה להם, כמה כואב להם וכמה טוב במה שבחרת !!" עוד צ'ופר בשם שמיה…
עַל כֵּן לֹא יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים- ביום הדין לרשעים לא תיהיה עזרה, גם לא יהיו להם מצוות משל עצמם וגם לא יכלו לחסות תחת כנפי הצדיקים ומצוותיהם. לרשעים אין תקומה, לצדיקים יש צ'ופרים.
כִּי יוֹדֵעַ ה דֶּרֶךְ צַדִּיקִים וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד– ה' יודע את דרך הצדיקים, יודע לא מלשון ידע, אלא מלשון אהבה, ה' אוהב את דרך הצדיקים. ודרך הרשעים תאבד, אף אחד לא יזכור מי הם היו ומה הם…
רגע, מה זה שווה? שאני יודעת שאם אני טובה, אני אקבל צ'ופרים, ואם אני רשעית אני אקבל עונש? זאת בחירה חופשית? זה מה שאומרים לי בחסידות?
ומה הקטע שאומרים שלרשעים רע ולצדיקים טוב? בואו, רוב הצדיקים הגדולים חיו חיי עניות כל חייהם, ואילו הרשעים הקלאסים, הפושעים הגדולים הם הכי עשרים ומנהלים את העולם… זה ההבטחה על תחילת התהילים?
זכרו את השאלות האלה!! נענה עליהן !
*
פרק ב'
לָמָּה רָגְשׁוּ גוֹיִם וּלְאֻמִּים יֶהְגּוּ רִיק- דוד המלך שואל כאן שאלה מהותית: למה אנשים, גויים ולאומים, מתכננים תוכניות ועושים לריק?
יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי אֶרֶץ וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ יָחַד עַל ה' וְעַל מְשִׁיחוֹ- למה מלכים ורוזנים מתכננים מלחמה בה' ומשיחו?
נְנַתְּקָה אֶת מוֹסְרוֹתֵימוֹ וְנַשְׁלִיכָה מִמֶּנּוּ עֲבֹתֵימוֹ – אנחנו, עם ישראל, ברגע שהם יתחילו למרוד בה' ויפרקו כל עול, נתנתק מהם ונשליך אותם כמו שמשליכים חבלים. הם ינסו למרוד ואנחנו לא ניהיה חלק בזה
יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק ה' יִלְעַג לָמוֹ- אבל עלינו לזכור שהם יחשבו מה שהם רוצים וה' צוחק עליהם, ה' לועג להם.
אָז יְדַבֵּר אֵלֵימוֹ בְאַפּוֹ וּבַחֲרוֹנוֹ יְבַהֲלֵמוֹ– ואז תגיעה התפנית… הם יעברו את הגבול וה' יכעס עליהם וישמיד אותם עלי אדמות.
וַאֲנִי נָסַכְתִּי מַלְכִּי עַל צִיּוֹן הַר קָדְשִׁי- אני, אומר דוד המלך, המלכתי כבר את ה' עלי ועל ירושלים והר המוריה.
אֲסַפְּרָה אֶל חֹק ה אָמַר אֵלַי בְּנִי אַתָּה אֲנִי הַיּוֹם יְלִדְתִּיךָ- אני אספר על מה שהוא בסיס לאמונתי ומעשיי… וכאן מעיד דוד המלך מה ה' אמר לו: בני אתה היום ילדתיך, ה' אומר לדוד המלך, אתה הבן שלי, אתה חלק ממני, ולכן בינך, המשיח, הוא גם בני, בשר מבשרי. ועל כן גם אותו אני אוהב אהבה עד מוות.
שְׁאַל מִמֶּנִּי וְאֶתְּנָה גוֹיִם נַחֲלָתֶךָ וַאֲחֻזָּתְךָ אַפְסֵי אָרֶץ- ה' ממשיך ואומר לדוד, בקש מה שאתה רוצה, ואתנה לך, למשול על הגוים. ונחלתך תקיף ותשעבד עמים רבים שמרדו בי.
תְּרֹעֵם בְּשֵׁבֶט בַּרְזֶל כִּכְלִי יוֹצֵר תְּנַפְּצֵם– וכל אויבך יבואו אליך ואתה תכה בהם ללא רחם ותנפצם כמו כלי חרס !!
וְעַתָּה מְלָכִים הַשְׂכִּילוּ הִוָּסְרוּ שֹׁפְטֵי אָרֶץ– ופה דוד חוזר להזהיר את המלכים הגויים, מלכים קבלו את המוסר הזה והבינו את הדבר. דעו שבידי הזכות לשלוט בכם ולכן אין לכם זכות להלחם בי.
עִבְדוּ אֶת ה בְּיִרְאָה וְגִילוּ בִּרְעָדָה– ולכן, תעבדו את ה' ביראה, [מתוך הדרגה הכי נמוכה אהבה מתוך פחד] וריקדו ברעדה, פחדו על יומכם הקרב. כי אם לא תשמחו באמתך על ממשלה זאת, שלי, תפחדו מממשלה זאת, ממשלתי.
נַשְּׁקוּ בַר פֶּן יֶאֱנַף וְתֹאבְדוּ דֶרֶךְ כִּי יִבְעַר כִּמְעַט אַפּוֹ אַשְׁרֵי כָּל חוֹסֵי בוֹ– בר מלשון בן, ה' אומר נשקו את בני, אהבו אותו, פן אני [אלוקים] יכעס ודרככם תאבד לעד. ולא רק אני אכעס מתוך חימה, אני אכעס בחרון אף, אז לא תיהיה לכם תקומה, לעולם לא תחזרו. ומצד שני, לאלה שכן מאמינים בה' ואוהבים אותו, יקבלו את מיטב הטוב מה'.
*
בעצם אנחנו ממשיכים אם הפרק ממש, מפחידים את הרשעים ונותנים מתנות לצדיקים. אז נחזור לשאלות שלנו? ונפתח את הנקודה החסידית:
רגע, מה זה שווה? שאני יודעת שאם אני טובה, אני אקבל צ'ופרים, ואם אני רשעית אני אקבל עונש? זאת בחירה חופשית? זה מה שאומרים לי בחסידות?
לא, יש לך בחירה חופשית ! כי את לא רואה מיד את הטוב שיוצא ממצווה, או את הרע מעבירה, את יודעת שבכללי יש שכר ועונש, אבל לא רואה זאת מיד. ולכן, בגלל שאת לא רואה שמכל מצווה את מקבלת קובית שוקולד, יש לך בחירה… וכל פעם שאת עושה עבירה את לא מיד מקבלת סטירה, יש לך בחירה…
ומה הקטע שאומרים שלרשעים רע ולצדיקים טוב? בואו, רוב הצדיקים הגדולים חיו חיי עניות כל חייהם, ואילו הרשעים הקלאסים, הפושעים הגדולים הם הכי עשרים ומנהלים את העולם… זה ההבטחה על תחילת התהילים?
שאלה מצויינת, להזכיר לכן משהו? אנחנו חלק מסיפור גדול !!
אנחנו חלק מהבאת הגאולה, אני לא יודעת מה הייתי בגלגול קודם, ולפני הקודם, אני לא יודעת על מה קיבלתי חדר לבד והרבה שוקולד, אולי כי עשיתי מעשה טוב גלגול קודם? ואם לא טוב לי, אני לא יודעת על מה אני מכפרת, וגם כולנו חלק מעם שלם ! אם אח שלי עושה משהו לא טוב, ההורים מענישים עונש קולקטיבי, ככה אנחנו, ערבים זה לזה ! ואם קבוצה מעם ישראל עשתה משהו לא בסדר, כל עם ישראל נענש, על זה כל הנביאים מדברים, שאי אפשר להגיד, אני לעצמי ! אני חלק מעם ישראל, ערבה לעם שלם !
בעזרת ה' שנזכור זאת כל פעם ! שנזכה !
אשמח לתגובות ממש , בקשות, שאלות, יסולאל!
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
12 תגובות
ארוךך 😰 אבל בגלל שאמרת שזה אחד וויתרתי לך!!!❤️🔥
לפעם הזו בפעם הבאה יותר קצרר😧
אבל מודה היה ארוך אבל שווה ❤️🔥
תודהה רבהה ממשש❤️🔥
סבבה!
כן שווה ממש!!!
פרקים נדירים שתמיד מתפספסים…
תודה על התגובה
יסולאל איזה פרק(ים) יפה 😉
זה מדהים מה שכתבת…
תמשיכייייייי
את מדהימה.💗💗💗💗💗💗💗
[אגב לא כתבת למה דוד המלך התחיל את הספר דווקא במילה אשרי.
וגם לא הבאת מאיפה חזל מביאים שזה פרשה אחת.(זה לא נקרא מזמורים אלא פרשות….)
רוצי לחפש במקורות😅😅😅]
צודקת, לא רציתי להעמיס… כמו שאת רואה זה גם ככה ארוך…
אני חושבת לעשות פרק שכולו דברים שלא הכנסתי…
ובאמת שוב קרדיט מלא לחברה שלי שעוזרת לי מלא💜
תודה מיכלי על התגובות…
ופעם הבאה אם אני לא כותבת משהו את מוזמנת להוסיף…
יסולאל את פשוט שליחה משמים!
הפעם ממש השארת אותי בהלם…
פעם ניסיתי להסביר לעצמי את הפסוקים (ע"פ ההבנה שלי…)
ועכשיו אני רואה שלא אחזתי עד כמה זה עמוק…
משום מה דווקא מהפרקים הללו שהסברת,
יצאתי בתחושת גאווה על עצם היותי יהודיה…
משהו שחידשת לי ולא הבנתי- למה הנוצרים סידרו את מזמורי התהילים?
הרי התהילים הם של עם ישראל ומדברים נגדם…
(לֹא כֵן הָרְשָׁעִים כִּי אִם כַּמֹּץ אֲשֶׁר תִּדְּפֶנּוּ רוּחַ, עַל כֵּן לֹא יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים…)
אין עליך!! תמשיכי לפרסם את שמו של ה' בעולם…
מהממת שאת💚💛💙🧡
מרשה לי לענות לs?😅😅😅
אז s ככה.
בעיקרון התנ"ך מחולק לפרשות. שמת לב שיש ס' או פ' בין פסוקים. זה נקרא פרשות. פרשה פתוחה או סתומה. (בספר תורה למשל אין ס' או פ' אלא יש רווחים) ככה זה היה.
איך הגיעו הפרקים שאנחנו מכירות כיום?
אז היה תקופה של מלא מלא ויכוחים עם הנוצרים על התנ"ך וכל פעם היה קושי בציטוטים כל לא ידעו מאיפה בדיוק (פרק ופסוק) מצטטים… כי אין.
אז כמה נוצרים ישבו לעשות חלוקה לתנ"ך לפי פרקים.
אין כל כך משמעות לחלוקה שלהם והרבה פעמים הפרק נגמר באמצע נושא. (בספר שמואל ב' בין פרק י"ח לי"ט. נתנו לנו ללמוד רק את י"ח… ואני כולי. הלווווווווו? עוד פסוק אחד עוד שני פסוקים מהפרק הבאאאאא זה באמצע המתחחח🤣🤣🤣🤣)
אבל החלוקה הזו נכנסה כל כך עמוק עד שלא היה אפשר בלעדיה.
תהילים זה ספר שבאמת הפרקים דיי מתחלקים לפי הפרשות (פרשות, לא מזמורים…)
טוב… בינינו, הם היו צריכים להיות ממש פסיכיים כדי לפתוח פרק בלי פתיח… מזל שמשוררי תהילים שמו בכל פרק פתיח….(חוץ מכמה בודדים)
חייכת אותי🙂:)
שתיהי בריאה מיכלי…
כמה ידע יש לך, אשריך! (עכשיו את קצת הולכת להתחרט על זה…😅
מה הכוונה שתהילים מחולק לפרשות?
והאם הפסוקים שאנחנו אומרים היום ("גם כי אלך בגיא צלוות…") בלי משמעות?
כי זה נשמע לי יותר מידי משמעותי….
למה הנוצרים נגעו בתורת ישראל מלכתחילה?
כל פרקי התהילים היו מחוברים ללא הפרדה??
ענית לי על שאלה אחת והעלת לי הרבה תהיות…🙃
תודה:)
הייי s
חייכתי אותך? אשריי.😅
טוב. יש לך מלא שאלות אבל פסדר. אין לי בעיה לענות. (וואי יסולאל תסלח לי שככה נדחפתי לה לבלוג??🤭🤭🤭)
נתחיל.
ראית פעם ספר תורה? הכל הכל רצוף. בין פרשה לפרשה (האותיות ס' ופ') יש רווחים.
ביחד עם תורה הגיעה המסורה.
המסורה זה הניקוד, הפסוקים, הטעמים, ועוד דברים שלא היו כתובים בספר התורה. (אין בספר תורה ניקוד וגם לא טעמים…)
איך יודעים שפסוק הסתיים? פשוט יש טעם שנקרא סוף פסוק.
הבנו את זה? זה לא שהנוצרים יצרו את הפסוקים… דוד המלך ברוח הקודש סיים את הפסוק "גם כי אלך בגיא צלמוות…" במילים "המה ינחמוני." כי יש שם סוף פסוק.
נראלי שלא הבנת על מה אמרתי שזה בלי משמעות…
חס ושלום. כל אות בתנך היא עם משמעות. רבי עקיבא היה דורש הלכות על התגים (הצ'ופצ'יקים שעל האותיות).
אבל פרקים (א' ב' וכו' ) זה לא לפי משמעות מסוימת… כמו שתראי שפרשה בתורה מסתיימת באמצע פרק… וזה קורה המון.. בדיוק כמו שיסולאל כתבה שלדוגמא פרק א וב זה פרשה אחת.
מה זה פרשות?
פרשות זה פרקים. רק שזה לא לפי החלוקה של הנוצרים אלא לפי חלוקה אלוקית.
אגב בתנך המילה פרק אינה מקבץ מילים או פסוקים אלא צומת דרכים. 😅
חז"ל לא קוראים לחלוקה הזו חלוקה לפרקים אלא חלוקה לפרשות.
למה הנוצרים נגעו לנו? כי ימ"ש זה מה שהם יודעים לעשות. לגעת ולהרוס בכל חלקה טובה..
ולשאלה האחרונה.
שוב. התהילים היה מחולק. (כמו כל התנך) לפרשות. ואז אחר כך לפרקים כמו שאת מכירה את זה בסידור.
סליחה על האורך🤭🤭🤭
ממש בקיאה בש"ס ובפוסקים…😉
ממש מעניין מה שאמרת.
לקח לי זמן לקלוט את זה…עמוק מידי.😅
מקנאה בידע שלך בתנ"ך🙂
כן, אשרייך!
תודה מיכלי! מהממת שאת!!💗
יכולה לקחת את מה שכתבת לפרקים הבאים?
נדירה שכמותךךךך
אין לי טעם למחלוקות גם אם זה לשם שמים אז בכיף שתפו את הידע שלכן ואת השאלות זה פשוט לימוד!!!!
תודה על התשובות מיכלי (קיצרת לי את העבודה)
את המורה שלי, ואסור לענות בפני המורה😜
ענית מדוייק ובאמת אחרי שכתבתי גיליתי שזה פרשות ולא מזמורים (קראתי את זה בספר של משהו שסתם כתב על התהילים לא משהו שבאמת אפשר לסמוך עליו חוץ מסיפור יפה….)
ואי לה איזה ידעעעעע
תודה sssssss
אני רואה שמיכלי תפסה את מקומי בתשובות😜
ב״ה שאני שליחה, זה ממש ללמוד וללמד לשמור ולעשות! אשרינו!