בושה לעבוד בשביל כסף?! /7

04
Chani-orechet

לימוד משותף לכבוד י"א ניסן

לפרק הקודם

 

הקטע הוא, שאני לומדת יחד איתכן באותו קצב. זאת אומרת שטרם הכתיבה של הפרק אני לומדת את האותיות המסויימות. וכמוכן כמוני, מה שלא למדתי איני יודעת עדיין (זוכרת משהו מהשנים הקודמות?! מה פתאום).

ואז, אחרי הבנה אחת, צומחת הבנה נוספת בהדרגה, וכך נדבך על נדבך פתאום נראה בניין שלם. כמו להרכיב פאזל ולהיות שקועים בלמצוא חלקים לפי צבעים וצורות, ואז לפתע להתרחק ולהביט "הי! איזו תמונה יפה!".

והקטע השני הוא, שהשאלות שלכן בתגובות באופן קבוע מובילות לעניין הבא. ידעתן שאתן גאונות? בעלות ראש ישר והבנה חסידית? הנה גיליתי לכן.

והיום האותיות י'-י"א. בתקווה שעד הערב יעלה בסיעתא דשמיא גם הפרק של אותיות י"ב-י"ג – שהן סיום המאמר.


משל שביעי: מה הבעיה לעבוד בשביל כסף?

המורה רימונה התלבטה אם להעלב. שקלה את העניין בדעתה.

היא מורה שנים ארוכות בחטיבה ובתיכון, ובחוצפות יצא לה להתקל לא פעם. אבל היום סימונה מכיתה י"ב דרכה לה על נקודה רגישה, בצורה מאוד לא רגישה.

זה קרה במהלך שיעור אזרחות, כשהפטפוטים מהשולחן השלישי שליד החלון לא חשבו להיפסק, והמצגת עם הטבלאות של המורה רימונה, יחד עם ההסברים המשמימים על חישובי אחוז החסימה וחלוקת מנדטים – לא תרמו לרצון להקשיב.

בהחלטה של רגע כיבתה המורה את המקרן, נעמדה בחזית שולחנה וצחצחה גרונה לקראת שיחת מוסר נוקבת (מספר 17 מתחילת השנה, יש מי שדואגת לסמן כוכביות מאחורי המחברת לפי מספר שיחות המצפון של המורה).

אז היא היתה באמצע להגות המשפט המשומש "…ואני מכינה את השיעור כל הלילה, וחושבת עליכן, והזלזול הזה ממש לא במקום…" – כשהנערה עזת המבט החליטה להבהיר למורה אחת ולתמיד מה דעתה על המסירות המורתית שלה, ואמרה בקול צלול:

"תעשי טובה המורה, זה לא אישי נגדך, כן? אבל כל המורות טורחות לומר כמה הן משקיעות בנו, נכון? אז בינינו, אתן עובדות בשביל כסף ותו-לא! ויאללה כבר לנגן לנו על המצפון, מי שרוצה תלמד ומי שלא – לא. גם ככה המשכורת שלך אותו דבר בסוף החודש".

כן כן. סימונה היא בת של חשבת-שכר ואוכלת כספים ותלושי שכר לארוחת הצהריים. הכוונה, היא מרגישה מבינה גדולה בעניין הזה. האמת שהיא קצת נבהלה מעצמה אחרי שהעזה להחציף פניה ולפגוע בכבוד המורה בהכי פחות טאקט שאפשר, אבל כרגע היתה מרוכזת בלהסתיר את המבוכה ולשדר ביטחון עצמי.

המורה רימונה נותרה ללא מילים במשך חצי דקה. היא נעצה בסימונה מבט מתמשך (נשק מורתי ידוע וותיק) ולבסוף אמרה: "זה בסך הכל נכון מה שאת אומרת, השכר שלי הוא אותו דבר בין כך ובין כך. ואני אכן מקבלת משכורת על עבודתי. אבל מה בין זה ובין החינוך שלך וכבוד המורה? זה מתיר לך להפריע לחברותייך ללמוד ולהיבחן כראוי?"

השיעור המשיך כמובן. כמו כל השיעורים במהלך הדורות. מוצלחים יותר או פחות, בסוף הם מסתיימים איכשהו וכולם הולכים לדרכם.

אבל המורה רימונה היא אישה שאוהבת לחשוב (ואזרחות למען האמת זה המקצוע שהיא פחות אוהבת ללמד), וכל הדרך הביתה שאלה את עצמה האם העובדה שהיא מקבלת כסף על עבודתה כמורה, סותרת את הרצון הטוב שלה ללמד היטב ולחנך את דור העתיד?

ואחרי דיון פנימי מעמיק היא ידעה לומר בוודאות: כל אדם וגם אני – עובדים לצורך הפרנסה (מטרה). יחד עם זאת, קיימת בהחלט האפשרות ליהנות מהעבודה עצמה (אמצעי). יש אנשים שאוהבים את עבודתם ויש אנשים שלא אוהבים. אלו וגם אלו בסופו של דבר עובדים קודם כל לצורך הפרנסה, ואם הם עובדים בתחום אהוב – הכסף יוצר אצלם את המחוייבות לעבודה.

כן, אמרה רימונה לעצמה. אין ספק שאני אוהבת את התלמידות. אבל המחוייבות להגיע לבית הספר יומיום לא היתה קורית רק משום אהבתי אותן. וזה בסדר גמור. וסימונה תבין את זה ביום מן הימים. כשתעבוד במשהו.


נמשל: אמצעים ומטרה

יהודי עובד ה' עושה המון פעולות ביום, שהן מטרה לעשות לקב"ה דירה בעולם הזה.

הוא מקיים מצוות ולומד תורה, הוא מפיץ יהדות ומתאמן באמונה, וכל זה מתוך מטרה כללית אחת ועצומה – גאולה שלימה (דירה בתחתונים, זה אותו רעיון). כל החיבור של החול עם הקודש – זו מטרתו. כל העיסוקים הגשמיים – בסופו של דבר יש להם תכלית אחת.

אנחנו כבר מספר ימים עוסקות בנסיון להבין את פיקחותו של הפיקח. ועכשיו הגענו לשלב המכריע בהבהרת העניין.

הפיקח רואה כל הזמן לנגד עיניו את המטרה. הקשר עם המלך.

בביאור הראשון של המשל, אומות העולם רואים בגשמיות מטרה בפני עצמה ולכן הם עסוקים בלהשיג עוד ועוד שפע. מתחנפים לכוכבים ומזלות כי נראה להם שמשם קל יותר להשיג ובכמות גדולה. כי הגשמיות היא המטרה שלהם.

לעומתם, עם ישראל מזהים היטב שכל הגשמיות של העולם היא כלי לעבודת ה', ולכן השתעבדות לחומריות של העולם היא טעות. עם ישראל הפיקח, אומר חד משמעית "אני בוחר במלך", ולכן כל ההתייחסות לגשמיות העולם היא כאל אמצעי למטרה. נשתמש בה לצורך מצוות, לצורך הבנת הבורא, לצורך קרבת ה' והפיכת העולם לקדושה.

בביאור השני של המשל (מאתמול), הפיקח מזהה היטב שגילויים אלוקיים נעלים הם אמצעי לקרבת ה'. אם זוכרים את זה, מה טוב. אבל אם מתבלבלים ומתחילים ליהנות מעצם הגילויים והדרגה המדהימה שהגענו אליה וההבנות העצומות שזכינו להם – אז הלכנו לאיבוד בין אוצרות הארמון הנפלאים (זיו השכינה) ושכחנו שכל זה בעצם אמצעי לחיבור בינינו לבין המלך!

המצוות – מקדשות את החומר.

התורה (כולל לימוד חסידות מעמיק) – מחברת אותנו עם ה' ומטהרת את העולם הזה.

האם אין ואסור שתהיה ליהודי הנאה מפעולותיו היפות? מהלימוד המעמיק? מההבנה בגדולת ה'?

חלילה. מותר בהחלט. אבל שלא נשכח שאלו אמצעים למטרה: חיבור לאור אין סוף (עצמות).

האם עכשיו מובן לנו יותר מה שאמר האדמו"ר הזקן "איני רוצה מאומה. איני רוצה בגן העדן שלך, איני רוצה בעולם הבא שלך – כי אם אותך בעצמך"?

כן בוודאי. עכשיו הכל יותר ברור. איני רוצה לשכוח לרגע מה מטרתם של הגילויים הנפלאים שאני זוכה להם – אתה (הקב"ה) בעצמך!

 

– – –

צ'ופר למעמיקות – מתוך אות י"א – ההבדל בין רצון לשכל:

רצון הוא למעלה מהשכל (לא תמיד אפשר להסביר במילים רצונות עמוקים, ולא תמיד מבינים את הרצונות שלנו).

מצד שני, השכל הוא ביטוי של יכולות האדם, של הנשמה שלו. כך שגם השכל קשור לפנימיות האדם, ופנימיות קשורה לרצון פנימי (מטרה, כפי שניסחנו למעלה).

ולכן, הבחירה בעצמות (אור אין סוף) כשהיא מגיעה גם מתוך מקום של שכל והבנה – יש בה מעלה נוספת. כי גם להבנה והשכל יש קשר לרצון הפנימי בסופו של דבר.

אז דיברנו על מעלת הבחירה בעצמות שמגיעה מתוך ביטול (רצון שלמעלה מהשכל, מסכימים לא להבין), והיום הבנו את המעלה של בחירה בעצמות מתוך הבנה מושכלת (הנה, באמצעות לימוד מאמר למשל) – והבנו שמה שמאחד את שתיהן זו הזכירה מהי המטרה של כל זה.

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
הללו-יה [פירוש הת-הילי-ם] /17
39
ושוב הותרו לפרסום, ושוב משפחות קרועות, ואנחנו בבית ישבות, זה כבר לא מזיז לנו,...
התחפושת החדשה שלי
icon_66
-"אני יצור רע מעללים" טפח על בטנו -"נכון" פיהקתי, "ת...
הללו-יה [פירוש הת-הילי-ם] /16
icon_66
היום בבוקר קמתי, נטלתי ידים, התארגנתי, יצאתי מהבית, התפללתי, הגעתי ללימודים, ...
המזכיר של המשיח
icon_68
הוא ישב מול המסך והיכה עם העכבר על הדסק. לא מצאה חן בעיניו עריכת התמונה של הש...
תווי מכחול /8 - סיום!
86
פרק ח': היא תכננה ציור יפיפה. אבל היא ידעה. ידעה שלא תצליח לצייר אותו. עד לפנ...
הללו-יה [פירוש הת-הילי-ם] /15
16
כ"כ הרבה חיפשתי עליו, כ"כ חשפתי עליו, כ"כ הרבה דרשתי עליו, כ&q...
תווי מכחול /7
newEmotionIcon_03_44
פרק ז': הקנבס שעל כן הציור בחדר מתמלא בצבעים. רק בצבעים. לא בתווים. לא במנגינ...
תווי מכחול /6
23
פרק ו': "אמא, אני רעבה", אופיר רצה מן החדר בדילוגים קבועים. "מ...
פוסטים חדשים
פורסם לראשונה: י״ח בכסלו תשפ״א גוט יום טוב בואו נפתח בצורה דרמטית את הפוסט. י...

הילי

י"ט כסליו הוא שלי
פורסם לראשונה: כ״ט בכסלו תשע״ט אמנם גיליתי עם הזמן, ככל שאני עמוק בתוך החסידו...

גיתית

מה שחשוב יותר
מה שאת חושבת – מאוד חשוב. מה שאת אומרת – חשוב יותר.

שירבוטית

מה שהחסידות עשתה לי
פורסם לראשונה: י״ט בכסלו תשפ״ב גפרורים ורוח זה בכלל התחיל מקבוצת הנגאוט של בנ...

לונדון

פשוט לשתוק
גלים שוחים ת'עצמם ביחד. ואם שקט אז שקט. ואם סערה אז כולם זזים. שותקים טירוף ש...

מאטי

7.10-מילה של ילדים/3/מיטה שעוד חמה
מישהו ממכם אולי ראה במקרה את איתמר אח'שלי? אני קצת ומפחד ונראה לי שהוא נאבד&#...

סתיו

שילוב הפכים
פורסם לראשונה: י״ח בכסלו תשפ״ב י"ט כסליו. אדמוה"ז יצא ממאסר. מה עני...

חב"דניקית שליחה

חוגגת י"ט כסלו /2
פוסט נוסטלגיה – פורסם לראשונה בי"ט כסלו תש"פ 10 דברים שהחסידו...

איטי

9 תגובות

  1. מרוב שהגבול דקיק יוצא והרבה פעמים אנחנו מתבלבלים והכלי שבעזרתו אנחנו אמורים להגיע למטרה שלנו הופך למטרה, מאשר שהאמצעי למטרה באמת משמש כמטרה.

    יוצא גם הרבה פעמים שהאמצעי למטרה 'זורק' לנו התמודדויות ואנחנו עסוקים ב'לא לעשות' מאשר לעשות, ובלעדיהם יכלנו לקיים הרבה יותר מצוות ולהתחבר חזק יותר.

    אז..למה זה נועד? בלי ה"אמצעי למטרה" שלנו – הגשמיות וכל הבלבלת של העולם הזה – הדרך למטרה שלנו לא שלמה?

    עוד שאלה קטנטנה, ואחרונה בלי נדר.
    כשאנחנו עושים מצוות, אם אנחנו לא זוכרים שזה 'רק אמצעי שמחבר אותנו עם הקב"ה' אז איבדנו את כל המצווה?

    1. מקווה שהבנתי את שאלותייך נכון.

      הראשונה – זה היה רצונו של הקב"ה מלכתחילה. שנהיה פיקחים ונבחר. והבחירה יכולה להתקיים רק אם יש אמצעים מבלבלים. אחרת אין צורך בבחירה, הכל קל וידוע וברור.

      השניה – לא איבדנו! זה רק לא להיות פיקח. ואנחנו רוצים להיות פיקחים, ולא רק לבצע. כי אז אנחנו יוצאים טיפשים למדי. תארי לך שהגענו לארמון ויש מדריגות נעות להגיע למלך, וכתוב בשלט "להגיע למלך – נא להשתמש במדריגות הנעות" ואנחנו מתלהבים מהן ועולים שוב ושוב ויורדים… אז עלינו במדריגות (קיימנו מצוות / קיימנו את הוראת השלט) וזה לא נמחק, אבל שכחנו לשם מה כל זה. יצאנו לא פקחים בעליל…

      בשניה שניזכר במטרה ונתפוס את עצמינו, כל המעשים שלנו עולים דרגה ממה שהם היו קודם.

      1. יכול להיות מצב כזה של 'פיקח לפי שעה'(בבחינת בינוני לפי שעה;))?
        שקורים לנו רגעים שמיימים כאלו בחיים שלפעמים אנחנו פיקחים ומקיימים את המצוות וזוכרים בכוונה גדולה שאנחנו מקיימים כדי להתחבר לקב"ה (מותר להנות מהמדרגות, אבל לא לשכוח שזו לא המטרה שלשמה הגענו) ואחרי רגע להתבלבל ולעשות דברים הפוכים לגמרי?
        או שבשביל להיות פיקחים זה חייב להיות מצב תמידי?

        1. מהממת את. בדיוק כמו שאת מתארת! ככה אנחנו כל זמן שהגלות קיימת.
          יש לנו שני יצרים וכל אחד מהם נלחם על מקומו.
          ואז אנחנו פיקחים לרגעים, ומטופשים לרגעים. אנחנו, לא צדיקים שלמים שאין להם יצר הרע.
          אז כן בהחלט… זו ההתמודדות שלנו יום יום ורגע ורגע.
          ולהיות מאושרים מרגעי הפקחות – זו גם כן פקחות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *