אז למה באמת?
סופשבוע טוב!
אי אפשר בלי להגיד מילה על ח"י אלול.
החיים של אלול והחיים של כל השנה והחיים של כל העולם בכלל ובפרט – ולהרגיש שהחסידות פשוט מנשימה אותנו בכל רגע ורגע הן גשמית והן רוחנית.
מה, מה היינו עושות בלי האור העצום שלה?
זהו, עד כאן תמלול של הלבבות בעיניים;)
אנחנו אוחזות במאמר "אני לדודי ודודי לי ראשי תיבות אלול" שהוא יפהפה ואני שמחה שפרשנו אותו על כל החודש.
קיצור של מה למדנו עד עכשיו?
פנימיות הרצון העליון של הקב"ה מתגלה בחודש אלול, בגילוי נעלה ממש כמו של יום הכיפורים. פנימיות הרצון הזה הוא בעצם י"ג מידות הרחמים. ומה זה אומר שהרצון הזה מתגלה? זה אומר שגם בנו הרצון הפנימי מתגלה! ומהו הרצון הפנימי שלנו – להידבק בקב"ה עד כדי מסירת נפש על קיום תורה ומצוות. מסירת נפש על סנטימטר מעצבן בחצאית ועל עוד קטע של תפילה. מסירות נפש שברגע שהיא מתגלה, לעשות את מה שצריך זה כמעט מובן מאליו.
הי! אז איך עדיין קשה לנו? אם פנימיות הרצון מתגלה, למה זה ממש לא מובן מאליו??
אהה… כי איבדנו אותה. ואבידות – צריך לחפש.
"ובקשתם משם" – חשבון נפש על המעשים הלא טובים שלנו, יעוררו בנו רחמים על עצמנו, על הריחוק שלנו מאלוקות – וכך נשיב לעצמנו את האבידה, את הרצון הפנימי.
את הפוסט שעבר סיימנו בשאלה הבאה:
ואם לא?
אם אני עושה חשבון נפש אבל זה לא עובד לי? אני לא מרחמת על עצמי, זה לא מזיז לי?
וכאן אדמו"ר הזקן נותן משל יפהפה.
תחשבו על רגל. ועוד יותר מזה – ציפורן שברגל. ציפורן שהולכת בבית לאן שהמוח מוביל אותה ופתאום בטעות ממש ובלי כוונה – נתקעת חזק בשפיץ של הקיר.
אייי!
אפילו המוח מרגיש את הכאב של הציפורן. כל הגוף קופץ וצועק בגלל הציפורן הפיצית הזו שברגל. ציפורן שסך הכל – היא תאי עור מתים ואפילו אפשר לגזור אותה בלי להרגיש אפילו.
אבל כשהיא נתקעת בשפיץ של הקיר אפילו למוח כואב.
ולמה?
כי היא מחוברת לגוף.
ברגע שנגזור את הציפורן, אפילו אם נדחוף אותה עשרים פעמים לקיר, המוח לא ירגיש כלום. הציפורן הזו – כבר לא קשורה אליו.
בדיוק אותו דבר זה אנחנו והחשבון נפש.
נחשוב כאילו אנחנו ציפורניים. ילדות קטנות ותמות בדור חלוש וגלותי שהחיות האלוקית בנו מועטה. (הי הי, זה לא בא להנמיך! יש הרבה מעלות בדור השביעי, בדור שלנו. אבל אפילו אם אנחנו ציפורניים -) אם אנחנו נתקעות בקיר, אם כואב לנו, אם אנחנו מרחמות על עצמנו כתוצאה מחשבון הנפש שלנו – גם למוח כואב.
ואז פנימיות הרצון מתעורר.
אבל לפעמים, אנחנו כל כך רחוקות, שזה כמעט כאילו גזרו אותנו מהגוף! אנחנו עושות חשבון נפש – אבל זה לא מזיז לנו. אנחנו לא מחוברות לגוף. אנחנו לא מצליחות לעורר על עצמנו שום רחמים ולא מוצאות שום דבר שנאבד לנו.
אז מה עושים?
"ומזה אדרבה – יעורר רחמים יותר גדולים… כמו שכתוב במקום אחר על מאמר "ברחמיך הרבים רחם עלינו", פירוש מפני שאנחנו – אין שכלנו הדל משיג גודל הרחמנות".
העובדה שאנחנו רחוקות כל כך – מזמינה אותנו פשוט לבקש מהשם. לבקש ממנו שירחם עלינו. כי אנחנו לא מסוגלות. אנחנו בכלל לא מבינות כמה צריך לרחם עלינו.
אבל אז אדמו"ר הזקן אומר משהו אפילו עוד יותר יפה.
האם יכול להיות שיהודי יתנתק מהגוף כמו ציפורן?!
בכל בוקר אנחנו אומרות "כי אבי ואמי עזבוני וה' יאספני".
אבא ואמא הם גם כינוי לכוחות השכל, למוחין.
האם יכול להיות שיכרתו למישהו את הראש ואחר כך יחברו אותו בחזרה?!
אז מסתבר שכן…
יהודי אף פעם לא מנותק.
גם אם "אבי ואמי עזבוני" – גם אם כוחות השכל עזבו, גם אם כביכול הגוף מתנתק מהראש – "וה' יאספני". הקב"ה, ברחמיו הרבים, מחבר לנו את הראש בחזרה ומחיה אותנו.
לא משנה איפה נהיה – הקב"ה תמיד יעזור לנו למצוא את מה שאיבדנו.
ספוילר לשבוע הבא – איך שומרים על הרצון שלא ייאבד בחזרה?
ולבנתיים – שבת שלום ומבורך!
מקורות:
ליקוטי תורה פרשת ראה מאמר ד"ה "אני לדודי ודודי לי. ר"ת אלול"
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
8 תגובות
אדם שמרגיש שהציפורן שלו לגמרי מנותקת מהגוף, לא חושב שצריך לרחם עליו ולכן לא יחשוב אפילו על לנסות לעורר את רחמיו של הקב"ה, לא כך?
ועוד שאלה קטנה,
יהודי אף פעם לא מנותק, אז איך מגיע מצב שכוחות השכל יכולים לעזוב והראש כביכול 'להתנתק'? (גם אם הקב"ה תמיד יחבר אותנו בחזרה, איך זה יכול לקרות מלכתחילה)
זה יכול להיות.
שאת רוצה להתעורר אבל אין רגש, אין כלום.
מנסה לעורר את עצמך אבל מרגישה מנותקת, לא מזיז לך שאת לא בסדר, לא מזיז לך שצריך להתקדם.
באלך להשאר במקום שלך ולא לעלות.
אז היא אומרת (על סמך הליקוטי תורה;)) שצריך לקחת את זה שלא אכפת לנו, זה שלא מזיז, ועל זה לרחם על עצמנו!!
תודה על הבמה לסיכום, זה מועיל לעצמי גם;)
אבל כשאת נמצאת במקום כזה ובאדישות לכל דבר שקשור לקיום תומ"צ – אין לך את האפשרות לרחם. כי את פשוט לא מעוניינת להתקדם, את מנותקת. (תחשבי על זה רק אם תלמדי ליקוטי תורה, שזה יקרה כנראה שתהיי במצב רוחני טוב יותר)
במילים אחרות, אני אולי אוכל לרחם על מישהי אחרת שנמצאת במצב כזה, אבל היא עצמה לא.
מה שיפה זה, שיהודי אף פעם לא באמת מנותק. כל המשלים על הציפורן הגזורה והגוף שמנותק מהראש – הם משלים, הם לא המציאות. ובמציאות יהודי תמיד מחובר.
ובגלל זה, אפילו אם נדמה *לו* שהוא מנותק – תמיד יבוא איזה הרהור צשובה. כמו רבי אליעזר בן דורדיא. כמו עוד הרבה אחרים.
ואז זהו, הארה אחת קטנה והאדם רוצה להתחבר בחזרה.
ואיך קורה שאנחנו בכלל מרגישים מנותקים?
זה בגלל ש… אנחנו נופלות לפעמים בעבירות.
יש שתי בחינות לקשר שלנו עם הקב"ה – פנימי וחיצוני.
בבחינה הפנימית אנחנו תמיד קשורות ותמיד מחוברות, אבל היא פנימית אז לא תמיד רואים אותה בגלוי.
והבחינה החיצונית שגלויה לעין – היא נפגמת בעבירות שעושים… בביטול מצוות עשה…
אז העבודה שלנו היא מצד אחד לגלות את הבחינה הפנימית. ומצד שני לשמור מאוד על הבחינה החיצונית:)
אם יש לך עוד שאלות – בכיף!
תודה גדולה!
וסליחה על כל השאלות שלי?
הערת אגב!
המון זמן שלא קראתי את הבלוג הזה.
תודה רבה ענקית ועצומה!
הייתי ככ רוצה לשבת להתוועד על זה עוד.
מהמם
מה הייתי עושה בלעדייך?
נותנת לי כח וחיות
תודה לך על זה❤
ואוו את מהממתתת
האמת שרפרפתי ובאתי לרפרף ולצאת
אבל אז תפסה אותי השאלה
'ואם לא?
אם אני עושה חשבון נפש אבל זה לא עובד לי? אני לא מרחמת על עצמי, זה לא מזיז לי?'
ופשוט חזרתי ונשאבתי לקריאה..
תודה עזרת לי❤️❤️