סופשבוע טוב!
ב"ה בפרשת ויקרא התחלנו ספר חדש – ליקוטי תורה.
כתוב שאת המאמרים בליקוטי תורה ברר אדמו"ר הצמח צדק (נכדו של האדמו"ר הזקן והרבי השלישי של חב"ד) מתוך 5000 מאמרים!
רק לחשוב כמה מאמרים אדמו"ר הזקן אמר. ומה החשיבה הגדולה של כל מאמר בספר – שבזכותו הוא נדפס שם…
אבל למרות כל מה שאמרתי עד עכשיו, אנחנו… לא נלמד עכשיו מליקוטי תורה;)
בעז"ה בשבוע הבא, י"א ניסן, יהיה יום ההולדת ה120 של הרבי.
לפני 40 שנה, הרבי אמר מאמר על הנשיא שאומרים בי"א ניסן – "ביום עשתי עשר יום נשיא לבני אשר". את המאמר הזה נהוג ללמוד כל שנה לקראת יום ההולדת של הרבי, ולכן אני אחרוג הפעם מהמסגרת הקבועה של הבלוג שלנו… המאמר הזה הוא מאמר מיוחד מאוד שכל שנה מחדש – מחדש לי משהו.
נתחיל!
אני אדלג על ההתחלה ואקפוץ ישר למשל הראשון שהרבי מביא, משל שנאמר על הפסוק "חלקי הוי' אמרה נפשי" – הנשמה שלי בוחרת בקב"ה.
רגע. הנשמה שלי בוחרת בקב"ה? הרי בחירה קיימת רק בין שני דברים זהים, או בין שני דברים שהם שווים במעלות ובחסרונות. אם יש מולי שני תפוחים, באמת יש פה שאלה של בחירה. אבל אם יש לי תפוח ושוקולד, ברור שבאחד מהם יש מעלה על השני, ובגלל זה השכל בעצם אומר לי מה לקחת. אני אבחר את מה שאני אוהבת. אין פה בחירה אמיתית! אחד הדברים יותר שווה, אז אני לוקחת אותו.
אז איזה בחירה היתה לנשמה שלי? הקב"ה מול פסל שמישהו עשה לפני שתי דקות?! ברור שהקב"ה הרבה יותר 'שווה'. אין פה מקום לבחירה!
השכל מכריח כביכול לבחור בקב"ה.
ועל זה בא המשל – להסביר לנו את העניין הזה.
משל למלך אחד שבא לעיר גדולה ואיתו כמה שרים מסוגים שונים – דוכסין, איפרכין, ואיסטרטלוטין.
אמר אחד האנשים: אנא נסיב דוכסין לגבי. אני רוצה לתפוס קשרים עם הדוכסין. הוא שר גדול, יש לו השפעה, שווה לי להיות מיודד איתו שיעזור לי.
אמר איש אחר: אנא נסיב איפרכין לגבי. אני רוצה לתפוס קשרים דווקא עם האיפרכין.
וכך כל אחד מהאנשים חשב עם איזה שר הכי שווה לו להיות מיודד.
היה שם פיקח אחד שאמר: אנא נסיב מלכא. אני רוצה את המלך! כי כל השרים מתחלפים, אבל המלך לא מתחלף לעולם.
כך עובדי הכוכבים והמזלות – מהם עובדים לחמה, מהם עובדים ללבנה, עובדים כל מני סוגים של שרים. אבל עם ישראל אינו עובד אלא לקב"ה. וכך מסביר המשל את הפסוק "חלקי הוי' אמרה נפשי".
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
9 תגובות
חזק ביותר
מה זה חזק?
אדיר וגדול וחשוב!
ואם קראת את התגובה הזו אני מאוד ממליצה לך לקרוא את הפוסט האוצרי הזה.
וואוו היה פשוט תענוג להיזכר בזה, למדתי את זה בעיון לפני שנה והתזכורת הזאת הייתה קריטית.
את תלמידת חכמים, תקשיבי, זה משהו לא רגיל הבלוג הזה.
תודה, באמת.
מאמר מהמם!!
אהבתי ממש את המשלים והכל
ואת אלופה איך שאת מסבירה את זה
תודה שאעברת לנו!!
ואשמח לתשובה לשאלה בסוף במילים שלך, בבבקקשששהההה ?
ביקשתי יפה??
חזק!!!!!
הערת אגב אלופהה
איזה כיף לקרוא את זה. כתוב בשפה בהירה וקולחת. הכל ברור כ"כ!
תודה!
נ.ב
נקודה למחשבה מנומסת ממש.. בבקשה ארוך כזה?
אז בבקשה בבקשה;)
תעני על השאלה?
פו איזה ארוך
אני כבר אקרא
רק קודם אעיר את תשומת ליבך
חוגגים יום הולדת 119 של הרבי
ומתחילים לומר את הפרק ה120
סתם פשוט שנה הבאה כולם יתבלבלו, לא יבינו איך פעמיים 120;)
נכנסתי רק כדי להגיד לך, שתדעי את ההשפעה שלך!!
זה היה כל כך יפה, ומרתק, שגרמת לי חשק ללמוד את זה, והקישור הנגיש גרם לי לפתוח וללמוד חברותא, ועכשיו אני משתדלת ללמוד כל יום מאמר לכבוד י"א ניסן וגם אחר כך מקווה שאמשיך (במרווחים יותר גדולים כמובן..) ואני פשוט נהנת! אין על הרבי שלנו ועל התורה המדהימה והנכסים שיש לנו!
אני ממש ישמח אם תעלי מידי פעם קישורים למאמרים יפים ולא קשים מידי… תזכי למצוות!! (נוסף על אלה שכבר זכית)
סליחה ומחילה! שנעלמתי במוצש ולא עניתי על השאלה למרות שביקשתן יפה
אני ממש ממש מקווה שתחזרו לקרוא
אז ככה. איך באמת אפשר לומר שהיהודי בוחר במלך?
התשובה טמונה בעובדה שיש לנו שתי נפשות, נפש בהמית ונפש אלוקית.
הנפש הבהמית היא 'יש'. במילים אחרות, מעניין אותה רק היא בעצמה ומה שיעשה לה טוב. לכן היא רודפת אחרי אוכל ובכללי אחרי תענוגות. הנפש הבהמית – לא מסוגלת לוותר על תועלת עכשווית. במבחן המרשמלו היא לא תעמוד. למה? כי היא רוצה טוב! עכשיו! אין לה סבלנות.
אז לפי כל מה שאמרו עד עכשיו, הנפש הבהמית בוחרת בשרים בלי לחשוב בכלל. כי היא רוצה השפעה עכשיו.
הנפש האלוקית לעומתה – בדיוק הפוכה. לא מעניין אותה לעשות לעצמה טוב. מה שמעניין אותה זה אלוקות בלבד! היא רק חושבת על הקב"ה. אז הנפש האלוקית בוחרת במלך. לא כי היא מבינה שתצמח לה מזה תועלת עתידית, כי היא בכלל לא חושבת על תועלת! לא מעניין אותה שכר שהיא תקבל או לא תקבל בעתיד! היא בוחרת במלך כי זה הטבע שלה – היא הרי נפש אלוקית.
מה יצא מכל זה? – יש פה 2 צדדים. ושניהם שווים, בגלל שחצי מאיתנו מושך לכאן, וחצי מאיתנו מושך לשם. ולכל צד יש את הנימוקים הצודקים שלו.
"חלקי הוי' אמרה נפשי" – ובסופו של דבר, בחרנו להיות חלק הוי'. בחרנו להיות קשורים לה', למלך. השכל – שהוא אובייקטיבי במאבק בין הנפשות – הכריע בבחירה חופשית ומוחלטת לצד הנכון.
יש מבין?;)
ושוב ממש ממש סליחה על האיחור בתשובה
יש מבין
תודה שענית
ראיתי רק עכשיו
וזה בסדר את לא צריכה להתנצל בכל זאת לפני פסח