האם מה שמשנה זה המלחין או הזמר?
אם זה המלחין : אז למה כל השיח הוא על איזה זמרים לשמוע? אמורים להתמקד במי הלחין את השיר
ואם זה הזמר : אז אם נניח זמר כלשהו ישיר ניגונים זה לא יהיה בסדר?
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
59 תגובות
מה שמשנה זה המלחין ואת צודקת לגמרי.. ככה זה בדיוק.. לכן זה לא משנה אם אני ישמע חסיעד או משהו לא דתי מנגן ניגון כמו בצמאה..
זה המלחין, ברור!!!
אבל כשמדברים על זמרים-
מדברים על השירים שהם שרים בדרך כלל,
על הסגנון שירים שלהם
או על השירים שלהם (שהם הלחינו או שמישהו הלחין להם והם שרו)
(כשאת אומרת הזמר X הוא לא טוב, את מתכוונת שהשירים של הזמר X הם לא טובים)
כאילו באמת בעיקרון אם זמר כלשהו ישיר ניגונים-
אין שום בעיה לשמוע את זה!
(וזה קורה ניראלי ב'צמאה' שזמרים הכי 'גרועים' שרים ניגונים)
הבעיה היא שהזמרים שעליהם מדברים שהם לא טובים-
בדרך כלל לא שרים ניגונים…
זו דעתי הקטנה 🙂
אוקי,
אני דעת מיעוט, אני יודעת,
אבל לדעתי הבעיה היא הזמר.
כי אותו את רואה ואותו את שומעת וזה מה שמשפיע.
המלחין הוא בדרכ אנונימי…
ו…כן, אני בהחלט לא שומעת זמרים לא דתיים ששרים ניגונים (כגון הדיסקים של צמאה)
מסכימה איתך אבל זה דבר ידוע גם שהבעיה היא המלחין
לכן לפי דעתי הבעיה בשניהם….
הדבר הזה לא ידוע לי.
אשמח למקור הלכתי.
נכון מסכימה איתך בזה שהזמר הוא זה שמייצג את השיר, פחות המלחין.
שאומרים על שיר מסוים שהוא של_____ אומרים את הזמר ולא המלחין
זה כן יותר קריטי המלחין, כי הוא זה שמחבר את המנגינה שנוגעת לך בנימים הדקים של הנפש, לא המילים עצמם.
רק ניגונים נוגעים לי בנפש.
לא מנגינות אחרות.
מסתבר שהם כן מתחברים לך לנפש.
זה כל הסיבה שאסור לשמוע שירים שהולחנו ממנגינות זרות.
מי אמר שזה אסור?
הרבי אמר שמנגינה שלא נועדה לפריצות או עבודה זרה, היא קליפת נוגה וניתן להעלותה לקדושה.
אז מי אמר שזה אסור?
צודקת, אני התכוונתי שמנגינות שנועדו לפריצות או עבודה זרה שהם אסורות בתכלית – גם הם נוגעות לנו בנפש, לא רק ניגונים. גם אם אנחנו לא מרגישים את זה פורט לנו על הנשמה וזה כביכול לא 'נוגע' לנו.
סליחה שלא הבהרתי את עצמי בתגובה הקודמת מספיק ברור.
אני אישית לא חושבת שיש לי היתר ואני מתאימה ויכולה מספיק להעלות שיר לקדושה.
צריך לזה המון קרטריונים ויש בזה נימים דקים. לא כל רצון לשמוע שיר הופך אותו לקדושה, גם אם אני מאוד רוצה לשמוע.
עניין של חשבון נפש כל אחת עם עצמה.
ואגב כנראה שאין לנו היתר גם לשמיעת לחן פשוט של גוי, גם אם היא לא נועדה לפריצות או עבודה זרה.
כי הנפש שלו היא משלוש קליפות הטמאות, ואם אני שומעת את הלחן אני מתחברת לכביכול לטומאה שבו.
שוב,
אני לא אומרת את מה שאני אומרת על דעת עצמי.
זה מה שהרבי אמר.
אין קריטריונים למי שיכול להעלות דברים לקדושה. ואגב, כל דבר שאנחנו עושים צריך להיות עם כוונה לשם שמיים. גם כשאני סתם הולכת לטייל.
וגם כשאני שומעת סתם שיר.
הרבי אמר שגם מנגינה של גוי אפשר להעלות לקדושה על ידי שימוש בתוכן יהודי וכו,
מי אני שאחשוב אחרת?
תביאי מקור לזה, בבקשה.
אני ידעתי אחרת.. ויש לנו אותו רבי כנראה;)
בבקשה, הנה המקור, בתקווה שהאתר יעלה את הקישור:
http://nichoach.blogspot.com/2018/12/blog-post.html?m=1
ולמקרה שהאתר לא יעלה את הקישור, אז העתקתי אותו מהפוסט סיפורה של מנגינה:
https://shutafotbaderech.co.il/lessonl/%d7%a1%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%9e%d7%a0%d7%92%d7%99%d7%a0%d7%94/
תודה! אתעמק בזה ואחזור.
אבל בעצם, את אומרת שיש לנו אפשרות לשמוע כל מנגינה שהיא, גם שירים גויים בתנאי שהם לא הולחנו לפריצות או עבודה זרה? כי יש אפשרות להעלות לקדושה? נשמע לי מנוגד מאוד לכל מה שגדלתי עליו.
מה פתאום, לא שירים גוים!
איך בדיוק תעלי אותם לקדושה?
מה שדובר ביחידות הנ"ל זה על לקחת מנגינות גויות ולשים עליהם מילים יהודיות.
שירים של גויים יכולים להיות בעיתיים מאוד כמובן.
אגב, עוד נקודה למחשבה,
הרבה משירי "אוצרות יהודיים" שכתב ר' יום טוב הערליך באידיש – נכתבו על מנגינות גויות.
אני מבינה את ההחמרה שלך ויפה לך. אבל אם תקחי את זה לכיוון ההפוך.. הזמר חסידי אבל לוקח לחנים ממקומות לא לנו ומה אנחנו יודעים על המלחין?? אולי זה בכלל מנגינה של עבודה זרה? אנחנו מעונינים בהשפעה שלו? וגם אם לא לדעתי והאמת שאני לא אומרת את זה מעצמי הבעיה היא הלחן.
זמר ירא שמיים – אני סומכת עליו שלא ישתמש במנגינות מעבודה זרה.
וגם אני לא אומרת את זה מעצמי.
הרבי אמר שאפשר לקחת מנגינה גויית ולהשתמש בה לקדושה על ידי החלפת המילים.
התנאי היחיד שלא תהיה מנגינה שמקורה בפריצות או עבודה זרה..
אז את אומרת שבעצם כל הסינון אמור להיות לפי זמרים?
נניח אני שומעת ניגון אז אני צריכה גם לבדוק מי הזמר*ששר את הניגון?
כי ניגונים זה בדרך כלל לא מזמר מסויים אלא סתם כל מיני…ולא שמעתי על כאלה שמסננים ובודקים מי הזמר ששר את הניגון שהם שומעים
ואת גם אומרת בעצם שאין שום הבדל אם אני שומעת ניגון שאברהם פריד נניח שר, או שיר שהוא שר?
סליחה אם זה נשמע התקפה – ממש לא מתכוונת לזה 🙂
ממש לא התקפה 🙂
רוב הביצועים של ניגונים זה בדרכ אנשים חסידיים. וזה מה שאני אשמע.
דרך אגב, מה שאני עושה או לא עושה זו ממש לא הןראה לרבים, כן? ?
ו… חס וחלילה! ברור שיש הבדל ענק בין ניגונים לסתם שירים!
הכי הכי טוב זה לשמוע רק ניגונים!!!
אבל בין שירים שאינם ניגונים – אני לא רואה הבדל גדול במלחין.
אני אעדיף לשמוע שיר שהלחין חנן בן ארי ושר אותו אברהם פריד, מאשר שיר שהלחין אברהם פריד ושר חנן בן ארי
(סתם דוגמא לצורך העניין)
כי מה שחשוב לי זה מי שמייצג את השיר – אותו אני רואה/שומעת ואליו אני אוטומטית מתחברת ומשופעת במידה כזו או אחרת מאורח חייו והשקפותיו.
אז את בעצם אומרת שגם צריך לבדוק מי ששר ניגונים?
בדכ אני שומעת ניח"ח שזה בטוח בסדר
אבל תמיד יש סתם ניגונים שאני אפילו לא יודעת מאיפה הם נשלחו אלי. את בודקת כאילו מי החסיד ששר את הניגון ומה טיבו?
ויש לך מקור לגבי זה שהבעיה היא בזמר ולא במלחין?
האמת שהשאלות שלי די תאורטיות, כי אני שומעת רק ניגונים….
אבל פשוט עניין אותי לחקור את הנושא,
ובפועל לגבי הניגונים שאני שומעת;)
אני לא אומרת מה צריך,
אני אומרת מה אני חושבת.
ואין לי מקורות לזה, זה מה שהשכל הישר וההגיוני שלי אומר לי.
אני רואה על עצמי איך שאני מושפעת מהזמרים שאני שומעת… מבחן המציאות.
אם אני לא יודעת מי הזמר ששר את הניגון, אז לכאורה אין בעיה, כי את מקשיבה לניגון, לא לזמר ששר אותו.
אבל לכתחילה לא אבחר לשמוע ניגונים מזמרים לא דתיים/חרדים/חסידיים, מה גם שאני שונאת לשמוע ניגונים בהברה ספרדית וסגנון שלטעמי הורס את טוהר הניגון.
אני שמחה לראות שיש עוד כאלה בעולם שבעיניהם ניגון בהברה ספרדית וביצועים למיניהם זה לא בדיוק ניגון 😉
לא נראלי שכל אחד לשנות מילים של שיר מסוים גוי ולהחליט שהוא מעלה אותו לקדושה… ממש לא נראלי
ואמרתי ע"ז גי שמעתי שהשיר אדמה ושמים למשל גילו שהמקור של הלחן בעייתי.. וזה לא חייב להיות עד כדי כך נורא פשוט כששומעים לחן של גוי זה משפיע עלינו וכל אחד יבחר איזה השפעות הוא רוצה.. בעיני זה כמו כשרות של בשר..
לך זה לא נראה.
אבל זה מה שאמר הרבי ביחידות 🙂
השיר אדמה ושמיים מגיע מעבודה זרה, ולכן בוא בעיתי.
חוץ מזה, שהשיר בוצע במקור בעברית, כולל במילים והכל, על ידי זמרת לא דתיה.
אז למה מישהו חשב אי פעם שזה בסדר?
אין לי מושג…
אני מאז ומתמיד נרתעתי מהשיר הזה.
נכון, את צודקת.
אבל גם ידוע שהבעיה היא המלחין.
אז..בשניהם
יש בזה משו,
אבל הקטע שכשמלחין מלחין מנגינה הוא מלחין אותה מהנפש, וכל הצלקות שיש לו בנפש עוברות למנגינה וישר אלינו.
לכן הבעיה היא במי שהלחין
שטויות.
סליחה שאני אומרת.
וואו ממש לא מסכימה איתך
באמת? זה מה שמשנה? הקול של מי ששר?
לא הקול.
אלא הסגנון שלו ומה שהוא מייצג.
זו דעתי,
זכותך לחשוב אחרת 🙂
זה לא עניין של נימה אישית.
אנחנו לא חיים בגו'נגל, יש במקרה כזה דעה הלכתית שפוסקת.
והיא אומרת.. שחשוב המלחין.
חלילה ג'ונגל.
אני מסתמכת על דברי הרבי.
דעה הלכתית?
אדרבה, כבר ביקשתי יותר מפעם אחת מקור הלכתי לכך. אשמח מאוד אם יש לך אחד כזה
אני בטוחה שיש לזה מקור כי שמעתי את זה מכמה וכמה רבנים חבדניקים שיש לסמוך עליהם. אבל כרגע אין לי ביד.
מבטיחה לחפש לך ובעז"ה לכתוב פה.
לביינתים, אולי זה יעזור.
http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=131&article=1787
אני חושבת שהמלחין בעיקר, כי הוא יוצר את הניגון/ השיר שהזמר שר אבל אם הזמר לדוג לא חרדי ושר ניגון או שיר שהוא בא ממלחין טוב, עצם זה שאת שומעת את הזמר הזה, הוא מכניס לך ללב דברים לא טובים.. כי מוזיקה זה משהו שיוצא מהנשמה. ואם מי ששר הנשמה שלו מכוסה ומוסתרת אז מי ששומע אותו זה מה שהוא מקבל.. ובגלל זה לפי דעתי צריך לשים לב שגם המלחין וגם הזמר יהיו טובים..
גם וגם.
וממילא הבעיה נפתרת.
???
המלחין יותר חשוב לדעתי
אבל הזמר ברור שהו עושה את השיר
כאילו את לא יכולה להשוות מישהו חבדי שישיר ניגונים למישהו שלא..
לפעמים זה גם יכול לשנות ממש את הניגון (צמאה למשל..) וזה נכון, גם חבדיים נופלים בזה
אני חושבת שזה שילוב – להשים לב למי שהלחין, וגם על הזמר לא לעצום עיינים אם נאמר ככה;)
אני לא מושלמת, ואני לא כלכך שמה לב, יותר שמה דגש על הזמר
אבל זה דעתי בכללי, שואפת לשם אם אפשר לומר ככה;)
אינלי מושג, ואין לי כוח להיכנס לפולמוס הזה, וזה גם לא מעניין אותי כל כך תאמת.
השיר זה מה שמשנה
בשיר יש את הזמר ששר את השיר, הכותב שכתב את המילים והמלחין שהלחין את המנגינה, לאיזה מהם את מתכוונת?
למילים וללחן בלחן זה באמת מי הלחין בשיר זה מי כתב והמילים בעצמם
הזמר עצמו לא משנה, גם אם הזמר לא דתי ושר לדוגמא צמאה או כל ניגון אחר, הניגון עדיין קדוש באותה הקדושה.
להבדיל, זמר ירא שמים ששר לחן גוי לא מתיר את שמיעת השיר או מעלה אותה ככה לקדושה.
הרבי אמר למישהי ביחידות שמנגינה שלא נועדה לפריצות או עבודה זרה – היא קליפת נוגה ואפשר להעלות אותה לקדושה.
עניין של כל אחת עם עצמה אם היא באמת יכולה לעלות אותה לקדושה. אני אישית, יכולה לומר שלא.
מה זאת אומרת?
כל יהודי יכול להעלות כל קליפת נוגה לקדושה.
בשביל זה ירדנו לעולם, לא?
אם לא מדובר בשירים שהולחנו למטרות פריצה או ע"ז – את צודקת בהחלט.
אבל התכוונתי שאני לא יכולה לומר על עצמי שכל שיר שאני שומעת אני מצליחה להשתמש בכוח שלו לעבודת ה' – במקום שיקרר לי את הנפש (וע"י זה להעלות אותו לקדושה).
בכל שיר שאנחנו שומעים אנחנו צריכים לבוא בידיעה שאת לא מקשיבה לשיר בשביל "לעזוב ולנוח להרגע מהקב"ה", אלא בשביל שתוכלי להמשיך לעבוד את ה' טוב יותר וזה יתן לך יותר כוח.
זו שאיפה, אני לא יכולה לומר על עצמי שאני מצליחה או אפילו חושבת על זה בכל יום.
ברור שאנחנו לא תמיד מצליחים!
זה לא אומר שאנחנו לא בדרגה או משהו…
למה, תמיד כשאת יוצאת לטיול/קוראת ספר/אוכלת גלידה את מצליחה להעלות את הפעולה לקדושה?
אני לא.
אז מה? אז אמנע מהדברים האלה כי זה כאילו "לא לדרגה שלי" להעלות את זה? זה מה שה' רוצה?
ממש לא. זה בדיוק העניין של עבודה. וזה שאני כרגע לא תמיד מצליח, לא אמור לגרום לי להתנתק מהעבודה הזאת.
זה לא עניין של יכולת,
כי יכולת יש לנו. בשביל זה אנחנו כאן.
זה שזה דורש עבודה, זה ברור מעל לכל ספק.
גם אם אנחנו לא תמיד מעלים לקדושה, לפעמים 'להעלות לקדושה' נהפך כתרוץ שלנו לעצמינו לכל מיני מעשים.
נניח שהשיר לא ממש יעזור לי ויתן לי כוח לעבודת את השם, אבל אני משכנעת את עצמי שכן מותר לי כי אפשר להעלות את זה לקדושה.
אבל זה ככה בכל דבר בחיים!
"לעלות לקדושה" – זה לא תירוץ לדבר האסור. מה שאסור אי אפשר להעלות לקדושה.
זה כן יכול להיות מעין תירוץ לדבר שהוא בשטח "אפור", כגון מנגינות גויות נטרליות ואכילת שוקולד כשר…
אם בא לי עכשו שוקולד, אבל לא בא לי שהוא ירד לג קליפות הטמאות, אז אני אכוון שהשוקולד הזה יתן לי כח ללמוד חת"ת, לדוגמא.
ברור שלכתחילה הכל צריך להיות מכוון לשם שמיים, אבל זה חלק מהתהליך .
זה לא תירוץ.
זה לקחת את הרצונות הגשמיים, שהקב"ה נתן לנו, ולעשות בהם שימוש לשם שמיים. זה בדיוק מה שחסידות דןרשת מאיתנו.
אנחני אנשים גשמיים בסופו של דבר…
האמת שהנושא הזה לא מעסיק אותי אישית.
אבל שמעתי ממשהו שמבין:
לחן . תווים. הם כמו שפה. כמו עברית. כמו אנגלית
הם גם שפה..
כמו שבציור הצייר מביע משהו
כמו בכתיבה..
כך גם אדם המלחין מנגינה מעביר בתוכה מסר
לכן ללחן יש את המשמעות היותר כבדה בשיר
אני לא יודעת למה ומה הקשר לזמר… אומנם גם למילים ישנה משמעות מסוימת. והיום הרבה זמרים מלחינים וכותבים לעצמם את השירים שהם מבצעים.
באמת שאלה טובה
המלחין, כי הניגון יוצא מתוך הנשמה. וכשאנחנו שומעים ת׳ניגון זה נשאר בתוכינו, זה משפיע עלינו.
אז לכן צריך להיזהר.
ו…את צודקת. לא חשוב אם הזמר דתי או לא כל כך.
בטח שזה חשוב!!!
טןב, לא יודעת מה איתך,
אני אישית אן אני אוהבת שירים של זמר מסוים , אני מתחברת אליו ולחיבור הזה יש השפעה על האורח חיים שלי, על ההשקפות וכו.
לא הייתי רוצה שההשפעה הזאת תהיה מזמר לא דתי/חרדי/חסידי…
לדעתי עיקר הבעיה היא במלחין
בגלל שכשהוא מלחין את המנגינה הוא מכניס את הנפש ואת הרגשות שלו, שלא תמיד הם ראויים כדי לעבור אלינו
אבל אני חושבת שגם במילים זו בעיה
כי אם ישימו מילים לא כל כך מתאימות על מנגינה כביכול 'בסדר', עדיין זה לא בסדר לשמוע את השיר.
וכן, גם בזמר ישנה בעיה כי הוא מייצג את השיר והוא מגיש את השיר בצורה שבה הוא התחבר אליה.
אז כן, בהצלחה עם שירים.
היי. ככה אני, אני חושבת שכן יש בעיה אם הזמר דתי או לא בגלל שזה הוא ששר את השיר וההשפעה בסופו של דבר באה ממנו.. חוצמזה, זה פתיח לעוד שירים לא טובים.. כי הזמר הזה הרי לא שר רק ניגונים/ שירים טובים אלא עוד דברים.. ואז לדוגמא אם ממש אהבתי את השירה שלו או את הקול, אז אני מיד אחפש עוד שירים שלו.. ואז מגיעים גם לשירים לא טובים שאת זה כולן מסכימות שלא טוב לשמוע.. זה הורס את הנשמה.. וחבל ;-(
בול דעתי
השירה והקול שלו לא אלו שפורטים לך על הנשמה, הוא לא מכניס את הנשמה שלו בשיר, הוא בסך הכל שר אותם בקול האנושי שלו. לא מעבר.
מה שנוגע לך בנשמה זה הלחן של השיר, המנגינה עצמה. כי אז הנשמה שלך, גם אם את לא מרגישה את זה. היא מתחברת למצב הנפשי שבו הוא הלחין את המנגינה ולמחשבות והרגשות שלו.
יכול להיות, שבלי קשר לזה. אכפת לך איזה זמר לשמוע כי מבחינתך, עצם העובדה ששמעת זמר בלי כיפה או פחות חסידי משפיעה לך על הרגש החסידי.
הווי אומר; העניין מסובך, אל תשמעו כלום ואל תכנסו לנושא הזה.
קנו לעצמכם אטמי אוזניים ולכו לישון.
אה, וגם תזמינו פסיכולוג צמוד, כי אין ברירה, אי אפשר לחיות בלי שירים.
הווי אומר שבשביל זה יש משפיעה והורים 🙂
וכל אחת תעשה לפי מורי ההוראה שלה.
כן, יש שטחים שיש בהם חילוקי דעות בעניין החסידי ולכל אחת מתאים משהו ברמה שלה..