אפשר להסביר לי את עניין הבחירה החופשית?
זה נושא שלא ברור לי…
לא מצליחה כ”כ לנסח את השאלה, אבל אני מתכוונת שאם כבר ידוע מה תהיה הבחירה שלי, אז מה כאן הבחירה החופשית? הרי זה כבר נבחר…
בקיצור, תודה, מחכה לתשובה….
ולא הכוונה על הבחירה שלי בהסתכלות, אלא במעשים… כי הכותרת מתכוונת לבחירת נקודת המבט שלנו על החיים, אבל לא משנה…
תגובת המערכת:
הי יקרה! שאלה ענקית וותיקה מאוד מאוד ביהדות!
אשרינו שזכינו להגיב לשאלתך, וכמובן שכל הנכתב פה נסמך על דברי המפרשים וגדולי החסידות.
נענה קודם כל את נקודת העניין בכלליות, ואח"כ נביא את הציטוטים מהרמב"ם.
הנקודה היא, שכל השאלה הזו מבוססת על מה שקורה בעולם הזה הגשמי. ועל כללי הטבע שאנחנו בני האדם רגילים להם כאן בעולם הזה.
לפי כללי הטבע, נראה שהידיעה מראש של מישהו מה אני אעשה – סותרת את הבחירה החופשית שלי. כי אם כבר יודעים הכל מראש סימן שאין לי באמת שליטה בדברים.
ישנם הסברים ביהדות לנושא הזה, המבוססים דווקא על כללי הטבע (כמו למשל: אם אני צופה מקומה גבוהה ורואה ששתי מכוניות עומדות להתנגש זו בזו, זה לא סותר שעדיין יש לנהגים בחירה על מעשיהם), או שמסבירים שידיעתו של הקב"ה היא כללית ואנחנו אחראים על הפרטים הקטנים.
אבל החסידות הולכת בגישה אחרת לגמרי: אנשים, צאו מהשכל הקטן שלכם! יש דברים שלא עובדים לפי כללי הטבע. אלוקים ודרכיו זה לא משהו שאנחנו יכולים להבין בשכל לגמרי, כי הוא קבע את הכללים אבל הוא למעלה מהם…
זאת אומרת שברמה "אלוקית" אין שום סתירה בין ידיעה לבחירה, שניהם אפשריים בו זמנים. מי שלומדת חסידות מכירה כבר את צורת ההסתכלות הזו על העולם – ש"יש מאין" זה עצמו דבר לא טבעי בכלל, וכל המציאות של העולם סותרת את מציאות האלוקות ושניהם מתקיימים בו זמנית! כשמצליחים רגע להתבטל למחשבה הזו, המוח מתמלא הנאה אלוקית אדירה, ובכלל, תחושת שחרור אדירה מההבנה הקמצוצית של החיבור המופלא שלנו עם הבורא. מומלץ ללמוד.
ועכשיו לציטוטים מהרמב"ם:
"שמא תאמר: והלא הקדוש ברוך הוא יודע כל מה שיהיה, וקודם שיהיה. ידע שזה יהיה צדיק או רשע או לא ידע. אם ידע שהוא יהיה צדיק – אי אפשר שלא יהיה צדיק, ואם תאמר שידע שיהיה צדיק ואפשר שיהיה רשע – הרי לא ידע הדבר על בוריו?
דע שתשובת שאלה זו ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים, וכמה עיקרים גדולים והררים רמים תלויים בה, אבל צריך אתה לידע ולהבין בדבר זה שאני אומר: כבר בארנו בפרק שני מהלכות יסודי התורה שהקב"ה אינו יודע מדיעה שהיא חוץ ממנו, כבני אדם שהם ודעתם שנים, אלא הוא יתעלה שמו ודעתו אחד, ואין דעתו של אדם יכולה להשיג דבר זה על בוריו. וכשם שאין כח באדם להשיג ולמצוא אמתת הבורא שנאמר: "כי לא יראני האדם וחי", אין כח אדם להשיג ולמצוא דעתו של בורא. הוא שהנביא אמר: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכי". וכיון שכן הוא אין בנו כח לידע היאך ידע הקדוש ברוך הוא כל הברואים והמעשים, אבל נדע בלא ספק שמעשה האדם ביד האדם".
לסיכום (וכך מופיע בכל כתבי החסידות): הקב"ה הוא נושא הפכים, וצורת הידיעה שלו שונה מצורת הידיעה שלנו, ולכן אצלו אין סתירה בין ידיעה לבחירה.
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
48 תגובות
מה זאת אומרת? אם זה כבר ידוע זה כבר נבחר? לא.
אם תציעי לאח שלך שוקולד או צנון, ברור לך לגמרי שהוא יבחר בשוקולד, נכון? זה משפיע בכהוא זה על הבחירה שלו? עצם זה שאת יודעת מה הוא יבחר, גרם לו לא לבחור בעצמו? לא.
הקב"ה יודע מה את תבחרי, אבל הוא לא בוחר בשבילך. תדמייני את זה כביכול את רואה את כל האופק פרוש לפנייך, יש הרים, גבעות, ימים, עצם הידיעה שלך מה יש, משנה את הבחירה שלהם להיות הר או ים? לא. העולם כולו כביכול פרוש לפני הקב"ה והוא יודע מה נבחר בכל רגע ורגע, אבל עצם הידע ממש לא שולל מאיתנו את הזכות לבחור.
הכל בידי שמיים, חוץ מיראת שמיים. וכמה כלול ביראת שמיים, כמה.
היי, תודה לך, אבל שמעתי כבר את ההסבר הזה
אבל הרי אנחנו לפעמים בוחרים את הרע, את הצנון…
כשאנחנו בוחרים בטוב אני מבינה, אבל איך יתכן לפי ההסבר שלך שאני בוחרת את הרע, ואם הוא יודע שאני אבחר ברע, אז אין עניין
וואי, הנושא הזה מסובך לי, וברגע שאני מנסה להסביר אני לא מצליחה…
מה זאת אומרת אין עניין? ברור שיש. עצם זה שאת יכולה לבחור ברע מראה את עוצמתה של הבחירה החופשית. את מתכוונת לומר שאם הוא יודע שאת בוחרת ברע ואת יכולה לבחור ברע מה הקטע של כל העולם הזה? זו שאלת השאלות.
אני אשמח אם תחדדי את השאלה.
כן, זה מה שאני מתכוונת…
יש את התשובה ה'לקונית', לעשות לקב"ה דירה בתחתונים. אנחנו אוהבים לדלקם את זה, לא ממש מבינים מה זה אומר.
תראי, הקב"ה מעל למימדים כולם, אי אפשר להגדיר אותו בשום הגדרה שהיא, כי אז את מצמצמת אותו. והוא אוהב אותך, אין סוף. והוא החליט לתת לך מתנה, קשר איתו. את יודעת מה זה קשר עם מלך העולם? מי שבאבחת מילה יכול להפוך את העולם לאפס, כאילו מעולם לא נברא? מתנה אדירה. אז הוא הוריד אותך לכאן, כדי שתהיי שותפה שלו. וזה קשה, מאוד. אבל הוא סומך עלייך. מה המטרה של הבחירה ברע? כי צריך בחירה חופשית בעולם. אם היה אפשר לבחור רק בטוב, מה העניין כאן? את יודעת כבר פסקו בית הלל ובית שמאי שנוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא. *נוח*. אבל אין לך בין חורין אלא מי שעוסק בתורה. כי אולי לא זה לא נוח, וקשה וכואב לפעמים. אבל זו החירות הכי אמיתית שיש. אז אנחנו לא מבינים כל דבר, אז מה? בסופו של דבר אלוקים שאפשר להבין את כל כולו, הוא לא אלוקים.
אלוקים תכנן את כל העולם ויודע מה תבחרי ומה תעשי בכל רגע עוד לפני שאת עושה, ונכון את יכולה להגיד מה בחירה פה אם אני עושה משהו שמתוכנן מראש, אבל זה כן בחירה, כי את לא יודעת שזה מתוכנן מראש, ואת לא יודעת מה יקרה ברגע הבא, אז ברגע שאת עושה משו גם אם הוא כבר כתוב למעלה, את בחרת בו
נגיד את אומרת יאללה הוא יודע כבר שאני הולכת ליפול, ואז את נופלת, אז באותו רגע בחרת ליפול, יכולת לבחור גם אחרת, כי את לא יודעת מה מתוכנן כבר למעלה.
מקווה שזה מובן..
אהבתי ת'שאלה:)
אוקי, הוא יודע שאני אפול, זה נכתב כבר למעלה… אבל נגיד שפתאום אני מחליטה לא ליפול, אני הרי לא יכולה לשנות את המציאות….
ואם כן, זה אומר שהחלטתי כבר למעלה הכל, וכאן אני רק מבצעת את הפעולות שהחלטתי למעלה…?
מחשבה לדוג’ שעברה לי בראש ברגע של התמודדות-
יאללה, אני מתייאשת, זה הרי הוחלט כבר וידוע כבר שאתייאש, ואז אני אומרת לעצמי לא, תתגברי על עצמך ותנסי חזק, הרי גם הלבטים האלו נכתבו כבר למעלה, ואז בסוף אני מתייאשת, וכאילו אוקי, זה היה ידוע שבסוף אכשל….
וואי, לא נעים לי מזה שאני לא ברורה… מצטערת🥴
את ברורה, העניין הזה קצת מסובך.. מבינה מה שרת אומרת
הכל כתוב מלמעלה, גם הנפילות, אבל גם הניצחונות! וכשאת אומרת כתוב מראש שאני אפול, אז אם תיפלי-זה באמת מה שכתוב, ואת תנצחי- זה מה שכתוב. מבינה? את בוחרת! וזה שזה מתוכנן מלמעלה לא נוגע אלייך, כי את לא יודעת מה מתוכנן, את מתכננת לבד
זה כמו להבדיל אלף אלפי הבדלות החוזים בכוכבים, הם ידעו מה יקרה – אבל הם לא החליטו על האדם שיעשה כך וכך לפי מה שראו.
ה' נותן לנו את הבחירה החופשית, והוא יודע שנכון.. יש אולי מקרים שבהם נבחר ברע. אבל על אף הסיכוי שנבחר ברע- ה' לא שולל מאיתנו את הבחירה, באנו לעולם הזה כדי לעבוד, כדי להתמודד.. אם היינו אוטומטית בוחרים רק בטוב אז למה באנו לפה??
וגם אם בחרנו ברע, ואחר כך התחרטנו- יש אפשרות לתקן.. זה מאוד לא קל, ומאתגר אבל בשביל זה באנו לפה.. בשביל לצאת גדולים ומחוזקים יותר. אין מה לעשות אבל מהתמודדויות צומחים…
ואני ממש שמחה שראיתי את השאלה הזאת כאן, כי זו שאלה ממש חזקה, שבאמת אחת היסודות של למה בכלל באנו לעולם.. , ומה ה' רוצה ממנו.
אז שלא תחשבי שאת לבד, כולנו עדיין בברור (כנל אני..) ומקווה שבע"ה באמת נצליח כמה שהמוח המצומצם שלנו יכול להבין, ושרק נצא גדולות ומחוזקות יותר.
ועוד משו, שימי לב איך קראת לעצמך "את מחליטה" זתומרת שבפנים את מבינה את זה, כן, זאת את שמחליטה, גם אם הכל מתוכנן מלמעלה.
אז ככה.
ה' הוא כל כך עצום, הוא הרבה מעבר למה שהחושים הגשמיים שלנו יכולים לתפוס. הוא מעל למימדים של זמן, של עבר והווה ועתיד. הוא ברא את כל העולם, הוא מחיה ומהווה אותו כל שניה ושניה, והוא גם מתכנן ומחליט מה יעבור על כל יצור הכי קטן שהוא ברא, ומתי, ואיך בדיוק.
בגלל שהוא מעל למימדים של זמן, שזה משהו שאנחנו לא יכולים להבין בשכל המצומצם שלנו בתור נבראים, הוא יודע מה נבחר. אבל זה לא מונע מאיתנו את הבחירה החופשית. אנחנו לגמרי יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים ומחליטים, ה' פשוט *יודע* את זה כי הוא הרבה מעבר למימדים של זמן, כאמור, הרבה מעבר ל'איך הוא יודע מה אני אעשה מחר'. כי הוא זה שברא הכל הכל הכל בעולם, כולל את המושג שנקרא 'זמן' על חוקיו ומגבלותיו. והוא אחראי ושולט עליו, וממש לא נשלט על ידו. לכן הוא יודע מה נבחר, אבל נותן לנו את האפשרות של הבחירה החופשית.
מקווה שהצלחתי להסביר..
זו שאלה שחז״ל התעסקו איתה הרבה ויש לזה מלא תשובות…
ברמה הפשוטה-
אנחנו חיים במובנים של זמן… אם עכשיו יש משהו שעוד לא עשית- אז את עוד לא יודעת עליו…
אבל אצל הקב״ה אין מושגים של זמן.
העבר, ההווה והעתיד- לא מחולקים ככה.
כך שגם מה שלך נמצא בזמן עתיד (בחירה שעוד עומדת לבחור) מבחינתו זה ׳כבר קרה׳…
זה נשמע רע לפשט את זה ככה אבל הרעיון הוא שהוא יודע מה תבחרי.
אבל זה לא משפיע על מה שתבחרי.
תחשבי שכבר בחרת.
ואז ׳חזרת אחורה בזמן׳…
אז את יודעת מה בחרת… נכון? אבל זה לא סתר את זה שכשבחרת- זה היה מתוך בחירה שלך…
בקיצור… מקווה שהייתי ברורה…
מפנה אותך למקורות שדנים בשאלה הזו: הלכות תשובה לרמב"ם (ו', ה')
הכוזרי (ה', כ')
מורה נבוכים (ג', כ')
חובת הלבבות (ג, ח') שער עבודת האלוקים.
מכתב מאליהו (חלק א')
היי לך!
טוב אז אני בררתי את זה פעם ודבר ראשון כולם אמרו לי שאסור להתעסק בזה וזה יותר מידי עמוק …
אבל משהו שכן הבנתי זה ככה ,תחשבי שאת מביאה לאח שלך לבחור בין שתי סוכריות ואת מסריטה את זה , אחרי חודש כשאת רואה את ההסרטה את הרי יודעת מה הוא יבחר נכון? אנחנו צריכות להבין שלקדוש ברוך הוא אין זמן! הכל אצלו ציר אחד ארוך !
אוף עכשיו אני רואה שאני לא באמת מצליחה להסביר לך ,אבל מקווה שלפחות משהו.
המון הצלחה בהכל
אוי! שתדעי שיש תשובות לכל השאלות, מותר לך לשאול! בחסידות יש הרבה הסברים ותשובות
לא, אני מבינה את ההסבר שלך
אבל הוא מובן רק כשהבחירה היא טובה
כי אם כן, איך יתכן שאנחנו בוחרים לפעמים ברע…?
תודה לך על התגובה
נכון שה' יודע מה תבחרי, הרי ה' יודע הכל.
ה' נותן לך להחליט וזה שה' יודע מה תבחרי זה לא משפיע על הבחירה שלך, ועדיין זה נקרא בחירה חופשית.
זה עמוק ומסובך, נושא מעניין!
יש לנו בחירה חופשית
וזה הולך לגמרי ביחד עם ההשגחה הפרטית.
ותוך כדי שהקב"ה שולט – אנחנו גם בוחרים
ואם זה לא נשמע הגיוני – צריך להבין שהקב"ה יכול הכל. גם את זה.
היי
זו שאלה מעניינת ונכונה. אני יגדי לך מה דעתי..
אז זה נכון מה שאת אומרת, בעצם בחירה חופשית אמורה להיות החלטה שאני לוקחת ביני לביני בלי שיהיו עוד שותפים לבחירה שלי וכמובן שאם הבחירה שלי ידועה מראש אז אין בחירה
עד כאן הכל נכון
עכשיו עצם זה שהשם יודע מראש מהי בחירתך זה לא מונע ממך לבחור, למה? כי את בעצמך לא יודעת מה תיהיה הבחירה זה רק הוא יש לו יכולת לדעת מה תיהיה בחירתך
זה בעצם שני דברים נפרדים, מצד אחד יש לך בחירה ואת יכולה כל רגע לבחור מחדש ובלי קשר לזה הוא יש לו יכולת לדעת מהי בחירתך , הבנת?
זה קצת קשה להבין בשכל אבל ככה זה …
מקווה שעניתי לך
הכול צפוי והרשות נתונה
ה' יודע מה תבחרי. את לא יודעת מה יהיה בעתיד וזה הבחירה. ה' לא מונע ממך לבחור.
שאלה טובה מאוד! (מוזמנת ללמוד את הנושא בהרחבה בספרי חסידות)
בעצם, את שואלת למה אין סתירה בין השגחה פרטית לבחירה חופשית.
האם את יודעת מה בחרת אתמול? הידיעה הזו משפיעה על הבחירה שלך?
הקב"ה לא מוגבל בזמן ולכן זה לא משנה אם כבר בחרת או לא, זה לא משפיע על הבחירה שלך, כי את לא יודעת מה תבחרי עד שאת בוחרת.
זה כמו הסיפור על הבעש"ט וגיסו שהבעש"ט שלח לו מכתב שבו הוא מתאר מקרה של גיסו ואת מה שזה עורר בשמיים, המכתב הגיע באותו יום שבו התרחש המקרה והתאריך של המכתב היה לפני שהמקרה קרה בכלל.
אבל זה שלל ממנו את הבחירה החופשית? לא, כי המכתב הגיע אחרי שהמקרה קרה… אז נכון שהבעש"ט ידע על המקרה הזה קודם, אבל הוא לא בחר בשביל גיסו איך להתנהג…
ושוב, זה נושא מדובר בחסידות, אני מניחה שיש הסברים יותר בהירים…
שום דבר לא נבחר במקומך.
הבחירה תמיד בידייך מה ואיך לעשות.
רק מה?
אצל הקב"ה עבר-הווה-עתיד הכל ביחד. ממילא, הוא יודע מראש מה תהיה הבחירה שלך.
אבל הבחירה עדיין *שלך*.
רק שהוא יודע מה תבחרי.
יש לי משל לזה, הוא לא מדויק אבל אולי קצת ממחיש.
אם אני אציע לאחי הקטן גלידה או חטיף בריאות.
אני יודעת מראש שהוא יבחר בגלידה.
האם זה אומר שאין לו בחירה? יש לו. רק שאני יודעת מראש מה תהיה הבחירה שלו.
הקב"ה יודע מראש מה נבחר ומה נחליט.
ועדיין הבחירה בידינו.
מקווה שעניתי לך 🙂
וואי אחלה שאלה, אני סוג של מבינה אבל להסביר זה הצד החלש שלי…
אני ינסה להסביר לפני מה שאני מבינה, יכול להיות שזה פחות נכון או חסר, יש בנות שמבינות בזה יותר. אבל נכתוב בכל זאת.
בחירה חופשית זה שיש לך את היצר הרע ואת היצר הטוב ואת בוחרת למי להקשיב.
כמובן ה יודע מה תבחרי, הוא יודע הכל..
אבל כל השאר לא יודעים, כי את יכולה לבחור בין טוב ורע.
למרות שאנו יודעים מה טוב ומה ה רוצה, עדיין יש בחירה והכל פתוח
משהו כזההה(אני יןדעת שזה חסר..)
נ.ב גם אם התשובות שבנות כתבו לך לא מספיקות, תמיד יש תשובה תחפשי מי תענה לך אולי משפיעה וכו
הצלחותתתת
זה כמו שאת מביאה לילד לבחור בין שוקולד לתפוח. את יודעת מראש שהוא יבחר בשוקולד, אבל בכל זאת את נותנת לו לבחור, ואם אם יבחר דווקא בתפוח, זה יהיה לא צפוי, ואם זה משהו משמעותי את תתרגשי יותר. זה ישמח אותך. וזה שווה לתת לו לבחור😜
הבחירה היא באמת במעשים, כי מחשבות עולות לנו מכל מיני דברים שאנחנו עוברים, ולפעמים אנחנו במצב רגיש, ואנחנו חושבים די "שטויות"😉
פעם עלתה לי תובנה על זה, כשחיכיתי לאןטובוס, אבל אני לא זוכרת מזה היה… סוורי.
היי יקרות, תודה לכולכן על התשובות…
אעבד נתונים
לבינתיים התגובות שלכן יפות ממש,
אבל לאלו שהסבירו עם הסוכריה שנותנים לילד ויודעים שהוא יבחר אותה,
הסבירו לי את זה כבר בעבר,
בבחירה הטובה זה מסתדר לי, אבל כשבוחרים ברע זה לא מובן לי…
המשל לא אומר שוקולד או סוכריה- טוב
תפוח – לא טוב
המשל אומר שוקולד – מה שנבחר
תפוח – מה שלא נבחר
אבל עובדה שלפעמים אנחנו בוחרים תפוח, כלומר ברע… אז איך זה מסתדר עם המשל?
שוב, התפוח הוא לא הרע, התפוח זה מה שלא נבחר
זה כמו שאלות אמריקאיות
נגיד שאת בוחרת תמיד 1
לפעמים 1 זו התשובה הנכונה ולפעמים לא
אבל את לא תבחרי 2 כי את תבחרי 1
כי יש לך נפש בהמית, שנוטה לבחור ברע. ויש לך גם נפש אלוקית, שנוטה לבחור בטוב. זה נורא מבלבל. מאד. כל אחד נלחם עם השני. אז לפעמים קורה שבטעות נופלים.. לא כי אנחנו רעים. אלא כי אנחנו מבולבלים קצת, מהיצרים. והנפש הבהמית היא הרעה, לא אנחנו. ותמיד נוכל לתקן ולחזור בתשובה.
כי לבחור ברע, זה לא מובן.
איך אפשר לבחור ברע, כשנותנים לך אפשרות להיות בטוב, איך??
כמו שהילד, מה הסיכויים שהוא יבחר בדבר המגעיל ולא בסוכריה? רק אם הוא לא יודע מה זה הסוכריה, הוא לא מבין מה זה ולא יודע שזה טוב. מבינה? כשאנחנו בוחרים ברע, זה בגלל שאנחנו לא באמת מבינים מה זה הטוב, כי אם היינו יודעים, לא היינו מסוגלים ורוצים לבחור ברע.
קראתי לא מזמן מכתב של הרבי על הנושא הזה, ואם אני לא טועה היה כתוב שאין עניין להתעסק בזה יותר מדי
אבל בכל זאת כתוב שם שזה שהקב"ה יודע מה הולך להיות לא סותר את זה שיש בחירה.
אצלו ההווה והעתיד הם כמו בעבר, הוא יודע את העתיד כמו שאנחנו יודעים מה קרה בעבר. לכן הוא נותן לנו סיטואציה כלשהי, נותן לנו אפשרות לבחור והוא יודע טכנית מה נבחר בסוף.. אבל זה תלוי בנו.
בקיצור זה די מסובך אבל שורה תחתונה יש לנו בחירה וזה לא סותר
אני ינסה בקצרה,
נכון אני יודעת שבחורף הקודם ירד גשם?
אני יודעת, זה נכון.
האם זה שאני יודעת שבחורף הקודם ירד גשם השפיע על הגשם שירד בחורף הקודם?
ממש לא!
כי הרי רק אחרי שירד הגשם אני יודעת שהוא ירד, אז יכול להיות שהידיעה שלי השפיע על הגשם שירד?
הקב"ה הוא "היה הווה ויהיה"
זאת אומרת שאצלו- עבר, הווה ועתיד זה ממש ממש אותו דבר!
אז כמו שאנחנו רואים את העבר ויודעים את העבר-
כך הקב"ה רואה את העתיד ויודע את העתיד.
כמו שאנחנו לא משפיעים על העבר בזה שאנחנו רואים אותו-
כך הקב"ה לא משפיע כביכול על העתיד בזה שהוא רואה אותו ויודע אותו.
הקב"ה רואה את העתיד כמו שאנחנו רואים את העבר!
וכך הקב"ה -למרות שהוא יודע מה תבחרי- לא משפיע כביכול על הבחירות שלך
ולכן הבחירה שלך היא בחירה חופשית
אפילו שהקב"ה יודע 🙂
שנזכה לבחור תמיד נכון 🏆🙏
וואהו, מ. התגובה שלך טובה ממש…!
הרבה הסבירו לי על העבר, ההווה והעתיד, אבל עכשיו זה הובן לי יותר…
תודה לך,
נראה לי שהבנתי
זה נושא שאני מסתבכת איתו ואני אף פעם לא מרגישה שזה יושב לי בראש לגמרי, אבל הבנתי בעיקרון…
ותודה לכולכן בנות, אתן מדהימות!
אהבתי את התגובה שלך ממש לייק👍👍
בשמחה 🙂
אני לא יודעת אם נכון לחשוב ככה אבל אני בראש שלי חושבת שפשוט ה' יודע את התוצאה של המעשה שלך.. אם תלכי בטוב ה' יודע מה יקרה ואם ח"ו תבחרי ברע ה' גם יודע מה יקרה
ה' יודע את התוצאות של המעשים שלנו.. מקווה שעזרתי קצת ולא בילבלתי אותך ואם תעיתי אשמח לתיקון
יש לי שאלה ברשותכן😉
האם הקב"ה יכול לברוא אבן שהוא לא מסוגל להרים?
שאלה מאתגרת!
זה כמו לשאול, לקב"ה יש סוף או אין סוף?
ברור שאין סוף ושהוא לא מוגבל, אבל הוא כן בחר להגביל את עצמו בשביל לברוא את העולם,
הוא עדיין אין סוף ובתוך האין סוף הוא ברא גם גבול.
ה' יכול לעשות הכל, גם לברוא אבן שהוא לא ירים וגם להרים אותה…
(שוב, יש הרבה תשובות והסברים בספרי חסידות)
ה' ברא כזה אבן.
קוראים לזה "העולם הזה".
הקב"ה ברא את העולם כך שדווקא אנחנו, גני האדם נוכל להרים אותו.
ברור שאם הקב"ה ירצה הוא יכול לשנות את החוקים ולוותר על העזרה שלנו.
אבל בפועל הוא ברא כך.
יש כאן פוסט עם השאלה שלך 🙂
https://shutafotbaderech.co.il/our-post/%d7%91%d7%95%d7%90%d7%99-%d7%a0%d7%aa%d7%95%d7%95%d7%a2%d7%93-%d7%a2%d7%9c-%d7%96%d7%94-5/
אפשר תשובה על זה מצוות האתר? 🙂
בעזרת ה' יתברך, נעבוד על זה ונפרסם שוב 😃
את מאמינה שה' הוא אינסוף?
שהוא יכול לעוף ולשבת בו זמנית? להיות בעתיד ובעבר בו זמנית? לומר את שמות כל הייצורים ברגע אחד?
הקב"ה הוא משהו אחר מאיתנו, זה מציאות אחרת ממנו.
זה שהוא יודע מה שנעשה זה לא שולל ממנו את הבחירה, אצלן זה לא דבר שסותר אחד את השני! כי הוא אין סוף. אנחנו מוגבלים אז אנחנו לא מבינים. אבל בשבילו זה לא פרדוקס!
מסקנה: ה' יודע מה שנעשה וזה לא שולל לנו את הבחירה כי אצלו זה לא דבר מנוגד
שמעתי פעם משפט יפה שאומר שהכל נקבע מראש חוץ מהבחירה החופשית
זאת אומרת: סרט חייך כבר ערוך ומוכן אבל את הבחירה החופשית ואת הבחירות שלך-לא הכניסו בתוכו, הסקירה ברורה אבל התכלס-הוא בידיים!
כפי שכתבו מקודם הקב"ה הוא מעל הזמן.
דוגמא טובה לעניין:
תחשבי על בחירות שעשית *בעבר* (טובות ולא טובות)
נניח לאיזה סמינר ללכת.
או האם לבקר חברה או לא.
עכשיו תגידי לעצמך –
האם אני יודעת מה שבחרתי בעבר בכל אחד מהמקרים ? (כמובן שהתשובה היא כן)
האם היה לי בחירה חופשית באותו הרגע בעבר לבחור בדרך אחרת משבחרתי? (התשובה היא כן – יכולת לבחור מה שאת רוצה = בחירה חופשית)
והנמשל-
הקב"ה מעל הזמן ונמצא במצב שאת *כרגע* –
יודעת מה ניבחר בעבר ובכל זאת היה לך בחירה חופשית בעבר !
הקדוש ברוך הוא הוא מעל הזמן, הוא בעברבהווה ובעתיד כאחד, ולכן כשה’ ברא את העולם הוא ברא את העולם לפי הבחירות שלך, שאת בחרת לגמרי. פשוט ה’ יודע וידע מה את בחרת בזמן שהוא ברא את העולם כי אצלו אין זמן. לנו זה העבר, אבל לו אין עבר הווה ועתיד. הוא הכל ביחד
השאלה שלך מאוד חשובה, אהבתי מאוד את התשובה של המערכת האתר- תודה.😍
משהו קטן, שעלה לי פעם לראש בנושא "בחירה חופשית", לאחרונה דיברו הרבה סביב הרובוטים והבינה המלאכותית, שהיא יכולה להיות טובה אם משתמשים בה נכון, אבל היה גם את הפחד הזה שהרובוטים ישתלטו עלינו. "הגולם קם על יוצרו", כלומר מה שבנו בסוף התהפך על האדם שיצר אותו. ואיך זה? הרי אדם יצר אותו, ותכנת אותו. אבל נהייתה לו בחירה חופשית.
לא יודעת אם זה דוגמא טובה לגמריי, הרי אנחנו לא רובוטים, ואנחנו לא נהיים רעים… אבל יש לנו בחירה חופשית.
זה כמו שאבא יתן לילד שלו סוכריה ותפוח ונותן לו לבחור האבא יודע שכניראה הילד יבחר בסוכריה …