מוסר- לומדת? מכירה? מעריכה?

newEmotionIcon_21
שושנה ב.

תנועת המוסר היא אחת מ-2 המהפכות שקרו והרעישו את העולם היהודי- השנייה היא כמובן תנועת החסידות.
ר' ישראל סלנטר הקים את תנועת המוסר ומאז היא נתעצמה והפכה לאימפריה.
מכיוון ששיטת המוסר הוקמה ונפוצה בליטא, חבדניקיות, השאלות אליכן, אשמח אם תענו-

מהו לימוד מוסר (בפנימיות)?[
מה מחדש לימוד המוסר מהחסידות?
אתן לומדות מוסר?
אתן מקבלות חיזוק ממורות רבנים- ללמוד מוסר?
לפי דעתכן כל אחד חייב מוסר?

תודה מראש!
(כליטאית, התשובות שלכן מרתקות אותי…)

שתפי בווצאפ

אז מה דעתך? שתפי אותנו כאן

39 תגובות

  1. סליחה? רבי ישראל סלנטר הקים את תנועת המוסר? את בטוחה שהיא לא היתה קיימת עוד קודם?
    החסידות באה אחרי המוסר…
    אני חושבת שמוסר יותר מתמקד בתיקון המידות והתמקדות בהן ולפעמים כשמנקים נדבק קצת לכלוך…
    תשאלי מה חידשה החסידות מהמוסר לא מה המוסר מהחסידות…
    החסידות זו גם דרך לתיקון המידות, אבל על ידי התמקדות בטוב, בחיובי, בלי להתלכלך.
    אנחנו מקבלות חיזוק? מה?
    טוב לא, רגילה לניסוח…
    אנחנו לומדות חסידות, בטח שרוצים שנלמד חסידות, זה כמו שידרשו ממך לאכול את האוכל שאת הכי אוהבת, שיתנו לך חיזוק לאכול אותו…
    לפי דעתי כל אחד חייב ללמוד חסידות… היא כוללת את המוסר אבל טובה יתר ובטוחה יותר
    (ממליצה על הספר "נשמה עם עצמה" )

    1. מסגרת התמונה, תודה על התגובה!
      לגבי ר' ישראל סלנטר- כן, אני בטוחה. ר' זונדל מסלנט (רבו) חידש את העקרונות אך לא רצה לעמוד בראש התנועה והעביר את התפקיד לתלמידו- ר' ישראל סלנטר.
      המוסר אינו דבר חדש כשם שהחסידות אינה דבר חדש.
      בעומק הדבר, הכל כתוב בתורתנו הקדושה- אבל ההעמקה, העיון והאור הטהור על סוגיות מסוימות הן חידוש של ר' ישראל סלנטר ותנועתו.
      לגבי מה קדם למה- אני די בטוחה שתנועת המוסר באה אחרי החסידות-
      הבעל שם טוב נפטר ב- 1760
      ור' ישראל סלנטר נולד ב- 1810.
      החסידות באה לפני המוסר והן 2 דרכים בעבודת ה' (לדעתי בלי טובה יותר או טובה פחות…)שבאו לחדש ולהאיר לבבות יהודים במקומות שונים בגלל בעיות שונות,
      החסידות מרוסיה, לפולין ולכלל אירופה, והמוסר בליטא.
      בהצלחה!

      1. חידש את העקרונות זה לא אומר שתנועת המוסר באה אחרי החסידות…
        מקורות המידע שלי בנושא זה ספר הזכרונות (מומלץ מאוד) של הרבי הרייץ
        שם כתוב במפורש את שיטת המוסר במקביל לראשית החסידות וברור שם שהמוסר הייתה דרך הרבה קודם.
        החסידות משלבת בתוכה את המוסר רק בלי להתמקד במידות הרעות…
        התכוונתי טובה יותר, טובה כי כבר למדה ותיקנה את מה שאפשר בתנועת המוסר.

          1. כשאני אומרת תנועת החסידות אני מתכוונת מהתגלות הבעל שם טוב, תנועת (או יותר נכון לומר, חסידות) חב"ד התחילה מהאדמור הזקן.
            תורת החסידות, מהוה דרך בעבודת ה' והיא יותר טובה משיטת המוסר (לפחות בראשיתה, היום יש הרבה מושגים בחסידות שנכנסו למוסר, מעניין לבדוק… תני לנו כמה דוגמאות?)
            תלמידי הבעל שם טוב (והמגיד ממעזריטש):
            א. פתחו והרחיבו את החסידות (וכך נוצרו הרבה חסידויות)
            ב. קיבלו על עצמם דרך של אחד מתלמידי הבעל שם טוב.

            המון העם? מי זה?
            אם את מתכוונת לחסידים, אז בכלל לא כל יהודי שלומד חסידות הוא חסיד (וזו כבר סוגיה בפני עצמה)
            וכן, אני לא רוצה לדון יהודים אבל אני חושבת שעדיף להיות חסיד ממתנגד ואפילו מליטאי (אבל אפשר ללמוד חסידות בלי להיות חסיד, אולי זה כן בסדר…)

  2. חסידות זה די ההפך ממוסר..
    אני אישית לא לומדת מוסר ולא חושבת שיש חב"דניקיות שלומדות, בטח שלא כחלק מתוכנית הלימודים

    1. מסגרת התמונה היקרה,
      "תורת החסידות, מהוה דרך בעבודת ה' והיא יותר טובה משיטת המוסר"-
      יותר טובה?
      הרשי לי לחלוק עלייך.
      לא בזכות עצמי, מי אני ומה אני…
      אני חולקת עלייך בהתבסס על מורי הדרך- גדולי עולם וענקי רוח שהתוו את הדרך בה אני הולכת (ובתוכה גם את תנועת המוסר) ולעניות דעתי, גאווה עצמית (שהיא דבר מצויין, אגב, מאחלת לך שתמשיכי ללכת בדרך הזאת לאורך שנים!) היא לא ביטול השני או הפיכת עצמנו או הדרך בה אנו הולכים, לטובה יותר…
      70 פנים לתורה.
      מעולם לא דובר אילו פנים טובות יותר, פשוט 70.
      כולם רצויות, מקובלות, כולם אהובות לפני הקב"ה ונוסדו ע"י גדולי עולם.
      אין זה סותר שכל אחת מוזמנת וצריכה ללמוד חסידות, כפי שלדעתי ולדעת רבותיי כל אחת מוזמנת וצריכה ללמוד מוסר.
      דבר אחד אחרון, אהובה,
      "אני לא רוצה לדון יהודים אבל אני חושבת שעדיף להיות חסיד ממתנגד ואפילו מליטאי"-
      שוב, מזכירה, מדובר בגדולי עולם…

      באהבה והערכה,

      נ.ב. לגבי דוגמאות פירטתי למטה, חפשי:) אלא אם כן את מתעניינת בידע ספציפי?

      1. שוב, יותר טובה אני מתכוונת כי היא גם מוסר… היא שילוב של מוסר, חקירה וקבלת בלי החסרונות של שלושתם, (לא התכוונתי לפסוק בין גדולי הדור אלא בין עקרונות השיטה)
        שוב, לדעתך כל יהודי צריך ללמוד מוסר (אנחנו לומדות את שער הביטחון ומוסר (או העקרונות) מהחסידות.
        כשאני אומרת שכל יהודי צריך ללמוד חסידות – אני לא אומרת את זה בשם עצמי אלא בשם מלך המשיח (שלא תביני לא נכון, לא דיברתי על זהות המשיח אלא עליו עצמו…) "אימתי קאתי מר? לכשיפוצו מעיינותיך חוצה" כשיהודים ילמדו חסידות!
        אני לא חושבת שהיום גדולי ישראל מתנגדים לחסידות… תקני אותי אם אני טועה…
        נכון, לא הייתי צריכה לומר את זה ככה… מאחלת לך ללכת אם האמת המוחלטת, שמחה שאת רוצה שאהיה חסידה… הלוואי!
        לדוגמא, שירים חסידיים (ליטאיים?) שמחה בעבודת ה', אהבת ה' אלינו וכו' אלא מעקרונות החסידות…

  3. כמו שמסגרת התמונה הגיבה (וישר כח) שהחסידות באה אחרי המוסר,
    מצטערת שאין לי כל כך זמן וכח לפרט יותר אבל בקצרה-
    הדרך שלנו היא חסידות וזה מה שאנחנו לומדות, זו פשוט דרך שונה לעבודת ה' ויש בה עבודה בפני עצמה פשוט במסלול אחר אולי יש דברים מקבילים או משיקים ביניהם אני לא מכירה כ"כ מוסר אז… לא יודעת.
    באופן אישי טוב לי עם החסידות ואני מילא לא אסיים ללמוד אותה בחיים ככה שלא חסר לי מה ללמוד ואני לא מחפשת את זה.
    האממ לדעתי כל אחד חייב קודם כל תורה וממליצה ממש גם חסידות, לפחות להכיר זה עולם שלם. לא בא לי להיכנס לזה ואני גם לא יודעת אם אחזור לפוסט פה אבל החסידות באה אחרי המוסר כדי להוסיף משהו, שוב, לא אכנס לזה כי גם ככה אין לי זמן וזה כבר ממש "בקצרה" אבל אולי למישהי אחרת יהיה זמן וכח להסביר.

  4. שושנה ב.
    למה התשובות שלנו מרתקות אותך?
    התשובה שלי היא:
    1. מהו לימוד המוסר בפנימיות? אני מנויה לעיתון זרקור וכפי איך שהם מציגים שם את המדור "העיוני" (העמוד הראשון של הנוער) זה עבודת המידות כפי שקוראים לזה בחסידות ומי שלומד חסידות אז הוא לומד הכל גם "לפנימיות" שלו ולא רק לחיצוניות איך יסתכלו עליי.
    2.אתן לומדות מוסר? לא בסדר היום… יש לנו ספריות שלמות בתורת חב"ד שגם זקני החסידים עמלים כדי להגיע לכולם לכל המאמרים של האדמורים. בתכלס שתדעו מי שלומד חסידות יש לו הכל לא חסר לו כלום.
    3. כל סדר היום שלנו סובב סביב לימוד החסידות. תניא ויום יום לפני התפילה, חברותו מידי שבוע, שיעורי חסידות, התוועדויות, הרצאות בכל תאריך חסידי.
    4.לפי דעתכן כל אחד חייב מוסר? מוסר מלשון מוסריות. כל בן אדם חייב מוסריות. התורה הקדושה ובתוכה התורה שבעל פה שבתוכה זה תורת הנסתר והיא החסידות הופכות את בן אדם לכזה. בן אדם=אנושיות=מוסריות "לעולם יהא אדם: ירא שמיים בסתר, (גם בפנימיות) ומודה על האמת".
    ואחרי כל התשובה שלי אולי שתפי אותי בתשובות שלך לשאלות את עצמך? גם אותי מעניין לדעת מה את חושבת😎

  5. וואו, שאלה מהממת

    תנועת המוסר מתעמתת עם היצר הרע. בדרך של שכר ועונש לדוגמא, וכהי גוונא. האדם נלחם ישירות מולו
    חב"ד מביאה את הפנימיות והחיבור לקדושה. כשיש הפנמה, היהודי לא יחשוב פעמיים אם לקיים מצווה. זה החיים והחיות שלו

    זה בעצם הרעיון של השיטות. המוסר היא שיטה מהירה, אך מחזיקה לטווח הקצר (כל פעם יש מלחמה מחודשת), וחבד היא דרך ארוכה וקצרה. לא קל להגיע אליה. אבל כשיש חיבור אמיתי, הוא נצחי

    אני לא לומדת מעצמי מוסר. כן יצא לי לטעום מהלימוד בתיכון. כאחת שעשתה בגרות דתית – למדנו הרבה מתוך ספרי מוסר.
    לעניות דעתי, לא צריך כל אחד ללמוד מוסר. אם יש ליהודים דרך אחרת להתמודד עם מכשולי היצר, שיתמקד בדרך הזו.
    (בשונה מתורת החסידות שיש בלימודים עוד הרבה מעלות נוספות. כמו טעימה מתורת הגאולה (טועמים חיים זכו), וגילוי אור וחיות נפשנו)

    מקווה שדייקתי בדברים שאמרתי. לילה טוב

  6. אני אשמח לענות לך על השאלה מהי תורת החסידות, כיוון שאין אצלנו מוסר, יש חסידות. תורת החסידות, מנקודת המבט שלי, זה ההתבוננות בפנימיות האדם ולא בחיצוניות. כל העבודת ה' נעשית בחיות ובשמחה כאשר עושים מצוות מתוך רצון לעשות את ה' ואהבה אליו. וכאשר יש נפילות, ויש? מצטרפת ל'מסגרת'. מתקנים את המידות שלנו מתוך התמקדות בחיובי, וכמה טוב יש בי, ואני צריכה להמשיך. ולא חלילה מהפחד מהגיהנום ומכף הקלע.. ואפילו להפך, אדמו"ר הזקן מייסד שיטת חסידות חב"ד, אמר 'אינני רוצה מאומה, אינני רוצה את הגן-עדן שלך, אינני רוצה את העולם הבא שלך כו', רוצה אני אותך בעצמך', כלומר, כל קיום תומצ שלנו רק כי אנחנו רוצות להתחבר ולהדבק בה' בכבודו ובעצמו.
    לגבי הדגש על הפנימיות, תוכלי לראות סביבך הרבה אנשים שאומרים שהם חבדניקים, אך מבחוץ זה לא כל כך נראה.
    זה מפני שהפנימיות היא החשובה, והיא זו שבסופו של דבר תקרין גם לחיצוניות. כאשר אומרים 'תהיה צנועה' 'תקיימי מצוות' 'כי ה' אמר' איך אפשר להאמין בכלל בה'? בדור שלנו, שמחפש תשובות לשאלות זה לא כל כך מספק אותו. ולכן יש צורך באמונה גדולה ללמוד ולחקור ולחפש תשובות עד שמגיעים למקום שלא מבינים יותר וצריכים להאמין עוד יותר… יש צורך להזין את הנשמה האלוקית. "תורת החסידות מהי? מצד אחד – אמרו – נראה שתורת החסידות היא פילוסופיה דתית עמוקה העוסקת ומוצאת הסברה מקיפה על העניינים העמוקים של מציאות הבורא ובריאת העולם.
    מאידך גיסא – תורת חב"ד מדליקה בלב האדם להב-שלהבת בשעת קיום מצווה ומביאה את האדם לאהבת ישראל. תורת חב"ד – הטעימו – כוללת שני קטבים נוגדים לכאורה: הבנה קרה ורגש לוהט.
    אכן – ענה להם הרבי הרש"ב – זוהי חסידות. הרגש הלוהט והנלהב בתוך ההבנה השכלית בלווית בחינה מסוימת" (מתוך חבד"פדיה)
    כמו כן, חב"ד – כל הלב לכל אחד. זה המוטו. לאהוב כל יהודי בלי קשר לאיך שהוא נראה ומה שהוא עושה, רק מפני שהוא יהודי ויש לו נשמה אלוקית מאירה, אולי קצת מוסתרת אבל רק צריך לגלות.
    לומר לך שזה קל להיות חבדניקית? לא, זוהי עבודה יומיומית. אבל הרי למה נולדנו?…

  7. שלום גלילאית,
    את בטוחה שחבדניקיות לא צריכות ללמוד מוסר? ללמוד ספרים שכתבו הרמח"ל, רבנו בחיי ועוד…?
    לגבי סגנון ההודעה-
    לא כתבתי שצריך או חסר. רק שאלתי…
    לגבי ליטאיות שצריכות ללמוד חסידות-
    חלקן לומדות, אבל מי שלא משתמשות בדיוק בטענה שלך- "ליטאיות לא צריכות ללמוד חסידות- ההפך, חבדניקיות צריכות ללמוד מוסר":)

    1. זה כי הן לא יודעות מה זה חסידות באמת.
      לעומת זאת, דרך המוסר מאוד נפוצה וגם חב"דניקיות שלא לומדות מוסר באופן רישמי מבינות מה זה.
      חסידות זה סקלה אחרת לגמרי.

        1. דרך המוסר (לפי מה שראיתי, ושוב, לא למדתי הרבה בכלל על זה. תתקני אותי אם אני טועה) היא מאוד מאוד סיבה ותוצאה, הרבה שכל, הרבה פשט. דרך המוסר לוקחת בעצם את התורה ומביאה לנו אותה בצורה מאוד בהירה וברורה, 'כך ולא אחרת'. מה שרווח הוא שעושים כי ככה ה' ציווה וזהו. המצוות הם מלשון ציווי. זה מה שאני יודעת.
          דרך החסידות זה להכנס לכל דבר פנימה, להבין, לחוש, להרגיש (למרות שדווקא חסידות חב"ד בנויה על שכל ולא על רגש, ראשי תיבות חב"ד זה חכמה בינה ודעת, התהליך שקורה במוח בעצם.) בעצם *לדעת* את התענוג באלוקות ובמצוות. לא רק לעשות כי ככה ציוו, אלא להתחבר לזה מבפנים. כמובן שהבסיס הוא קבלת עול, אבל כמו 'נעשה ונשמע'- אחר כך לשמוע. להבין בעצמנו. מצווה, על פי דרך החסידות, היא מלשון צוותא וחיבור.

        2. חסידות מכילה את הכל. גם מה שכתבת על תנועת המוסר, אולי לא ככה מנסחים את זה בחסידות( ואני מתכוונת לא רק לחב"ד אלא גם לחסידות שלי) אבל כל התכנים שכתבת באים בפועל אצל כולם…

          1. גלילאית אהובה,
            את נשמעת בחורה ערכית ורוחנית שבטוחה בדרך שלה וזה מרשים. שלכולם בעזרת ה' יהיה את האמונה שלך!
            אבל… אולי בכל זאת, יש בך גם מקום להכיל דעות שונות שיצרו גדולי דור?
            להכיל מבלי להוריד או להפחית או להכליל?

      1. אין שום איסור ללמוד מוסר פשוט יש לנו כ"כ הרבה מה ללמוד בחסידות שספק אם את החסידות נגמור ב120 שנה שאנחנו חיות כאן בעולם הזה אז איך נספיק גם את רבינו בחיי?

    2. שיטת המוסר אומרת "תהיי בצניעות כדי שלא תלכי ח"ו ח"ו לגהינום ותקבלי שכר גבוה.
      שיטת החסידות אומרת תהיי בצניעות כי זה ציווי ורצון ה' נקודה. מלמדים אותנו להיות "בביטול" בטלות לגמרי כלפי הקב"ה. ושלא תחשבי ח"ו וח"ו שאני מזלזלת ברביינו בחיי, הרמח"ל רבי ישראל וכל הרבנים. אבל בתכלס יש לנו כ"כ הרבה תוכן ושפע שאין זמן להסתכל על דברים אחרים. יש לנו המון בחסידות!

      1. גלילאית יקרה,
        חייבת להגיב.
        להביא המשפט "תהיי בצניעות כדי שלא תלכי ח"ו ח"ו לגיהינום ותקבלי שכר גבוה" כמייצג של תנועת מוסר- זו פשוט בורות.
        המשפט הזה הוא הכל, אבל ממש ממש הכל חוץ מתנועת המוסר!

        1. אז בואי תסבירי מה זה שיטת המוסר!
          אני באמת לא הצלחתי להבין מה זה שיטת המוסר,
          אני דיברתי עם כמה ליטאיות וכל אחת גימגמה לי משהו אחר ורק זה הבנתי…
          אולי תעשירי אותי בידיעותייך? אשמח ממש

        2. עוד משהו לא באתי לייצג את שיטת המוסר, מוסר זה מוסריות כלומר מידות טובות.
          רק הסברתי את ההבדל בין ההנהגה בחבד לבין ההנגה בקרב הליטאים
          ותודי שזה הרוח!
          סליחה אם נפגעת

          1. מהי תנועת המוסר?
            וואו.
            קודם כל, תסתכלי על הפירוש שלי כניסיון שלך לדוגמא להסביר בכמה שורות את תנועת החסידות- אם תנסי, לא באמת באמת תצליחי לרדת לשורש העניין ואת תרגישי שלא הספקת הכל, נכון? אבל תורה היא וללמוד אנו צריכים אז בוא ננסה:)
            אוקיי, ניגע בכמה נקודות.
            דבר ראשון, תנועת המוסר באה לתת מענה בדיוק בדיוק למה שכתבת, תנועת המוסר באה לתת גוון, חידוש ואור לפעולות יומיומיות ומונוטוניות של שכר- עונש, מצווה-שכר, גן עדן- גיהינום. היא באה לתת מענה לבעיות ששיטת ה"גן עדן- גיהינום" הביאה! כך ששוב, לקרוא כך לשיטת המוסר זה חוסר ידע.

            תנועת המוסר היא חיפוש תמידי בנפש. לפשפש ולחפש תמיד את האדם השלם שנמצא בתוכי. היא לעלות דרגות מעבר לעיסוק בפרטים טכניים של מצוות עשה ולא תעשה, אלא עיסוק בייעוד, תכלית, שליחות ודרך.

            השיטה רואה את מהות העולם בהשתלמות האדם- בתהליך האדם להיות שלם במידותיו ומעשיו וקרוב לבוראו, ומתוך שלמותו (בעיקר מתוך הדרך לשלמותו) הוא יגרור את סובביו ואת העולם לשלמות.

            האדם השלם שנוצר ממחשבות, מעשים המרוממים אותו לנזר הבריאה. תנועת המוסר היא הדרך לדמות לצלם האלוקים בו נבראנו, להתקדם לייעודנו כבחירי הבריאה ולתקן את עצמנו ובעקבות כך את העולם.
            זו גישה מאד שכלתנית שמשלבת בתוכה הרבה הרבה (ושוב הרבה) רגש.
            גישה ששמה את "בן אדם לחברו" במקום כמעט שווה ל"בן אדם למקום" (מתוך קלקול ושבירה מתוך הדרך שפשטו, בה לדוגמא, אדם נוטל לולב מהודר אך אינו חושש לדבר לשון הרע על חברו).

            יסודות תנועת המוסר אינן מכוונות רק אל פשוטי העם, אלא גם אל תלמידי החכמים, שהלא גם הם אינם חסינים מפגמים במידותיהם וגם עליהם לשבר ולתקן אותם.

          2. יסודות תנועת המוסר אינן מכוונות רק אל פשוטי העם, אלא גם אל תלמידי החכמים, שהלא גם הם אינם חסינים מפגמים במידותיהם וגם עליהם לשבר ולתקן אותם.

            אם אנסה לתמצת במשפט אחד שלא באמת יצליח להכיל את עומק הקדושה תנועת המוסר היא "חיפוש תמידי ומעמיק בנבכי הנפש, בשכל ורגש, שמוביל למחשבה, דיבור מעשה ושלמות התורה, המעשים ובעיקר שלמות האדם".

            חשוב להדגיש, יתכן ומישהי תקרא כאן את האזכורים ל"שלמות" ותיבהל- מה לה ולשלמות? מה בכלל לעולם הגשמי והארצי הזה ולשלמות, ואיך בכלל אפשר להגיע לזה אם איני גדולת הדור, אלא,
            בתנועת המוסר הדרך לשלמות היא השלמות. עצם החיפוש, הבקשה והתחינה- הוא ההצלחה, הזכות והחובה.
            תנועת המוסר של ר' ישראל סלנטר היא הגותית ומעשית כאחד. אישית וכללית.
            היא כוללת ספרי מוסר והשקפה, חיפוש פנימי, עבודה יומיומית, התחברות אל הרגש ושליטה על השכל.

            תנועת המוזר בחייו ולאחר מותו של ר' ישראל סלנטר התחלקה ל- 3 שיטות מובילות:
            קלם, סלבודקה ונובהרדוק. (הסבא מקלם, הסבא מסלבודקה והסבא מנובהרדוק).

            אם אתן רוצות פירוט על כל אחת מהשיטות- תרשמו ואכתוב בכיף- זה מרתק כי הן שונות מאד, אחת שפלות ואחת גאווה והשלישית שליטה עצמית.
            לא כותבת כאן, כי לא רוצה להטריח מדי:)

            אגב, כפי שלתנועת החסידות ולספרי ההגות שבה- כמו לתניא למשל, יש שפה ותורה שלמה. כך גם במוסר יש מילון שלם:)

            אגב דגש חשוב- מוסריות ומוסר זה לא אותו דבר! מוסריות היא שם גלובלי למוסר עולמי ומידות טובות.
            תנועת המוסר היא תנועה שחוללה מהפכה בעולם היהודי (כפי שכינה זה ראש תנועת המוסר, ר' ישראל סלנטר- "המשכילים רוצים לעשות רפורמה ביהדות, אני רוצה לעשות רפורמה ביהודים").

            בהצלחה!

          3. "רק הסברתי את ההבדל בין ההנהגה בחבד לבין ההנגה בקרב הליטאים"
            גלילאית אהובה,
            למה את מתכוונת כשאת אומרת הנהגה?
            אם הכוונה היא לגדולי ישראל- מאיפה האומץ לומר את זה?
            אם הכוונה לדרך ההשקפתית- גם את הדרך הזו התוו גדולי ישראל- מאיפה האומץ?
            אם הכוונה לחינוך- גם אותו התוו גדולי ישראל- מאיפה האומץ?
            אם הכוונה להגות- כנ"ל- מאיפה האומץ?
            אם הכוונה למשהו אחר שלא הזכרתי, אז תסלחי לי…
            סליחה אם זה היה נשמע תקיף מדי:) פשוט כשמדברים על גדולי ישראל זה מפחיד….

        3. באמת חבל להציג בצורה כזו מזלזלת את תנועת המוסר,
          ואם כבר, אני חושבת שהמוטו של חב”ד זה לכבד כל אחד… (זה כולל גם דרכים ושיטות אחרות)
          לא מבינה איך יש כאן לבנות את העוז לצאת ולדבר נגד גדולי עולם???!!!
          אז ממש חבל….
          מוזמנת ללמוד
          אני לומדת ונהנית ממש!!!

          1. הנהגה לא מלשון מנהיגות אלא לשון הנהגות-מנהגים, התנהגות.
            אגב אני לא חב"דניקית… אבל אני גרה בעיר חרדית אז אני מכירה את כולם.
            ולדבר על גדולי ישראל בצורה מזלזלת זה ברור שאסור לא יודעת איך הגעתן מהנהגה לכאלה דברים!

  8. אני לא אכתוב כאן עוד תשובות כי אני רואה שבנות כבר עשו את זה לפני.
    אני רק אומר לחבדניקיות שהרבי עודד ללמוד את ספר המוסר "חובת הלבבות" שער הבטחון של רבינו בחיי, בכדי לחזק את הלימוד באמונה.
    אני אישית למדתי אותו יחד עם חברות ואני יודעת הרבה חבדיניקים לומדים אותו כדי לחזק את הבטחון בה'.
    ככה שזה לא שאנחנו ממש מנותקות מלימוד המוסר…

  9. וואי מעניין אם אני צודקת מעניין אותי שתתקני אותי אם אני לא יודעת נכון
    מהו לימוד מוסר (בפנימיות)?[ לימוד על מידות מגונות וטובות הביא לידי מעשה ושינוי, הלימוד מעמיק יותק בכמה כדאי להימנע ממידות לא טובות וכן כמה ראוי ואיזה חיים טובים בריאים ויפים יש לי שמקיים את המידות הטובות ושאיפה לתיקון ולשלמות האדם
    מה מחדש לימוד המוסר מהחסידות? וואי לא יודעת אם כבר ההפיך לפי מה שאני יודעת
    אתן לומדות מוסר? רבנו בחיי וכאלה כן.
    אתן מקבלות חיזוק ממורות רבנים- ללמוד מוסר? הרבי ביקש והראה חשיבות ללימוד רבינו בחיי, שער הבטחון אז בעיקר זה
    לפי דעתכן כל אחד חייב מוסר? לכל אחד חייב שתהיה מוסריות, שלכל אחד ישאף לשלימותו של האדם? לא.

  10. היי בתור חב"דניקית שגדלה על ערכים ללמידת חסידות, אני לומדת גם חסידות וגם מוסר, פשוט אי אפשר להתעלם מיזה. אגב, גם הרבי עודד לימוד מוסר למשל חובת הלבבות שזה אחד מספרי המוסר הידועים בו נמצא שער הביטחון.

    1. אדם אחד כתב לרבי שאין לו מספיק ביטחון בקב"ה והרבי הורה לו ללמוד את חובבת הלבבות כדי להתחזק בביטחון.

  11. כותבת יקרה את כותבת את זה בתור משהו שאנחנו צריכות לעשות, למה את חושבת שאנחנו צריכות להעריך את זה? יש לנו את תורת החסידות ואשרינו מה טוב חלקינו!
    ואצל הליטאים יש זילזול עמוק בחב"ד ומלחמות (אפילו אלימות פיזית שהביאה לסכנת נפשות ממש!) היו כבר מלני 300 שנה, אז למה שנתעניין בכאלו דברים?

    1. חבדניקית אהובה,
      צריכות?
      הדבר יחיד שיהודי צריך זה לעבוד את ה' באהבה, את עושה את זה דרך החסידות? אשריך ואשרי חלקך!
      להעריך?
      סתם…
      בלי סיבה מיוחדת…
      רק בגלל שגדולי ישראל חידשו את השיטה הזאת.
      אני ליטאית, אבל זה נראה לך סותר שאני מעריכה ומעריצה את תורת החסידות ומייסדיה וקצת קצת לומדת ממנה ומהם?
      למה את רואה סתירה בין דבקות בדרך אחת לבין הערכה לדרך אחרת? במיוחד אם זו דרך שייסדו גדולי עולם…
      "אצל הליטאים יש זילזול עמוק בחב"ד ומלחמות"-
      והמשפט הזה?
      שמעבר להיותו מורכב ולא פשוט ולא לגמרי נכון, את לא חושבת שהוא קצת מזלזל?
      בהערכה אמיתית על הדבקות בדרך שלך,
      הכותבת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא
היית רוצה להיות מפורסמת?
תגידי, היית רוצה להתפרסם בזכות משהו? באיזה עניין? ואם את לא רוצה להתפרסם, מדוע?

שירבוטית

אוף אני לא מצליחה
היי, טוב אני בכיתה ט׳ ובעז״ה טסה לחנוכה השנה. באופן כללי בזמן האחרון ממש עולה...

אוהבת את הרעבע❤️‍🔥

רעיון למעריצות
הייייי תאמת אני חדשה באתר, ואני מזה נבוכה להעלות… וגם לא כל כך קלטתי א...

מעריצה של הממלכה

הנך מוזמנת
אם היית יכולה להזמין מישהי לארוחה משותפת. את מי היית מזמינה? ומדוע?

שירבוטית

עשר כדי שתתעשר🤑🤑🤑
אוקי אז הכל התחיל כשאחותי החמודה והיפיופה בת 6 מצאה לה ברחובה של עיר מטבע של ...

פרומערית

סמארטפון או נוקיה?
זה לא הולך להיות יותר מידי ארוך רק שאלה אחת קצרה: מה עדיף לי? (ההתלבטות קשה😅)

😍

נש''ק
בפעמים הבודדות שיצא לי לחלק נש"ק עם חברה, אחת הבחורות שהצעתי לה אמרה שהי...

שאלה טובה

במשפט אחד... ממלכה במבחן
#4 מה היית אומרת אילו ניתנה לך אפשרות לומר משהו לאחת הדמויות?

רעואל

פוסטים חדשים
פורסם לראשונה: י״ח בכסלו תשפ״א גוט יום טוב בואו נפתח בצורה דרמטית את הפוסט. י...

הילי

י"ט כסליו הוא שלי
פורסם לראשונה: כ״ט בכסלו תשע״ט אמנם גיליתי עם הזמן, ככל שאני עמוק בתוך החסידו...

גיתית

מה שחשוב יותר
מה שאת חושבת – מאוד חשוב. מה שאת אומרת – חשוב יותר.

שירבוטית

מה שהחסידות עשתה לי
פורסם לראשונה: י״ט בכסלו תשפ״ב גפרורים ורוח זה בכלל התחיל מקבוצת הנגאוט של בנ...

לונדון

פשוט לשתוק
גלים שוחים ת'עצמם ביחד. ואם שקט אז שקט. ואם סערה אז כולם זזים. שותקים טירוף ש...

מאטי

7.10-מילה של ילדים/3/מיטה שעוד חמה
מישהו ממכם אולי ראה במקרה את איתמר אח'שלי? אני קצת ומפחד ונראה לי שהוא נאבד&#...

סתיו

שילוב הפכים
פורסם לראשונה: י״ח בכסלו תשפ״ב י"ט כסליו. אדמוה"ז יצא ממאסר. מה עני...

חב"דניקית שליחה

חוגגת י"ט כסלו /2
פוסט נוסטלגיה – פורסם לראשונה בי"ט כסלו תש"פ 10 דברים שהחסידו...

איטי

תגיות פופלריות

חיפוש לפי תגיות >

חיפוש לפי תגיות >