שמעתי כל כך הרבה הלכות בצניעות. ואני מרגשיה קצת מבולבלת.
בעיקר בנושא שנורא!!! קשה לי. והוא גרביים…
באמת שאני צריכה סדר, הבנתי שיש 2 שיטות לשוק. ז"א שכתוב ששוק באישה ערווה אז צריך לכסות את השוק. אמרו לי שיש 2 ששיטות מה זה השוק…
ולכן אם השוק זה מעל הברך, כל טוב ויש חצאית ושלום.. אבל אומרים שכדי למנוע ספק שאולי השוק היא דווקא מתחת לברך אז צריך לכסות בגרב.. שגם ככה שקופה. מה הטעם?!
טוב מקווה שהיה ברור…
תגובת המערכת:
בהחלט חשוב לעשות סדר.
השוק לכל הדעות כוללת את החלק העליון של הרגל, כולל הברך. זאת אומרת שלכל הדיעות החצאית צריכה לכסות את הברך בכל מצב (ישיבה, התכופפות, ריצה, מדרגות).
מי שנוהגת לפי הסוברים ששוק כוללת את כל הרגל עד הקרסול – חובה ללכת בחצאית ארוכה עד הקרסול תמיד.
מטרת החצאית להסתיר בכלל את צורת הרגל. כן?
ושל הגרביים, להסתיר את צבע העור. עכשיו ברור ההבדל?
נמשיך.
רוב הפוסקים סוברים שהרגל צריכה להיות מכוסה גם אם (ובפרט אם) החצאית לא ארוכה עד הקרסול. ולכן צריך גרביים. ולא שקופות כאלו שאין שום הבדל בין אם הן קיימות או לא (שימי על היד ותראי אם זה מסתיר משהו מבחינת צבע העור).
המנהג היום ברור לכל שנשים יראות שמים הולכות בגרביים וזה סימן מובהק להנהגה נכונה של צניעות (ככל שהאישה חרדית יותר, זה יותר ברור לה. וזה עצמו סימן ל"מנהג המקום").
בפרט שבצניעות אנו שואפים תמיד לדעת מחמירים ולא לדעת המקלים.
נסיים בסיפור קצר על האדמו"ר מצאנז, שראו אותו הולך במחנה השמדה עם נעלים ללא גרביים. כששאלו אותו ענה שראה נערה ללא גרביים ונתן לה את שלו, והסביר: "בשבילי זה עניין של נוחות, בשבילה זו חובה".
מאחלת לך שתזכי לעלות ולהתעלות בכל בענייני הקדושה ובצניעות בפרט, מתוך רצון ושמחה!
(נערך ונבדק ע"י רב חב"די)
13 תגובות
שאלה חשובה:)
ותודה למערכת על התשובה.
תודה למערכת שותפות בדרך על התשובה המפורטת!
עזרתן גם לי;)
אהבתי את התשובה!
אבל… סורי – באיזה קטע הוא נתן לה גרביים? למה הוא בכלל הסתכל עליה? ואז כנראה הוא גם דיבר איתה, נכון? עצם זה שהוא הסתכל על הרגליים שלה כבר אומר משהו…
!
מחנות השמדה, יקירה.
מתוקה, לא מדברים ככה על אדמו"ר כל כך חשוב.
סליחה, זה פשוט צרם לי.
קשוח קשוח
אני מנסה לדון אותך לכף זכות, אבל לא מדברים ככה על אדמו"ר כזה צדיק.
זה האדמור מקלויזבורג נראלי..
זה אותו אחד נשמה, נקרא האדמור מצאנז-קלויזנבורג
מה??? לא מספיק שהחצאית תהיה מתחת לברך? (כאילו, עם גרביים למטה, אבל החצאית חייבת להיות *כמעט* עד לנעליים? לא מספיק מתחת לברך??)
לפי הדעה ששוק הוא עד הברך(כולל הברך) אז מספיק שהחצאית תכסה את הברך בכל מצב(ולא שהחצאית תיהיה עד הקרסול) והרגליים יהיו מכוסות בגרביים.
אבל הדעה השניה אומרת שהחצאית חייבת להיות עד הקרסול? לא מספיק עם גרביים מתחת?
ואיך נוהגת חב״ד? אני ראיתי מלא בנות ונשות חב״ד שהולכות עם חצאית מתחת לברך (אבל לא עד הקרסול) וזה נחשב לצנוע!
לפי הדעה הראשונה. החצאית צריכה לחסות את הברך