פרק י"א – מיהו הרשע?
לפרק הקודם
מהו השלב הראשון בדרך להתקדמות אישית?
הכרה במציאות כמו שהיא…
דברנו על שתי הנפשות: שתיהן רוצות לשלוט על הגוף .
דברנו על
הצדיק שמשליט את נפשו האלוקית
– רצון ה' בכל הליכותיו.
כעת נדבר על הקצה השני – הרשע.
מה זה רשע?
נשמע מישהו אכזרי
, מושחת
או מאפיונר…
התניא נותן לנו צילום פנימי של הנפש ומדייק לנו
את מהות המילה:
רשע – הוא אדם שחוטא, שנכשל.
אדם שהנפש הבהמית שלו מצליחה להתגבר עליו
ודוחקת את רגלי הנפש האלוקית לתחום מצומצם – נקרא רשע.
ושוב, זה לא שעלינו לא להשתמש בנפש הבהמית ולצרוך כל מה שהעולם מציע לנו, עלינו רק לזכור לתת לנפש האלוקית להנהיג אותה
.
מה שיוצא מהגדרה זו, לא נעים לנו להודות, אך כולנו בעצם שייכים לה…
אדמו"ר הזקן מניח את האמת כמו שהיא ומציב לנו את המראה בפנינו. מלמד אותנו ענווה.
כי בפרק הבא, נפגוש את ה'בינוני' – הדמות אליה עלינו לשאוף.
וכמו שאנו יודעות, תחילת כל מהלך היא בפקיחת עיניים
והכרה במציאות הנוכחית כמו שהיא.
אם אשאל אותך מה זה אדם חולה? יש מי שתגיד שחולה הוא מי שמאושפז בבית רפואה
. שהמערכת החיסונית שלו קרסה
, או ששוכב מרותק למיטתו
,
אך אם את מודעת לערכה של תזונה בריאה, יתכן שתגדירי כחולה גם אדם שמתפקד כרגיל, אך גופו מלא ברעלים
.
גם כאן 'רופא הנפשות' מדייק לנו, כי כדי להיקרא 'רשע – חולה' די במערכת חיסונית רוחנית שאיננה במיטבה ולא מצליחה לגבור על הפולשים הרוחניים ולהכניע אותם.
◇◇◇◇◇
גם ברשעים, כמו בצדיקים, יש הרבה דרגות
.
כל ה'רשעים' שאנו מכירים בדרך כלל, (כולל אנו עצמנו
) אחוז ניכר מהחיים שלהם הוא
חרטה אבל זה דווקא טוב!
זה מעיד על כך ש
הטוב שבפנים עדיין חי בתוכנו, כואב וזועק
.
להצליח להיות רשע לגמרי – זה כמעט ואין.
זה מצב בו אדם אין לו חרטות בכלל או מצפון.
רשע גמור
אבל רגע,
גם רשע זה, מדגיש הרבי,
יש בתוכו בעומק נקודה קדושה וטהורה שתמיד תישאר שם
,
'עומד עליו בבחינת מקיף מלמעלה' ולכן- בכל מקום שיש עשרה יהודים –
מניין, ולא משנה מה מצבם הרוחני, השכינה שרויה ביניהם
.
נסיים בסיפור:
הגיע אל הרבי מליובאוויטש אדם שהיה חסיד של אחד האדמ"ורים באמריקה. ואמר לרבי כי רבו שאל כך:
כתוב ישראל אפילו רשעים שבהם מלאים מצוות כרימון. איך יתכן שיש רשעים שמלאים מצוות כרימון?
ענה לו הרבי: גם לי יש שאלה על כך: 'איך יתכן שיהודים אלו מלאים מצוות כרימון, ועדיין נקראים בגדר רשע..?'
עניין של מבט…
ובעומק – יש עניין תמיד לראות את הטוב בכל אחד ואחת ובכך אפשר להגביר אותה אצלו.
תגובה אחת
יפה תודה חנה?