לקחת אחריות
לפרק הקודם לחצי כאן
עולם מושחת. הרוס. ורק צדיק אחד בין כולם שנבחר להינצל מהמבול ולהקים מחדש את היקום.
הוא בונה תיבה, לו ולמשפחתו. מכניס גם את החיות, כפי שה' ציווה אותו.
שט בין הגלים במשך ארבעים יום ולילה ויוצא כשעל כפתיו המשימה – להפריח מחדש את השממה שנוצרה.
"מי נח" – כך נקראים מי המבול. דווקא על שם הצדיק שנבחר להיות זה שיציל את העולם מכליון.
דווקא זה שהולך להיות הסבא של מיליוני צאצאים בכל הדורות. דווקא על שמו נקראים המים שהשמידו את העולם.
ולמה?
מסבירים המפרשים שטעותו של נח הייתה שדאג לעצמו. אמנם כן, מי שבא ושאל אותו לפשר בניית התיבה – זכה למענה ולניסיון לעוררו לתשובה. אך נח מעצמו, לא דאג לפרסם את המבול שעומד לרדת על העולם. הוא לא הלך ביוזמתו לעורר את העם ואולי בכך למנוע את החורבן. הוא היה בשיטה "אני את נפשי הצלתי".
שיטה זו מתאימה לאדם שעובד את ה' בשביל העולם הבא שלו. לכזה שסוגר את עצמו בד' אמות של תורה ותפילה, בורח מהתמודדות עם העולם ומתמקד אך ורק בעבודת ה' האישית שלו מבלי להתייחס במצב הרוחני של האנשים סביבו.
אך זוהי לא השיטה של חסידות חב"ד.
חסידות חב"ד, כפי שכבר "התוועדנו" על כך בפוסט הקודם, היא שמטרת קיום המצוות זה לקיים את רצון ה' ולזכך את העולם. לעשות לקב"ה דירה כאן בתחתונים. ואם זוהי מטרתנו, אל לנו להסתפק רק בעבודה האישית שלנו, אלא עלינו ללכת ולהשפיע על יהודים נוספים – כך שגם הם יקיימו את מטרת הבריאה. שגם החלק שלהם בעולם יהיה ראוי לדירה לה'.
אם נראה את העולם כמטרה, ולא כאמצעי, נפסיק לברוח ממנו. אדרבה, נשתמש בו להשלמת הייעוד. "כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו, לא בראו אלא לכבודו" (אבות ו, י"א). ניקח את מה שיש לעולם להציע ונשתמש בזה לקדושה. (כמובן כל עוד אין לדברים אלו קשר לג' קליפות הטמאות – דברים ששייכים לגמרי להיפך הקדושה ונועדו אך ורק בכדי לתת לנו את הבחירה החופשית ללא אפשרות להעלותם לקדושה…)
את הלימוד לכך ניקח מהיהודי הראשון – אברהם אבינו. ה"שליח" הראשון שהקים בית חב"ד במדבר – רוחני וגשמי גם יחד – והזמין אורחים לאוהלו בכדי להכיר להם את הקב"ה. הוא לא הסתפק בכך שהוא ומשפחתו יכירו בבורא, אלא הלך ופרסם זאת. כמו שאומרים המפרשים על הפסוק "ויקרא שם בשם ה' א-ל עולם" – "אל תקרי ויקרא, אלא ויקריא" – שגרם לאנשים אחרים להכיר בה' ולקרוא בשמו.
אז כן, זה התפקיד של כל אחד ואחת מאיתנו. להפסיק לחשוב רק על עצמינו, גם במובן הרוחני . לקחת אחריות על כל העולם, על כל מי שסביבנו ולהכין את העולם לקראת ביאת משיח!
אז… קדימה,
הולכים לכבוש את העולם..?!
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
15 תגובות
מושקי! את מהממת!
וואו זה מדהים.
תמיד הפוסטים שלך עשירים בתוכן!
אני ממש נהנת לקרוא?
קדימה הולכים לכבוש את העולם:)
ההתחלה היא לתקן את עצמי??
כותבת מהמם!! פוסט מהמם עם מלאא תוכן
היי, תרשי לי לתקן אותך ?
נכון שצריך לזכור לתקן גם את עצמינו. זה ממש חשוב!!!
אבל… לכל אחד יש מה לתת לעולם גם לפני שהוא מושלם ?
כמו שאמר הרבי, מי שיודע א' – צריך ללמד א'….
אז כן, צריך לתקן את עצמי, אבל בד בבד להשפיע גם על הסביבה…?
אולי התכוונת לזה גם, אבל היה חשוב לי לדייק ?
ותודה על המחמאות!!!?
משקייייייייי
מ-ו-ש-ל-ם-ם-ם-ם-ם-ם
אוהבת אותך??
ברור שהולכים לכבוש את העולםםם אני כבר מוכנה!!!!??
ואת כותבת מהמםםםם!!!
רק אם אפשר הערה קטנה כתבת על נח כמה דברים שהם נכונים אבל לא הדגשת שלמרות כל זאת הוא היה בן אדם מאוד צדיק זה קצת צרם לי…
מקווה שלא לקחת אישי זאת לא הכוונה.
לא, ממש לא לוקחת אישי ?
ושימי לב שהמפרשים חולקים על כך…
כתוב "נח איש צדיק… היה בדורותיו" ויש שמפרשים את זה – שביחס לדורו הוא היה צדיק.
אבל למשל, לעומת אברהם אבינו הוא היה רחוק מזה.
לכן אברהם אבינו קיבל את שכר כל הדורות שלפניו ונח לא…
מבינה את זה שזה צרם לך, והאמת שחשבתי על זה בעצמי 🙂
אבל זה באמת לא כזה חלק 😉
בכל מקרה, תודה על ההארה ?
וואי מושקי,מהממת? יש לך פשוט כשרון כתיבה מטורף את חייבת לעשות איתו משהו!! אני כל כך אוהבת את הפוסטים שלך כל פוסט שלך בנפרד הוא אוצר שלם עם המון תוכן חסידי, וזה מיוחד ברמות איך שאת פשוט לוקחת רעיונות עמוקים בחסידות ובתורה ומסבירה אותם בצורה מופשטת שכולנו נוכל להבין והעיקר ליישם בפועל בחיי היומיום. ברור שאני מצטרפת לכבוש את העולם? מה השאלה?! ובאמת זה נסיון עצום להפסיק לחשוב רק על עצמינו גם ברוחניות(כי את זה אנחנו עושות בלי סוף?) ולקחת אחריות על שאר העולם.. אבל למרות הקושי אנחנו נצליח ונזכה לביאת משיח!!!
מחכה לפוסטים הבאים!!!
אפשר להוסיף משהו?;)
בדיוק למדתי אתזה לאחרונה וזה ממש מתקשר לי
יש משנה שאומרת"הסתכל בשלושה דברים.." והרבי שואל למה רשום שלושה? אנחנו יכולים להסתכל לבד בהמשך המשנה ולראות לבד שזה 3. התשובה היא שבדכ בעבודת ה חושבים שצריך להסתכל על 2 דברים אני והקבה ורבי מוסיף שיש משהו שלישי שזה העולם!
אנחנו צריכים להסתכל גם על העולם ולא להתעלם ממנו..אלא לקדם ולהכין אותו למטרה-הגאולה:)
אגב הפוסט מהמם כרגיללל
אינעליךך מושקי
מהמם!!! תודה ?
מוזמנת תמיד להוסיף ?
יפה יפה!!
איזה פוסט מדהים!
אני כ'כ אוהבת להתוועד על זה. שעות! חברותי יעידו עלי?.. אז תודה על ההזדמנויות פה באתר!
# אנחנו באמת חייבים להשתמש בכל הקליפות נוגה של העולם כדי להשתמש בזה לקדושה! בשביל זה בעצם זה נברא.
זה מזכיר לי שיחה של הרבי שהוא אומר "מה מיוחד בו' בסיון שקיבלנו את התורה? הרי גם לפני היה לימוד תורה, ואפילו אצל א"א היה ישיבה.. וגם במצרים- במקום הכי נמוך המשיכו את כל זה.. אז מה פתאום שונה ומיוחד ממתן תורה??"
אז התשובה היא מדהימה:
לפני מתן תורה היה הבדל בין העולם החומרי (גשמי) לעולם הרוחני.. כשאדם היה לומד תורה הנפש שלו הייתה מתעלה וכשהיה מסיים ללמוד זה לא היה משפיע עליו. ה'אורות' היו יורדים חזרה וזה לא היה משנה אותו במהות.. וכשהאדם היה אוכל/ישן /עובד וכו' התנהגותו הייתה בדיוק כמו אתמול ושלשום.. (אלא אם כן אדם היה משנה התנהגות ספציפית מסוימת; כמו קינאה.). אך ממתן תורה "העליונים ירדו לתחתונים והתחתונים עלו לעליונים" (אני לא זוכרת את המשפט המדויק..). הקב"ה במתן תורה ירד אלינו ומשה עלה אליו. ומשם נתן לנו הקב"ה את הכח להפוך כל דבר גשמי לרוחני. להלביש את הגשמיות ברוחניות- ושהרוחניות גוברת!
(השיחה ממש ארוכה, ניסיתי כמה שיכולתי לתמצת).
# זה כזה נכון לא להשאיר את הידיעה והרגש אצלנו! אנחנו צריכים ללכת ולהפיץ כמה שיותר!!.. שליחות כפשוטו!
הרבי כ'כ עודד שנצא ונפיץ מעיינות.
בהצלחה לכולנו? !!
מהממת שאת!!
תמיד יש לך מה להוסיף ולתרום ? תודה!!
?
תודה:)
שמחה שזה מוסיף לך ואת אוהבת את זה..
ובמבי- נכון! את צודקת! פרט חשוב.. וזה בדיוק מה שמראה לנו שאפילו בהמה- יכולה לשמש אותנו לקדושה.. לקרב אותנו לה'. שחושבים על זה- זה מדהים!?
אגב גם לפני מתן תורה כאשר למשל אברהם אבינו הניח תפילין כתוב שלאחר מכן היה אפשר לזרוק אותם!! כי עוד לא היה כזה דבר להכניס רוחניות בדבר גשמי…
אהבתי ממש את התגובה שלך!!
איזה כיף לראות תגובה שמדברת בדיוק על שיחה שלמדתי אתמול? ממש השגחה פרטית? וואו זה פשוט מחייך את היום??