אוקיי אז ככה, מגיל צעיר זה מציק לי. נכון שיש שירים עם מילים יהודיות ומנגינות גויות שכאילו גיירו אותן, כמובן שאין דבר כזה אבל לא ברור לי למה הרבי כן יכול לגייר שירים כמו מארש נפוליאון, שאמיל וכו'? אני יודעת שהוא צדיק וכו' שיכול לעשות את זה .אז למה אנחנו לא והוא כן? אשמח לתשובה מפורטת עם מקורות תודה רבה.
שלום לך יקרה,
שאלת שאלה מצוינת. כששאלה מלווה אותך זמן רב כל כך, זה באמת מציק, ואני מקווה שתצליחי לקבל כאן סוף סוף מענה.
שאלת בנושא הניגונים, תחום דק ועדין, ולכן גם מורכב. ואני חושבת שאי אפשר להגיע תכל'ס לתשובה בלי להבין טיפה להבין מה הכוח של נגינה.
ביטוי של הנפש
מוסיקה היא כלי, שמעביר תוכן, רגשות, מסרים. היא לא רק עוד סוג של ביטוי, כמו דיבור, או אמנות אחרת, המוסיקה היא כלי מאוד עדין, דק, מקום של עומק הנפש. המנגינה מגיעה ממקום מאוד פנימי אצל המלחין, ויכולה לגעת במקום מאוד פנימי ועמוק של המנגן או השומע.
*קצת על המקום החשוב של הנגינה ביהדות, ובחסידות (הדברים ודאי מוכרים… אבל הם הבסיס להבין את הגישה לניגונים שחוברו על ידי גויים או על ידי יהודים שאינם שומרי תומ"צ. אם ארוך לך, אפשר לדלג… 🙂
שירת הלויים ונגינתם ליוותה את עבודת הקודש בבית המקדש. בנביא אנחנו מוצאים שהניגון מביא להשראת נבואה ורוח הקודש (שמואל א' י) "והיה כנגן המנגן ותהי עליו יד ה' (מלכים-ב ג, ט"ו), דוד אמר שירה ואז נחה עליו רוח הקודש (ספר הזהר פ' נח דף ס"ז).
בחסידות הנגינה היא כלי עיקרי שמסייע ליסודות החסידות – עבודת ה' מתוך שמחה ודבקות הנפש, עבודת התפילה בכיסופים לקב"ה – "הנה לכל ההבעות הנפשיות האלו יגיע החסיד בסיוע של הניגון".
אדמו"ר הזקן אמר "הלשון הוא קולמוס הלב והשיר הוא קולמוס הנפש".
הניגון מגלה כוחות פנימיים
כ"ק אדמו"ר הריי"ץ מסביר שהדיבור מבטא את המחשבות והרגשות, ביטוי למוח וללב. אבל לניגון יש כוח לגלות כוחות פנימיים יותר מכוחות השכל והרגש – המוח והלב. הניגון נוגע במהות הנפש עצמה. ויותר מזה – אותיות הדיבור הן בעצם "אותיות הירידה", כי יש כאן תהליך של הורדה ממקום נעלה למקום תחתון יותר, הדיבור מוריד את המחשבה והרגש הרוחניים, והם מתגשמים לתוך אותיות, לתוך אמירה גשמית. לעומת זאת, אותיות הנגינה הן "אותיות העלייה", המוסיקה לוקחת ומרוממת אותנו, יש כאן תהליך הפוך, של עלייה ממקום תחתון למקום גבוה ורוחני יותר. "ע"י אותיות הנגינה מתעלה האדם והרי הוא נמשך ברום המעלות של היכלי האור וגילוי נשמתו, וקווי אור אלה דוחים על כל פנים לשעה את כל הלא טוב הצבור בנפשו. כי אותיות הנגינה מעוררת בו, באדם, את הטוב הפנימי והנעלם, הזך והברור, אשר פועל התגברות הצורה על החומר" (מתוך הקדמה לספר הניגונים).
הרבי וחסידים מעלים לקדושה
ביחד עם זה, אנחנו מוצאים בנגינה החסידית את העניין של "להעלות לקדושה". יש אכן ניגונים שחוברו במקור על ידי גויים, והם עברו בירור, זיכוך, ועלו לקדושה. איך? לפעמים על ידי הרבי, כמו הניגונים שהזכרת, 'שאמיל', ומארש נפוליאון. אבל יש גם ניגונים רבים שמי שהעלה אותם לקדושה הם חסידים קדמונים. בספר הניגונים יש כמה וכמה ניגוני געגועים שנקראים גם "וואלאח" – אלה ניגונים שהגיעו מאנשי מדינת וואלאח (כנראה איפשהו ברחבי רוסיה ואוקראינה…) שהיו רועי צאן והדרת הטבע שהייתה נסוכה על פני רוחב השדות, ההרים, הנהרות והאגמים, הטביעה בהם נטייה לשירה רגשית, עם תנועות וסלסולים המביעים געגועי נפש.
חסידים עובדי ה' מדורות קודמים לקחו מוטיבים מתוך הניגונים המיוחדים האלה, שהגיעו מההשראה של הנוף הבראשיתי המדהים, עיבדו וזיככו אותם, העלו את הניצוצות הטובים שבהם, ויצרו ניגונים של געגועים ודבקות בה', ניגונים שפרצו בעת תפילת החסיד.*
מהשאלה שלך עולה תהייה שבאמת מציקה – מה קורה כאן, אפשר להעלות לקדושה, או לא? אם אפשר, ומסתבר שאפשר, אז מי אמר שאנחנו לא יכולים גם?
המתכון להעלאת ניגונים
לפני שעושים את ההבחנה מי יכול להעלות ניגון לקדושה ומי לא, צריך קודם להבין מה זה בעצם להעלות ניגון לקדושה.
את המושג של 'להעלות לקדושה' אנחנו מכירים מהתניא. אם ניקח למשל מאכל, יש שתי רמות: ברמה הבסיסית, קודם כל, יש לוודא שהמאכל כשר. זה עניין של הלכה, ואין כאן ספק – או שהמאכל כשר או שלא.
במידה והמאכל כשר, החסידות לוקחת אותנו עוד צעד, לרמה הבאה, ומלמדת אותנו שכשר זה לא מספיק. יש כאן עוד עבודה ובירור, האם האכילה תהיה שייכת לקדושה או לקליפה? תלוי. הכוח בידינו להעלות את האכילה לקדושה, כשנאכל במטרה להיות בריאים ובעלי כוח לעבודת ה'.
בניגון, זה בעצם אותו עיקרון, רק שהיישום יותר מורכב יותר.
חיפשתי מקורות, כמו שביקשת ? פתחתי ספרים, קראתי, בדקתי… בשום מקום לא מצאתי 'מתכון לגיור שירים'. הדרכה שמסבירה מהי אותה 'העלאה לקדושה', איך מבררים ניצוצות של ניגון שמגיע מהקליפה, איך מנטרלים אותו מהשפעות זרות וטמאות שנמצאות בו.
מדובר בדברים דקים, עדינים, רוחניים. כי "זה לעומת זה עשה אלוקים". כמו שבקדושה, יש לניגון כוח כל כך נעלה, כנגד זה, יש כוח נגדי של טומאה בניגונים שלעומת זה. ניגון שחובר על ידי גוי, או אדם שאינו שומר תורה ומצוות – אלו חוויות, תחושות ומסרים גנוזים בתוכו? מהם מאוויי נפש הפנימיים של המלחין, שהניגון מבטא, ומעביר לפנימיותו של השומע? אלו דברים שצריך להיות בעלי מדרגה כדי להכיר ולהבחין בהם.
מה שבטוח, שלהעלות ניגון לקדושה אין הכוונה לקחת שיר גויי או חילוני, ובמקום המילים המקוריות, להדביק עליו מילים של קדושה (זו יכולה להיות אפילו בעיה הלכתית. ראי כאן בקישור )
בטח את מכירה את ההבחנה החסידית בסוגי ניגונים –
"שלש דרגות בניגונים, ניגון מכוון, ניגון ממולא וניגון שוטה.
ניגון מכוון כיצד? – ניגון שהוא פרי חיבורו של האדמו"ר, הרומז לעניין גבוה ונשגב ושכל תנועותיו מכוונות, כמו עשרת הניגונים של האדמו"ר הזקן ושל נשיאי חב"ד שלאחריו.
ניגון ממולא, זהו ניגון שגדולי החסידים התפללו בו. וניגון "שוטה" כמו הדס שוטה, שאינו אומר ולא כלום.
ניגון ממולא הוא איפוא זה, שספג לתוכו מאש וחום ההתלהבות של החסיד בעת תפלתו" (הקדמה לספר הניגונים)
באמת לא ראיתי שום מקור שאומר מי יכול ומי לא יכול. אבל כנראה מי שיכול להעלות לקדושה ניגון – הוא מי שמבין ברוחניות ובפנימיות של הניגון. מי שיש לו יכולת לחבר ניגונים מכוונים, כמו רבי, או לפחות יכולת לחבר ניגונים ממולאים, כמו חסידים גדולים, הוא זה שיכול להעלות לקדושה ניגון שמגיע ממקור זר, לא קדוש.
במקום שיש ספק – להחמיר
הנה תשובה של הרבי, שמראה עד כמה זה מורכב, ועד כמה צריך להיזהר בכך. "מענה לשאלה האם לעשות תקליט עם ניגונים על פסוקים בניגוני אומות העולם: צריכה להיות הוראת רב מאנ"ש שי', מורה הוראה ועסקן, האפשר וכדאי להכשירם. ספיקו לחומרא. (לקוטי שיחות כד בהוספות, עמ' 429). הרבי לא שולל, אבל מפנה לרב מורה הוראה ועסקן. ויש כאן שתי שאלות – האם אפשר, וגם אם כן, והדבר מותר ואפשרי, האם כדאי. ואם נשאר ספק, הרבי אומר להחמיר…
אז האם אנחנו יכולים/ לא יכולים להעלות לקדושה? אני מרגישה שאיכשהו זה נשאר בספק, משהו לא פתור עד הסוף. וכאן הרבי אומר לנו במפורש – עם הספק הזה צריך ללכת לחומרא, להחמיר, ולא להקל ראש בעניין. מה דעתך?
תודה לך על השאלה! בזכותך למדתי, והתחדדו לי דברים שלא היו באמת ברורים מספיק. מקווה שתקבלי מענה לשאלה שלך. ושנזכה להשתמש בכלי המדהים הזה, של הנגינה והמוסיקה, באופן שיעשה לנו, לנפש שלנו, טוב באמת…
איתך בדרך, דבי
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
30 תגובות
תשובה מהממת אבל אני לא רואה את הקישור…
חשוב ממש! תודה על התשובה המקיפה והברורה!
..לא הבנתי איך את יכולה לגייר שיר?
לקחת מנגינה של שיר חילוני/גוי ולשים עליה מילים של קדושה..
ממש לאא!!
הגיור בשיר זה לא גיור של המילים אלא של המנגינה
אז בקיצור (זה כבר קצר אזז לאמשנה) אם את רוצה לעלות לקדושה שיר -לא ככה עושים אתזה ?
השאלה הזאת מזכירה לי סיפור חז"ל:
גוי אחד עבר ליד ת"ת, ושמע את תיאור בגדי הכהן הגדול. הוא התלהב, הלך אני חושבת לרבי הלל, וביקש להיות כהן גדול. הלל הזקן ניסה להסביר לו שזה לא עובד ככה, וזה תורשתי, אבל הגוי התעקש. נתן לא הלל הזקן ספר, ואחרי תהליך הגוי ההוא התגייר והפך לתלמיד חכם. ברבות הימים, הגר שלנו הגיע לפסוק 'זר לא יקרב אל המזבח' (אל תתפסו אותי במילה). פרץ הגר בבכי: יהודי בן יהודיה, מת ברגע שהוא נוגע במזבח, איך יכולתי לחשוב שאוכל להיות כהן גדול?
המסר:
השאלה "למה הוא כן ואני לא?" מגיעה בדרך כלל מחוסר מודעות לגודל התפקיד/ המעמד, שלי או של אחרים. להיות כ"ג זה לא רק ללבוש בגדים יקרים, בדיוק כמו שלהיות רבי זה לא רק לחלק ברכות. להשוות את עצמנו לרבי? קודם נביא את הגאולה כמו שהוא ציווה, אחר כך נתחלק ברווחים.
שלכת אני רוצה לדעת מי את כל כך
חחחח אני יודעת:) לא יהיה לך קשה לברר, אני הצלחתי…:)
אם את בתיכון שלנו את תצליחי לא בקושי רב…
יש לי השערה מי היא.. אבל זה לא ככ עוזר מהסיבה שלא אכתוב את זה כאן 😉
חחח תכל'ס…:) וואי שלכת תזהרי, השם שלך עומד לי על קצה הלשון…
חברות תשמרו בבקשה על האנונימיות של השותפות כאן!! לא אוכל לאשר תגובות כאלו
איטי, לא שבאמת חשבתי לומר את שם שלה,עדיין יש לי גבולות:)
סורי בכולופן…
אנחנו גם מודעות לעובדה שזה לא יאושר באתר? אגב הני, שלכת יודעת שאת יודעת?
אם ביררת את השם שלי, בטח השגת את המספר… שלחי הודעה ונדבר!!
לא כל אחת שמכירים יודעים גם מה המספר שלה. אני אישית השגתי את שלך ודיברתי איתך רק בגלל שיש לי קשרים? סתם, חברה שלי פשוט. אבל לא כל אחת תעז לבקש…
אז לפרסם פה את המספר? לעעעע. נהפוך את זה למשחק- בואו נראה אתכן משיגות את המספר שלי!! (קלי קלות אם אתן מכירות אותי, או יודעות את שמי האמיתי)
חחחח שלכת, תשתדלי יותר לטשטש פרטים חחח:)
את יכולה לפתוח מייל אנונימי ולהעלות לאתר. רק שלא חושבת שאיטי תרשה..
נכון אנחנו לא מעלות מיילים בשלב הזה
אני לא מבינה? נגמר העוצר על השאלות?:)
כאילו כבר יש משיבות שיענו על השאלות שלנו?
עד כמה שידוע לי התשובות לא עולות לאתר מיד כשהן מגיעות לשואלות, לפעמים יש הפרש של שבועות. בכל מקרה איטי אמרה שתעדכן אז אנחנו סומכות עליה, לא?
אני חושבת שמלכתחילה עדיף לשמוע שירים/ניגונים שבאמת מקורם מהקדושה. אך אני לא שוללת את.הרעיון שבסופו של דבר לכולנו יש נפש אלוקית. גם למי שמאמין בזה בכל ליבו. וגם אדם שלא שומר תורה ומצוות שכותב שירים. ופתאום מוציא איזה שיר עמוק שבאמת רואים שזה נכתב מהתוכיות והפנמיות שלו! ואני לא ישקר ויגיד ששיר כזה יהיה לי הרבה יותר.קל לשמוע מאשר סתם שיר שכל אחד יכול לכתוב וחצי מדינה שרה אותו..
………………………………………….
שרה שמחה, אז לא הבנתי.. את כן בסדר עם לשמוע שיר של אדם לא שומר תורה ומצוות או לא?
שרה שמחה אוהבת מוזיקה עמוקה עם תוכן, ולא ג'יבריש קליט. הזמר? בעזרת ה' ישמור מצוות.
אם כבר הגיעו לנושא של שירים אני יכולה לספר שהיה לנ ו בשיעור התעמלות דיון אם מתאים שיהיו ניגונים ברק או עדיף סתם מוזיקה. אני סברתי שלא מתאים שנתעמל עם ניגונים ברקע. מה דעתכם?
תכלססס.. כל אחד והרב שלו
אני לא אומרת שזה בסדר..ואני לא ממליצה לא לי ולא לאף אחת..כי זה בסופו של דבר לא מוסיף לנו כלום גם אם זה לא פוגע בנו . אמרתי. שלפעמים אתה רואה איזה זמר לא שומר תורה ומצוות..שבדרך כלל השירים שלו מאוד שיטחיים ורדודים. ואז פתאום הניצוץ האלוקי שלו יותר בוער והוא מוציא שיר שבאמת רואים שנכתב מהפנימיות שלו. אז אמרתי שזה בעיקרון עדיף משיר לועזי שכתב אותו גוי וזה לא בא לו ממקום קדוש וטהור. אבל אל תתפסו על זה גל לשמוע עכשיו שירים כאלה(: מי ששומעת שירים בלועזית אז בשבילה זה יהיה עליה לשמוע את זה..
נכון אני מכירה זמר שהלהקה שלהם היתה עם שירים רדודים, והוא בדרך כלל לא כתב את השירים, אבל פעם אחת הוא כתב וזה היה כשהוא התחיל לחזור בתשובה. אין לדעת מה יש בתוך הלב