הפרשה שלנו פותחת במילים "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם… כי תקנה עבד עברי", שנאמרו מיד אחרי מתן תורה.
הפסוק "אשר תשים לפניהם" מדבר ללשון יחיד נוכח (אתה תשים), על אנשים בגוף שלישי "לפניהם". ההמשך "כי תקנה עבד עברי", מדבר בלשון יחיד נוכח. התורה לא מספרת לנו מי מדבר, ולא ברור למי מדברים כי הניסוח בדקדוק מבלבל.
החסידות מבארת במבט פנימי עניין נפלא ויסודי ביסודות החסידות בהתקשרות בין רבי ויהודי. גם המילים "אשר תשים לפניהם" וגם "כי תקנה עבד עברי" הן הוראה של הקב"ה ליהודי אחד ומיוחד – משה רבינו, לכן זה נאמר בלשון יחיד נוכח. מהי ההוראה? מה הכוונה? מה רוצה הקב"ה ממשה במילים אלו?
קודמכל, בציווי "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם": הקב"ה מורה למשה רבינו שעליו ללמד ולהגיש ולהסביר לעמ"י את מצוות התורה, את משפטי ה'. "לפניהם" רומז על אופן הלימוד: על משה רבינו ללמד את העניין כך שהכל יחדור בפנימיות של היהודי ולא יהיה דבר מנותק ומרוחק.
אבל מה המשך הכתוב "כי תקנה עבד עברי" רומז? מה, הקב"ה מצווה על משה לקנות עבד עברי?!
אז זהו שעבד רומז על נשמות רוב עמ"י, נשמות ממדרגות נמוכות יותר שעליהם להיות עבדי ה' (בניגוד לצדיקים שהם בבחינת "בנים"). נשמות כאלו שייכות לעולמות בריאה, יצירה, עשייה. בניגוד לצדיקים הגדולים שבאים מעולם האצילות.
בעצם, ה' אומר למשה רבינו "כי תקנה עבד עברי". תעשה קניין, מה זה קניין? שלא מגלים משהו חדש, אלא רק מעבירים משהו ממקום למקום. אותו הדבר, על משה רבינו מוטלת העבודה להשפיע אצל בנ"י את עניין הדעת באלוקות, שהוא יעביר וישפיע לבנ"י גם כן דעת באלוקות שגם אצלם יהיה העניין.
אבל רגע, אם עמ"י הם חסרי דעת באלוקות, איך משה רבינו יכול לתת לנו את זה? התשובה במילים "עבד עברי". עברי רומז על "עבר הנהר" מדריגה עליונה ביותר.
לומדים את זה מהפסוק "בעבר הנהר ישבו אבותיכם" – נהר רומז על גן עדן, עבר הנהר הוא גבוה אפילו מגן עדן. משם באנו, מהמקום הכי גבוה… שם בוודאי היה לנו הכרה באלוקות אלא שירדנו למטה לעולם הזה ופה לא רואים ולא מרגישים אלוקות…
ה' אומר למשה רבינו: בשורש, כל יהודי שייך להתקשר לאלוקות, כי הוא בא ממקום גבוה מאוד. אתה, משה רבינו, צריך לגלות אצל כל יהודי את השורש הגבוה הזה, את היכולת הנפלאה הזו להתקשר לאלוקות, ע"י שתשפיע להם דעת באלוקות זה התפקיד של משה רבינו! להשפיע דעת באלוקות לכל יהודי.
אם כך על כל יהודי להתקשר בעצמו למשה רבינו. ובכל דור ודור יש משה רבינו של אותו הדור, יש מי שהוא "דעת עליון", נשמה מעולם האצילות, שמשפיע לכל יהודי דעת (הכרה והרגשה והתחברות) לאלוקות.
לכן גם מובן למה עבד עברי זה העניין הראשון בתורה אחרי מתן תורה. לא מדובר סתם על מקרה נדיר שאדם מוכר את עצמו לעבד, ואז באמת תמוה למה דווקא זה כתוב מיד אחרי מתן תורה! אלא מדובר פה על משה רבינו, שמגלה בכל יהודי דעת באלוקות, המשך ישיר למתן תורה…
שנזכה להתקשר לרבי, משה רבינו שבדור, שישפיע לנו דעת באלוקות, והעיקר שבאמת תהיה לנו כבר הכרה והרגשה והתקשרות לאלוקות בגאולה האמיתית והשלימה
שבת שלום וחודש טוב
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
2 תגובות
וואי עמוק וחזק!
תודה על השיחות האלה שאת שולחת כל שבוע!💜
שבת שלוםם
וואו מהמם כתבת,שיחה יפה
תודה לך!