לא יודעת איך…

מורה שאכפת לה

מה שרואים מכאן… /9

לפרק הקודם

לפרק הבא

 

סיימתי פרק תהילים נוסף, סוקרת בעיני את התלמידות המתפללות. את תפילת שחרית אני מתפללת בדרך כלל בנסיעה לבית הספר לאחר שהבנתי שלא ממש אפשרי לעשות זאת יחד עם התלמידות. צריך לקבל את פני המאחרות ולנהל איתן שיח שלא מסתכם ב"או…. אהיי…. נווו אווו…" ותנועות ידיים. ולגשת לאחת, שתיים במהלך התפילה מסיבות כאלה ואחרות. וזה ללא התלמידות שניגשות בעצמן לבקש, לשאול, לברר פרט שלא סובל דיחוי.

התבוננתי בפניהן של המתפללות. על חלקן עוד ניכרו סימני העייפות בדוגמת עיניים חצי עצומות, או פיהוק רחב שהשתחרר, כתפיים שמוטות או יד תומכת ברפיון מתחת לסנטר. לחישות שקטות ומלמולי תפילה נשמעו בכיתה.
עיני עצרו על רחלי. היא בהתה בנקודה מסויימת בחלל הכיתה כשהסידור סגור לפניה.
לא חשדתי שהיא סיימה את התפילה. זוכרת שבתחילת השנה היתה ממלמלת כמה דקות, מדפדפת בדפי הסידור לא מסתירה את מורת רוחה ולבסוף כשחשה שמילאה את מינימום הדרישה המחייבת, סגרה את סידורה ופנתה לעיסוקים אחרים, שולפת דף או מחברת מילקוטה.

הדקות פחתו משבוע לשבוע והיום כבר לא טרחה לפתוח את הסידור.

ניגשתי אליה.

"רחלי, מה קורה? הכל בסדר?"

היא מיקדה בי את מבטה וכשראתה אותי מסמנת לכיוון הסידור הסגור היא עשתה תנועת ראש לא מחייבת ואמרה שהכל בסדר.

"אז למה את לא מתפללת?"

"אמ…" היא הפנתה את מבטה, לא משתפת פעילה בניסיונות הדיבוב.

"את מרגישה טוב? עייפה אולי?" ניסיתי להבין. לא חשדתי שיש לה התנגדות מהותית לתפילה.

"הכל בסדר. אני לא עייפה. סתם, לא בא לי. לא משנה" היא זזה בחוסר נוחות על הכיסא מרמזת לי על כך שהשיחה לא  נעימה לה.

בהפסקה הראשונה, סימנתי לה לגשת אליי. לאחר דקה, שתיים הכיתה התרוקנה מאחרונת התלמידות ונשארנו לבדנו.

"אני לא רוצה לעכב אותך יותר מדי אבל חשוב לי להבין מה קורה עם התפילה", חיכיתי לרגע אבל היא שתקה.

"אני לא חושבת שיש לך התנגדות לעצם התפילה. לא נראה לי שאת מסרבת להתפלל בגלל חוסר ח"ו באמונה או משהו כזה, אני טועה?"

"מה פתאום, ממש לא!"  הרימה מעט את קולה, שוללת את דבריי בנחרצות.

המחשבה שהיא אולי מתפרשת כמישהי שמתנגדת לתפילה או חלילה עם בעיות באמונה, הבהילה אותה.

היא נשמה עמוק ושקלה בינה לבין עצמה האם לשתף אותי.

"אני… אה… לא כל כך נעים לי לומר ש…." היא האדימה.

שתקתי. נותנת לה להחליט אם להמשיך בדבריה או לא.

"טוב, מה אכפת לי שתדעי. נמאס לי להסתיר את זה. אני לא מתפללת כי אני לא ממש יודעת את התפילה… אני יכולה לקרוא את התפילה, זה לא המילים. אני מתכוונת שמבלבל אותי הסדר של התפילה. מה כן אומרים, מה לא, מתי בדיוק משתחווים בשמונה עשרה וכל זה"

לפני שהספקתי לשאול אותה היא המשיכה: "בגיל מסוים, אולי כיתה ד', או ה', המורות כבר הפסיקו ללמד איך להתפלל אבל כל פעם הוסיפו קטעים נוספים. בבית כנראה חשבו שבבית הספר המורה מלמדת ובבית הספר כנראה חשבו שההורים ילמדו את הבנות"

"ולא חשבת לשאול?" שאלתי.

"בהתחלה לא היה לי מה כי עשיתי בכיתה כמו כולן מסביב. באיזשהו שלב עברנו לתפילה עם חזנית ואז התחמקתי וכשעברנו לתפילה לבד אז הכל כבר ממש הסתבך לי. מה אני אגש בגיל כזה ואגיד שאני לא יודעת איך להתפלל? פדיחות…."

"ניסיתי ללמוד לבד אבל גם אז לא כזה הבנתי את ההסברים. אז כבר התייאשתי. אני אומרת מה שיודעת וגם לא תמיד ממש בא לי. כי…." קולה נחלש.
הבנתי אותה. תפילה בשבילה זה תסכול. זו נקודת חולשה. משהו איתו היא נאלצת יום יום להתמודד איתו. כשמצד אחד רוצה מאוד לעשות ומצד שני לא יודעת איך ומתביישת לבקש עזרה.
הצלצול בישר על כך שבכל זאת עכבתי אותה יותר ממה שרציתי אבל לה לא היה אכפת. אבן כבדה שישבה על ליבה, נגולה ממנו.

"רחלי, לפני שאת נכנסת, תסכימי להישאר אחרי הלימודים ואעבור איתך על סדר התפילה? הפעם באמת זה לא יקח זמן", קרצתי לה, מרמזת על ההפסקה שנגמרה.

"לא אכפת לי כמה זמן זה ייקח", הכריזה בהתלהבות " אה.. כמובן אם לך זה לא אכפת.. לא נעים לי לעכב אותך", ציננה את התלהבותה.

"אני יכולה להישאר. ועוד משהו, רחלי", הוספתי שניה לפני שנכנסה.

"אני מאוד מעריכה אותך על האומץ שגילית".

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
... באותה כיתה! /ראיון חדש!
icon_66
חידה לכל השותפות: אנחנו גרות באותו בית, לומדות באותה כיתה, אבל אנחנו לא תאומו...
לה' הפתרונים
60
לפעמים אני עומדת בתור ארוך. יודעת שאני מאחרת אבל לא יכולה לעזוב. הלחץ מתקפל ב...
מחפשת את אהבה שנאבדה
newEmotionIcon_21
בְּעַמְקֵי הלב שלי, יש לי הרבה זיכרונות, כשהיה ביני לבינך חיבור, ואהבה אמיתית...
אנגלית/אידיש/צרפתית/איטלקית
13
שפה היא לא רק תרגום של מילים לשפה אחרת. לכל שפה יש את הביטויים שלה, את המיוחד...
נקודה
59
לפעמים החיים מרגישים כל כך גדולים. הר כזה שמטפסים עליו עוד ועוד ואיפשהו באמצע...
דיאלוג 🤔🤓
ציפור
שני הקולות שבאו מן הספסל האחורי באוטובוס היו נרגשים: -יכולנו להיות גדולים- אמ...
תזכורת קטנה..🩷
15
השם תגביה אותי עוד, אני רוצה לגבוה". ככה הייתי מתפללת, מבקשת. בקשה אחת, ...
newEmotionIcon_21
ההבנה הזאת שכל השירים, המשפטים החזקים, המילים היפות, שיכלו להוריד לי דמעות. ש...
פוסטים חדשים
... באותה כיתה! /ראיון חדש!
חידה לכל השותפות: אנחנו גרות באותו בית, לומדות באותה כיתה, אבל אנחנו לא תאומו...

המערכת

לה' הפתרונים
לפעמים אני עומדת בתור ארוך. יודעת שאני מאחרת אבל לא יכולה לעזוב. הלחץ מתקפל ב...

העורכת חני

מחפשת את אהבה שנאבדה
בְּעַמְקֵי הלב שלי, יש לי הרבה זיכרונות, כשהיה ביני לבינך חיבור, ואהבה אמיתית...

חברה שלך שעדיין אוהבת

אנגלית/אידיש/צרפתית/איטלקית
שפה היא לא רק תרגום של מילים לשפה אחרת. לכל שפה יש את הביטויים שלה, את המיוחד...

מושקי

נקודה
לפעמים החיים מרגישים כל כך גדולים. הר כזה שמטפסים עליו עוד ועוד ואיפשהו באמצע...

כותבת הגיגים

חידת קסם /3 🪄
שלום כולןן, מה עניינים? 🤗🤗לפניכן חידה נוספת, בקונספט של החידות הקודמות (ת...

קסם

להפוך למישהי שאת לא
כאב זה להפוך למישו שאתה לא? ואנחנו הבעיה כשאין פיתרון? לזכור על מה נלחמים בשב...

הלוואי ולא

נשימה.
הִבַּטְתָּ אֶל הָאֹפֶק הֵם שָׁמְעוּ אוֹתְךָ: נוֹשֶׁמֶת, נוֹשֶׁמֶת. הִתְקָרַבְ...

שולינקה

13 תגובות

  1. וואו. מורה מהממת!!
    לפעמים בנות פשוט מתות שמורה תבוא ותשאל ותתעניין…
    כל הכבוד לך!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *