פרשת ראה: הרע, הטוב ומה שביניהם
יקירות, מצטערת על חוסר הרצף בתקופה האחרונה… חשוב לי לציין כי אני קוראת את התגובות שלכן ומרגש לראות את הפרגון והחיבור גם כשלפעמים אני מאתגרת אתכן והפ"ש לא כל כך בקטנה אך אתן עומדות בזה בגבורה:)
נ.ב הפעם אתגרתי אתכן עם 383 מילים ששוות כל רגע אה וזה לא כולל סיפור- הסיפור זה למיטבי לכת..
ועכשיו לעניינינו…
פרשת השבוע עוסקת באחד העקרונות הבסיסיים של הדת היהודית- הבחירה. בפרשה הקב"ה פונה לעמ"י ואומר להם: "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. את הברכה- אשר תשמעו… והקללה- אם לא תשמעו וגו'" (דברים יא, כו-כח).
השימוש בביטוי "אנוכי" בפסוק מבטא בד"כ ברכה ושפע עצומים, רואים זאת גם בעשרת הדברות שנפתחים במילים "אנוכי ה' אלוקיך". גם המילה "נותן" מראה על עניין של השפעה טובה וברכה, כמאמר חז"ל: "הנותן- בעין יפה נותן" (בבא בתרא נג,א).
אם כך, עולה השאלה: איך יכולים ביטויים כאלו, שמבטאים שפע וברכה, להתקשר לעניינים של ברכה וקללה? איך ייתכן שמ"אנוכי" תצא קללה, ואיך אפשר להגדיר את ה'קללה' כ'מתנה' שהקב"ה "נותן" לנו?
בשביל להבין את זה נלך קצת אחורה וננסה להבין למה בכלל צריך ברכה וקללה, למה צריך טוב ורע, או במילים אחרות, מהי תכלית קיומם של הטוב והרע. בהמון סיטואציות בחיים אנחנו שואלות את עצמנו למה בכלל צריך את הרע, למה ה' יצר אותו? מהי מטרת הבריאה של דבר שעומד בניגוד לטוב, שנלחם בו ומקשה עלינו "לעבוד חלק" ולבחור בדבר הישר והנכון?
התשובה היא שהרע קיים כדי לאפשר לנו בחירה חופשית. אילולא הרע, היינו עושים טוב בדרך ממילא ו"נאלצים" לעשות אותו מחוסר ברירה אחרת שכן בהיעדר הרע היה רק טוב…
לבחירה חשיבות עצומה בחיי האדם והיא מעיקרי מעלותיו- לחי, לצומח ולדומם אין בחירה חופשית, אפילו למלאכים ולשרפים אין בחירה חופשית! התנהגותם של שאר חלקי הבריאה היא פועל יוצא של טבעם ותכונותיהם ולכן אין מקום לשכר ועונש על התנהגות כזו. עניין השכר והעונש מושתת על בחירה חופשית, על האפשרות לעשות טוב ורע ולבחור- מתוך רצון חופשי- בטוב. אם אין בחירה אין מקום לשכר על מעשה טוב ואין הצדקה לעונש. רק האדם זכאי לשכר על מעשיו הטובים ולעונש על מעשיו הרעים, וזאת בגלל שיש לו בחירה ומעשיו נזקפים לזכותו או לחובתו.
קיומו של הרע אינו נועד לרעת האדם, אלא להפך- זו הברכה הגדולה שהקב"ה נותן לו כאשר הוא מעמיד לפניו את אפשרות הבחירה. אם לא היה רע- האדם לא היה יכול לבחור בין הטוב לרע וזה מה שהקב"ה רומז לנו במילים "אנוכי" ו"נותן". ה' מאותת לנו שהרע בא לעזרנו ולא להפריע ולהרוס לנו. רק הודות לקיומו של הרע ניתן לבחור בטוב מתוך רצון ובחירה חופשית אמיתית.
ידיעה זו גם נותנת לנו כוח לעמוד חזקים מנגד לרע, שכן אנחנו יודעים שכל ייעודו וכל מטרת קיומו היא כדי שנוכל לבחור בטוב, ומכאן, שאין לרע שום מציאות מצד עצמו וכל תפקידו אינו אלא לאפשר את הבחירה בטוב.
"זה כל הסיפור"
מספרים כי רבי זושא עבר ייסורים רבים, אך לא חש בהם, כיצד? רבי זושא היטיב לראות את הטוב שבייסורים ולא זו בלבד שראה את הטוב הגנוז בהם לעתיד לבוא, אלא ראה את הטוב שבהם כבר באותה שעה ולכן לא הרגיש את הדוחק הגשמי, שכן הפסד של דינר אחד אינו נחשב הפסד כלל אם על ידו מרוויחים אלף אלפים של דינרי זהב.
לרפואה שלימה ומהירה עבור רננה שיינא בת גאולה
(מעובד על פי הספר "שלחן שבת", ליקוטי שיחות כרך ט, עמ' 106 וסיפורים שסיפר הרבי בליאובאוויטש והוראות בעבודת ה' עמ' 161)
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
3 תגובות
אם לא יהיה חושך לעולם לא נבין מהו אור! אשרינו שזכינו לבחירה חופשית!! כתיבה מהממת וקולעת!! מחכה כבר לשבוע הבא(:
בהצלחה! ותודה רבה שאת מכניסה לנו לאתר את הכישרון שלך!
וואוו איןעל הרבי שלנו איך שזה נתן לי, במיוחד בחופש שקשה לפתוח שיחה.. את ענקית- תודה!!
אהבתי.
תודה לך!!