גניבה לא מגניבה

67

הכל על גניבת דעת
תלמידה יקרה
הפעם בחרתי נושא די רגיש
שלכל אחת מכן ממש נגיש
נסיון עצום מאין כמותו
נסיון שכולנו מתמודדות איתו
נסיון של גניבה, גניבה של ממש
נסיון של גניבה, נסיון לא חדש.

עונת מבחנים, או מבחן בלי עונה
ישבת וחרשת את החומר שנה
נו לא באמת אבל בהחלט זמן ארוך ביותר
ולקבל עכשיו ציון גבוה הרצון ממש גובר.

ואז כשהתחלת לענות נתקלת בשאלה
שהיה חסר לך בה פרט קטן, רק דיוק של שם ושנה
ואז זה מתחיל, וגובר ועולה,
ואז זה מתקיל, מבלבל, מענה..

זה רק פרט קטן, דיוק של מילה
נו, אפילו ה' יוותר, את לעצמך עונה,
חברות מעתיקות עמודים שלמים,
אז למה לי הלב עכשיו על 180?

אני רוצה להעתיק? באמת? כדאי?
לא יודעת… והמחשבות מבלבלות, די!!!

נזכרת במילים, זו גניבת דעת!
מנסה לנחם, אבל המורה יודעת…

אז תלמידה יקרה, אכן את צודקת,
היום כל מורה בהעתקות רבות נתקלת,
יש את אלה שמשאירות בסוף המבחן
את השליף (כך קוראים לזה?) על השולחן,
יש את אלה השקופות שלא משנות מילים
ויש את אלה שנופלות באותן תרגילים

אבל זה לא משנה, הגניבה היא גניבה,
זה לא פשוט, זו הלכה סבוכה.

כן, גם אני הייתי תלמידה
ממש לפני קצת זמן
אני מהמורות הצעירות
שאת כל שיטות ההעתקה החדשות מכירות

אבל לפעמים אני מתעלמת ולא מעירה,
כי יודעת שזה סתם יביך אותך, יקירה
אבל בינינו, פה, חשוב לי לומר
בבקשה!! האמת שלך היא דבר יקר!!

אל תעתיקי, אל תתני שיעתיקו ממך,
בואי יחד על האמת נלחם, ובציון טוב נתברך.

הנסיון לא פשוט
בפרט כשכולם סביב מעתיקות
אבל אם כל אחת מהקוראות תיקח לתשומת ליבה למבחן הקרוב
פתאום נראה פלאות
שלווה במבחן, רוגע אמיתי
שקט מסביב, אני עם עצמי

אז נכון, תקבלי 80 ולא 100
או אפילו 60 ולא 80
אבל…
הרי כשתבואי לשמים ישאלו אותך
"למה לא היית את ולא למה לא היית אברהם אבינו…"

וגם אני דורשת לפי כוחך,
ואת יודעת מה, בואי נסכם,
שאם בסוף שנה תספרי לי שכל השנה הציונים היו אמיתיים שלך בלי שום העתקה,
אפרגן לך בעוד כמה נקודות במגן שיתנו לך כח להמשיך בהחלטה!
אז סיכמנו?
ויודעת מה? אולי תציעי את הפוסט הזה גם לחברותייך לכיתה
ואולי אולי גם למורה
שגם אצלכן בכיתה תעלה כמה נקודות על יושר
בהצלחה!!

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
... באותה כיתה! /ראיון חדש!
icon_66

המערכת

חידה לכל השותפות: אנחנו גרות באותו בית, לומדות באותה כיתה, אבל אנחנו לא תאומו...
לה' הפתרונים
60

העורכת חני

לפעמים אני עומדת בתור ארוך. יודעת שאני מאחרת אבל לא יכולה לעזוב. הלחץ מתקפל ב...
מחפשת את אהבה שנאבדה
newEmotionIcon_21

חברה שלך שעדיין אוהבת

בְּעַמְקֵי הלב שלי, יש לי הרבה זיכרונות, כשהיה ביני לבינך חיבור, ואהבה אמיתית...
אנגלית/אידיש/צרפתית/איטלקית
13

מושקי

שפה היא לא רק תרגום של מילים לשפה אחרת. לכל שפה יש את הביטויים שלה, את המיוחד...
נקודה
59

כותבת הגיגים

לפעמים החיים מרגישים כל כך גדולים. הר כזה שמטפסים עליו עוד ועוד ואיפשהו באמצע...
דיאלוג 🤔🤓
ציפור

שמחה

שני הקולות שבאו מן הספסל האחורי באוטובוס היו נרגשים: -יכולנו להיות גדולים- אמ...
תזכורת קטנה..🩷
15

ירוקה:)

השם תגביה אותי עוד, אני רוצה לגבוה". ככה הייתי מתפללת, מבקשת. בקשה אחת, ...
newEmotionIcon_21

מהדורה מוגבלת

ההבנה הזאת שכל השירים, המשפטים החזקים, המילים היפות, שיכלו להוריד לי דמעות. ש...
פוסטים חדשים
... באותה כיתה! /ראיון חדש!
icon_66

המערכת

חידה לכל השותפות: אנחנו גרות באותו בית, לומדות באותה כיתה, אבל אנחנו לא תאומו...
לה' הפתרונים
60

העורכת חני

לפעמים אני עומדת בתור ארוך. יודעת שאני מאחרת אבל לא יכולה לעזוב. הלחץ מתקפל ב...
מחפשת את אהבה שנאבדה
newEmotionIcon_21

חברה שלך שעדיין אוהבת

בְּעַמְקֵי הלב שלי, יש לי הרבה זיכרונות, כשהיה ביני לבינך חיבור, ואהבה אמיתית...
אנגלית/אידיש/צרפתית/איטלקית
13

מושקי

שפה היא לא רק תרגום של מילים לשפה אחרת. לכל שפה יש את הביטויים שלה, את המיוחד...
נקודה
59

כותבת הגיגים

לפעמים החיים מרגישים כל כך גדולים. הר כזה שמטפסים עליו עוד ועוד ואיפשהו באמצע...
חידת קסם /3 🪄
פתק 22

קסם

שלום כולןן, מה עניינים? 🤗🤗לפניכן חידה נוספת, בקונספט של החידות הקודמות (ת...
להפוך למישהי שאת לא
newEmotionIcon_22

הלוואי ולא

כאב זה להפוך למישו שאתה לא? ואנחנו הבעיה כשאין פיתרון? לזכור על מה נלחמים בשב...
נשימה.
24

שולינקה

הִבַּטְתָּ אֶל הָאֹפֶק הֵם שָׁמְעוּ אוֹתְךָ: נוֹשֶׁמֶת, נוֹשֶׁמֶת. הִתְקָרַבְ...

40 תגובות

  1. נכון יש אצלנו בבית הספר מודעה כזאת כתוב בה שאלה מישהו באה אל רב ואמר לו אם מותר להעתיק בבגריות אם אחר כך יהיה לי מזה עבודה..
    אז הרב אמר שגם אם יהיה לי מזה עבודה לאכיל את הילדים אסור בשום פנים ואופן להעתיק וזה כמו לגנוב מחנות כדי ללהאכיל את הילדים שלך

  2. מסכימה – ואגב אם בגלל הציון שקיבלת לקחו אותך לעבודה וכד (לדוג אם זה ציון שהולך לת. בגרות או ציון שבגללו קיבלת ת. בגרות) זה נחשב גם גזל ממש, של כסף, כי המעסיק מסתמך על הציון שבאמת הוא לא שלך.
    אני בחיים לא העתקתי ובחיים לא אעתיק, אני יודה שזה קשה אבל קוראת לכל הבנות להצטרף גם! הלב הרבה יותר שקט ואת יודעת שהרווחת את שלך ביושר

    1. צודקת שזה גניבת דעת.
      אבל יצא לי לשאול באחד המבחנים שנתקעתי בהם ממש..מבחן כניסה שקובע לי אם אני יהיה באותו ביהס או לא!! ולמדתי אליו כמו משוגעת!!
      אז יצא לי לשאול איזה רב חבדי באמצע המבחן:
      "אם אני לא עוברת את המבחן..כנראה שאני לא יתקבל לביהס החבדי הזה, ולא יהיה לי אחר..זה ענין של 4 שאלות! האם מותר לי? כדי שזה לא יפגע בי בהמשך הקבלה.."
      הרב באמת היה חלוק בדעתו..ובסופו של דבר אמר לי שלא להעתיק! ואם הקב"ה יחליט שאני צריכה להיות באותו ביהס! אז אני יהיה בו! ואם יעשו לי בעיות לפנות אליו(:
      . וזהו, לא העתקתי ועברתי ב"ה

      1. את הגבת לי כי אם כן אז לא ממש הבנתי…זה באמת לא נראלי נקרא גנבת דעת אם המורה יודעת שאני מעתיקה. אני לא גונבת פה את הדעת של אף אחד

        1. השאלה שלך מגיעה ממקום צודק
          לא תמיד גניבת דעת כפשוטה זה מה שצועק
          אכן כשמורה יודעת
          זו לא ממש גניבת דעת
          עדיין קצת כי אני לא יודעת בדיוק
          באיזו שאלה נעזרת ואילו הצלחת לבד בקלות.
          אבל אם ב100 אחוז אדע שהעתקת
          הנושא הופך כולו לשלך,
          מפסח אנחנו חוזרות ממש עכשיו
          ואת יודעת למה אנחנו לא גונבים אפיקומן?
          כדי שבמידות רעות לא נדבק,
          כדי שהיושר שלנו ישמר
          ההעתקה במבחן מלכלכת את הנפש
          אחר כך כשזה יהפוך להרגל יהיה קשה לצאת מהרפש
          אז המורה יודעת וגניבת הדעת מתמעטת
          אבל עכשיו לטובת נשמתך את עובדת
          המאמץ הזה שווה ומשתלם ביותר
          הנפש שלך תהיה ישרה יותר
          המידות יהיו נקיות וזכות
          ובעתיד יהיה לך קל לגבור על ניסיונות…

          1. וואו תודה רבה!!! למען האמת, זאת הייתה שאלה של חברה שלי שהציקה לי למרות שאני לא מעתיקה, וידעתי שיש לזה תשובה..עזרת לי מאוד!! במיוחד שהבאת לזה סוג של מקור מהאפיקומן..בקיצור תודה רבה!!!

        1. את שמה?
          לא אהבתי את המבצע הזה.. בינתיים לא הצטרפתי עוד שוקלת אתזה אבל.. מה שכן מי שלא שמה סיכה בעצם מסגירה את עצמה שהיא לא עושה מבחן ביושר והמורות מסתכלות עליה.. מצד שני אם את שמה את סיכה הן גם מסתכלות עלייך לבדוק שאת עושה ביושר לסיכום המבצע הזה לא באמת בשביל היושר שלנו הוא פשוט חוסך מהמורות עבודה..

  3. מסכימה איתך עם כל מילה, אני באמת אחת שלא מעתיקה, ב"ה.
    א-ב-ל, אני כן נותנת להעתיק. למה? כי כל פעם שאני רק מעיזה לא לתת להעתיק יש חברות שלי, מה יש לך? תני להעתיק… אל תיהיי כזו רעה.
    וזה קשה לעמוד מנגד, כי הם חברות שלי!!! (רציתי לכתוב ואני רוצה לעזור להם, אבל אז חשבתי שבטח תגידי שזה לא באמת עוזר להם כי מה הם יעשו בבגרות ובהמשך החיים, למרות ששמעתי לב שגם בבגרות וגם בחיים אם רק רוצים אפשר להעתיק..)

    בקיצור, אולי יהיה לך עצה בשבילי…?

    1. למה תמיד אני זו ששמה לב על כל המילים של המעיזה,תעיזי וזה (?)

      ואגב..להכל יש תשובות..הביאו לנו שאלות ותשובות,וזה אסוררר להביא להעתיק. אין לי תחוברת פה,אבל תודה לביתסיפרנן שדאוג עכשיו שניהיה ישרות..(בכללי אני שונאת את הבנות שמשקרות,וכשקןרה לי זה מצפון)
      קעיצר תדעי שזם אסור..

    2. כן! תסבירי להן שבתכלס את מאוד רוצה לעזור להן! ושזה לא הבעיה..תקראי את הפוסט שלמעלה! טוב טוב! ותסבירי להן שזה פשוט גנבת דעת..ובלי קשר. בנינו- קצת קשה להביא לחברה שתעתיק אחרי שישבת על משהו ימים כלילות..מבחינה מוסרית(: אם תסבירי נכון הם יבינו!

      1. חח זה לא מבחינה מוסרית זה מבחינה אגואיסטית.
        ואני כזאת. לא נותנת עבודות, לא נותנת להעתיק.
        כן, כי אני ישבתי חרשתי תחיים.
        ומגיע לי להנות לבד מפרי עמלי.
        מקווה שמתישהו המעשים שלי מתוך שלא לשמה יבואו לשמה..

        1. אמאלה בחיים לא הבנתי בנות כאלה. מה כואב לך שעוד בנות יהנו ממה שאת עושה? לי זה עושה טוב דווקא. לא במבחנים, כי אז יש מצפון… איפה שמותר או יותר בסדר. באמת, זה כמו הנר שנותן מהאור שלו, ומעביר את השלהבת הלאה, בלי לגרוע ממנו מאומה! לדוגמא – סיכמת מה שהמורה כתבה, היה קשה ואת מרוצה, כמה כיף שעוד בנות יהנו מפרי עמלך! בנות שכואב להן שמעתיקים מהן – זה כמו סופרת שתכתוב ספר ולא תתן לאף אחת לקרוא. שחררי, תראי כמה זה כיף.

          1. אז עברה שנה..
            מסתבר שהשתנתי
            או שזה בגלל שהסביבה שלי עכשיו שונה. או גם וגם. אני לא סגורה על זה.
            אני עדיין לא אעזור במבחנים, אבל סיכומים, עבודות, שיעורי בית מחלקת לכל דורש;)
            לדעתי זה בגלל עצם הידיעה שכולן (!!!!!) עושות את המירב כדי להצליח.
            ואני פה כדי לעזור!
            בתיכון היה לי נורא קשה עם בנות שחיפפו ולא השקיעו ואז שניה לפני שצריך להגיש עבודה מבקשות אותה כדי להעתיק.
            זה עצבן אותי ממש.
            כאילו מה?
            לא יכולתן להתאפס על עצמכן לפני יומיים?
            אני יודעת שלכאורה לא אמורה להיות לי בעיה עם איך שבנות אחרות מתנהלות.
            אבל זה רק לכאורה.
            באמת – זה מפריע לי.

    3. אני נתתי בקביעות להעתיק ממני, רק בנות מסוימות שאני יודעת שהן יודעות. אני עוזרת לאנשים במצוקה, אני לא מרמה. להעתיק בגלל בלק אאוט זה לדעתי מבורך, זה מחנך אותנו לעזור לאנשים במצוקה גם אם לא נוח לנו ויכול להגרם לנו הפסד.

      1. זה מבורך לגמרי! אבל את לא רוצה שהילדה תעבור את המבחנים שלה בהעתקות אחרי 0 שעות לימוד..איפה הצדק פה לבנות שעבדו ימים ולילות?

    4. חברה שלי שאלה אותי בעצבים "מה הבעיה שלך לתת לי להעתיק?"
      אז כן הלכתית זה בעייתי והבאתי לה דוגמא שקצת עזרה לה להבין: יש לנו שכנה לא שומרת שבת ואם היא דופקת בשבת על הדלת ומבקשת בצל אסור לנו להביא לה. למה? כי אם היא מבשלת את הבצל העבירה של חילול שבת עוברת אלינו
      יותר מזה, גם אם היא אומרת לנו 'אני מבשלת מרק גם בלי הבצל אבל פשוט הבצל מוסיף טעם, וגם את אין לכם בצל אני עדיין יבשל' עדיין אסור לנו ממש בשום אופן להביא לה בצל.
      כנל בהעתקות – ברגע שאני נתתי להעתיק הגזל הוא שלי.
      רוצה לציין (וגם הדגשתי את זה לחברה שלי) שזה לא ממניע אגןאיסטי בכלל – עבודות וש.ב. אני נותנת להעתיק כי בזה אין בעיה לפי ההלכה (זה לא מעורב בציונים וכו) וכן אפשר תמיד להתקשר אלי לפני מבחן אני מסבירה את החומר מעולה ובשמחה!

      1. לא הבנתי מה ההבדל של העבודות והש.ב?? אם את נותנת להעתיק זה לגנוב את דעת המורה שחושבת שהחברה עשתה את זה וזה בדיוק כמו במבחן

  4. ואוו אהבתי ממש!! חשוב מאוד! אני מסכימה איתך לגמרי מורה יקרה!!
    הזכרת לי את אמא שלי- "כשתעלי לשמיים, לא ישאלו אותך למה אחים שלך לא סידרו את הבית, אלא למה את לא עשית את זה(:
    אבל זה משפט קצת מעצבן חחחח
    אני באמת חושבת שכל הענין עם העתקות צריך לבוא למודעות! וטוב שכתבת את זה כאן באתר! לאט לאט, שכל בת תיהיה עם האמת שלה!
    אני בתור מורה הייתי גם רוצה לראות את הציון האמיתי של התלמידה שלי. גם כדי לשפר אותה ולעזור לה!
    אז אני מאמינה שהפוסט הועבר למי שצריך!
    נ.ב-
    את מורה מאוד מיוחדת אני חייבת לציין!!! כל כך מיוחד לראות מורות שבאמת מתמסרות לתפקיד ההוראה בצורה הכי טובה!!
    מעריכה מאוד!

  5. אויש בחייאת. גנבים הם כאלה משתי סיבות: מצוקה או מחלת נפש. אני בחיים לא העתקתי (אני לא יודעת לעשות את זה) כי האינטלגניציה החזקה שלי היא עיונית. האינטליגנציה החלשה שלי היא מרחבית- ואז אני "מעתיקה" בהמון דרכים. למה לי יש את האפשרות להיעזר במקומות החלשים שלי ולאחרים לא? למה להגדיר אינטליגנציה אחת ולהכשיל המוני אנשים, לגרום להם להרגיש אפס, ואז לומר להם: אסור לכם להיעזר? זה נראה לך הגיוני? ההעתקות לא יפסקו- חנוך לנער על פי דרכו. רע לנו בצורת חינוך הזו. תפסיקו אתם- נפסיק בשמחה גם אנחנו. אנחנו לא מעתיקות כי כיף לנו.

    1. ברור ששיטת החינוך חייבת לעבור שינוי. וכמה שיותר מהר.
      בכל מקרה לא חושבת שבמצב הנתון מותר ללכת נגד הכללים.
      זה המצב וצריך להתמודד.
      ולא, אני לא מקבלת מאיות.
      מבחנים במקצועות רבי מלל זה הסיוט שלי. בקושי מגיעה לאזור ה85.
      מודעת לזה שיש בנות שמקבלות פחות.. בשבילי זה ציונים לא וואו בכלל.

  6. ממש מופרך לי שמקשרים את העזרה אחת לשניה במבחנים ל'גניבה'. מבחן זה שדה חינוך מצוין, להדגיש את הכללים זה בסדר אבל להפחיד? גניבה?! קצת אקשן למה לקרוא לזה גניבה? הציון זה לא הסוף של החיים שלי, עם מאה לא קונים במכולת, וההעתקה מוסכמת גם על הבעלים. אז אני לא רואה כאן גניבה. אולי העלמת מיסים, במקרה הכי רחוק.

    1. בואו נניח בצד רגע את המבחנים
      ואני רוצה שנחזור לפסח לאפיקומן ולכללים
      אבא שלך אמור את האפיקומן להחביא
      במטרה שהילד ימצא ואותו לשולחן יביא
      זו גניבה? לדעתי משחק
      כולם יודעים ומחפשים רק
      ובכל זאת גדולים ממני וממך קבעו
      שאת האפיקומן האבות לא יחביאו
      למה? כן כי גם במשחק עם כללים ידועים
      המעשה נראה כגנבים
      אז בואי, אם כשאבא מבקש ל'גנוב' חכמים לא הסכימו
      במבחן שאין שום הסכמה מי אתן שתתירו?
      באמת שהמטרה היא אך ורק בשבילך
      לשמור על טוהר ויושר נפשך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגיות פופלריות