פ"ש בקטנה

newEmotionIcon_03_44
ר.ש. וולפוביץ

פרשת דברים

ביקורת בונה-הסיפור האמיתי

חומש דברים עוסק בשבועות האחרונים לחייו של משה רבינו. משה נושא בפני העם דרשות רבות ובניהן הוא בוחר לעשות דבר שלא עשה מעולם- הוא מוכיח את העם ומונה את החטאים שעשו לאורך שנותיהם במדבר ומפציר בהם שלא לחזור עליהם בהיעדרו. "הוכח תוכיח את עמיתך", זה מה שמשה עשה. פעמים רבות אנחנו נוטים לחשוב שאפשר להדחיק את הכעס ולהתעלם ממנו, באה התורה ואומרת כי לא כן הדבר ומתישהו זה יתפרץ-ובגדול. אז מה עושים? מדברים, פורקים ומשתפים בשלב מוקדם ככל האפשר. איך עושים את זה נכון, הרי כולנו נושאים איתנו לא מעט 'מזכרות' ו'צלקות' מביקורות מוצלחות במיוחד שבמקום ליישר את ההדורים רק הביאה אותם לגבהים חדשים… אז מה הנוסחה המנצחת להעברת ביקורת בונה?
במקרה של משה הביקורת עברה בהצלחה- שכן לא היה רעש ו'צהלולים' אחרי זה מצד בני ישראל, והמפרשים אומרים שהיו שתי נקודות בתוכחת משה שסייעו לכך:
ראשית, הזמן- משה בחר עיתוי מדוייק להעברת הביקורת. רש"י אומר כי משה חיכה 40 שנה עד שדבר על החטאים של בני ישראל. אם היה מזכיר להם משה לפני כן, במהלך 40 השנים במדבר, היו ישראל אומרים שזה נובע מחוסר יכולתו של משה לדאוג להם ולהכניסם לארץ. לכן המתין משה לזמן הנכון- בעומדם בפתח הארץ, לאחר ניצחון מוחץ של שאר האומות, ואז הוא מוכיח אותם. מדהים. ארבעים שנה בוחר משה לשתוק עד שייעשו בני ישראל כלי לקבלת הביקורת ויהיו פנויים לקבלה. ועד אז- הוא דאג להם, נלחם בשבילם ומסר נפשו להצילם כיוון שלא מצא שעת כושר מתאימה. טיימינג, כבר אמרנו שזה כל הסיפור ?
שנית, הסטייל- משה בוחר בסגנון מאופק וזהיר להזכיר את החטאים. הוא לא מתעכב ומאריך אלא מזכיר ברמז. רש"י מסביר כי המקומות אותם מנה משה בתחילת נאומו הם 'קוד מקוצר' למה שקרה שם, לחטא. לאמיתו של דבר אם נעמיק נראה גם כי לא די בכך שמשה קיצר בדברי החטא אלא שבכל חטא גם הוסיף לימוד זכות על בנ"י, למשל כשכתוב "במדבר" נראה כי המילה כללית ולא ספציפית למיקום שבו היה החטא כיוון שבתוך המילה היה לימוד זכות על ישראל. היות שהיו "במדבר הגדול והנורא", לכן היו היסטריים במיוחד לגבי המזון שלהם.
אדמו"ר הריי"צ מסכם את הדברים במשל חזק וחד: רופא שנותן זריקה לפציינט עורך קודם כמה הכנות בעצמו, רוחץ ידיים, קוצץ ציפורניים ומטפטף מעט אלכוהול כדי להסיר מהן את הלכלוך. מכאן צריך ללמוד שלפני ש'דוקרים' מישהו- חובה לוודא כי אתה עצמך נקי מכוונות שליליות.
טיימינג. סטייל. אסטטיקה- כל התורה כולה.

(שמיים וארץ, הרב שניאור אשכנזי, עמ' 227-230)

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
אבדה תקוותנו
20

ציפור בלי כנף

ילדה בת 8 עיניים גדולות ירוק חמוץ נמשים קטנים מתחת לעין וקמטים, הרבה קמטים כמ...
מהיטבאל/ מ. קינן *הלוואי*
15

קוקטייל אביבי

סדרת הספרים שהכי אהבתי היא 'ממלכה במבחן' של מיה קינן. הכתיבה, העלילה, הגיבורי...
צבועה בלילה
newEmotionIcon_21

חביתה מקושקשת

ובלילה אולי בידיים שרוטות מאכזבה אוריד מסיכה אולי לא אולי היא לא תירד דמעות ל...
חיים את הזמן /מצורע
73

דרשנית בהתהוות

הפרשה שלנו עוסקת בדיני נגע הצרעת ומפרטת אותם. אחת ההלכות היא שאם אדם נטמא בצר...
אש האהבה
28

דומיה נפשי

אבא אתה לא צריך אותי. אבא אני צריכה אותך! אבא לא צריך אותי, אותי כן. אבל לא ת...
תותים זה טעים
newEmotionIcon_21

מאמית אחת

חברות תקשיבו אני לבד. אבל כ"כ מוקפת.. בה בזמן האחרון התחלתי להעריך את עצ...
י״א ניסן רעיון כללי
emotion_icon_30

מפג

פורסם לראשונה: ח׳ בניסן תשפ״ב רבי-קשר-אני? הבדל בין חסיד לרבי היא אינסופית א...
ספרי פאדיחה:)
62

צופיה

יש לך סיפור מצחיק?? משהו הזוי שקרה לך? סתם פאדיחה? פליז תשתפי אותנו, שכולנו נ...
פוסטים חדשים
אבדה תקוותנו
20

ציפור בלי כנף

ילדה בת 8 עיניים גדולות ירוק חמוץ נמשים קטנים מתחת לעין וקמטים, הרבה קמטים כמ...
מהיטבאל/ מ. קינן *הלוואי*
15

קוקטייל אביבי

סדרת הספרים שהכי אהבתי היא 'ממלכה במבחן' של מיה קינן. הכתיבה, העלילה, הגיבורי...
צבועה בלילה
newEmotionIcon_21

חביתה מקושקשת

ובלילה אולי בידיים שרוטות מאכזבה אוריד מסיכה אולי לא אולי היא לא תירד דמעות ל...
חיים את הזמן /מצורע
73

דרשנית בהתהוות

הפרשה שלנו עוסקת בדיני נגע הצרעת ומפרטת אותם. אחת ההלכות היא שאם אדם נטמא בצר...
אש האהבה
28

דומיה נפשי

אבא אתה לא צריך אותי. אבא אני צריכה אותך! אבא לא צריך אותי, אותי כן. אבל לא ת...
תותים זה טעים
newEmotionIcon_21

מאמית אחת

חברות תקשיבו אני לבד. אבל כ"כ מוקפת.. בה בזמן האחרון התחלתי להעריך את עצ...
י״א ניסן רעיון כללי
emotion_icon_30

מפג

פורסם לראשונה: ח׳ בניסן תשפ״ב רבי-קשר-אני? הבדל בין חסיד לרבי היא אינסופית א...
אוהבת את עצמך באמת ורוצה לעזור? כנסי😉
פתק 12

אחת. שנמאסה. על עצמה. איך שהיא.

אוף. תקשיבו. יש לי קטע מעצבן שכשאני כועסת וקצת עולים לי הפיוזים(אני גי'נג'ית....

7 תגובות

  1. אגב יש מאמר ממש מהמם של הרבי הריי"צ שהוא ממש מסביר איך שהתפילה היא בדיוק כמו קורבנות.
    הרי במרכבה יש שור, נשר ואדם…
    שהיו מקריבים בהמות זה היה עולה עד לבחינת השור שבמרכבה והוא היה עולה עד לבחינת הנשר שהיה עולה עד לבחינת האדם וכך המרכבה הייתה זזה ועולה.
    והיום בתפילה, שמעלים את הנפש הבהמית במלחמה עצומה, אנחנו מגיעים בדיוק לאותה בחינה!!!!
    אנחנו עם התפילה שלנו, מעלות את כל הבחינות עד השור שבמרכבה, שעולה לנשר שעולה לאדם והמרכבה של הקב"ה בכבודו ובעצמו זזה….

  2. אהבתי ממש את הסיפור בסוף!!
    מזכיר לי את המשפט:
    למדתי למצוא את אושרי על ידי הגבלת תשוקות, ולא על ידי הנסיון להשביע אותן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגיות פופלריות