מאמינה לך/9.

icon_set_3_50
כוזרית

המוסר מש(ו)נה?
לפרק הקודם

 

על דת, ומוסר.
"תגידי" אומרת לי שושי אחרי תקופה ארוכה שלא נפגשנו בה. "יש לך לפעמים שאלות על התורה?"
אני צוחקת. "תלוי איפה, את יודעת."
"נראה לך" היא שואלת. "כמובן, לפעמים באופן תיאורטי, שהתורה קצת גזענית?"

"אממ…" אני מחייכת. "שנתחיל?"
היא מסכימה.

"עכשיו תקני אותי אם אני טועה, סבבה? השאלה שלך היא הרבה יותר עמוקה מזה, לא? היא בעצם: למה התורה, שצריכה להיות שיא- המוסריות על פני האדמה, לפעמים נראית לנו לא מוסרית, נכון?" מאחר שהיא לא עוצרת לתקן אותי, אני ממשיכה. "אז יש פה כמה תשובות, דבר ראשון אולי פחות תאהבי, ודבר שני… אני חושבת שתתחברי אליו יותר. דבר ראשון, מה זה מוסריות בעצם? האם מוסריות מוגדרת על פי העולם או על פי התורה? אם התורה נותנת לך הגדרות מדויקות למוסריות, אז הרי שהן נכונות, ולא העולם, לא?"

היא מהנהנת, אבל נראה שהיא קצת פחות אוהבת את התשובה. צפיתי את זה מראש, לא?

אני מסבירה. "תראי, לדוגמא בתקופת ימי הביניים- הכי נורמה היה לשרוף נשים שנחשדו בכישוף, ואולי לתת להם למות מיתה קלה יותר- זה היה נקרא מוסרי. או לחלופין, כשהנורמה הייתה לתת ליהודים למות ושכל פריץ יכול להרוג אותם- או אפילו עלילות דם, זה היה נקרא מוסרי "רק" לקחת מהם מיסים. את מבינה מה אני אומרת? ההגדרה של פעם, לכאורה, למוסריות, לא הייתה נכונה. בסוף, מוסריות היא דבר שרוב העולם קובע, וכן, יש מצב שהוא טועה. הרי אפילו אברהם העברי נקרא כך כי כל העולם היה מעבר אחד, והוא מהשני. אז מאיפה מגיעה המוסריות שלנו, את שואלת, מוסריות שלא קשורה לטבע האדם ולא מתרופפת בין האנשים והדורות? מהתורה. כי התורה היא נצח, מבינה? ואם יש פה שאלה למה נראה לנו שהתורה פחות מוסרית, כן צריך לזכור שמוסר הוא דבר שנקבע על פי העולם, שכרגע הוכחנו שזה לא נכון לקבוע על פי העולם, אפילו שהוא והאנושות מתקדמת כל הזמן, נכון?"

"אמרת שיש עוד סיבה." היא רצינית.

"כן." אני ממשיכה. "תחשבי שבסוף, ה' הוא זה שקבע את היעוד של האומות. וכשה' נותן לנו רשות להתנהג אל אומה מסוימת בדרך מסוימת, זה לא משדר חוסר מוסריות: כי ה' הוא זה שברא אותו. כלומר, למה בעצם אנחנו רוצים להיות מוסרים? למה אני נותנת לאח שלי גלידה, לדוגמא, במקום לאכול את שלו כשאני מעוצבנת עליו? הייתי מגדירה את זה בתור ידיעה, פשוטה ותמימה, שאולי כן מגיע לו לאכול את האוכל הזה. אולי אני טועה. אבל אלוקים לא טועה, מבינה? אלוקים מכיר את הילד הזה כל כך טוב, שהוא באמת יכול להגיד במאה אחוז, שבאמת לא מגיע לו."

"אפשר עוד דוגמא?" אנחנו מוצאות לנו ספסל פנוי ומתיישבות. נותן לזמן לעבור.

"נניח, שאלוקים מבקש ממנו למחות את זכר עמלק. היינו פוחדים שאולי נהרוג אנשים שלא ראויים למוות, לא? אז אלוקים ברא אותם, וכן, הוא יודע שהמוות הזה הוא מה שטוב להם, בצורה הכי בוטה. אבל אני הורגים אותם רק בגלל הציווי האלוקי, מבינה? כי בלעדיו לא היינו יכולים להרוג, כי אנחנו לא מכירים עד הסוף, לא בטוחים עד הסוף מה קורה, מבינה? ואגב, שתדעי שכבר אי אפשר לדעת בדורנו מי הוא מזרע עמלק… אבל בכל מקרה… את מבינה למה אני מתכוונת, לא?"

"כן." היא בהחלט מבינה. "אז את בעצם אומרת שהעולם לא ישתפר במוסריות בזמן המשיח, אלא רק כפי שהתורה אמרה?"

"הבנת את זה ממני? לא, חד משמעי. קודם כל, הרי התורה עצמה, וגם העולם עצמו, אומר שמוסרי יותר לקיים מצוות מתוך רצון. הנה, לדוגמא מקור מן הגמרא" אני שולפת את דפי המקורות השימושיים שלי. "(בבא בתרא, י', ע"א.) 'אמר לו אתם קרוים בנים וקרוין עבדים בזמן שאתם עושים רצונו של מקום אתם קרוין בנים ובזמן שאין אתם עושים רצונו של מקום אתם קרוין עבדים.'

והנה תראי מה כתוב בגמרא אחרת: (נידה דף ס"א, ע"א) אמר רב יוסף: זאת אומרת – מצוות בטלות לעתיד לבא. ומפרשים על זה, שמה לשון המילה מצווה? ציווי. בעתיד לבוא, אנחנו נקיים את המצוות מתוך רצון אמיתי, מתוך הבנה של למה זה כל דבר, של למה זה חשוב. נעשה את זה מרצוננו החופשי. וכמו שנאמר בהושע (ב', י"ח) והיה ביום ההוא נאם ה' תקראי אישי ולא תקראי לי עוד בעלי. היחס שלנו עם הקב"ה כבר לא יהיה יחס שכולל בעלות, סוג של כפייה, אלא של אישי- האיש שלי, שממילא אני עושה את רצונו כי אני אוהבת אותו ורוצה אותו. חוץ מזה, אולי שמעת פעם, לדוגמא, על חזון הצמחונות של הרב קוק?"

היא זורמת איתי. "כן."

"לפי הרב קוק, אכילת הבשר הותרה רק אחרי המבול, במצב של מן אין ברירה כזה. לפי הרב קוק שתבוא הגאולה, ואני אקצר את דבריו אבל היסוד שיש פה הוא יותר עמוק ממה שאת חושבת, אנחנו נהיה צמחונים, ובמקדש לא נקריב קורבנות, אלא יותר מנחות. הרב קוק גם מפרש איך זה מסתדר עם הציווי על קורבנות מהחי, אם יהיה לי כוח מתישהו נרחיב על זה, טוב?"

"סבבה."

"אז אני שנייה אבהיר, אוקיי? הרב קוק אומר פה בעצם שהתורה, כשהיא הרשתה לנו לאכול חיות, היא נתנה לנו משהו שמוכרח, משהו שה' ראה שחייבים. אבל, בעולם מושלם, כמו שיהיה בבית המקדש, המוסריות שלנו תשתפר ללא היכר, ודווקא בגלל שנבין מהי התורה באמת, מבינה? ואז, המצב שיהיה מושלם, אז יהיה מקום להגיע לאידיאל שבעולם מתוקן הוא קשה לישום באופן דרסטי. זה קצת מה שאומרים על בית שמאי ובית הלל."

היא קוטעת אותי. "מה, שבית שמאי הם אלו שיפסקו הלכה לפיהם בעתיד?"

אני ממשיכה. "בדיוק! כמו שכתב האר"י ז"ל: "הטעם שזכו בית הלל שהלכה כמותם ולא כבית שמאי, כי אין העולם מתקיים במדת הדין כי אם במדת החסד לכן הלכה כבית הלל שמדתם חסד ולא כבית שמאי שמדתם דין אבל לעתיד לבוא שהנהגת העולם תהיה במדת הדין כי היצר הרע יתבטל ושוב לא יהיה צורך להנהגת מדת החסד תהיה הלכה כבית שמאי שמדתם דין". כלומר, כרגע העולם לא בנוי להנהגה הזאת, של דין, של מוסריות ברף גבוה כמו שהכי טוב באידאל, ולכן, נפסקה ההלכה כבית הלל. זה לא אומר עכשיו שמי שרוצה להחמיר צריך לקחת בית שמאי, כי ההלכה נפסקה כבית הלל כרגע. זה גם דומה בעצם למה שאמרנו על הרב קוק: הרב קוק מפרט שהעולם לא מוכן כרגע ברמה הנוכחית שלו לצמחונות, והיא עלולה לא לגרום לו טוב. אבל בבית המקדש המצב יהיה שונה, מבינה?"

היא שותקת שנייה, ואז שואלת: "זהו?"

"ממהרת לאנשהו?" אני מתגרה בה. "אז רק תשובה אחרונה, טוב? התשובה האחרונה אומרת שיכול להיות שכן, בסוף, את לא תמצאי תשובה שתניח את דעתך באופן מושלם, ואני מבינה את זה. אבל אם להיות בוטה: למה את רוצה להבין הכל? כלומר, אני אומרת שבסוף, יש מקומות שאנחנו רוצים וצריכים להבין כדי להתחבר ולהתעמק יותר, אבל יכול להיות שיהיו מקומות בחיים בהם אני אגיד: לא. כי אני באמת לא רוצה אלוקים שאני מבינה את כל מה שהוא עושה, ואני מניחה שאת מבינה למה אני מתכוונת. הרי לאלוקים אמורה להיות פיסת מבט רחבה יותר בהרבה משלי, והוא רואה אחרת. אם הייתי צופה כל דבר שאלוקים עושה, אז רגע, למה אני לא אלוקים? ומה אני אומרת פה, את שואלת? שבסוף, יש תשובות, וגם אם אני לא מבינה משהו מהפיסת מבט הקטנה שלי, הרי שלחכמים ולמפרשים הייתה פיסת מבט גדולה הרבה יותר, וכן, אני יכולה לשאול, ולנסות להבין. אבל בסוף, אם אני כבר יודעת שיש אלוקים ושהוא ה', ושהוא עושה את הכל על הצד הטוב ביותר, גם אם המוח שלי קטן מדי להבין את זה- אני סומכת עליו."

היא מהורהרת. "זה נשמע נורא פשוט, אבל במציאות זה לא."

אני מאשרת. "ובכל זאת, באנו לעולם לא כדי שיהיה לנו קל, לא? באנו לעולם לעבוד, לא?"

"כן" היא ממשיכה בדרכה ואני נשארת עוד כמה דקות על הספסל לפני שאני מכניסה את המקורות לתיק שלי וממהרת הביתה.
ניפגש מתישהו?

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
אתה בוכה על זה כבר שנים
emotion_icon_19

הכוזרית הנודדת

גם אם דמעות לא עולות בי, נשמתי בוכה בלי סוף, זועקת. כל כך מתביישת, מרגישה כמו...
רק אל תסתכל על אמא
icon_42

דומיה נפשי

הרבנית שלי סיפרה את זה אולי כבר אלף פעם אבל רק עכשיו זה הוציא לי ת'דם כתוב שב...
😭😭
6

רגשנית

היי, אני לא חדשה פה באתר אבל אני רוצה להעלות נושא שלא כתבתי בשום שם. ברוך השם...
בעיה בעייתית קטנטנה..🥴🥴
newEmotionIcon_03_42

מרשמלו

כשהכרתי את האתר הזה ממש אהבתי אותו, שאפשר לשתף הכל באנונימיות. הבעיה היא- טדא...
ליקושששש 💔
newEmotionIcon_03_38

נקרעת מגעגועים 💔

ליקוש 💔 אני לא מאמינה, מתכחשת לעובדה. האישה הכי חיה, אין סיכוי שאיננה. לכל מק...
משאלות של מלאכים
9

דומיה נפשי

אבא אם תבדוק את הלב שלי, אתה תמצא שם משהו שבור. שניסיתי לבנות וגמרתי לבכות ור...
גברו עלי
65

הכוזרית הנודדת

מי את. מה את בכלל רוצה מהחיים האומללים שלי. שנזרקתי לתוכם בלי הכנה. מרגישה או...
כואבת התקווה
newEmotionIcon_21

שב"ד🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️

ובכן מה עושים אם נוראאאאאאאאאאאאאאאאאאאא רוצים משהו כמעט משתגעים מרוב רצון. מ...
פוסטים חדשים
אתה בוכה על זה כבר שנים
emotion_icon_19

הכוזרית הנודדת

גם אם דמעות לא עולות בי, נשמתי בוכה בלי סוף, זועקת. כל כך מתביישת, מרגישה כמו...
רק אל תסתכל על אמא
icon_42

דומיה נפשי

הרבנית שלי סיפרה את זה אולי כבר אלף פעם אבל רק עכשיו זה הוציא לי ת'דם כתוב שב...
אמא מורה?
7

אנונימית

היי, אז אמא שלי מורה בתיכון, וקצת קשה לעשות לפעמים הפרדה.. יש לכן טיפים איך ל...
לשאול?
21

קול שפוי👌

האם אתן חושבות שנכון לדון באתר כאן על כל נושא שהוא? כולל על נושאים מהותיים וכ...
שידוכים וליבי קליין-משתלב😆
27

.

טובב אז נתחיל בשאלה על השידוכים.. פליז רק מי שהתארסה וכו שתענה לי. קראתי בכל ...
כלל ראשון להצלחה: טיפשות
newEmotionIcon_22

שירבוטית

כדי להצליח בחיים אדם חייב להיות נבון, אבל להיראות טיפש.הבנת? תסבירי
קשהמאתגר
newEmotionIcon_03_36

תראו אותי:(

הדבר שהכי קשה לך את הכי צריכה לעבוד עליו
אני זו לא אמא שלי. נ ק ו ד ה .
icon_set_3_19

אחת

מתי יבינו שאני זו לא אמא שלי??? נכון, היא מיוחדת, היא באמת נדירה. אבל מה הבעי...

8 תגובות

  1. אני עדיין באמצע קריאת הפוסט, אבל הייתי חייבת להעיר:
    הבאת כל מיני דוגמאות לדברים שנהגו פעם וטענת שפעם הם היו נחשבים מוסריים. אז זהו שלא. התבלבלת פה עם נורמה או לחלופין תרבות. כשפעם היה רווח שפריצים מתעללים ביהודים זה לא הפך את זה למוסרי, אלא לנורמה! מוסרי זה מעולם לא היה וגם שאר הדוגמאות שהזכרת, רק נורמה.
    נורמות אכן נקבעות על פי התקופה, מוסריות לא. ויש הבדל בין נורמה למוסריות.
    ביי המשכתי לקרוא

  2. יששש איזה כייף שאת ממשיכה! אפילו שזה בהפסקים גדולים, שווה לחכות!
    אז תודה שאת ככה משקיעה ומביאה דברים עמוקים ומסובכים לפעמים ומקורות שונים והכל… התוצאה מהממת.
    נושא מאוד יפה, ואהבתי את התשובות שהבאת. במיוחד התלהבתי על הפסקה האחרונה עם הרעיון ש'אם אבין הכל למה שלא אחליף אותו', זה עצום כשחושבים על זה!! מנסה לחפש מקום לתלות אותו… איפה הכי כדאי? מה אומרת?
    ו…למה הכוונה ב'ניפגש מתישהו?' שבצהוב למטה? את מנסה לרמוז שאת מפסיקה את הבלוג????

    1. אהלן תוכו רצוף!
      קודם כל, כיף להפגש שוב, נחמד לראותך!
      ועכשיו, משהו עלי: אני אוהבת להתווכח ברוח טובה 🙂 אז: מה שניסתי להגיד היה ש, ותקראי עד הסוף *מוסריות תלויה בנורמה*. נניח, נחתת עכשיו לימי הביניים, ואת חושבת שלא מוסרי להרוג יהודים (מה שנכון) ולעומת זאת, מוסרי יותר לתת להם שלטון אוטונומי וחופשי. אבל– אם תגידי את הדעה הזאת בכל, כולם יסתכלו עלייך במבט… מוזר, כי זה לא בנורמה. אצלהם, בגלל שהנורמה היא הרג שיוצא מתוך הנחה שחייהם של היהודים לא שווים דבר, לקחת כסף זה- מוסרי. כי אם גדלת על זה שיהודי זה ה… לא יודעת מה, ומגיע לא הרג- יפה, אתה מוסרי ורק רוששת אותו.
      בקיצור, במבט של עידן מודרני ותרבותי כמו זה שממנו הגעת- לא מוסרי לקחת כסף. שם, לא מוסרי "רק" להרוג. לקחת כסף זה כלום, כי הם רגילים לנורמה הרבה יותר גרועה.
      מבינה למה אני מתכוונת? מוסריות, לדעתי, תלויה בהחלט בנורמה- כמה שהנורמה יותר גרועה, המוסריות תהיה יותר רדודה (כמו- מוסרי לקחת כסף במקום לרצוח, לעומת הדור שלנו…)
      חולקת עלי?
      ו… דבר אחרון, קצת נגמרו לי הרעיונות לשאלות… אז אם יש לך עדכני, אבל עוד פרק אחד בטוח יהיה.
      אסור לי להקליד בחול המועד… אז אם תעני לי אני אענה לך אחר כך.
      חג שמח!

      1. כוזריתתת גם אותך ממש נחמד לפגוש! (מתי באמת נפגש באמיתי?? אוףףף תעשי משהו בשביל שזה יקרה!!)
        אז האמת כבר כשראיתי את תגובתך עלו לי כמה שאלות אבל השם יודע למה עדיין לא כתבתי אותם. אולי בגלל שהוא לא רצה שיהיה לך ניסיון האם לכתוב בחול המועד ?
        אהאהמ (כחכוח נכבד בגרון) שנתחילה?
        * למה משיח, שזה בעצם התכליתו של העולם הזה, לא כתוב בתורה?
        * למה ה' היה צריך את הקורבנות? לכאורה הרי זה דבר גשמי נורא ולא קשור לאלוקות האינסופית ובכלל, קצת מתפאדחת לומר, אבל זה דיי מזכיר כל מיני עבודות אלילות מאותו זמן…
        * למה כל מיני דברים שהובטחו לנו לא מתגשמים? (למשל, ששלוחי מצווה אינם ניזוקים, ובפועל נהרגו חיילים, וגבי ורבקי, וכל מיני…) איך אנחנו אמורים להאמין ככה?
        * איך מתרצים את זה שלפי המדע העולם קיים מיליוני שנים?
        * למה לא יכולה להיות מציאות של רק מנהיג רוחני אחד בדור? (כמו שהיה בזמן משה ויהושוע והנביאים) זה נורא מבלבל שיש הרבה אנשים צדיקים קדושים וטהורים שכל אחד טוען שהוא הכי צודק…
        * (נא לא להתנפל עלי בבקשה) איך אפשר להתפלל על קברי צדיקים? זה לא קצת עבודה זרה? להאמין בישות אחרת, צדיקה ככל שתהיה (ואני לרגע לא מפקפקת בצדיקותם) שתעזור לך?
        שמעתי פעם שיש בעיה אפילו לבקש ממלאכים, אז מבשר ודם?
        סליחה שיצאתי כפרנית, אני לא ?

        1. בעז"ה כשיהיה לי זמן אכתוב.
          גם אני רוצה שניפגש, אבל הסיכוי הוא איזה אחד למיליון אני חושבת, כי האתר לא מעביר מיילים.

        2. היי תוכו רצוף!
          כיוון שאת כמעט היחידה שעדיין מגיבה, אני חוזרת לפוסט הזה רק בשבילך 😉 אז יש לי עכשיו תקופה די לחוצה ויקח לי זמן…
          אבל זה עדיין בראש שלי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגיות פופלריות