אז למה באמת?

רבי רבי רבי

הערת אגב

והפעם, שאלות לליטאיות שביננו.
לא רק לנו מגיע לספוג התקפות, מה? סתם זה היה בצחוק:)

בטח כולכן מכירות את הסיפור על מתן תורה. הקב"ה אמר 2 דברות ראשונות, לבנ"י פרחה הנשמה מרוב גילוי האלוקות ואת שאר הדברות אמר משה ששמע מפי הגבורה, לפי בקשתם.
עד כאן בסדר לא?

וואלה לא.
רגע רגע רגע.
בני ישראל שמעו את הדברה הראשונה ומתו. הקב"ה הערה עליהם טל תחיה והם קמו לחיים בחזרה.
שמעו דיברה שניה, מתו, טל תחיה, הכל טוב.
הם ראו פעמיים שזה עובד, נכון? ממה הם פחדו בדיוק? למות בטח שלא, פעמיים הם קמו מצויין בעזרת טל התחיה. והם יודעים שהקב"ה ימשיך להחיות אותם, הוא הרי בחר בהם לעם שלו.
אז מה הקטע? למה לא להמשיך לשמוע את שאר הדברות מהקב"ה בעצמו? ומה זה התירוץ העלוב הזה, של פחד ממוות?

אני לא מביאה פה את התשובה החב"דית לעניין, כי היא עמוקה מדי (את הכיוון בטח אתן יכולות לנחש. אבל אל תסתפקו בו!)
הפעם אני רוצה שתלכו לאבא, לאמא, למורה חכמה, לאיזו דמות תורנית. תשאלו אותם אם יש לכן אומץ. אני מחכה בתגובות למטה לכל תשובה מניחת דעת.

ואם כבר מדברים, ממליצה לכן במקום לשאול פה באתר ולקבל תשובות לא ממצות, לא מדוייקות ולפעמים גם פשוט לא נכונות (ולא באשמת אף אחד) פשוט לפתוח ספר. או אפילו גוגל, זה הרבה יותר קל.
רק לכתוב בחיפוש "תורה אור וישב והנה אנחנו מאלמים אלומים". לא להיבהל ממילים קשות! למי שזה ארוך ומסובך לה (כי תכלס, אם לא למדת חסידות על היום למה שתדעי מושגים כמו זעיר אנפין, עתיק, אצילות וכיו"ב. באמת צריך לעשות פוסט הסברים על הנ"ל) פשוט לדלג לקטעים האחרונים, איפה שאדמוה"ז עונה על הכל.
תנסו לקרוא כמו טקסטים באנגלית, שאת לא נתקעת מילה מילה אלא מבינה רעיון בכללי.

ומי שמסתבכת ורוצה שאני אסביר לה יותר טוב – בשביל מה יש תגובות למטה?

קדימה. פה נמדדת מי שרוצה להבין באמת.

שמרי במחברת

לא רשומה עדיין? הרשמי

עוד באותו נושא

האם מותר לשנות?

היי שאלה קצת מוזרה… איך בעצם אנחנו בתור נשים לומדות תורה? "כל המלמד את ביתו תורה כאילו לימדה תיפלות" וכתוב גם איפשהו שכן צריך ללמוד אבל רק חלק מההלכות… הבת של רש"י הניחה תפילין והזמנים השתנו,

כע אני דתייה

אני מזכירה לעצמי שבעצם אני גם דתייה. חרדית אפילו חב"ד. אבל בתכלס מזלזלת.

נמשכת להיות חרדית

אני חב"דניקית, ממשפחה שחזרה בתשובה. לומדת בחב"ד, טסה לרבי, ולומדת חסידות. כשאני נתקלת בנשים "מבחוץ" אני גאה במי שאני, ובמשפחתי. לחב"ד יש שם טוב בציבור הכללי. אבל הבעיה שלי היא שרוב הזמן אני מתביישת בכתר של

הוסיפי את התגובה שלך:

31 תגובות
  1. CHABADnikit shlicha הגב

    חח יאוו
    אומר ת'אמת – לא היה לי כוח לקרוא את זה אז דפדפתי וראיתי את המשפט האחרון ו…
    —קיבלתי צביטהההה
    כואבת
    אבל זה מה שהעיר אותי
    אז, הערת אגב היקרה, אני אשמח שתכתבי לי את זה אבל בקצרה🙏

  2. ואו הגב

    ואי לא ידעתי אתזה לפני זה!!!
    רוצה לכתוב לי בבקשה? הרוב חסום לי במחשב

  3. חנה הגב

    היי לך:)
    ממש מסקרן אותי מה כתוב ב'תורה אור וישב והנה אנחנו מאלמים אלומים'.
    פתחתי בגוגל והתוצאות שמה היו סרטון של רב מדבר על זה.
    זהזה?
    את יכולה פשוט לשלוח פה את הקישור?
    תודה🙏

  4. racheli הגב

    וואי הערת אגב יש ל כל כך הרבה מה לכתוב.
    אינלי זמן כרגע.
    אבל אני אחזור.

  5. מלח פצוע הגב

    הי, אמנם אני לא ליטאית.
    נולדתי אבל למשפחה שהתחילה להיות חבדית לפני שנולדתי…
    אך אין לי מושג מה ומי אני, גיל הבגרות;)

    אשמח גם אני ממש לתשובות!!
    להכלללל!!!

  6. הערת אגב הגב
  7. אנד & דינו הגב

    הערת אגב
    נראלי יותר מתאים הארת אגב 😉
    סיקרנת אותייי אני לא ליטאית אבל לא למדתי את זה אף פעם.. בשניה שיהיה לי זמן אלמד את זה 🙂

  8. עלעל הגב

    תוכלי להסביר את זה פה? בבקשה בבקשה בבקשה!

  9. בובת חרסינה הגב

    באמת למה?
    מחכה ממש להסבר שלך
    אלופה!!!

  10. מלח פצוע הגב

    הי, אז אולי זה המקום כאן😉
    אז אני כן אשאל.. 😉

    ככה בערך, כל הזמן חיפשתי את הדרך האמיתית, והיה משהו שהטעה אותי תמיד-האנשים.
    (הסביבה מה לעשות משפיעה בכל. ברצונות, ברגשות. הכלללל. אם לרצות ובלי..)
    אבל פתאום אני מגלה, שאני בכלל לא מבינה ולא יודעת את המשמעות!
    ולכן אני תועה וטועה בדרכים… לא למדתי!!

    אבל תאמת, שכואב לי כל הפילוגים..
    זה גורם לכל כך הרבה סבל!!
    האהבת ישראל..
    ואני, אחת שאוהבת את כולם!!
    ובכלל לגיל שלנו-
    כמו ילד קטן שמציעים לו כל כך הרבה משחקים, ומרב הרבה הוא כבר לא יודע… ובסוף לרב נשאר בלי משחק ומשועמם.
    או כמו בכללי בנות😉
    שמתי לב, כשאני נמצאת באיזו חנות ענקיתתת, שיש בה יותר המון סחורות מחנות רגילה.. אני יוצאת עם ידיים ריקות.
    ואילו בחנות קטנה ממש, אני יותר מוצאת משהו…
    אז ככה אני מרגישה מול כל הדרכים..
    ואני לא יודעת מול איזו דרך לפסוע..
    ומרגישה כל כךךך בודדה!!

    אני יודעת שמטרת כל הדרכים, הם בעצם שלכולם יהיה דרך..
    וכל אחד משלו עובד את ה'!
    ואם זה אני מסכימה בהחלטטטט!!!
    אך לא עם הוויכוחים וכל זה… 😓

    נחזור רגע לשאלה שלי, על המשמעות האמיתית..
    אני אתן דוגמא קטנה-
    דתי לאומי: פעם חשבתי שזה כאילו דתיים, אך פתוחים יותר…
    אבל היום בדיוק קראתי מזה בקטנה..

    תחילתה של קום המדינה ולפניה, עם ישראל התחלק ל-2.
    "אנשי היישוב הישן"- שהם כיום נקראים "חרדים", שהם כללו בעיקר מן המבוגרים…
    והדור הצעיר היה יותר בהלהבות, אהבה לטבע ולארץ ישראל.
    שנקראים כיום "כחילונים ומסןרתיים".
    הרב קוק, ניסה לפשר בין שניהם.
    מצד אחד, צריך להקים את ישראל, והמושבות, כי בלעדיהם אין לנו ארץ.
    אך מצד שני, עם ישראל ללא התורה, הוא אינו עם!
    מכייון שהיו אז 2 מחנות קיצוניות, הוא היה סופג הרבה אש מן שניהם…
    כיום, בככלל, כל מחנה הופרד לעוד קבוצות נפרדות, דבר שכל כך כואב!!
    אך נוספה עוד דרך, שמשפרת בין שניהם.
    והיא נקראת כיום דת"ל או חרד"ל או דתל"ש… הסתבכתי חחח.
    שזה להקים את ישראל, אך מצד שני, כמובן, לא לשכוח את המסורת ודרך אבות!
    דרך זו אני חושבת, איזון נכון.. ומלווה באהבת ישראל. בלפשר בין המחנות…

    בקיצור, ברגע שהבנתי תמשמעות, הרגשתי שאת זה אני רוצה!
    אז אם זה כךך. אם ברגע שאבין את המשמעות אדע את הדרך??
    כמו חבד…????

    בקיצור אז מה בעצם נותנת הדרך של חבד?

    ואני שואלת באמת!..

    אשמח ממש ממש לתשובות!!!!🙏

    • הערת אגב הגב

      וואי אני ממש שמחה שכתבת את השאלה הזו. יש לי תשובה בשבילך אבל אני צריכה זמן כדי לכתוב אותה
      מקווה עד הערב להגיע לזה בעזה

    • הערת אגב הגב

      בהשגח"פ קראתי את התגובה שלך בדיוק אחרי שבשבת למדתי ווארט מאוד יפה על ההפטרה. ווארט שהוא אחד הדברים הכי יסודיים בחסידות חב"ד.
      ההפטרה על על סיפור 2 הנשים שבאות לשלמה, כל אחת טוענת שבנה הוא החי ובן השניה מת… שלמה המלך פוסק "גזורו!" ובכך מכריע לטובת האמא שלא הסכימה בשום פנים ואופן לאבד את הילד – גם אם יגדל עם אמא אחרת.
      יש על הסיפור הזה הרבה שאלות ואני אדלג ואגיד את הנקודה ממש בקצרה – 'גזורו' זה דרך האמצע. גם פה וגם שם. מה הבעיה להתפלל ואז להנות עם איזה שוקולד טוב? להשקיע בהתוועדות ואז לפנק את עצמי ביום חופש, כי מגיע לי אחרי כל מה שעשיתי? גזורו….
      אבל הבעיה היא שזה לא באמת עובד. אם נגזור ח"ו את הילד הוא לא יחיה. האישה השכולה – זו הנפש הבהמית – אומרת, כן! גם לי גם לך לא יהיה! כי אי אפשר באמת לזגזג על 2 סעיפים, להגיע ל'איזון' או ל'פשרה'. הסוף של זה הוא כלום. ילד מת.
      לנפש האלוקית, לא אכפת כביכול אפילו שנהיה בענייני העולם ובתאוות שלנו עד הסוף. כי בסופו של דבר, אם יש לנו דרך אחת אנחנו נחזור לאמת.
      כמו אליהו הנביא שאמר לעמ"י "ואם הבעל לכו אחריו". עדיף ללכת אחרי אלוקים אחרים – מאשר לפסוח על 2 הסעיפים.

      לפעמים זה נראה שחסידות חב"ד היא מתירנית ו'פתוחה', אבל היא החסידות הכי טוטאלית שיש. לכן כ"כ קשה להיות חב"דניקית אמיתית.
      כמובן שזה לא סותר אהבת ישראל
      ואני מקווה שעניתי לך.

      • מלח פצוע הגב

        מממ… קודם תודה רבה על ההסבר, ועל התגובה, ושבכלל התייחסת;)
        האמת ש, הסיפור יפה, אבל לא הבנתי לאן את חותרת…
        תוכלי להסביר לי?
        סליחה!

        • הערת אגב הגב

          דתלשים המון פעמים מוצאים את עצמם פוסחים על 2 הסעיפים האלה שהזכרתי. גם וגם. ואם תראי המון פעמים הם אומרים בא נהיה גם כמו ___… וגם כמו ___…. מין הלך רוח שכזה
          גם אין שם ממש דרך, מעודדים כל אחד לשאול שאלות ו'להגיע אל האמת שלו'. הי! יש דרך אחת! נכון ש'חנוך לנער עפ"י דרכו' אבל בתוך השביל המרכזי למצוא את הדרך שלך, לא לתעות בשדות זרים…
          מקווה שהפעם הובנתי יותר
          בפוסטים אני אשתדל יותר להרחיב, בתגובות זה יותר בקצרה כזה

  11. motek הגב

    עשית לי שבת מעניינת. ראיתי את זה בשישי והלכתי לברר.
    (סתם ככה, מה הקטע של "אם יש לכן אומץ"?? מה הבעיה ללכת לאבא לשאול אותו שאלה כזאת?? תתפלאי לשמוע, גם אצל הליטאים יש תשובות.)
    אוקיי, אז קיבלתי כמה תשובות.
    אני יכתוב כאן את הפשט, של המלבי"ם:
    הקב"ה החיה את עמ"י פעמיים, כל פעם מסיבה אחרת.
    בפעם הראשונה כדי שיראו שהקב"ה הוא היחיד ואין בלתו, והכח של תחיית המתים נמצא רק בידיו – "אנכי השם אלוקיך"
    בפעם השניה הייתה כדי להוכיח לאומות את כח הנבואה.
    עד אז הגויים אמרו שלא יתכן מצב של בן אנוש שידבר עם אלוקים ויצא מזה חי. מה שאומר שלנביאים יש כוח משל עצמם ח"ו.
    כדי להוכיח את זה הקב"ה החיה אותם שוב בדברה השניה – "לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני"
    אבל הקב"ה לא עושה ניסים סתם.
    ועמ"י פחדו שבפעם השלישית הוא כבר לא יחיה אותם.
    ולמה הם פחדו שהוא לא יחיה אותם?
    הם לא פחדו מהמוות. הם פחדו לא לחיות.
    מבינה את ההבדל???
    הם רק עכשיו קיבלו תורה.
    הם לא רוצים להפוך למלאכים!!
    הם רצו להמשיך לחיות, לקיים מצוות, ולקבל עליהם שכר.
    הגיוני, לא??

    • ל motek הגב

      כתבת מקסים כהרגלך…
      אז למה להרוס עם "אני יכתוב"
      ולא לכתוב פשוט "אני אכתוב" 🙂

    • מלח פצוע הגב

      דבר ראשון, באמת לא לכל אחד יש לו את מי לשאול…
      גם אני, ובמיוחד אבאא.
      טוב, אני סתם כואבת… סליחה.

      דבר שני, בילבלתן אותי לחלוטיןןן😅

      • נבטי חמנייה הגב

        70 פנים לתורה
        תמיד יהיו המון פירושים לכל דבר
        אליהו הנביא יסביר לנו איך כל הפירושים מתחברים ביחד

    • הערת אגב הגב

      וואו. תשובה יפהפיה! לא הכרתי אותה היא ממש יפה.
      הזכיר לי את הדיוק החסידי בתפילת ר"ה "לחיים ולא לַמוות" בניגוד לנוסחים אחרים שמבטאים את הל' בשווא, וההבדל הוא שמדגישים שלא רוצים בחיים שהם רק לא-מוות.
      אגב לא הבנתי למה כשהם מתו הם הפכו למלאכים. בפעם הראשונה והשניה הם מתו על אמת לא עלו לשמיים בתור מקיימי תורה ומצוות רובוטיים… ומתשובת משה למלאכים עצמם "הורים יש לכם, יצר הרע יש בכם" (לא זוכרת הנוסח המדוייק) מוכח מזה שנתינת התורה היתה דווקא בגוף גשמי בארץ הגשמי אז כאילו חזרנו לתחילת השאלה, לא?

      כן להביא את הפירוש החסידי? כי ראיתי כמה בנות שבקשו

      • motek הגב

        תודה. גם אני לא הכרתי אותה 😉
        בזכותך הלכתי לחפש.
        אבל לא הבנתי מה אמרת.
        כתבתי שהם הפכו למלאכים, וזה הלשון של המלבי"ם, והכוונה בזה שהם הפכו לנשמות ללא גוף, שאין להם בחירה ולא מקבלים שכר.
        לא מכירה את הציטוט שהבאת.
        מתי מ"ר אמר כזה דבר???
        ואני ממש אוהת כאלו דיונים, אז תודה על זה.
        וברור תכתבי את התשובה החסידית. זה מעניין.

        • הערת אגב הגב

          כשמשה רבנו עלה לשמיים, המלאכים 'התעצבנו' על הקב"ה שנתן את התורה לבני האדם הנחותים במקום למלאכים. אמר הקב"ה למשה שיחזיר למלאכים תשובה. משה פחד שמא ישרפו אותו, אז הקב"ה הורה לו "החזק בכיסא כבודי והשב להם תשובה" (מקווה שהניסוח מדוייק)
          ומשה אמר להם "יצר הרע יש לכם? הורים לכבד אותם יש לכם? גנבים יש בינכם?"… או בקיצוןר, תוקרה עם החוקים שלה ניתנה דווקא כאן למטה (וגם על זה יש הסבר מאוד עמוק)
          אני צריכה להתעמק בפירוש הזה של המלבי"ם מה שבטוח

          • הערת אגב

            אוקי אז הסתכלתי ובדקתי בפירוש המלבי"ם (סומכת על מי שקוראת את זה חחח)
            והוא לא מזכיר שם את העניין של מלאכים וכו…
            הוא אומר שבנ"י פחדו כי זו היתה חוויה מאוד קשה למות ולקום לתחיה מחדש (תכלס, מובן למה הם לא רצו שוב את התענוג המפוקפק)
            וגם שלא בכל יום מתרחשים ניסים.
            אודה ואתוודה שבטח לפני זה זה היה מספק אותי, אבל אחרי הפירוש החסידי נשמע לי קצת דחוק🙈

  12. הלה_ ❤ הגב

    דרך אגב הערת אגב אני גם עוקבת… אז תודה!!

  13. הערת אגב הגב

    בעז"ה ובס"ד אני מתכננת להמשיך את הפוסט הזה כבלוג ולהביא זויות מגניבות ועמוקות של החסידות. עוד לא הגעתי להסבר החסידי של שרת הדברות בגלל שלוקח לי זמן לכתוב את הדברים האלה, אבל אני אשתדל לפני סוף השבוע בעז"ה

    • motek הגב

      תודה תודה תודה.
      זה משהו שאני מחפשת כבר המון זמן. את ההשקפה של חב"ד אבל ממבט של בת בגיל שלי.

      • הלה_ ❤ הגב

        כן זה מאד מעניין,
        אני לא מסתכלת על זה דווקא מהזוויות של 'ההשקפה החבדניקית' הרבה מהדברים שאת כותבת זה מבט חסידי בכללי ואת זה אני אוהבת…

  14. הערת אגב הגב

    אז מה באמת קורה שם עם בני ישראל. מה הבעיה לקום ולהחיות מחדש. ולמה לא לשמוע ישירות מפי הגבורה.

    עכשיו תשימו לב משהו מעניין.
    "ויאמרו אל משה דבר אתה עימנו ונשמעה ואל ידבר עימנו אלוקים פן נמות"
    איך בני ישראל מתחילים? הם לא מתחילים "אימהלה אנחנו מתים, לא רוצים שהקב"ה ידבר איתנו". הם מתחילים כביכול מהסוף, מהפתרון. דבר אתה עימנו.

    וההסבר הוא שבני ישראל רצו רבי. הם ידעו שבלי רבי – בלי צינור מחבר – אין חיים. הם הבינו שהתורה חייבת לעבור אליהם דרך מנהיג רוחני, כי אחרת זה פשוט לא עובד. הגוף שלנו, אנחנו, כ"כ קטנים ולא יכולים להכיל את המסה האלוקית הזאת ישירות….
    דבר אתה עימנו – ונשמעה!
    את הקב"ה קשה לנו להחזיק. הוא קדוש וגדול מדי בשבילנו. אתה, משה, ממוצע מחבר, רק אתה תוכל לתת לנו חיים במובן של קיום תורה ומצוות בצורה יותר רגועה, בלי להזרק לקצוות (טוב נו, אנחנו עדיין נזרקים לשם. צריך גאולה בעז"ה)

    ורבי זה לא רק משהו שהתחיל בדורות האחרונים (כמו שחושבים בטעות)….
    משה רבינו, יהושוע, דוד, מרדכי היהודי, רבן יוחנן בן זכאי, רבי יהודה החסיד ועוד. לכל דור היה את הנשיא שלו, והוא העניק תורה לעם.

    וזו הסיבה גם שמשה חוזר על 2 הדברות הראשונות. לכאורה כבר שמענו אותם, לא? אבל בלי לשמוע ממשה, בלי שזה עובר דרך רבי – זה לא זה.

    נ.ב. אני כ"כ מתנצלת שאין לי מקור לזה, בגלל שאת ההסבר הנ"ל שמעתי מרב בהתוועדות ולא שאלתי אותו. בעז"ה לכל שאר הדברים שאביא אשתדל לצרף מקור מדוייק.

  15. הלה_ ❤ הגב

    אין המשך?

גלילה לראש העמוד

תודה על נדיבות ליבכם!

כיצד תרצו לתרום?