קשה לי בתפילה

חיתוכי-אייקונים-ריבועים2_50
שלום לך יקרה! את יודעת, מוסבר בחסידות, שמהות התפילה היא מסירות נפש של יהודי לה' = מסירת הרצון. אך, בפועל לפעמים אנחנו מרגישות שתפילה היא ממש מסירות נפש מבחינתנו, לשבת במשך כחצי שעה בשעת הבוקר, כשעדיין לא התעוררנו לחלוטין, ולומר רצף מילים קבוע כל יום. אני מתפעלת ממך מאוד מכך שלמרות שאת מרגישה קושי עם נושא התפילה, את מנסה למצוא לזה פתרון. אכפת לך מכך וזה כבר כל כך המון! אני שומעת את הקושי שלך ורוצה לספר לך שאת לא לבד! גם למדנים גדולים יש להם אתגר בעבודת התפילה. מסופר על תלמיד של הבעש"ט שהיה למדן גדול אך היה לו קושי עם עבודת התפילה שדרש ממנו עמל רב, ובקש מהבעש"ט שיברך אותו שתפילתו תצליח.

היי אני רואה את החברות שלי בכיתה כולן צדיקות ואוהבות להתפלל ,ותכלס כשאני אומרת את זה בקול לא התפללתי כבר מלאא זמן. אין לי כוח בבוקר ובשניה שאני פותחת את הסידור אני מתחילה להירדם..
יש תפילה קצרה יותר שאפשר להתפלל? עדיף מאשר כלום, לא?

שלום לך יקרה!
את יודעת, מוסבר בחסידות, שמהות התפילה היא מסירות נפש של יהודי לה' = מסירת הרצון. אך, בפועל לפעמים אנחנו מרגישות שתפילה היא ממש מסירות נפש מבחינתנו, לשבת במשך כחצי שעה בשעת הבוקר, כשעדיין לא התעוררנו לחלוטין, ולומר רצף מילים קבוע כל יום.
אני מתפעלת ממך מאוד מכך שלמרות שאת מרגישה קושי עם נושא התפילה, את מנסה למצוא לזה פתרון. אכפת לך מכך וזה כבר כל כך המון! אני שומעת את הקושי שלך ורוצה לספר לך שאת לא לבד! גם למדנים גדולים יש להם אתגר בעבודת התפילה. מסופר על תלמיד של הבעש"ט שהיה למדן גדול אך היה לו קושי עם עבודת התפילה שדרש ממנו עמל רב, ובקש מהבעש"ט שיברך אותו שתפילתו תצליח.

כמה מילים על תפילה
מה יכול לעזור לי להתייחס לתפילה כמשהו משמעותי וחשוב בחיים?
●כאשר אנחנו נמצאים באתגר גדול או מצוקה כמו לחץ לפני מבחן / בגרות / אירוע משפחתי מורכב / חולי ח"ו אנחנו פונות לה' בתפילה ובבקשה. ה' נמצא פה, מקשיב לכל מילה, מבין בדיוק מה את צריכה ואוהב אותך בלי סוף. אותו אלוקים שציווה עלינו להתפלל, הבטיח שיאזין לתפילות שלנו. אנחנו כל כך רגילות לכך עד שלפעמים אנחנו יכולות לשכוח עד כמה זה לא מובן מאליו. מי אנחנו שה' ישב ויקשיב לנו בכובד ראש? הוא לא חייב לנו כלום, ורק בגלל שהוא אוהב אותנו הוא נתן לנו בחסדו את אפשרות התפילה. שכל אדם, בכל גיל ומצב יכול לפנות לה' ישירות, לדבר ולבקש ממנו.
●ה' מקבל תענוג מהתפילה שלך! לוקח זמן להבין שזה בכלל יכול להיות, ולהפנים את זה כחלק מהיום יום שלנו, כן! אני מאוד חשובה לה', והוא ממש שם לב אם התפללתי ומה אמרתי, ואיך הרגשתי, וגם כשאני במצב 'פחות טוב' אני ממשיכה להיות חשובה לו, ואולי אפילו יותר מתמיד…

תפילה קצרה עדיפה מכלום, אך לא כברירת מחדל
בהחלט יש תפילה קצרה שהיא המינימום שכל בת מחויבת להתפלל, ועדיף מאשר כלום. זו תפילה שמיועדת לזמנים שקשה לנו להתפלל תפילה ארוכה או שמכל מיני סיבות אנחנו לא יכולות להתפלל באריכות. אבל תמיד צריך לזכור שזה רק מצב זמני, ובעז"ה כשאפשר ומתאפשר – כן לשאוף ולהתפלל את התפילה בנוסח המלא, התפילה היא זמן מיוחד ומכיל בתוכו כל כך הרבה (בהמשך נרחיב בעז"ה).

אני לא רב, כך שאני לא יכולה לומר לך מה בדיוק לקצר – ממליצה לך להרים טלפון ולשאול.

אבל אבקש ממך עוד כמה דקות קריאה ☺

במקביל לפתרון זמני של תפילה מקוצרת, אני רוצה שתחשבי מה ייתן לך כח ומה אפשר לעשות כדי להפוך את התפילה ללא משעממת, איך אפשר להפוך את התפילה לחוויה מרגשת שבאמצעותה אני מתחברת אל ה' שאוהב אותי ומחכה לתפילתי.

כאשר האדמו"ר הזקן היה במאסר 'הידוע' הוא הסביר לחוקרים הגויים את המושג תפילה וההסבר הוא שההשפעה של התפילה זה יותר ממענה על בקשותינו השונות. התפילה יוצרת השפעה פנימית על חיי הנפש ועל כל העבודה שלנו. כדי שנוכל לקיים מצוות מתוך אנרגיה ותחושה חיובית חשוב להתחבר לה' וזה נעשה על ידי תפילה. כך שתחילת היום בתפילה חשובה ומשמעותית לכל המשך היום.

כמה התבוננויות שיכולות לעזור
מכירה מישהי שיכולה לדבר אלפי מילים בלי לשים לב, או לומר מילות אהבה עמוקות ולהשתעמם תוך כדי…? בשביל להתפלל ולא להשתעמם צריך לנסות ולעשות דברים לשם כך:
1.תפילה לפני ה': תחשבי לרגע אל מי את מתפללת, אל מי את מדברת? זה אותו ה' שדיבר עם האדם הראשון ועם אברהם אבינו, אותו אחד שהוציא אותנו ממצרים וקרע לנו את הים בניסים גדולים, אותו ה' ממעמד הר סיני הנשגב… ועכשיו זו אני מולו שמדברת איתו באופן ישיר! כדאי לקחת דקה לפני התפילה ולרגע לחשוב… כמו שלפני שתכנסי לשיחה עם המנהלת, תעצרי לרגע, תסדרי את עצמך וסגנון הדיבור יהיה בהתאם למעמד.
2.לפני מופע בבית הספר מתאמנים ועושים חזרות, כדי שברגע האמת נפעל כראוי. כך גם, כדי שהתפילה תיהיה אמתית ולא משעממת, אפשר ורצוי ללמוד משהו לפני התפילה על המשמעות שלה (אולי קטע קצר בחברותא עם חברה, או להתעמק קצת במחשבה באמירת פרק מ"א בתניא).
3.לא נדבר מאות מילים למנהלת בלי לשים לב למילים. ונכון, בתפילה יש נוסח אחיד יום יום, אבל כדאי מאוד לחשוב על חלק מפירוש המילים בתפילה, ומידי תקופה לשנות קטע שבו מכוונים ועליו חושבים, ואפילו חסידים היו נוהגים להעמיק בקטעים מהתפילה באם לא מתאפשר בכולה.

כמה טיפים לנצח במלחמה
●התפילה היא זמן איכות שלך מול הקב"ה. הקב"ה אוהב אותך כמו שאת ולא משווה בין התפילה שלך לתפילה של חברותייך, אלא רק רואה אותך ואת המאמץ וההתגברות שבה את פועלת.

●יש משמעות לתפילה שלנו גם אם היא בלי כוונה. התפילה היא כנפיים, שעל ידה התפילה עולה ומתקבלת. וכשאדם מתפלל בלי כוונה, הרי שאין לתפילתו כנפיים לעלות, והיא ממתינה עד אשר יתפלל בכוונה. וכשיתפלל פעם אחת בכוונה, יחד עם אותה תפילה יעלו לפני ה' כל התפילות שאמר בלא כוונה. אבל, אם לא מתפללים בכלל, אין מה להעלות.

●טיפים נוספים: צדקה לפני התפילה. להתפלל לה' שנצליח להתפלל כראוי. בכל פעם ששמים לב ש'ברחנו' במחשבות, עוצרים לרגע, מזכירים לעצמנו שהתפילה היא לטובתנו וכד' ורק אח"כ נמשיך.

ובעיקר לא להתייאש! הסיבה שהתפילה יכולה להיות מאתגרת, זה בגלל שהיצר הרע רואה שיש תפילה ראויה ולכן מפריע. אז ניקח את המחמאה של 'היצר הרע' ונוכיח לו מי המחליטה.
גם תפילה שאני מרגישה שהיא מתוך הרגל ובלי מצב רוח מרומם וכוונות נעלות, מתקבלת ואהובה לפני הקב"ה שרק מחכה לנו שנפנה ונתחבר אליו.
בהצלחה רבה!

איתך בדרך רבקי

rivky@shutafotbaderech.co.il

עוד בנושא
לא נמצאו המאמרים המבוקשים
פוסטים חדשים
מילות שאלות
ואיך את יכולה לרצות עצב איך את יכולה כך לשתוק למה כשנקרא הוא אינו מתייצב וכמה...

משפט, והרבה נקודות...

משגרת חוויות לשגרה
מכירות את התחושה שעובר עוד יום ועוד יום, בלי שום מטרה? כשאת יושבת על הספה ובו...

Hola_mybest

כי באמת לא עזבתני
גם כי הלכתי בגיא צלמוות בין מיצרים, בצר ומצוק שסגרו עלי גם כי הילכתי אל תוך ש...

הכוזרית הנודדת

חיים את הזמן /צו
פרשת השבוע שלנו (כמו הקודמת) מדברת על הקרבנות, בין השאר כתוב בה על קרבן מיוחד...

דרשנית בהתהוות

אתה בוכה על זה כבר שנים
גם אם דמעות לא עולות בי, נשמתי בוכה בלי סוף, זועקת. כל כך מתביישת, מרגישה כמו...

הכוזרית הנודדת

רק אל תסתכל על אמא
הרבנית שלי סיפרה את זה אולי כבר אלף פעם אבל רק עכשיו זה הוציא לי ת'דם כתוב שב...

דומיה נפשי

אמא מורה?
היי, אז אמא שלי מורה בתיכון, וקצת קשה לעשות לפעמים הפרדה.. יש לכן טיפים איך ל...

אנונימית

לשאול?
האם אתן חושבות שנכון לדון באתר כאן על כל נושא שהוא? כולל על נושאים מהותיים וכ...

קול שפוי👌

11 תגובות

  1. אין בעיה עם תפילה קצרה, בתנאי שהיא מתארכת. אני לא אומרת סתם, יש לי הסטוריה ארוכה בהתמודדות עם תפילה/ המפריעים לה. תדאגי שהתפילה שלך רק תתארך ולא תתקצר

    1. יש ספר 'שאי תפילה' של הרבה גינזבורג (אני חושבת) ושם יש את נוסח התפילה הכי מקוצר שאישה חייבת להתפלל עפ"י השו"ע.

  2. היי,
    יצא לי מלא פעמים לשבת מול הסידור, בסתם בוקר של חופש, ופשוט להחזיק אותו שעה בלי לפתוח… למה למי יש כח להתפלל???
    תפילה זה באמת משהו כבד…
    שמעתי הרצאה מדהימהההה על תפילה והייתי רוצה לשתף בשתי נקודות שממש התחברתי ובאמת עזרו לי.
    יש את הקטע בתפילה לפני "אז ישיר"- "ויושע ה' ביום ההוא…"
    אם נתבונן קצת במילים, נגלה כאן נקודה חזקה…
    הקב"ה הושיע את עמ"י מיד מצריים, עכשיו, עמ"י רואים את נס קריעת ים סוף, את המיצרים מתים על שפת הים, ניסים ממש!!! ולא רק זה, עוד אחרי זה כתוב "ויראו העם את ה'"!!! עמ"י פשוט ראו את הקב"ה!!! ואחרי כל הדברים העצומים שהם ראו, כתוב- "ויאמינו בה' ובמשה עבדו"… תקשיבי, מגיע להם ממש 'מחיאות כפיים'!!! 'כל הכבוד' להם!!! הם ראו הכלללל, את שיא הקדושה והאלוקות, אבל רק אחרי שהם ראו את הקב"ה בעצמו הם מאמינים בה' ובמשה עבדו…

    אנחנו, ראינו משהו? ניסים בסדר גודל שכזה? אנחנו רואות את הקב"ה? דור של כ"כ הרבה העלם והסתר, ואנחנו, בלי לראות כלום, עדיין מאמינות בה' ובמשה עבדו!!!!!!!!!
    כשאנחנו מתפללות היום בשנת תשע"ט, אנחנו פשוט תותחיות!!! אפילו תפילה הכי פשוטה, באמת שמגיע לנו מחיאות כפיים!!! זה באמת לא ברור מאליו…

    פרקטית, קחי ספר קריאה, ותתחילי לקרוא בקול הכי משעמם ורדוד שאת מכירה… ככה התפילה שלנו נראית בערך… אבל אם נתבונן באמת במילים של התפילה נקלוט שיש ממש קטעים של סיפור מתח!! "ויהי אחר…" אברהם הולך לשחוט את הבן שלו!!! שיא המתח!!!
    אם ניקח קטע אחד, הכי קטן שיש, ונקרא אותו כמו שאנחנו מקריאות סיפור, זה יראה אחרת לגמרי!!! נקלוט כמה התפילה רלוונטית אלינו!!! ועד כמה היא פשוט בשבילינו!!!

    לי, ההתבוננות הזאת ממש גרמה לי לאהוב את התפילה!!!!
    לא סתם תפילה ביום רגיל בבי"ס, אלא מתי שבאמת יש לי זמן להתפלל…
    מאחלת לך שתרגישי את הכיף שבתפילה!!!
    הצלחות!!!!

  3. וואי תקשיבי גם לי היה את זה ממש, וקיבלתי עצה ממישהי לעשות טבלה וכל יום שאני מצליחה להתפלל לסמן וי בטבלה.
    וכך באמת עשיתי בהתחלה ראיתי בשבוע 2 וי והיה לי חלום שהכל יהיה וי ברצף וזה גרם לי להתמיד יום יום בלי לפספס.
    אני מציעה לך שתקחי את העצה שלי ותעשי לך טבלה (אל תחשבי שזה תינוקי)
    והכי חשוב אל תתייאשי גם אם יש ימים שאת לא מצליחה להתפלל אז תמשיכי ושזה לא יפיל אותך.
    ואני טיפה הורדתי קטעים בתפילה בעצת המשפיעה.
    ב"ה אני מצליחה להתפלל כל יום ואני מאחלת לך שגם את בקרוב..
    בהצלחה:-)

  4. את מדהימה שאת מנסה למצוא פתרון למרות הקושי, מעריכה:)
    רוצה להגיד שעד לפני שנתיים שלוש גם לי זה היה מאוד קשה, עד שאחרי קעמפ אחד החלטתי החלטה שבהתחלה היתה לי קשה בצורה לא נורמליתתתת!
    החלטתי שאני לא אוכלת לפני תפילה…
    לא משנה כמה אני רעבה וכמה בא לי לאכול, אני לא מכניסה לפה שלי כלום לפני שאני מסיימת להתפלל את כל התפילה!
    וככה יצא שאני חייבת להתפלל?
    זה ממש עזר! היום ב״ה כבר בכלל אין לי את ההיתלבטות של כן או לא
    את יכולה לא להתחיל ישר בצורה כל-כך קיצונית, תתחילי לאט לאט
    מאחלת לך המון בהצלחה?

  5. הי לך שותפה מדהימה!!!
    השאלה שלך מדהימה ולדעתי יש עוד הרבה מאוד בנות שיזדהו איתך☺☺ לכל רחד יש את הדבר שקשה לו. תדעי את זה תמיד זה שקשה לך משהו מסויים שלא קשה לחברות שלך זה רק אומר שבדבר הזה ספציפית הקב"ה מנסה אותך.
    דמייני לעצמך שברגע שאת חושבת על תפילה בבוקר והאם יש לך כח או לו… מכירה בטח את המצב הזה.. ובדיוק באותו רגע הקב"ה יושב וצופה בך עם כל הפמליה שלו ומסתכל וחושב בא נראה מה היא תעשה עכשיו תפתח את הסידור או לא? והקב"ה ממש ממש רוצה לשמוע את התפילה שלך,את התודה שך על זה שקמת., שאת רואה שומעת וכו ואיזה נחת רוח את גורמת לו כשאת פותחת את הסידור ומתחילה להתפלל!!! אני הרבה פעמים יושבת את זה על עצמי וזה ממש עוזר!!!! שווה לנסות!!

    בכל אופן אם יש בוקר שממש אבל ממש לא הולך לך זה ממש בעייתי לעשות את זה באופן קבוע אבל בכללי החובה היא לומר ברכות השחר, קורבן התמיד, ברוך שאמר, אשרי, שמע ישראל והברכות שלפניה ואחריה , שמונה עשרה ועלינו

    מאחלת לך המווווווון הצלחה אוהבתותך ומעריכה!
    רבקה

  6. ואיי איזה תשובות מדהימותת באמת שהחכמתי תודה!! עוד טיפ מכל הלב אם את רוצה חיות בתפילה תקראי כל יום כמה דפים מהספר של המשפיע ר חיים שלמה קסלמן על עבודת התפילה!! מדהים והזויי איך שזה משנה את כל התפילה!! בדוק ומנוסה עם עוד חברות

  7. היי לך מדהימה !
    השאלה שלך כל כך מתבקשת . (כמעט ) לכל אחד מתשיהו בחייו ירגיש קצת קושי בתפילה . גם אני …
    מה שאני עושה כשאני קמה בבוקר בלי חשק להתפלל אני פשוט מדמיינת את הקב"ה יושב ומצפה לי שאני אבוא ואדבר איתו , דווקא דווקא לי !!! ואיך אני יכולה לאכזב אותו ?! איך אני יכולה לצער אותו אם אני אתפלל עכשיו קצת פחות מיום אחר ..?
    חוץ מזה אני מציעה לך כשאת קוראת את המילים- לשים לב למה שאת קוראת ,תאמיני לי , את פשוט תתרגשי מזה – זה יעורר את ליבך להתפלל אליו ,לשיר לו ולהודות לו .
    מאחלת לך שתמיד תחושי את ה' כשאת מתפללת ,שתמיד תתפללי מתוך שמחה ורצון ושה' יקבל תפילותך ואת כל תפילות עמו ישראל !

  8. וואו..אני גם בזמן האחרון לא מתפללת:(
    כי אני חושבת הרי תפילה לא בכוונה בטח לא נקראת,זה גם שלמדנו משו כזה בבצפר בשיעור הלכה..
    אז אנחושבת אם זה לא מתקבל או לא נקרא או משו כזה..אז עדיף לא להתפלל בכלל..
    קראתי את התשובה פה, אבל אנלא חושבת שהקב"ה בכלל לא רוצה את תפילתי..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגיות פופלריות