אני משקיעה ואין תוצאות

חיתוכי-אייקונים-ריבועים2_18
שלום לך יקרה, ריגשת אותי!! באמת!! אני לא מכירה אותך אבל בא לי ממש לחבק אותך חזק, כי השאלה ששאלת באמת הגיעה ממעמקי הנפש שלך, את משקיעה וזה כזה מעצבן שלא מקבלים תוצאות בהתאם. כאילו מה כבר ביקשנו? ללמוד ולקבל תוצאות נורמאליות??ומה קורה? את מתאמצת ומשקיעה ובסוף יורדת הקבצה ☹ תקופת התיכון זו תקופה ששמה את הלימודים במרכז . נכון, הרבה תיכונים גם עושים הרבה פעילויות חברתיות ונותנים לבנות להשתלב גם בזה אבל הלחץ הגדול שיש לבנות להצליח בלימודים הוא ממש גדול, ולפעמים בנות חושבות שאם הן לא מצליחות בלימודים ומקבלות ציונים מעל 80-90, אז הן לא שוות מספיק. לפעמים יכולה להיות אמונה שאם הן לא מצליחות בלימודים אז כנראה שגם בתחומים אחרים בהמשך החיים הם לא יצליחו כאילו שמבחנים בתיכון באנגלית או היסטוריה דומים למבחנים של החיים....בנות מסתכלות על כאלו שמצליחות בלימודים כעל "ברות מזל" .. "הנה, היא מקבלת במבחנים 100 איזה כיף לה... זהו החיים בכיס שלה... ואני כזו דפוקה.. מה כבר יצא ממני. אני משקיעה ת'נשמה ולא זז משהו". וזו תחושה שקיימת אצל הרבה מאוד בנות, הרבה מאוד. המחשבה שבנות הכניסו לעצמן שההצלחה בלימודים חשובה מכל, ובעיקר, שההצלחה בלימודים היא מנבא להצלחה בחיים העתידיים. הורידו אותי הקבצה אז אני לא שווה... וזו חשיבה מוטעית ביותר. שנערה מרגישה שהלימודים הם הכל אז המצב רוח יורד, והן פחות משקיעות וזו ממש לופ של היצר הרע, כי אז הן פחות משקיעות, יותר נכשלות ויותר מרגישות רע עם עצמן. וחוזר חלילה.

היי אני תלמידה משקיענית אבל אני בכלל לא רואה תוצאות.. קשה לי שיש לי על הראש המון דברים, היום המורה הורידה אותי הקבצה, היא לא מבינה בכלל כמה השקעתי ולמדתי.. ובסוף זה מה שקיבלתי מימנה! אפס גמור וזה ממש מייאש אותי! אני מרגישה כאילו אני רודפת אחרי משהו ולא תופסת אותו.. מה אני אעשה??? ותודה רבה על האתר המדהים הזה!

שלום לך יקרה,
ריגשת אותי!! באמת!! אני לא מכירה אותך אבל בא לי ממש לחבק אותך חזק, כי השאלה ששאלת באמת הגיעה ממעמקי הנפש שלך, את משקיעה וזה כזה מעצבן שלא מקבלים תוצאות בהתאם. כאילו מה כבר ביקשנו? ללמוד ולקבל תוצאות נורמאליות??ומה קורה? את מתאמצת ומשקיעה ובסוף יורדת הקבצה ☹
תקופת התיכון זו תקופה ששמה את הלימודים במרכז . נכון, הרבה תיכונים גם עושים הרבה פעילויות חברתיות ונותנים לבנות להשתלב גם בזה אבל הלחץ הגדול שיש לבנות להצליח בלימודים הוא ממש גדול, ולפעמים בנות חושבות שאם הן לא מצליחות בלימודים ומקבלות ציונים מעל 80-90, אז הן לא שוות מספיק. לפעמים יכולה להיות אמונה שאם הן לא מצליחות בלימודים אז כנראה שגם בתחומים אחרים בהמשך החיים הם לא יצליחו כאילו שמבחנים בתיכון באנגלית או היסטוריה דומים למבחנים של החיים….

בנות מסתכלות על כאלו שמצליחות בלימודים כעל "ברות מזל" .. "הנה, היא מקבלת במבחנים 100 איזה כיף לה… זהו החיים בכיס שלה… ואני כזו דפוקה.. מה כבר יצא ממני. אני משקיעה ת'נשמה ולא זז משהו". וזו תחושה שקיימת אצל הרבה מאוד בנות, הרבה מאוד. המחשבה שבנות הכניסו לעצמן שההצלחה בלימודים חשובה מכל, ובעיקר, שההצלחה בלימודים היא מנבא להצלחה בחיים העתידיים. הורידו אותי הקבצה אז אני לא שווה… וזו חשיבה מוטעית ביותר.
שנערה מרגישה שהלימודים הם הכל אז המצב רוח יורד, והן פחות משקיעות וזו ממש לופ של היצר הרע, כי אז הן פחות משקיעות, יותר נכשלות ויותר מרגישות רע עם עצמן. וחוזר חלילה.

עכשיו את רוכשת את היכולת להשקיע
תראי יקרה, אדם בוגר יודע שהשקעה והיכולת להשקיע חשובים מאוד. ילד קטן מבקש שוקולד ומקבל, אדם מבוגר יודע שכדי לקבל את השוקולד הוא צריך לעבוד ואז יהיה לו את השוקולד שלו. את בשלב בוגר בחיים, השגת תכונה מעולה שאת יודעת שכדי להשיג תוצאות משקיעים. נכון שכרגע את לא רואה את התוצאות, וכבר נחשוב מה עושים עם התוצאות, אבל עצם זה שאת יושבת וחוזרת על החומר, ומשננת, ולא יושבת מול המחשב או הסמארטפון זו מעלה גדולה, התכונה הזו תעזור לך מאוד בחיים שלך. אנשים שמשקיעים שיודעים לתת מעצמם ומבינים שלא הכל ברור מאליו זו תכונה שיש לך אותה והיא תקדם אותך..

דעי את ההבדלים
יש הבדל מאוד גדול בין אופן הלמידה בתיכון לאופן הלמידה בביה"ס היסודי. בביה"ס היסודי כאשר ישבנו והשקענו, ראינו תוצאות והמבחנים היו בהתאם. בתיכון ישנם כללי למידה שונים. והרבה מקצועות דורשים הבנה מסוג אחר, דורשים ידע, בתיכון דוחסים לנו הרבה מאוד חומר ואנחנו צריכות לדעת לארגן אותו נכון במגרות בראש, דורשים יכולת להכליל מושגים ולמצוא אותם בדוגמאות שונות.

חשוב שתשמרי את היכולת שלך ללמוד ולהשקיע לכן מציעה לך לנסות ליישם את הדברים הבאים:
א. ללמוד את השיעור: תבדקי אם יש לך אפשרות אחרי שאת מקבלת מבחן להיפגש עם המורה באופן אישי שתסביר לך מה היו הטעויות שלך, מה היית יכולה לכתוב אחרת. זה יעזור לך לפעמים הבאות להבין למה המורה התכוונה ולמה היא מצפה ממך. כי הרבה פעמים בנות משקיעות אבל הן לא משקיעות לכיוון הנכון, הן חוזרות על אותן טעויות .. ולכן אם מראים לך דרכים אחרות ללמידה או נקודות שלא חשבת עליהן זה מעניין לשנות את הגישה ולבדוק במה טעינו…
ב. לשחרר את הלחץ: יתכן והלחץ הגדול שאת מתארת חוסם אותך מלהיות רגועה ואז אוטומטית כשאת בלחץ הראש פחות משוחרר ופחות קולט. תבדקי אם יש אפשרות לקבל התאמה של "הערכת זמן" לפעמים כשאת יודעת שיש לך יותר זמן את רגועה יותר ואת עונה באופן שלו על המבחנים.
ג. ליצור סביבה תומכת: תבדקי אם יש בכיתה שלך חברה שאת יכולה ללמוד איתה למבחנים או להכין איתה עבודות או שעורי בית. לפעמים יש חברות שיודעות להסביר או שכיף איתן בשעורי בית ואז לא תהיי לבד בתחום הזה. לפעמים לימוד בשתיים מאוד עוזר . ממש כמו "חברותא" בישיבות.
ד. להרחיב את מעגל הטוב: תבדקי מהי נקודת החוזק שלך בעוד תחומים בחיים, כישרון שאת חזקה בו- תשקיעי בו, זה ייתן לך כח לאתגרים וזה יהי כמו מאזניים לקשיים- כי את תראי שיש דברים שאת מעולה ותותחית ויש דברים שקצת יותר קשים לך.
ה. לזכור שזה לא הכל: אני יודעת שעכשיו הלימודים זה הדבר שנראה לך ולחברות שלך הכי קובע לחיים, אם אני לא מצליחה בלימודים אז כמו שכתבת בשאלה, אני בטוח, אבל ממש בטוח, אפס…

וגם אני כשהייתי בתיכון חשבתי אותו דבר, ולכן אני רוצה להזכיר לך שהלימודים בתיכון הם אומנם חשובים כי חשוב מאוד להשיג תעודת בגרות שאיתה תוכלי להמשיך ללימודים אקדמיים כמו שהרבי ביקש.
אבל באמת העיקר של התקופה הזו שתבני את עצמך, שתעריכי את עצמך, ותהיי בריאה של חכ"ם: חצי כוס מלאה. שתחשבי שעוד כמה שנים את הופכת להיות אישה ואימא ואיך את מכוננת לזה וזה הכי חשוב. זה שאת כתבת למשל שאת משקיעה: את יודעת כמה חשוב בחיים האמתיים כשאת נשואה ועם ילדים שיש אימא שמשקיעה?! לא הגאונות וההצלחה בלימודים מראה על הצלחה עם הבעל ועם חינוך הילדים. ממש לא . הלימודים בודקים כמה את יודעת בנושאים מסוימים אבל החיים זה לא החומר המסוים שאת נבחנת עליו , החיים זה לדעת להיות בקשר עם אחרים, לדעת להיות רגיש לזולת, לדעת להעריך מה שאתה מקבל, להודות על מה שיש . להיות בשמחה.
ובאמת, אני רוצה לגלות לך שגם בחיים אחרי הלימודים, הרבה פעמים משקיעים ומשקיעים ולא רואים תוצאות.. כתוב בפרקי אבות: לא עליך המלאכה לגמור… ולא אתה בן חורין להפטר ממנה… אנחנו עושות את שלנו, ומבקשות מהקב"ה שיעשה את שלו ושיעזור לנו מלמעלה. אנחנו צריכים להיות כמה שיותר מרוכזים, לעשות מה שאנחנו יכולים, לבדוק עוד אפשרויות ללמוד אחרת , ומעבר לזה אם הרגשנו שעשיו מה שיכלנו, ובדקנו עם עוד אנשים שזו הדרך הנכונה, זהו, השאר צריך להתפלל לה' שיעזור ויכוון אותנו.

לסיכום
אני רוצה שתמשיכי להשקיע- אבל תתייעצי עם מורה/ מחנכת/ המורה של המקצוע/ מורה פרטית שאת משקיעה בכיוון הנכון שהדרך בה את משקיעה היא נכונה.
אני רוצה שתחשבי שהלימודים זה עניין חשוב- אבל תדעי שהלימודים זו תקופה זמנית שלא משפיעה על החיים אחר כך , ומי שהצליח בלימודים בכלל לא בטוח שיצליח בקשרים עם אחרים.
אני רוצה שתפתחי את תחום הלימודי- אבל עוד יותר שתפתחי בתקופה הזו את נקודות החוזק שלך, כישרונות, ועניינים שבאמת עושים לך טוב.
ועוד משהו..
כתבת בשאלה ש"יש לך על הראש המון דברים"- ולא פרטת… אם יש לך עוד עומסים אחרים או נוספים אולי תפרטי אותם ונעשה סדר גם בהם.

אוהבת, והמון הצלחה,

איתך בדרך, דינה
dina@shutafotbaderech.co.il

עוד בנושא
לא נמצאו המאמרים המבוקשים
פוסטים חדשים
חיים את הזמן /מצורע
הפרשה שלנו עוסקת בדיני נגע הצרעת ומפרטת אותם. אחת ההלכות היא שאם אדם נטמא בצר...

דרשנית בהתהוות

אש האהבה
אבא אתה לא צריך אותי. אבא אני צריכה אותך! אבא לא צריך אותי, אותי כן. אבל לא ת...

דומיה נפשי

תותים זה טעים
חברות תקשיבו אני לבד. אבל כ"כ מוקפת.. בה בזמן האחרון התחלתי להעריך את עצ...

מאמית אחת

י״א ניסן רעיון כללי
פורסם לראשונה: ח׳ בניסן תשפ״ב רבי-קשר-אני? הבדל בין חסיד לרבי היא אינסופית א...

מפג

אוהבת את עצמך באמת ורוצה לעזור? כנסי😉
אוף. תקשיבו. יש לי קטע מעצבן שכשאני כועסת וקצת עולים לי הפיוזים(אני גי'נג'ית....

אחת. שנמאסה. על עצמה. איך שהיא.

קעמפ בדרכך בצרפת
תגידו מישי מכירה את הקעמפ בדרכך? היתה שם? מה הסגנון של הבנות? המדריכות? מה הת...

כותבת במקום החברה שלי שמפחדת לכתוב פה

קרה לך?
היי, קרה לך פעם שהיתה לך חברה טובה, והייתן כל היום מתכתבות במייל/וואצאפ, והיו...

פרח ורוד

הקב"ה, הממוצע ואת.
ישנם כאלו שטועים וסבורים שאין צורך ב"ממוצע", אלא הוא והקב"ה...

דיני

3 תגובות

  1. תקשיבי אם המורה שלך לא רואה שאת משקיעה ומתאמצת היא אפילו לא שווה את כל זה אני חושבת שאם ירדת הקבצה זה יכול להיות גם לטובה כי אולי בהקבצה שאליה ירדת יש מורה שתבין אותך…..

  2. אני מבינה אותך ממש רק שאני ביסודי
    אבל אני מתאמצת מנסה לומדת שעות רבות למבחנים ובסוף מקלת אפס עגול.:(
    זה באמת כבר מוריד חשק להשקיע ולהתאמץ
    אני כבר אומרת לעצמי הציונים לא ממש מרגשים אותי אני אומרת לעצמי אני מנסה ומשקיע לא הולך אני עשיתי את שלי!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגיות פופלריות