המנהלת / 1

המערכת

שבוע טוב שותפות יקרות

חלק א' של השאלות שלכן למנהלת האנונימית (אך האמיתית לחלוטין, תסמכו עלינו).

העליתן שאלות יפות ומעניינות, והיא ענתה עליהן בכנות הנדרשת. כפי שצפינו, הרבה מכן הפנו שאלות שיכולות להיות מתאימות דווקא למנהלת הספציפית שלהן. היינו צריכות לחשוב ביחד על מה המנהלת יכולה לענות ואילו שאלות לא קשורות אליה. שאלות שחזרו על עצמן נענו על שם הראשונה ששאלה באותו עניין.

מוזמנות לקרוא ולראות, מאחורי המסיכה של המנהלת…

1. למה למרות שכנראה אכפת לך מהתלמידות, בחיים לא הרגשתי את זה ורק ראיתי דוגמאות נגדיות? במה כרוך לנהל בית ספר בקטע הטכני והלוגיסטי? ובקטע הנפשי והחינוכי? איך את מנסה להיות בוסית טובה למורות ? כמה פעמים רצית להתפטר? למה? תספרי לפחות מקרה אחד שתלמידה פגעה בך ממש חזק, ומקרה אחד שאת הרגשת שפגעת בתלמידה ממש חזק. התלמידה התנצלה? את התנצלת? למה? מה הדבר שאת הכי אוהבת לשמוע מתלמידות? מה הדבר שאת הכי שונאת לשמוע מתלמידות? מה נותן לך כוח להמשיך גם כשקשה? יש מורות שאת ממש לא אוהבת? כמה מורות את מחבבת באופן אישי? כנ"ל על תלמידות (הערת אגב)

אענה על השאלות לפי הסדר:

מאוד אכפת לי מהתלמידות, זה התפקיד שלי, על זה אני מקבלת משכורת;) אני סבורה שלפעמים קיימת בעיה בפרשנות של התלמידות אפילו את שפת הגוף שלי והאמירות שלי מפרשים לפעמים באופן שלא הייתי מעלה בדעתי. נתקלתי בזה הרבה פעמים, רק הסתכלתי עליה בלי שום כוונה מיוחדת, והיא חשבה שאני כועסת עליה. מורות העירו את תשומת ליבי ולמדתי שצריך להיזהר ולחשוב אפילו כשמסתכלים על תלמידה – איך היא תרגיש עם זה.

ניהול תיכון כרוך בראש גדול, לחשוב על כל הפרטים הקטנים, לקחת בחשבון את הבלתי צפוי ולנסות להיערך אליו. כל מה שצפוי – פחות קשה להיערך אליו. מנהל צריך לקחת אחריות על מה שקורה. בקטע הנפשי-חינוכי זה הרבה יותר מורכב. להתעסק עם נפשות מחייב המון מחשבה ורגש ובעיקר מה שמאתגר זה להיכנס לנפש הבנות בתקופת הגיל המורכבת הזו ולחשוב מה הכי נכון להן. מנהל צריך להתייעץ הרבה ולהחזיק צוות ניהול שיסייע לו בכל התחום החינוכי, לבדוק כל דבר לעומק לפני שמטפלים.

אני לא מנסה להיות בוסית טובה J, זו העבודה שלי להיות בוסית טובה. אני חייבת להיות טובה למורות. זה מה שאני רוצה לעשות. חושבת כל הזמן איך לגרום להן לעבוד מתוך שמחה והנאה. פעמים רבות מזכירה להן שהן צריכות לאכול ולשתות. הדלת שלי פתוחה לדבר ולשתף בכל דבר כולל בטיפול בתלמידות. אני משתפת אותן בהתלבטויות וחשובה לי דעתן. אנחנו צריכות לעבוד כמו משפחה. מאוד סומכת על המורות שלי ומאמינה בהן ושמחה בהצלחות שלהן.

רציתי להתפטר יותר מפעם אחת. כשהרגשתי שאני לא מבצעת את השליחות כמו שאני צריכה לעשות, או כשחשבתי שאני שותפה למהלכים שפוגעים בתלמידות ואיני מצליחה למנוע את אותם דברים שלא תלויים בי.

האמת, אני לא זוכרת שמישהי פגעה בי אי פעם. לא נפגעתי מסיבה פשוטה, כי גם אם תלמידה עשתה או אמרה משהו שאני עלולה להיפגע ממנו, הבנתי שזה ממקום של מצוקה אז לא נפגעתי. היתה תלמידה שהערתי לה על חריגה מתקנון בית הספר והיא לא הקשיבה למילים המסויימות שאמרתי אלא נשארה אחרי השיחה עם הרגשה שאני רוצה לפגוע בה אישית, ולא הצלחתי לגרום לה להבין שאין פה שום דבר אישי. זה מאוד הציק לי וניסיתי לדבר איתה מספר פעמים ללא הצלחה.

התנצלתי המון פעמים. בכל פעם שנראה לי שתלמידה נפגעת, או ששמעתי ממורותיי שתלמידה נפגעה ממני, גם אם ידעתי בוודאות שלא זו היתה כוונתי (לפגוע). אני חושבת שאם ההתנצלות שלי תגרום לתלמידה הרגשה יותר טובה, אין סיבה לא לעשות את זה.

אני אוהבת לשמוע מהתלמידות שהן אוהבות את בית הספר ונהנות לבוא ולהשתתף בפעילויות, ושהן מרגישות שבית הספר והצוות קידם אותן לימודית וחסידית.

יש דברים שפחות נעימים לי בהתנהגות של תלמידות (לא הייתי קוראת לזה "שונאת") – כשהן מדברות בתוקפנות כלפי משהו או מישהו. קשה לי כשהן לא מוקירות תודה ויותר מכך כפויות טובה. לא אוהבת שהן מדברות נגד מורות או פוגעות אחת בשניה. ואני מקווה שכשתגדלנה זה ישתנה.

אני מקבלת כוחות מהקב"ה והרבי. נכנסתי לתפקיד בהוראה מפורשת של הרבי. לא רציתי ולא חלמתי על התפקיד הזה. ולכן גם כשקשה חוזרים למשלח ולשליחות ותמיד מקבלים כח.

אין מורות שאני ממש לא אוהבת. באופן כללי אני מעריכה ומוקירה את כולן. יחד עם זאת אכן יכולה להיות לי ביקורת על דברים מסויימים.

משתדלת מאוד ששום דבר לא יהיה אישי. משתדלת שהיחסים יהיו לא רק של עבודה, וחשוב לי שתהיה תחושה של משפחה ובחירה להיות כאן יחד. יש מורות שאני אוהבת יותר את צורת העבודה שלהן, את אופן התנהלותן מול התלמידות. לפעמים אני לא מסכימה עם התנהלות כלשהי של מורה ואנחנו מדברות על זה.

2. למה לא מקפידים עם המורות על תקנון הצניעות של רבני חב''ד? (למה)

בבית הספר שלי כן מקפידים. המורות מקבלות את התקנון לפני התלמידות ומתחייבות על זה. מורה שיש לה בעיה עם התקנון לא תעבוד אצלי. אם עולה הצורך להעיר למורה על כך, אני עושה זאת.

3. יש לך קשר אישי עם כל תלמידה? ואם לא, מה משותף לבנות שיש להן קשר אישי איתך? (ג'יין)

אני מנסה ליצור קשר אישי עם כל תלמידה ומאפשרת את זה. לא עם כל אחת אני מצליחה. משוחחת הרבה אישית עם תלמידות ומי שמעוניינת בזה בהחלט יכולה. המשותף לכולן זה שהן משתפות איתי פעולה ומעוניינות בזה J

4. האם כל אחת מהתלמידות חשובה לך או את מתיחסת באופן כללי?? (ש.ש.ע)

בוודאי שכן. אני לא מתייחסת באופן כללי. כל אחת חשובה לי אישית. פוגשת אותן בבוקר ובצאתן, מתעניינת בשלומן ואיך עבר היום. כל אחת באופן אישי.

5. למה יש לחץ חברתי כל כך גדול כל הזמן????? (חני)

אני מבינה שהשאלה הזו היא לא ספציפית אלי אבל אתייחס. לחץ חברתי בעיני הוא פשוט תופעה קיימת. צריך לדעת איך להתמודד עם זה. כל אחת צריכה לבחור האם להיות מושפעת ממנו או לא.

6. למה את מחזיקה בצוות שלך מורות מזעזעות שלא אכפת להם מהתלמידות ובאות רק בשביל ללמד!!!! (וואליע)

אני לא מחזיקה מורות כאלו בצוות. אני חושבת שלא תמיד התלמידות קולטות נכון האם המורה באה רק בשביל ללמד, זו נקודת מבט שאפשר להתווכח עליה. לפעמים מורה יכולה להיראות כאחת שלא אכפת לה או שהתלמידה נפגעה ממנה באופן אישי. נתקלתי במקרים של תלמידות שציפו שהמורה תבין ותרגיש לבד כל מיני דברים, ולא תמיד מורה מצליחה לעשות את זה. זה עדיין לא הוכחה שלא אכפת לה.

7. למה את לא מפטרת מורות שלא מפסיקים להתלונן עליהן? (ש)

מי אמר שאני לא מפטרת? פיטרתי. זה מקרה נדיר אבל קרה. אני קשובה לתלונות של תלמידות אבל מאוד זהירה ובודקת האם זה בא ממקום אישי או ממקום ענייני. למנהלת יש את השיקולים שלה מתי וכמה ואיך להתייחס. כמובן שכשיש צורך אני משתדלת לעזור למורה להבין מה עליה לשנות בהתנהלותה.

8. למה חברה שהרבה יותר חסידית ממני נתקלה בקשיים ממש להיכנס לתיכון בגלל שמגיעה מבית שלא חב"די, ואני שאומנם ממשפחה חב"דית מוכרת אבל לא ממש חסידית התקבלתי בלי בעיה? (זהרורית)

מהשאלה שלך אני מבינה שבאמת אינך מכירה את השיקולים בקבלת תלמידה. זה מאוד מורכב, אני לא יכולה להתייחס למקרה שאת מתארת כי אין לי מושג מהו. באופן כללי, תלמידות לא יוכלו לעולם להבין מה עומד מאחורי קבלה/אי קבלה של תלמידות. ישנו מידע דיסקרטי שמגיע למנהלת ואף אחד לא יודע והיא לא יכולה לגלות. כל הנושא של קבלת תלמידות צריך הרבה תפילות והרבה סיעתא דשמיא, ובהחלטות צריכים להיות מעורבים חברי הוועדה ושיקולים מקצועיים. לכל בית ספר יש את הכללים שלו ולפיהם צריך ללכת. תאלצו לסמוך עלינו גם בזה.

9. יש בנות שאת אוהבת במיוחד? ואם כן את מוצאת את עצמך מנסה להתחנף אליהן? למה לפעמים את מסתכלת עלי כאילו אני איזה חידה שאת מנסה לפתור? (פרחים)

לא. ולא. זו בדיוק התובנה שלי שלמדתי עם הזמן, שמבטים סתמיים שלי עלולים להתפרש אחרת. אני כמנהלת – כשאני מביטה על תלמידה אני רואה בה רק את הדברים הטובים. היא לא חידה, חידות אני פותרת בעלונים או במקומות אחרים… יכול להיות שמשהו מטריד אותי אבל זה משום שחשוב לי ואכפת לי, ובדרך כלל כשאני חוששת למשהו אבוא ואשאל אותה.

10. אממ למה לפעמים אתם נתפסות על איזה תלמידה אחת שאולי פעם באמת עשתה משהו לא בסדר אבל אתן זוכרות לה את זה לכל השנה?? (שוקולדית)

קודם כל אני והצוות לא נתפסות על אף אחת. אם העירו למישהי זה רק לטובתה. כמנהלת אני משתדלת "להיתפס" רק על דברים טובים, אבקש ממנה לחזור עליהם, אזכיר לה אותם. את הדברים הרעים מעדיפה לשכוח…

11. כשאתן רואות שבת במצוקה אתן באמת באות אליה או להורים שלה ומנסות לעזור לה? (שוקולדית)

אכן כן. אנחנו מערבות הורים בעת הצורך ובכל סיטואציה של תלמידה שנראית במצוקה ננסה לתת את המענה הכי נכון ומקצועי כדי שתצא ממנו לאורה.

12. עד כמה את מעורבת ומכירה את התלמידות שלך? כלומר בשבילך אני אלמונית שאת מכירה רק את שמה או שהמורות מדווחות לך הכל עלי ואת יודעת בדיוק איך אני מתנהגת בכיתה מה הציונים ורמת ההקשבה שלי ומה המורות חושבות עלי וכו'? (אלופה)

על השאלה הראשונה עניתי קודם. אני לא ניזונה רק ממורות, אני מדברת בעצמי עם התלמידות. החל מהראיון ועד למסדרון… בהחלט שומעת גם את המורות אבל אוהבת לראות בעצמי את התמונה הכללית.

13. יש אצלך את הקפסולות ניילון? מה הסיפור שלהן? בהסעה ובהפסקה אנחנו לא ביחד? מה הלחץ שאסור לי לעבור לקפסולה השנייה? אם מישהי חולה גם ככה כולן לבידוד (יודית כפחית)

זו שאלה מצויינת שצריך להפנות למשרד הבריאותJ אני עושה מה שאני מחוייבת

 

אי"ה  החלק הבא של השאלות והתשובות – המנהלת /2  יתפרסם בניוזלטר הבא. שבוע טוב!

שמרי במחברת

לא רשומה עדיין? הרשמי

עוד באותו נושא:

משמאל לימין

זה לא אינטרס, זה כתוב בקוראן. כל התפיסה המוסלמית בזוגיות היא שהאישה רכוש של הבעל בדיוק כמו הסוס שלו

עומדת בזה

איך הצלחת להתגבר על ההרגשה שאת שונה, ולהרגיש שווה בין שוות?

לב על המחשב

שבוע טוב שותפות יקרות כולכן הכרתן את הלמידה מרחוק בשנה האחרונה. חיכיתן שתיגמר. חלקכן דווקא זרמו. אבל יש כאן שותפות שלומדות כך באופן קבוע! השליחות. אספנו את השאלות המעניינות שלכן ושלחנו להן. תשמחנה להזדהות?! הבה נראה.

הוסיפי את התגובה שלך:

20 תגובות
  1. הערת אגב הגב

    תודה שענית על השאלות.
    מסתבר שאת לא המנהלת שלי

  2. במבי הגב

    היה מעניין!!
    את נשמעת מנהלת ממש חמודה ושבאמת משקיעה בתלמידות!!
    אז היה כייף להכיר קצת יותר לעומק😊
    נ.ב
    ומי יודע אולי את גם המנהלת שלי?🤷

  3. לודאית הגב

    בנננות!!!!
    נראה לי זו המנהלת שלי…

  4. מושקי ס. הגב

    ואו איזה מנהלת חמודה!!!
    אהבתי את זה שבאמת איכפת לך מהמורות, ומהבנות וזה לא תמיד ברור מאליו, וגם ממש אהבתי את הגישה החיובית שלך, ממש היה לי כיף לקרוא!!!

  5. מושקי הגב

    היה מעניין!!!!!!!

  6. ספרינגפילד הגב

    וואו זה מתוק…
    אולי מייבי את המנהלת שלי??? למרות שלא נראה לי למה הצוות אצלנו לא משהו…
    בלשון יפה😝

  7. פרח פורח הגב

    ראיון מאוד מעניין!
    ויש לציין שאת מנהלת מאוד חכמה!

  8. 5770 הגב

    וואוו את ממש מזכירה את המנהלת שלנו!!
    (וזה מחמאה😀😀)
    ייתכן והגיוני שזה את, אם זה את וגם אם לא שתדעי שאנחנו הכי מעריכות אותך בעולם!!
    על היחס האישי שלך לכל תלמידה, על האווירה המשפחתית שאת מתאמצת ליצר, על שחשוב לך יותר הפן הרגשי והחסידי מאשר הלימודי (שזה דבר שיש מנהלות שקצת מתבלבלות בו…) ועל עוד המוןן דברים!!
    מעריכות ממש!! ומשתדלות לא לקבל זאת כמובן מאליו

  9. העם דורש צדק הגב

    מילים מכובסות…

  10. ש.ש.ע הגב

    את מנהלת מיוחדת.
    באמת את שואלת את התלמידות איך עבר להן היום??
    הלוואי היית המנהלת שלי.

  11. רוצה לרצות הגב

    וואיי תפור על המנהלת שלייי😂😂
    זה פשוט כל כך היא בקטע אחרר
    יצא חמוד פה חח😉

גלילה לראש העמוד

תודה על נדיבות ליבכם!

כיצד תרצו לתרום?