אני יודעת שתהרגו אותי,
כבר מוכנה לזה נפשית…
מה רע לכן ביוסף דיאלדיאן?????
נכון הוא לא התנהג יפה לשלוואן או למהללאל. שלא נדבר על איסתרק ורעואל….
אבל זה בינם לבינם!
נניח שאתן חיות הכוזר, מה אכפת לכן מה קורה במגרש המדיני?
מה משנה לכם האם יוסף יחד עם איסתרק או נגד?
כל עוד אתם לא בחזית אל תכנסו לזה!!!!
אני מחכה לתשובות..
(איסתרקית ורעואל מחכה לתשובותתתתת)
שותפות בדרך הוא בית חב"ד הראשון ברשת לבנות תיכון חרדיות. האתר מציע באהבה עזרה אנונימית בכל נושא, תכנים איכותיים ומעניינים ופלטפורמה כיפית להעלאת פוסטים משלך.
68 תגובות
וואו. שאלה רצינית וחשובה 🙂
קודם כל, הוחמאתי (פרצוף מסמיק, לא מצאתי כזה)
עד כדי כך חשובה הדעה שלי פה? 😇
תודה 🩷
ועכשיו לעניין
זה לא קשור למה שקורה בזירה המדינית.
לפי אחת התאוריות שלי, הציבור, ה'עמך' בכוזר לא כ"כ מודע לכל הדברים הקטנים שהתרחשו בספרים שאנחנו כן יודעות.
(זה באמת מה שהיה באותה תקופה היסטורית, לא היו מודעים לכל מהלך פוליטי ומדיני שקורה בחצר המלך)
כמו שלאחרונה התדיינו באחד הקצרצרים,
אחת הסיבות שבגללן אני (אישית, לא יודעת מה עם השאר ושמחה שכשאני עונה עדיין אין לפוסט תגובות שיכולות להסיט את המחשבה שלי) שונאת את יוסף דיאלידאן, היא המעשים שלו.
איך הגדירה איסתרקית?
הוא בנאדם רע. בוגד. שקרן. ורוצח.
צריך לפרט יותר?
ואם אעוות ציטוט של הנבל-
אדם המאכזב, בוגד, משקר ורוצח את חבריו מסוגל לאכזב לפחות באותה מידה גם את בוראו.
תוסיפו את הנכלוליות, הנבזיות והרוע המזוקק שהוא משפריץ החוצה בסילון לא ריחני במיוחד במהללאל, ובפדהאל עם רעואל הקטן בכלל.
וכל זה, תחת מעטה של איש רודף חסד, נדיב ואדיב.
איך אפשר לא לתעב אדם כזה?
(כמובן שזה לא סותר את החכמה והתחכום שלו שהם שם דבר, כן?)
סיבה נוספת, היא מה שהוא מייצג.
איך הגדיר זאת איסתרק ידידי?
"יוסף יביא את הפלאט (על כל מה ש*הוא* מסמל) הנה"
הרדידות, הקרירות וההנחות בעבודת ה' שהוא מביא,
מחרידות בעיני לא פחות מהדברים שכתבתי למעלה.
ועכשיו אני אתייחס לעניין הכביכול פעוט שכתבת,
"נניח שאתן חיות בכוזר"
היו לי על זה הרבה דיונים וחיבוטים עם עצמי.
האם באמת היה לי את הכח לדבוק באמת הפנימית שלי?
לא להיגרר אחרי ה'חיים תותים' שמציג דיאלידאן?
אני מקווה שכן.
מתפללת.
סליחה המגילה 😅
ותודה על השאלה,
נתת לי הזדמנות לנסח את בדלי המחשבות שלי בקשר לעניין בצורה מסודרת
🩵
נדיר אהבתי את התשובה, ובעיקר את הסוף [היה שווה שתכתבי מגילה…]
אני מחכה לעוד תגובות ואז אני אכתוב את דעתי
הגדרת כל כך יפה.
🩷
אמרת- שאלת- למה אדם רע… לא שאלת- יהודי רע… ,
בתור אדם, הוא לא רע- מה הוא ?!, ייתכן וטוב בהתחשב בהישיגו, או בסולם הערכים של השכנים…
אבל משפט כוזרי עתיק המיוחס ל"פלאו בן שמעי"* אומר כך" כוזרי- הוא יותר מאדם, ובמה? בזה שהוא יהודי"
והיו שהוסיפו: "וגם אז, הוא צריך לכבד/ לשמור/ להוקיר ולנהוג לפי המעמד…."
* מתוך דברי כוזר
וואו, עכשיו כשאני חושבת עלזה, הוא לא באמת כזה מפלצת… נכון, תאוות השלטון העבירה אותו על דעתו, ואיך שהוא סחט את מהללאל ואחר כך הרג את אליהו זה היה מגעיל, אבל.. מיה ממש מציירת אותו כתכלית הרוע בעולם, כשבספרים אחרים- אפילו את "ראש המאפיה" למשל, או ה"מחבל" שהם באמת הרבה יותר נוראים ומושחתים מיוסף, רמת הנבלות שלהם, הצורה שבה הסופרת גורמת לקוראים לשנוא אותם, פחותה מזו שמיה עשתה ליוסף. התפלספתי קצת🙃
יפההה [ואני אוהבת את זה אם תראי את הפוסטים שלי…]
את נשמעת כאחת שמכירה טוב את הסדרה, נכון?
זוכרת את סוף איסתרק? על גדות הנהר? יוסף מציע נוחות, עולם הזה, לא אכפת לו מה ההלכה, ומה ה' רוצה מעמו. יוסף רוצה כיף. רוצה רדידות, רוצה כבוד וכמה שיותר.
יוסף מסמל את הנפש הבהמית שלנו. דואג לנו כמו לבהמה😉, אבל אנחנו יותר מזה… יש בנו נפש אלוקית. והיעוד שלנו – זה לעשות את רצון ה'.
יוסף, מוכן לעשות הכל בשביל הכבוד שלו. עד שהוא נאכל לתוך עצמו. הוא מוכן להרוג את כל מי שמפריע לו וגם את מי שעוזר לו אבל יודע יותר מידי (עשאל, איסתרק, מיכאל, רעואל, בסטיאן, רובן, משואל, טור, יקוואל, בנימין, ליסיה, פנרס, גד, פאר, פולס, מהללאל, אביי, שלוואן, ליאה, קלידיאס, אלרון, פילאק)
והרשימה עוד יכולה להתארך, חפשי ותגלי, ובאופן כללי, לא אכפת לו מאף אחד.
שימי לב – שהמוזיקה הקווארית, לדוגמא – היא מוזיקה של עבודה זרה. לא סתם כל כך חשוב המרחק.
יוסף, מרחם על אכזרים ומאכזר על רחמנים (כמו שקרה עם הילד והחתול וזה לא נגמר רק בזה)
אני מניחה שיש הרבה מה להרחיב, רוצה לנסות לסתור את מה שאמרתי?
כן מאוד,
ואת לא הולכת לפעמים אחרי הנפש הבהמית שלך?
עצם זה שהלכת בלילה לישון, קמת בבוקר ושתית שוקו, אחרי זה בחרת את התסרוקת שתעשי, לקחת תיק שניראה לך טוב ואת אוהבת, ויצאת ללימודים, עם נעלים בטעמך…
הנפש הבהמית היא לא רעה, היא אפילו טובה….
השאלה איך משתמשים בה…
את ראית את המאחורי הקלעים של יוסף ולא ראית איך הוא מציג את עצמו לעם, אני די בטוחה שאני אישית הייתי הולכת אחריו ובקלות אחת מ'נער דיאלדיאן' כי הוא מביא לך את הדובדבן שבקצת בכשרות הכל טובה לא תקחי? הרי אדם ישלם על מה שראו עיניו ולא נהנה ממנו…
"אבל אני איני מלכה של כוזר ולא נושא השיחה הזו" (אמר מנשה קפחבר בסוף איסתרק)
צודקת.
ושוב, אני לא מנסה להשליט את רמתי הרוחנית על כל תושבי כוזר.
ולגבי העמדת הפנים שלו – בתי הכלא של כוזר החדשה היו מלאים אנשים – תהיי בטוחה שזה לא תרם להצגה.
ועובדה, שכל כך הרבה אנשים כן קלטו, כן הבינו. וגם אם לא הבינו – הם סמכו על רבה של כוזר (שנשלח משום מה לחיילם בגבולות).
עובדה שיוסף שלט רק ב40%
אפשר לקרוא גם את המחשבות של פדהאל בסוף הספר.
וכן, שליט כוזר הינו אדם רם מעלה הכפוף לחוקי התורה. הוא מנסה להתקדם ולהתעלות בכל רגע ולא מצדיק עוולות מוסריות. רק שושלת בית הביואר יכולה להמשיך זאת.
מממ.. כשחושבים עלזה ככה, אם יכתבו עלי ספר אני מפלצת נוראה פי מיליון מיוסף. אי אפשר לומר שבגלל שיוסף מציע נוחות, שהמטרה שלו היא לא תורה ומצוות הוא נבל כל כך גדול. אם מציגים אותו בצורה כזו, שהוא רע ורשע רק בגלל השקפה שלו, אז כל הדמות הרעה שעשו ממנו היא טעות אחת גדולה, כי בסוף כולנו כאלה.
טיעון חזק הרבה יותר, זה ההתעללות שלו במהללאל למשל, או כל האנשים שהוא רצח בדרך לכתר. בכל זאת, נראלי שקצת הגזימו ברמת השנאה כלפיו.
זאת שאלה קשה מאוד, כי מצד אחד אני שונאת אותו שנאת נפש ומצד שני אני מבינה שאנחנו, בדור שלנו, בדיוק כמוהו. מתנהגות כמוהו, חושבות כמוהו, מסכימות איתו. והבעיה הכי גדולה היא שאנחנו לא עושות כלום עם זה!
זה כמו שמצד אחד הוא נבל, רוצח המונים, צבוע, דקרן ועוד אי אלו כינויים, ומצד אחר הוא בעל חסד גדול, כריזמטי, מנהל את מדינתו בתבונה וכ'ו.
אלו החיים שלנו. אנחנו לא שחור ולבן. אנחנו שטח אפור.
וסתם שאלה, את שואלת את זה כי את אולי יקוואל?😉
תודהההה לתשובה הזאת חיכיתי והתפללתייייייי
[כי מההתחלה הבנתי את יקוואל, נדבק ל"עולם הגדול" שאשר מראה לו שיש אצל יוסף… הוא רוצה נוחות ויהדות בכשרות גבוהה אבל שליד זה תשב לו עוגת קצפת ארבע קומות ולא רק שלוש, שתיהיה המוזיקה הכי טובה שיש, אז מה אם היא מוזיקה של עבודה זרה? הלבשנו אותה על מזמורי תהילים [סורי פשוט רלוונטי גם להיום…]
והזדהתי איתו, ברגע שהוא ברח, אמרתי חבל שהיא לא נותנת לי סיכוי… אבל אני לא אברח…
וגם בבריחה שלו ראיתי איך זאת אני ממש… עד לרגע המר… שהוא פגש את ברכיהו…
[ולכי תדעי.. אולי אני יקוואל? ואולי יקוואלה? ואולי טור?]
וואו כל כך נכון, בספרים יוסף מתואר כאדם ככ רע ומפצלתי אבל בתכלס התכונות שלו ככ דומות לתכונות של כולנו, ולא מצאתי בדורנו אדם מושלם כמו איסתרק או מהללאל.
אני אוהבת אהבת נפש את ממלכה במבחן, אבל אני פשוט שונאת איך מיה עשתה את המושלמות לאידיאל, שצריך לשאוף להיות מושלמים
היא לא חשבה על זה שה' לא ברא אף אדם מושלם, ולכולנו יש חסרונות,
אז למה לא לעשות לאידיאל דווקא את האדם שטועה ועושה שטויות אבל עושה תשובה בסוף?
כמו יקוואל למשל
זה הרבה יותר מציאותי, הרבה יותר נותן לנו תקווה ומטרה ברורה.
בנוגע ליקוואל אני די שמחתי שהוא מת בסוף כי הסוף לא היה קיצ'י
אבל מה שזה יצר לנו במח זה שהטועים והחוטאים והרעים, אין להם כפרה
ורק מי שמושלם הן במידותיו והן בחיצוניותו, רק הוא אדם אידאלי שצריך להיות כמוהו.
זו דעתי לפחות.
תודה על הפוסט @אולי אני יקוואל
זה נתן לי אפשרות לסדר את המחשבות שלי על הסדרה.
אין זה הכי נכון לומר כך…
לרגע לא היו ניראים אנשים אלו כמושלמים,אולי אלו שמועות שיצאו, אבל תמיד ידעו שלכל אחד שני יצרים.
האידיאל הוא לנסות לעשות טוב בעולמו יתברך וזה התמודדות שבכל רגע ורגע, לכל אדם בכל מעמד, כך גם לנסיך הכבוד יקוואל, גם לנסיך הכתר אסתרק, וגם למיכאל- (שבתחילה, לפני ההתמודדות של הכאקאן, הוא קינא בו)
ןעוד דבר, לא כתוב שאסתרק מושלם, בטח לא חיצונית( מראה / מידות), אלא שואף לשלמות, שלמות זה לא כשאתה מושלם, אלה כשאתה שלם- שלם במעשיך ובמידותיך….
האמת שאת מעלה פה נקודה די טובה
איסתרק ויוסף היו יכולים בקלות להיות באותו צד אם לא התהליך שאיסתרק עבר בספר הראשון
אימלההההה למה את לא כותבת מי את??????????
לזה רציתי להגיעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעע
אימלהההההההההההההההההההה
בדיוקקקקקקקקקקקק
הוא עבר תהליך וזה שמר עליוווווווווווווו
את שוכחת את מיכאל?
עזבי את שלוואן ומהללאל
אדם שהורג אנשים בשביל המטרות שלו
שרוצח בני אדם כדי שלא יפריעו לו בדרך
הוא אכזרי
הוא רשע
אין לו טיפת מוסריות ועל כן יזעמו כל מי שיודע על מעלליו
אבל זה מוסר האדם, ברגע שזה מוסר שאדם כותב יום אחד זה יהיה נורא לרצוח בני אדם ויום אחרי זה המצווה היא להשמיד יהודים… [ראי השואה…]
תביאי בבקשה סיבה יותר מוצקת, טיפה יותר בשר…
[ורק מזכירה שגם אייל גלבוע הרג מלא שהפריעו לו בדרכו…. אז אני קצת מווה אבל תתמודדו…]
אייל גלבוע לא הרג!
הוא פצע – זה כן
אבל הוא הכי השתדל בעולם לא להרוג אף אחד!
אפילו לפצוע רק כשהיה הכרח
ובקשר למוסר האדם יש לנו תורה ב"ה ובה כתוב לא תרצח, ודיאלידאן יהודי.
מה שכתבת על השואה רק מחזק את דברי, ואומר שיוסף התנהג כמו נאצי.
הנאצים באמת לא היו מוסריים.
זה לא שהעולם הכתיב להם מוסר להרוג.
הוא שנא אותם על כך.
יוסף הרגיש שעומדים להרוג אותו, בגלל שהוא ידע איך הוא לקח את המלוכה מרעואל הוא פחד שמשהו יעשה את זה לו… ולכן הוא התנהג איך שהיא התנהג.. מה שהיה חסר לו זה עוד טיפה כבוד וכסף..
תתפלאי, אבל ב'אבא חוזר' של לאה פריד מסופר על איזה בכיר נאצי שמשאיר למשפחתו מכתב על שימשיכו את דרכו לתקן את האנושות.
הם ב א מ ת האמינו לזה!
זה היה המוסר שלהם
את האמת..
זה העסיק אותי הרבה אחרי שסיימתי לקרוא ממלכה במבחן;
לא הצלחתי להבין איך יכול להיות בן אדם פשוט רע. איך ה' ברא כזה דבר..
אז הגעתי למסקנה מעניינת-
לא יכול להיות אדם רע. יכול להיות אדם ש*בחר* להשתמש ברע.
כי יש לנו זכות בחירה, וזה ההבדל- וזה הכל.
כי יוסף דיאלידאן, אני בטוחה, היה איש חסד גדול. רק בין לבין, כמו שאמרת, הוא בחר להשתמש ברע.
ואני- לא הייתי רוצה לתמוך באדם שבוחר, אפילו בין לבין, ברע.
לא רוצה.
נכון שאין אדם מושלם, וגם איסתרק לפעמים בחר ברע במודע או שלא, אבל הרצון, השאיפה שלו- זה מה שהיה מעניין אותי.
לכן לא משנה אם אני בחזית, או אם זה קשור אליי או לא, אם האדם הזה עשה *לי* רע, הייתי מתייצבת בחזית המלחמה הרעיונית. כי יוסף הוא אדם שבוחר להשתמש בכוח לרעה, ולא הייתי רוצה לתמוך באדם כזה.
לא רוצה..
הסברתי טוב?
הוא לא היה איש חסד.
ממש לא.
איש חסד לא ירמוס אנשים תחתיו.
הוא רדף את הכבוד שהגיע אחרי החסד.
גם המלך רעואל כלכל את תלמידי החכמים, כמו שנפתלי טען. אבל הוא לא עשה מזה רעש גדול.
הוא צבוע. הוא נשבע משו אחד ועשה משהו אחר.
הוא בוגד!
ודורש מהכפופים לו נאמנות מוחלטת.
ותגדירי רע.
יוסף יכל לחטוף ילד ולהסביר למה זה הכי טוב לילד…..
איסתרק. אף פעם. אבל אף פעם לא יעשה כזה דבר!!!
המוסריות של יוסף בתחתית.
ולא אכפת לי מה הוא מייצג.
או כמו שקנז אמר לאיסתרק.
זה לא משנה מאיזה לאום האדם מולך
משנה אם בליבו יראת אלוקים או לא.
וסליחה לא נראה שלדיאלידאן יש יראת שמים….
פשייי איתרקית אני רואה שאת בוחנת כליות ולב…
ואולי הוא רצה? אולי הוא היה בגדר רשע וטוב לו?
הרי רשעים מלאים בחרטות והדרך לגהינום רצופה בכוונות טובות…
זה נכון שברגע שהאדם כותב את המוסר הוא הופך להיות אדם עוד יותר לא מוסרי… אבל יוסף רצה כמו לתקן אבל ישן..
יכולה להביא דוגמא איפה הוא נשבע ?
איסתרק הישתנה בזכות קנז…. בעצם בזכות זה ששלח אותו לשבי…
יוסף לא זכה לאפשרות של השינוי הזה…
סליחה, ברור שהוא נשבע.
כל בעל תפקיד חייב לעבור שבועת נאמנות.
אני לא בוחנת שום כליות!
אבל לכי תקראי שוב את פדהאל.
את הגודל של היראת שמים של האחר אי אפשר לדעת. אבל את הקוטן שלה, כן.
אדם שמתנהג במוסריות כל כך זוועתית. שיוצא נגד הילדים שלו עצמו הוא חולה בנפש.
אז למה שאני אוהב אותו?
ואל תשווי.
איסתרק לא יגיע לכאלה רמות של מוסריות ירודה כל כך, עזבי את זה שהוא עבר שבי. והוא מבין את משמעות החיים היהודיים.
עזבי רגע!
גם איסתרק הילד לא יגיע לכאלה רמות.
לגלות לך למה?
בואי תגידי לי את, מי בנה את המנהרה שדרכה רצחו את הבק עשהאל?
אממממ. אני מניחה שאת יודעת.
אדוניה דיאלידאן.
כן. את יוסף חינכו על צביעות!!
חינכו אותו להביע כלפי חוץ את הנאמנות והחסד ובפנים לחכות ליום בו יוכל לעשות שימוש בסוד שבבוגדנות שאין שניה לה הגיע לידיו.
איסתרק התחנך ההפך גם אם הוא אוהב את העולם הזה הוא ישאף לאמת.
אז השבי ביגר אותו. אבל לו אם לא הוא היה מגיע למה שהוא הגיע בגיל מאוחר יותר ובפחות קיצוניות. בדיוק כמו רעואל.
אבל איסתרק אמר בעצמו שהוא ראה את עצמו גדל כמו יוסף…
הוא לא רצה נניח שיקוואל ילך בדרך הזו וניסה לעצור אותו…
כאב לו שהחבר הכי טוב שלו הלך בדרך הזאת [ראי אשר]
והוא אמר בעצמו למיכאל שהוא עשה כי חייב וכדי להיות בסדר ולצבור נקודות, לא כי הוא רוצה או מבין למה:
"תמיד היית בסדר" הפטיר מיכאל לאחר שתיקה ארוכה- ארוכה, "בסדר לכולם, מלבד אלי".
"לא, זה לא היה אישי בכלל, פשוט כשזה נגע אליך התגלה שבעצם לא הייתי בסדר כלל. זאת אומרת הייתי בסדר, עשיתי את מה שצריך, אבל זה לא בא מבפנים. לא בא עם תחושה שזה מה שנכון ולכן זה גם מה שטוב, וגם כשהייתי מושלם בביצוע לא הייתי באמת שייך לזה. מבין? כמו ילד רציתי לצבור נקודות זכות, ובגלל שלא התחשק לי להיקלע בכף הקלע עד אחרית הימים או להיצלות כמו אווז בגהינום- השתדלתי שגם לא יהיו סיבות להעניש אותי. פחדן. זה מה שהייתי. לא הרבה יותר מכך" [הלכתי לפתוח "מקורות"..]
אמנם איסתרק חונכך לנאמנות, אבל לא למה שהוא בכל שאר הספרים. הוא היה מושחת קטן שאף חינוך לא פעל עליו ובמפתיע מה שכן פעל עליו היה החינוך של קאה…
אם איסתרק היה נשאר בארמון ולא מגיע לשבי רוב הסיכוי שדיאלדיאן היה מצליח לעשות את מה שהוא רצה…
הוא היה רק צריך להרוג את מי שמנגן לאיסתרק על המצפון וזהו…. הילד היה שלו לגמרי. ואת זה הוא הצליח לעשות ליקוואל…
גם פה הקלדת מהר😂
*עוול ישן
ואהבתי את כיוון החשיבה שלך,
שאיסתרק זכה להזדמנות לשינוי
ויוסף לא.
כי בסוף כל הטעויות שלנו הם טריגר של החיים שקיבלנו,
אבל השאלה היא האם אנחנו נופלים לטעויות או מחזיקים תראש למעלה
🤍✨
יווו דייייי
אימלהה אני מקלידה לפי שמיעה ולא לפי מילים… בעיה…
צודקת. אני חושבת שהחיים מביאים לנו תמיד היזדמנות לשינוי, אנחנו צריכים רק לתפוס את זה בשתי ידיים…
לא היתי מסכימה איתך, בסופו של דבר, גם לאסתרק היה ברור הקו האדום שנגע במעשים המותרים ואלו שלא, וגם עם לא היה ברור לאיסתרק הדרך, וגם אם הוא גדל במקום הנכון, וקיבל חינוך שמרן שאמור להוביל אותו למלוכה נכונה, עדין הוא יכל לבחור לעשות דברים אסורים או לא הוגנים בלי שתהיה לזה עדות, מעבר לרק רוחות זרות, והוא בחר שלא לעשות את זה…
מוזר לי שהתגובה עוד לא עלתה…. אולי היא לא נשלחה….
לא משנה…
תקשיבי מותק.
1 רשעים מלאי חרטות- עדיין רשעים!
2 כל אדם בעל שררה נשבע אמונים וכל מלך מקבל שבועה של העם שיהיו נאמנים לו…. תחשבי על זה…
3 גם איסתרק לפני השבי לא היה ברמות מוסריות נמוכות כל כך כמו של דיאלידאן. גם לפני השבי.
ואת יודעת למה??
בואי נערנן את הזיכרון. מי בנה את המנהרה דרכה רצחו את הבק עשהאל??
איסתרק התחנך מגיל 0 ליושר ונאמנות.
כשאת דיאלידאן חינכו לבוגדנות שאין שניה לה.
עזבי שהוא רוצח שפל. עזבי שהוא שקרן פתלתל. עזבי שהוא "נשבע וביטל בליבו"
הוא התחנך. וגדל. לבוגד.
ולכן אני שונאת אותו. זהווווווו.
אבל את עונה בעצמךךךךךךךךךך
חינכו אותו לזהההה
בואי נלך מזה רגע….
מגיל קטן את אוהבת את ה' כי חינכו אותך לזה… מגיל קטן את שומרת קלה כבחמורה כי זה מה שאמרו לך מהרגע שהגעת הביתה ממחלקת ילודים בבית ילדות…
יכול לבוא אחד שלא דתי לעת עתה ולהגיד, "הי, איסתרקית, את לא יודעת באמת איך נראים החיים בלי מצוות… את לא באמת יודעת מה זה ללכת לאכול בכל מקום שרק בא לך… ככה גידלו אותך.. מאיפה לך שזה הנכון והטוב? הרי בסופו של דבר גשמית, לי יותר טוב… לי יש יום חופשי מלימודים בשישי-שבת, אני יכול לנסוע לטייל בארץ.. אני יכול לא לדאוג לאוכל בטיול… אני יכול להתאים את הבגדים שלי למזג אוויר בצורה יותר נוחה…"
מה תעני לו אז? שככה חונכת? שעל זה גדלת מגיל 0? הרי יכול למרוד בזה… יכולת להגיד, בוא ניראה על מה הוא מדבר… איך נראים החיים שלו במבט אחר…
ואת כניראה לא עושה את זה ולא תעשי את זה כי את יודעת שזאת האמת….. [ואני לא נכנסת לזה עכשיו על איך ידעת..] לעומת זאת הוא, האדם הזה שאמר לך כה, ילך אחרי הצבא לחפש את עצמו בהודו, נפאל או ערב הסעודית ובסוף שם הוא יפגש בבית חבד ויתחיל לבדוק 'מה יש במקרר בביתו לפני שהוא יוצא לאכול בחוץ' ויתוודה ליהדות יותר…
את איסתרק חינכו בצורה שאמרו לו, לך יש בחירה, הבחירה היא אצלך בראש… בידיים, כוזר בלב שלך…. ורק אתה תחליט האם להתגורר בה…
הוא בחר.. הוא, איסתרק והערסל היו בשיח רב המשמעות הזאת…
לעומת זאת יוסף בחר לרדוף אחרי חתול… ולהכות ילד על כך שלא זכה לחינוך טוב ובכללי ילדות נורמטיבית…
בסוף הוא שילם על הטעות הזאת ביוקר, לטווח הקצר איבד את התואר 'חתן המלך' ולטווח הרחוק, איבד את ראשו….
איש חסד ברעיון.
בטח שאני לא חושבת שהחסד שלו היה אמיתי ומתוך רצון לעשות טוב
ולגבי רוע, הוא השתמש ברוע והתמכר אליו
(רוע זה כמו שאמרת, חוסר מוסריות, אכזריות, חוסר אכפתיות וכו'.. נראה לי שהבנת תרעיון)
יוסף הוא מלך כל כך מרשים, רב הוד, חכם, לומד מכל דבר, מנצל אותו כפי ראות עיניו, משתדל להשתפר כל הזמן ולהיות הכי הכי, הוא יודע מה הוא רוצה מהעומד לפניו,…
השאלה היא למה, למה כל מה שהוא ראה חוץ מהחינוך האישי שלו, לא השפיע עליו???, איך הוא ידע לאבד בדרך את כל התוכן שהוא ראה בהנהגה הכוזרית?!,
והרי הוא היה העוצר, הוא היה קרוב משפחה, הוא היא האביר, כמעט חתן המלך- הוא היה יכול ללמוד מכל הטעויות, מכל הדרך,
ומה – הוא – עשה – עם – זה ??, מילא הוא היה אדם רגיל, לא מנווט ספינה כה כבדה, חי את חייו ואחראי על עצמו, זה היה עצוב בשביל חייו הוא,
אבל הוא מלך! מנהיג-
הוא לפחות כן יודע מה זה אומר- להיות מלך לכוזר, הוא בדק, הוא חקר, דווקא בגלל זה הוא הצליח להגיע לאן שהגיע, ועוד יותר מזה, יוסף הוא לא אחד מהמון העם- שלא מבין עם ומה טוב לו- ומביט אל המנהיג,
הוא היה בעצמו כזה, וככזה, הוא צריך לדאוג לעם, זה חיים של עם שלם, הוא הרי ראה דברים בחיים, ולא למד! לא למד! בחר שלא להקשיב- ובתור יהודי, זה לא דרך, בתור כוזרי, זה לא דרך!-
ואם קשה לו, אז שיפרוש מחיי ציבור, עם הוא אמיתי כמו שהוא מציג את עצמו, או יותר נכון- אפשרי כמו שהוא מציג את עצמו, הוא לא היה ממשיך הלאה, בטח לא כך.
כי מנהיג אמתי הוא אחד כזה שיקריב את חייו לטובת עמו, לא מלך נהנתן שישתמש בכל מה שקיבל, בכפיות טובה. שלא באמת איבד או לא חונך על ערכים טובים, אלה שבחר לנהוג איתם כפי רצונו, גם כאדם בוגר, גם כאיש זקן ושבע ימים– בכל מצב, ושום – דבר, שום- דבר לא גרם לו להתנהג אחרת.
(לדעתיזה לא סיבה לשנוא, זה סיבה לכאוב, ולרחם…)
מעולם לא ניתחתי ככה ספר..
רק כדי להבין את הדיונים שלכן בא לי לקרוא את הסדרה הזאת…..
ממליצה בחום, בלהבה, באשששש
הכיף בסדרה הזאת שהמון קצוות לא סגורים ואז יש לך לאן להמשיך, מה גם שאת ממש חובה עם הדמות את החניכה שלה [מי זוכרת את זה משעורי ספרות? [ולמי שלא זה בעצם קטע בסיפור שהדמות עוברת תהליך של התבגרות… ]]
יש לה בשר, יש על מה לדבר…
אפרופו שיעור ספרות
כותבים **חווה
😂
יו לא שמתי לב… תודה
[הקלדתי מהר…]
אז תטוסי להשאיל מהספריה.
סדרת ספרים חובה לכל מי שרוצה לחשוב על החיים, על עבודת ה' שלה מכיוון שונה וייחודי.
והעטיפה הסיפורית כל כך משכנעת… \
אני לא לוקחת אחריות על מי שלא קוראת.
הפסד נטו שלה, ונמאס לי לשכנעע
ראיתי את הכותרת וטסתי לכאן: "יוסף דיאלדיאן כל כך רע?".
כן. כן. כן.
ותהרגי אותי בחזרה, אבל זו המציאות.
קחי את שלוואן כדוגמא. כל מה שהוא עבר עם הנישואין והכלה שלכאורה לא התאימה לו (ושלא היה אכפת לו לחתן אותו גם עם בת שש), המקצוע שאביו הכריח אותו לעבוד בו, התנאים (כסף בתנאי תוצרים), והעיקר – ברגע שהוא כביכול פוגע במטרותיו אין שום מניעות לשלוח אותו לעולם אחר – אז כן חדמ"ש.
אבשלום התקיף את דוד המלך ורצה להרוג אותו, ועדיין דוד בכה והתאבל.
תשווי בין המקרים.
הוא אדם, הוא יהודי, הוא מלך.
וההתנהגות שלו לא מתאימה לאף אחת מן הקטגוריות. כזה רוע.. ערמומיות.. אכזריות. לפעמים אני תוהה אם היה לו לב או שהוא שכח אותו איפשהו בשמים.
יוסף דיאלדיאן נלחם לכיוון המטרה שלו ולא חמל על איש.
כל איש שעמד בדרכו, או שהוא חשב שעומד בדרכו, הוא רצח ישר, בלי משפט!
אני לא מצליחה לרחם על אדם שהרג את חבר שלו, שרצה להרוג את הבן שלו ולא הסכים אפילו בשביל הקרובים ביותר אליו לוותר על הכתר. זו שחיתות!
חייבת להודות שזאת הייתה אחת מהשאלות שהכי אהבתי באתר😀
תודה על התגובה,
הוא מקדש את המטרה, האמצעים שלו שווים את המטרה…
אם ה'הפיכה מרצון' הייתה מצליחה אז הוא היה נזכר לדורות בהיסטוריה של כוזר כ'משיח המושיע'…
והוא ניסה לשמר את המלך הזה…
רק מה חבל שהוא לא שיחק כמה משחקי אסטרטגיה ולמד שחייבים להכין לפחות שתי תכניות מגרה לכל מהלך בזמן שהוא מנסה לשלוט…
אני מבינה את רצון שלו, וזה מיה הפכה אותו לרוצח של הילדים שלו זאת בעיני טעות, היה צריך לתת לו קצת טוב…
הופהה
שאלה טובה
יוסף נשמע לי אחלה מלך 🤭 החיים בכוזר החדשה נשמעים לי הרבה יותר נוחים וטובים, מאשר בכוזר הישנה.
ונורא הצטערתי שהוא מת, כי הוא מעניין פי אלף מאיסתרק.
אם הייתי חיה בכוזר כנראה שהייתי בכוזר החדשה
נכון ותודההה
אולי את יקוואל?
מזדהה איתו מאוד (רק בקטע הזה… בשאר הקטעים הוא קטנוני ואנוכי לטעמי)
כולנו לפעמים מנתחים את הסיטואציה לרעתינו…
יש קטע כזה לאדם לראות למה כולם נגדו..
אבל איך חברה טובה וחכמה שלי אמרה לי בנושא?
כשאת רואה במראה את עצמך עם חצקון את יודעת שלא על המראה יש חצקון, אלא עליך…
כשרואים את העולם נגדנו אנחנו אלה שנגדנו..
כשאני חושבת שכולם מסתכלים על ארוך החצאית שלי זה בעצם הפיצול אישיות שלי שרואה אתזה…
מזדהה ממששש
איסתרק היה מעניין כשהוא היה קטן
אהבתי אותךךך 😊
אבל יוסף חולה נפשש
ואני לא היתי רוצה לגור במקום שכל הזמן שורץ מלשינים..
(זה בערך איך שמיה מתארת את כוזר החדשה..)
קיצרר חתיכת התלבטותת
מיה מתארת את כוזר הישנה, כמקום המוני ומסריח.
האנשים שגרים שם מריריים ועייפים מהחיים.
שודדים ופושעים בכל מקום.
שם לא יותר טוב מכוזר החדשה.
שימי לב שמי שמתאר את זה, זה…. הנבל בעצמו
וסתם ככה, לכולם, חשבתן אי פעם מה המשמעות של המילה נבל?- או שמתן לב לביטוי נבל ברשות התורה?
לא, ממש לא
תקראי את פדהאל, ותראי איך כאזראן מתוארת ואיך האנשים שמתגוררים שם מתוארים, בלי קשר ליוסף דיאלידאן
בסופו של עניין, עם כל שלל הכינויים שכונה יוסף בתגובות כאן, אי אפשר להתכחש לעובדה שהוא אחלה מנהיג. כלכלן, אסטרטג, מתוחכם, כריזמטי, פוליטיקאי מבריק ועוד הרבה תכונות מנהיגות בולטות. לעם שהיה תחתיו- לא היה רע. (מבחינה גשמית כמובן.)
ברור שמזיז!!!!
תראי איך הוא מדבר בסדיסטיות, ברוע טהור על העם שלו, איך לא מפריע לו שהם סובלים
אבל ברור שזה לא רק מתבטא ביחס שלו לאזרחים הפשוטים
(אם יהיה לי כוח אני ילך לחפש לך קטעים להוכחה😁)
ואת יודעת כמה זה משנה לנו???
אחד הדברים שהכי הכאיבו לי היה הפילוג בעם על זה(אני יודעת שזה מזכיר אקטואליה… ובאמת שכנראה המצב אצלינו השפיע על העוצמה של הכאב על זה, התככים, הבגידות, כל הרוע הזה שפתאום מתגלם באנשים מהעם הכי מושלם!!
אאוצצצ""")
לא שונאת אותו, אבל את המעשים שלו… ובאמת עצוב לאן הוא לקח את הכוחות הנדירים והעוצמה שלו ואיך בסוף הסתיימו חייו.
אני לא קראתי את כל הסדרה עדיין
בתהליךך
אבל בשביל הכבוד לא גורמים להרג של אנשים…
מנסה להראות את עצמו צדיק והוא מזהה לא
לא אכפת לו מאף אחד חוץ מעצמו..
האמת,לא חשבתי שמישהי אי פעם תשאל את זה. חוץ מכך שגם אני שאלתי משהו דומה🫣
מה ההבדל מבחינת העם?…
חיים יפים כאלו, כל השאר עבודה שלךלבד, לא של כולם.
אבל מלך אמור לסמל משהו, מלך אמור לסמל לעם דרך, מסלול .
הוא אמור להיות יותר!
ואת יודעת הוא יכול להידמות לך כיצר רע.
גם ליצר רע יש כוונות טובות.
אבל זה לא אומר להיות שקוע בו, להכניס את הראש לנעלים שלו…
הביא לך דוגמא: דעת יוסף, מה הוא אומר:
האם את צריכה להתארגן יפיפה או לא?
אם אני מתלבשת צנועה אז מה הבעיה? חצי שעה מול המרא, ויותר.
אני צנועה…
גם על 4 האימהות כתוב שהן היו יפות, יש לזה מקור אפילו בתורה…(עד כאן…)
אז את שואלת למה דעת יוסף פחות טובה…
הרי אני צנועה! ויש עיינין ליופי!
בשביל להבין: דעת איסתרק או כוזר האמיתית: אני שתי דקות מול המראה.
אני צנועה! וגם יפה! שמתי עגילים מהממות, צנועות כמובן.
וזהו!
לעניין הבא! זה לא כל החיים יופי! (עד כאן)
הבנת? הזמן! כמה את שקוע בזה! בשביל מה את עושה את זה!
את צריכה להיות יפה אבל לשקוע בזה כל היום ולהכניס את כל הרגש!
גם באיסתרק יש יופי אבל בגבול הטעם הטוב!
אם לא הבנת אני פה לכתוב שוב…
אגב מה ניסית שנבין?
וואוו את חכמה מים זקוקיםם
אהבתי את המחשבה הזאת.
❤️❤️
עייניםםם
תודה החמאת ליי 💗
המסר לא ממש מחשבה שלי…זה ניראה לי ב-"ליקוטי שיחות" או משהו כזה…
אין כמוך!!!
אממממ. אני ממש לא חושבת כמוך.
1. יש הבדל עצום בין גבר לאישה בקטע של יופי. נכון שגם גבר יכול להיות יפה. נניח יעקב אבינו היה אחד משישה הכי יפים בעולם. אבל גבר שהתייחס כל כך ליופי שלו… איך אלקנה אמר? איך לומדות כאן כל כך הרבה בנות. אישה צריכה לטפח את עצמה. גבר, העיקר תראה טוב. אל תעמוד שעות מול המראה. ולא משנה האם אתה אוהב את הצבע הזה או שהחולצה לא בדיוק באופנה. תתקדם. זה בדיוק ההבדל.
בכוזר הישנה אשר מוערך כגבר לא וואו… הוא רואה עובר את עצמו.
2 גם בכוזר הישנה יש יופי. איך אמר מהללאל? המלכות של יוסף הינה בבואה למלכות האמיתית. ליופי האמתי. הלה לא הקדישה שעות לעיצוב האגף הדרומי של הארמון? ההבדל כאן הוא דקיק. מינורי.
איפה אתה שם דגש יותר.
אני בטוחה שרובנו היינו בצד של יוסף לו היינו צריכות להכריע.
למה לא?
אבל תחלקי. האם הדרך של יוסף טובה. לא.
האם הוא אדם טוב. לא! ממש לא!
האם אני הולכת בדרך של יוסף? כן. משיח עוד לא בא. וברוך ה' לא קיבלתי שבי… כמו איסתרק….
אבל אני אשנא את יוסף בגלל הוא עצמו! לא הדרך שהוא מייצג!
אממ…אין כמוך איסתרקית💗
אני לא התכוונתי לאדם התכוונתי לדוגמא חיים…
וזה לוו דווקא ליופי אפילו לסתם דברים בחיים.
האם את מעדיפה לשקוע כל היום בגשמיות? או לנסות להפוך את הגשמי לרוחני?
אז אמרתי שגם באיסתרק יש יופי-גשמיות. אבל קודם התורה, הכסף והזהב רק מפארים.
העניין לאיפה זה לוקח, אם זה מביא אותך לשקוע בזה כל היום?😁
וגם כמה את שקוע בזה…
וגם אני כתבתי את זה שהוא כך וכך… אבל נניח הוא לא היה רוצח, והיה לו מוסר, היית הולכת אחריו?
עלי לי השאלה כשראיתי את הפסטי של נחל"ה ובו גם נמצאת התשובה.
ממליצה לראות…
דווקא השבי הזה נצרך לכל אדם…
אולי לא בצורת שבי, ובלי להתחפש לאישה ולשבור שן…
אולי גם לא לבוא אליו בתוך חבית יין…
אבל הדבר הזה, שנותנים לי את מה שאני רוצה ואז אני רואה שאני לא מרוצה מהדרך הזאת ואני רוצה דרך שבאמת תמלא לי את הנפש, כל אחת צריכה…
זה מין מסע שהנפש עוברת.. התבגרות כזאת של הדרך שלך…
ודווקא נשמע שליוסף לא הייתה אותה…
וכדאי שתבדקתי מה בעל התניא כותב על מצב כזה…
את צודקת וטועה בו זמנית…
את צודקת שמה שכאב לך עוזר לך בסוף.
אבל למה להזמין את זה??
יש עוד המוןן דרכים ללמוד…לאו דווקא מכאב.
זה טוב ללמוד להבא, אבל אל תזמני בעיות.
נקודה קטנה ששכחת כנראה: יוסף גם עבר בחייו דברים לא פשוטים.
אבל נותנים לך כאב מתוך אהבה.
לא אמרתי להזמין כאב וניסיון כי אפילו דוד מלכנו אמר: אל תביאני לידי ניסיון…
אבל אם הוא כבר שם ואם יש לך אותו בלב, תשתמשי בו למטרה טובה ולא למה שיוסף עשה…
ככה שאם זכת ונכנסת לעולם הכא, תדעי להשתמש במפתח הנכון ולא למה שיוסף עשה ונתן את רחמיו על חתול ולא על ילד…
העקרון עצמו שכתבת נכון ויסודי, אבל זו הסיבה לשנוא כל- כך את יוסף? הרי כולנו כאלה..
נכוןן..
אבל זה אומר שאני צריכה לאוהב את מי שמגלם את זה?
זה כמו לבחור בין נחות יתר, לאמת…
ואת צודקת אנחנו נופלות…מלאא
אבל אין לך פעם בה תוכלי להגיד לי שבחרת באמת?
דיאלדיאן
אגב משהו שחשבתי עליו, שמתן לב שבאיסתרק כל פעם שכתוב איש טוב/ אנשים טובים הכתב נוטה לצד?
כע אני גם לא הבנתי למה…
כנללל
לעניות דעתי זה מבטא את הנימה,
"אישי הטוב" לא מתנגן כמו "בנאדם"