יש לי שני עקרונות שאני מאוד מקפידה עליהם, ואני לא מכירה הרבה שמקפידות על זה:
א. לא להחליף בגדים במוצא"ש. (כן, גם אחרי שבת מחנה, או אם יוצאים למלווה מלכה למסעדה, או אם הולכים לאיזה כנס או משהו…)

ב. לא לקנות נעליים עם פתח באצבעות ו/ או בעקב מטעמי צניעות.

אז שאלותי הן:

א. אולי יש פה עוד בנות שמקפידות על אחד מהדברים האלה? אשמח לדעת ?

ב. יש לך גם עקרון כזה, שאת מרגישה בין היחידות שמקפידות עליו? אשמח שתשתפי ?

ושיהיה לכן יום מקסים ???

שתפי בווצאפ

אז מה דעתך? שתפי אותנו כאן

108 תגובות

    1. עקב של אשה – זה ערווה, בדיוק כמו ברך וכמו שלא אלבש חצאית עם שקיפות בברך, כך גם לא אלבש נעליים עם גרבי רגל כשרואים את העקב.

      לגבי האצבעות, לא ידוע לי ממש על מקור. אבל מגיל בת מצווה בערך אמא שלי חינכה אותי לכסות אותם… וכיום זה גם הרגש שלי. כאילו, למה מישהו צריך לראות את אצבעות הרגליים שלי?

  1. אויש, את מדהימה.
    אני לא הולכת עם גרביים (אני לא צריכה, בדקתי את הנושא. ועל תלמדו ממני, כל מגזר לגופו.), אבל נלחמת על חצאיות ארוכות.
    כן נשארת במוצ"ש אבל לא מקטע עקרוני אלא יותר הממ, עצלני. מחליפה לפעמים, אבל אני צריכה לחשוב על זה, יש בזה משהו.

    אני מאד מאד מקפידה על סעודה רביעית.

    1. אני ממש אשמח לדעת מה המקורות שלך לאי הצורך, לא על מנת להתווכח או משהו כזה, רק שמות של מקורות או רבנים שפסקו ככה
      תודה?

        1. הרב אבינר שליט"א בספר צניף טהור על נושא הגרבים בקצרה ואלו דבריו שם: "כמעט כל רבותינו פסקו שמלבד השמלה עד למטה מן הברך יש לגרוב גרביים, ויש מי שמקל. הגורבת גרביים תבוא עליה ברכה והמקלה יש לה על מה לסמוך (מ"ב ע"ה ס"ק ב. עיין חזו"א או"ח סי´ ט"ז אות ח).
          אם השמלה מגיעה עד הקרסול, אין צורך בגרביים, ויש מחמירים (לעיל בפרק חצאית).
          "יש היתר ידוע של החפץ חיים שמותר לאישה לגלות את רגליה מתחת הברך. אם היה מוותר על קולא זו, היה טוב יותר. היינו מוותרים על דקדקנותו ההלכתית הזאת" (רבינו, הרב צבי יהודה הכהן קוק).לכן לפי ההלכה הרוצה לסמוך על דברי החפץ חיים בספרו המשנה ברורה יש לה על מי לסמוך.

          1. עכשיו, הנושא מורכב.
            והפוסקים מסכימים שמי שגורבת גרביים היא הכי טובה שיש, וזה הכי משובח.
            יש דעה של הגרש"ז אוירבך שאם את במקום שנשים גורבות – אין לך להקל בזה, ולכן כתבתי שכל מגזר לגופו. בדת"ל זה מאד מקובל, אז יש פה פחות עניין של דת יהודית (נראה לי זה המושג), והחצאית שלי מכסה את הקרסול, ממש משתדלת ללכת רק עם מקסי.
            אבל!!! אל תנסו למצוא פה היתרים לעצמכם כי באמת כל קבוצה ומגזר בפני עצמו, יש המון שיקולים הלכתיים שנובעים מהסביבה בה את הולכת.

          2. ש: האם די בחצאית ארוכה עד הרצפה או צריך גם גרביים?
            ת: די בחצאית ארוכה (שו"ת שבט הלוי ה עח – רשם מ"צ).
            הפרי מגדים והמשנה ברורה פוסקים בסימן ע"ה שמותר לאשה ללכת בלי גרביים, מכיון שלדעתם השוק הוא מה שמכונה בימינו ירך ולכן רק אותו יש לכסות.
            לדעת אחד מגדולי הפוסקים האחרונים, בעל הפרוש החשוב על ‘שולחן-ערוך’ חלק ‘אורח-חיים’ – ה’משנה-ברורה’ (עה, ב),

          3. השוק הוא החלק העליון של הרגל, והוא מסתיים בברך, והוא מה שנקרא בפינו ירך. וממילא אם השוק נגמר בברך, אין חיוב לכסות את מה שמתחת לברך, לא על ידי שמלה ולא על ידי גרביון. ולמרות שבעל ה’משנה-ברורה’ בעמדת מיעוט, הואיל ופסקיו התקבלו בישראל, רבות נוהגות כמותו. אולם ודאי שלכל הפחות, גם לדעתו המקילה של בעל ה’משנה-ברורה’, צריך ללבוש שמלה שתגיע אל מעבר לברך, כך שבכל מצב הברך תישאר מכוסה.

          4. "ובת שמתגוררת במשפחה שבנותיה מקפידות לכסות את הרגל בגרביים, נחשבת מבחינה מסוימת כמי שגרה במקום שרגילים לכסות, ועליה לכסות" (הרב אליעזר מלמד, מחבר "פניני הלכה")

            – לא מקובל אצלנו בבית.
            ולכן!!! בהחלט יש מקום להסתכל על קבוצה וקהילה, וממילא התגובה "כל דת לגופה" לא רצינית.
            "וכך היה מדריך מורנו ורבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, ראש ישיבת מרכז הרב, שנכון לכסות את השוק, אלא שאין לגעור במי שמקלה בזה, *הואיל ויש לה על מי לסמוך*. "

          5. "שאלה
            האם בנות צריכות ללבוש גרביים, ואם אסור איך ציבור שלם (דתי לאומי) לא לובש גרביים
            תודה רבה!

            תשובה
            שלום רב,

            זה תלוי במנהג, כי אם מנהג הנשים באותו מקום ללכת עם גרביים, זה מחייב כל אחת באותו מקום ללכת עם גרביים. ואם אין המנהג כן – אין חיוב.

            מקורות: על פי המבואר במשנה ברורה (סימן עה סק"ב). וכן יעויין עוד בספר אשרי האיש חלק אורח חיים חלק א' (פרק טז סעיף טז)."

            ונראלי חפרתי, אז עד כאן!

          6. סיכום קצרצר:
            יש לי על מי לסמוך.
            אל תעזווו לקחת מפה היתרים לעצמכן (שלא יצא שאני מחטיאה פה בנות), כי יש פה שיקולים לסביבה, מגזר, רבנים שונים וכולי.
            ואני מזכירה שאני הולכת עם חצאיות באמת ארוכות, אחרת כל מה שכתבתי לא תקף.
            ולדעתי האישית חצאית ארוכה יותר צנועה מגרביים שמגיעות עם חצאית שהיא בדיוק-בדיוק בברך (או כמה סנטימטרים מתחת).

          7. בקיצור בלי הרבה להתפלסף, את ענית לעצמך למה חושבים ומגדירים את הציבור הדתלי כמחפף.
            להסתכל עליו כעל פחות מקפיד בענייני צניעות?
            את בעצמך אמרת שאחד ההתרים לזה שלא לובשים גרביים זה בגלל מנהג המקום.
            (פשוט אחרי שעשו לנו כמה התוועדויות על הנושא ואמרו שצריך לשים גרביים גם בבית, אני אבין שיש רבנים ודעות שמתירים ללכת בלי, אבל ציבור שלם שמקל ככה גורם לי לאהמממ…..נעצור פה)

          8. בקיצור: סתם בררתי וכתבתי לכן מקורות (קראתם אותם אגב??), ממילא כל מה שאני אגיד תהיו בטוחות שאני חפיפניקית במקרה הטוב וצבועה במקרה הקל.
            אחלה, זה באמת מייתר את המאמץ.

            מקלות, "בקיצור בלי הרבה להתפלסף, את ענית לעצמך למה חושבים ומגדירים את הציבור הדתלי כמחפף.
            להסתכל עליו כעל פחות מקפיד בענייני צניעות? – התשובה נמצאת בתגובה שלך.
            כי "דתלי כמחפף", ו"פחות מקפיד" זה כל כך לא אותו דבר.
            אני לא טיפשה, ברור שהציבור הדתלי פחות צנוע, ברור.
            אבל למה את מגדירה בתור "לחפף" משהו שהוא מותר (לי, ונא לעבור על כל המקורות)?
            זה לא הוגן! זה להכניס כמה מושגים בנשימה אחת ולערבב בין שתי הגדרות.
            תגידי שאנחנו פחות מקפידים בצניעות ממכם, זה נכון – בציבור שלי פחות צנועים.
            אבל את חושבת שזה לחפף ואני יכולה לטעון שזה לכתבחילה (בענייני גרביים), אז את לא הוגנת, בכלל.

          9. סליחה צודקת.
            לא מחפף,מקל.
            את בעצמך כתבת במקורות שמי שהולך בלי גרביים הוא בעצם מקל ויש לו על מי לסמוך.
            ובדקתי את זה טוב, רבים מהפוסקים באותו דור חולקים על ההתר של החפץ חיים וזה נקרא 'קולא הלכתית'.

          10. דבר ראשון,
            לצטט חלקים שאת רוצה ממקורות זה שווה בדיוק לציטוט מהגמרא בלי להביא את הדעה להלכה.
            הנה ההמשך למקור שלך:
            "אך צריך לדעת שרבים מן הפוסקים החמירו ובהחלט בנושא של צניעות יש מקום להחמיר ולהשתדל לצאת ידי חובת הדעות המחמירות ולא לנסות לסמוך על הדעות המקילות. אמנם אנו לא יכולים לחייב בת ללכת עם גרביים אם היא לא רוצה אך חשוב הדבר לנסות להתקדם, לנסות להיות יותר צנועה ויותר לפי דעת הפוסקים ברובם."
            גם במקורות האלה במאוד מפורש כתוב מה כדאי להשתדל, אז לבחור בדרך המקלה למרות שהיא לא גלאט, זה חיפוף, לא להקל.
            בית, התחלתי לנסח לי תגובה ארוכה ואני רואה לפתע את התגובה של 'השואלת' ואני רואה שזה מיותר לחלוטין.
            בכל אופן, להשוות בין גרביים לפאה,
            זה כמו להשוות בין גרביים לאכילת קטניות בפסח.
            לא הבאת לי מקור עדיין מהרבנים שאומר חד וחלק שמותר ללא כל ספק לא ללבוש גרביים, ואני אשמח שתביאי
            והרבי אמר בפירוש שפאה זה יותר צנוע, וכמו שהשואלת אמרה גם בזה יש תקנון. גם מטפחת זה יכול להיות מאוד בולט..
            ולקינוח-
            "באופן פרטי, הגר"ע יוסף שליט"א פוסק שנשים צריכות ללבוש גרביים כמו רוב הפוסקים."

          11. נקודה שלי, אם היה אתמול הייתי מתיישבת ומתחילה לכתוב לך תגובה ארוכה שכוללת דעות על החמרות, לכתחילה, רבנים ועוד.
            אבל ישנתי על זה לילה כמו שאומרים והבנתי משהו:
            לפעמים, נורא קל לי לשכוח שאני מתכתבת עם בנות ששונות ממני, כי הרי המון פוסטים באתר עוסקים בנושאים שקשורים לבנות בכל מגזר. ואני חושבת לי שיש תהליך, והנה, אני כמוכן, ואז אני מבינה שלא.
            וזה לא רע, בכלל לא.
            זה פשוט מאד-מאד חשוב.
            ואני באתר הזה, כי אני אוהבת לשמוע דעות אחרות וזה באמת מעניין אותי, ולכן כואב לי לראות קיבעון מחשבתי, יהירות אפילו (אם תנמיכי אותי – תרגישי יותר צנועה? אני לא אוהבת לנסות להגיד כמה אתה טוב בגלל ראיה של כמה האחר רע, חבל.) סטיגמות, וחשיבה סובייקטיבית. גרביים לא הופכות אותך לצנועה, באמת שלא. הן עוזרות לך בזה, ויכול להיות, מאד אפילו, שאני בלי גרביים צנועה לפחות כמוך עם. (תלוי חצאית ועוד)…

          12. לי יש את הרבנים שלי, לך יש את שלך.
            וכל שנותר לך הוא להאמין לי או לא שאני בררתי את העניין ובדקתי אותו. בחירה שלך.
            אנחנו לא הולכות אותו דבר, אנחנו ממגזרים שונים, מה שאצלי ברור אצלך לא יעלה על הדעת, ומה שמותר אצלך יכול להיות הדיעבד שבדיעבד שלי.
            וזהו. חשבתי על זה, אני כל כך יכולה להבן את התסכול, אתן משלמות מחיר אישי והולכות עם גרביים ומגיעה פנרס אחת ומצייצת שאולי בכלל לא צריך, אני מניחה שזה מתסכל ושהתגובה האנושית היא לכתוש אותה עד דק ולהרגיש טוב. הממ, אבל תנסו לזכור שאנחנו לא אותו דבר, ולכן שום דבר ממה שכתבתי לא "מאיים" עליכן, שכל אחת תעשה כדעת רבותיה ומנהגיה.

          13. בדרך מעניינת כלשהי, הבנתי שאני ממש אוהבת את האתר.
            אני חושבת שזה יפהפה שנותנים לי לכתוב דעות שכל כך שונות מהשאר, יש משהו אמיץ בגישה שאומר שאת האמונה שלך את צריכה לבסס לא משנה מה יגידו. זה יותר ממדהים.
            והאמת, אין לי כח להתוכח, להרגיש רע, להלחם להיות צנועה ואז להרגיש שלא, להלחם על הרבנים והדעות שלי. קל לשכוח שמאחורי מקלדת עומד בן אדם, והאמת: אני חושבת שלא יעזור מה אכתוב, אנחנו מגזרים שונים, מה לעשות.
            ומצטערת בשבילכן אם אולי פנרס בלי גרביים לא עומדת בתדמית שציירתן אותי, אבל עדיף לי אפילו פחות שיעריכו את מי שאני, או לפחות יכבדו קצת, מאשר לשקר על כולכן ולא להיות אני.
            זהו, מחשבות קשות. שיהיה לנו יום נעים.

          14. ואני מבקשת סליחה, (בעיקר מנחשולית), יותר מדי קל לי להסחף לזלזול וכדומה.
            ואם אתה פגוע זה לא מצדיק.
            אני חוששת שהתלוו לתגובות שלי אתמול המון כעס מרירות וכאב, ויכול להיות שזלזלתי פה בבנות שהולכות בצורה מסויימת, כמו שזלזלו בהליכה שלי.
            אז קחו בחשבון את הביקורת, ובבקשה שאף אחת לא תעלב, זה לא שווה את זה, בכלל.

          15. את חושבת שאני מקנאת בך על זה שיש לך היתר ללכת בלי גרבים?
            ושאני חושבת שאני יותר צנועה ממך?
            לא אמרתי את זה.
            מפריע לך שאומרים עליך שאת מחפפת. לא מפריע לך שאומרים עליך שאת מקלה? מילים מכובסות יותר נעימות לך?
            אני הולכת עם גרביים בידיעה שאני עושה מה שצריך, לא מעבר..
            אני קוראת למי שבוחר בכל דבר את הדעה המקילה מחפף, אם זו לא ההגדרה למחפף בעינייך אין לך סיבה להעלב..
            שום קבעון מחשבתי, ושום יהירות. כשאני לא אוכלת קטניות/שרויה בפסח, את חושבת שאני מרגישה נעלית יותר מבני דודים שלי ספרדיים שכן אוכלים? לא, אז צר לי מאוד לאכזב אותך אבל לא.
            אל תשכחי שהתגובה הטבעית שלך הייתה להשוות לפאה, שלדעתי אין קשר כמו שהסברתי.
            כי אני לא מדברת באופן אישי, עליך, פנרס, שהולכת ללא גרביים. כי את עושה את מה שההורים שלך עושים ומה שאת מכירה.
            אלא מדברת על דרך חיים, שבעיניי חפיפניקית, כי אותי חינכו להדר במצוות. פשוט זווית הסתכלות שונה כמו שקראת לה.

          16. מה ההיגיון שציבור שלם, על כל גוווניו (כן, ברור, יש מלא לייט, אבל יש גם דוסים) חוטא?
            בדקתי, לפי החפץ חיים מותר ללכת בלי גרביים על חצאית מתחת לברך
            ככה שאני נחשבת מחמירה כי אני עם חצאית יותר ארוכה מזה
            והרב מרדכי אליהו התיר עד שש סנטימטר מעל הקרסול
            זה לגמרי לכתחילה.
            אבל עזבי, אשרייך שאת מהדרת וזהו.

          17. פנרס,
            לא אמרנו שזה חטא.
            גם מי ששותה חלב נוכרי אינו חוטא, סתם כדוגמא…
            ובכל זאת אנחנו נהדר ולא נשתה חלב נוכרי.
            ללכת בלי גרביים – זה לא חטא, אבל זה בפירוש לא הכי מהודר.
            מה הסיבה שציבור שלם ילך לכתחילה לא על הכי מהודר?
            זה אני שואלת אותך…

        2. ואחר כך פנרס שלנו יושבת וכותבת פוסט שלם למה זה מעצבן אותה שאומרים שדתלים חפיפנקים ולא להכליל.
          מבחינתי ללכת בלי גרביים זה בהחלט חיפוף גם אם מצאת עשרים רבנים שמתירים את זה.
          בפרט אחרי שחפרו לנו שצריך לשים גרביים לא רק בחוץ אלא גם בבית.
          אני מדמיינת איזה סערה תתחולל פה בעקבות התגובה המסכנה שלי וזה ממש גורם לי לעונג רב?
          אז רק לפני שגיצים יתחילו פה לעוף באוויר אני אגיד שלא מכלילה אף אחד או את כל הדתלים כמחפפים או משהו, אבל ללכת בלי גרביים זה בהחלט חיפוף.

          1. "מבחינתי ללכת בלי גרביים זה בהחלט חיפוף גם אם מצאת עשרים רבנים שמתירים את זה" – הצחקת, כי יצאת עלי – אבל כתבת את המילה "מבחינתי".
            סבבה לגמרי, מבחינתך זה חיפוף, מבחינתי לא.
            ותסלחי לי – אם מצאתי 20 רבנים שמתירים את זה כלשונך, אז אולי זה לא חיפוף שלי, אלא יש פה בעיה שלך בכבוד ת"ח?
            ולא, ללכת בלי גרביים זה בהחלט לט חיפוף אם אני הולכת עם חצאית ארוכה באמת, ואין לי עניין אפילו להתווכח על זה, תעייני במקורות שמצאתי לך.
            תכתבי שזה פחות טוב, פחות מהודר. אל תכתבי לי שאני מחפפת!
            הממ וקצת חבל לי שגורם לך לענוג רב סערה, במיוחד אם היא בלב שלי.

      1. ודניאל, נגעה בי התגובה שלך.
        כי ברור לי שאם המצב היה הפוך גם אני ישר הייתי מבקשת מקורות. ועשית את זה בהמון אהבה ורגישות.
        מעריכה.

    2. פנרסוש לא חכמה להטיל פצצה ולהתחמק
      מאד מעניין אותי איך בדיוק למדת על הנושא
      כי נראלי למדת במקומות הלא נכונים
      אין אין אין אין ושוב אין היתר כלשהו ללכת בלי גרביים
      פשוט אין!
      ותשאלי את עצמך טובטוב אם "בדקת" אתזה ואת עושה כך כי את באמת חושבת שזה נכון או סתם מסיבות "שוליות" כמו קושי…

      1. אחחח. אוףףףף.
        מה יש לכן?
        תקשיבי לי, אני נלחמת על כל כך הרבה דברים קשים, בסדר? וזה ממש לא רק כי זה קשה, וממתי קושי הוא סיבה שולית אגב?
        ואת ממש מתוקה, כי למדתי את הנושא. בסדר?
        ולדעתי כתבת את התגובה לפני שהעלתי את כל המקורות, אחרת היא לא קשורה בעליל.
        לא המקומות הנכונים? התכוונת לא רבני חב"ד?
        אני לא חבדניקית שותפה שלי, אני לומדת ממקורות שלי כמו הרב צבי יהודה הכהן קוק.
        וטוב לדעת שבעל הכלי יקר, פניני הלכה והמשנה ברורה (ויש עוד), והחפץ חיים – הם לא "המקומות הנכונים".
        ואם את כותבת שאין היתר בכזאת נחרצות גורפת – אז את זו שלא למדה את הנושא ואני הייתי יכולה לכתוב לך בדיוק את התגובה שלך במילים אחרות.
        אגב – לך אין היתר, הסביבה שלך וההורים שלך עם גרביים, אז את צודקת.
        ואני לא את.

      2. אגב, היום הלכתי עם טייץ ארוך ורביים כי רציתי להיות קצת יותר צנועה, ואני ממש ממש מעריכה בנות שהולכות עם גרביים, מכל הלב.
        בשאיפה שלי ללכת תמיד עם גרביים, אתן מדהימות!
        בינתיים, לא מכחישה, זה ממש קשה לי (אבל עוד מצוות קשות אנחנו מקיימות ולכן כל כך חשוב לי להבהיר שיש לי על מי לסמוך בהיתרים, כי רק קושי זה לא תירוץ.

        1. מה שאני יודעת שכמו שאמרת צריך לכסות את השוק ולגבי השוק יש חילוקי דעות לכן יש כאלו שחייבו לכסות את כל הרגל ויש כאלו שלא

        2. הממ הבנתי, אולי באמת היה עדיף לכתוב כמו כוכבה "אממ לא,
          לא מקפידה על ההקפדות שלך… אבל מעריכה אותך ככ!
          שכוייח!" ולא להגיד את האמת שלי. מרתק.

        3. מצחיק אותי שאת חושבת שאת נראת יותר צנועה ממני.
          אני מסתובבת בשכונה שלי, מסתכלת על חלק גדול מהחרדים אצלנו (בלי להכליל, פשוט חלק ממש גדול).
          פאה שנראת טבעית לגמרי, חצאית ממש לא ארוכה (יש גרביים), נעלי עקב, איפור כבד, מיליון וחצי תכשיטים.
          כן? את בטוחה שאת יותר צנועה ממני? בטוח??
          כי סליחה, בהמוןן מקומות ביחד עם הגרביים הקדושות מגיעה גם חצאית לא ארוכה, אין מה לעשות ככה זה.
          צאי שניה מהרבוע שלך בבקשה!
          כי מה את אומרת פה בעצם???
          שהרבנים שלי לא רבנים???
          כי יקרה, אם אחד מהרבנים החבדיים היה אומר שלא צריך גרביים – אז הכל היה בסדר, נכון? כי הוא משלנו.
          אבל אם הרב יצחק הכהן קוק היה אומר אתה זה – אוי וי, נורא ואיום, איזה חפיפניקים.
          אתן יכולות, בבקשה, להרים מבט?
          תחשבי מהצד שלי, אוקי?

          1. רוצה לדעת משהו? (מזל שהאתר לפחות נותן לי לכתוב מה שאני חושבת),
            בעיני המון אנשים מהדת"ל כל כך הרבה חבדניקיות לא צנועות.
            חובה לשים פיאה? ברצינות???
            מה יותר מושך – שיער רגיל שלך או פאה מהממת בלונדינית ארוכה ומפוזרת שנראת ממש כמו השיער שלך.
            ולכסות שיער בשיער? הייתי יכולה להגיד: על מי אתם עובדים בדיוק???
            את אחותי, לא צנועה, בעליל.
            זה חיפוף, מוחלט.
            אבל אני לא אומרת את זה, לפחות לא בכזאת נחרצות, כי אני מבינה שזה ציבור ששונה ממני ויש לו רבנים שהם לא (במחילה) הרבנים שלי.
            למה את לא יכולה להגיד אותו הדבר?
            תהיו כנות עם עצמכן, קצת.

          2. ולמה, למה, למה –
            למה אתן מנסחות תגובות כל כך מגעיל?
            באמת קשה להשקיע מחשבה ורגישות בתגובה?

          3. הי פנרס,
            כואב לי שבשאלה שלי יצא עזה דיון לא מכבד…
            באמת בנות התנסחו פה לא יפה, וזה עיצבן גם אותי, בשבילך ❤
            אבל תרשי לי להגיב לך,
            ולא, את ממש לא חייבת להסכים, אבל נקודת המבט שלי ושל רוב בנות חב"ד (נראה לי).
            אודה על האמת, לא קראתי את כל המקורות שהבאת (גם לי ביקשתי אותם 😉 ), ואגב את אלופה שהפצצת ככה!!!
            אבל מה שכן רפרפתי.. ראיתי כמה פעמים שהיה רשום שכן עדיף גרביים, ומי שלובשת תבוא עליה הברכה ואת בעצמך רושמת שיש לך שאיפה כזאת…
            וזה שציבור שלם הולך על השיטה הקלה, ולא על המחמירה יותר (וגם את מסכימה שיש עניין בגרביים וזה מחמיר יותר) אז בעיני רבים זה הופך את הציבור ל.. סליחה על המילה… חפיפניקים. (רק כי זאת המילה שכבר השתמשו בה כאן)
            רבני חב"ד מעולם לא היו פוסקים כך, מהסיבה הפשוטה שבחב"ד לכתחילה משתדלים ללכת על המקסימום, כמה שיותר להדר. לא, אנחנו לא צדיקים והרבה נכשלים, אבל זאת השיטה וזה הכיוון.

          4. הזכרת את הפאות, ואני רוצה לענות על זה.
            בשונה מעניין הגרביים – שכולם מסכימים שיש עניין להדר וכן לגרוב,
            בעניין הפאה יש ממש חילוקי דעות.
            ולנו הרבי הנחיל שפאה זה הכי מהודר! כן!
            לא ניכנס עכשו ללמה ואיך.. אלא אם כן תרצי. אבל אצלנו זה לגמרי לכתחילה.
            ולא, אין הכוונה לפאה בלונדינית ארוכה וגולשת, כי אז זה כן מכסה את השיער אבל לא בצורה צנועה.
            לא ידעת שיש תקנון צניעות גם לפאות?
            ונכון שלא כולם עומדים בזה, אבל זה לא מה שמייצג את המגזר.
            מבינה את ההבדל?

            מתנצלת בשם חברותי האנונימיות החבדניקיות שהתייחסו בזלזול.
            אני ממש כועסת עליהן, אמיתי.

            אשמח לתגובתך,
            גם אם לא להסכמתך 🙂

          5. שואלת, את מדהימה.
            ואני רק רוצה לשאול אותך, ותעני לי בכנות בבקשה:
            האם אצלך גרביים לא גורמות לחצאית להיות יותר קצרה?
            רק שאלה.
            כי כל הפסוקים מסכימים שחצאית ארוכה זה הכי צנוע (תבדקו א זה, זה עונה על שלושה גדרי הלכה: צורה, צבע, פיסוק הרגליים – שרואים שיש לך שתיים. חצאית ארוכה מסתירה הכל, בשונה מגרביים שרק מסתירות צבע ולא את השניים האחרים).
            אז אם את הולכת עם חצאית ארוכה וגרביים את מדהימה, אבל עם הגרביים הופכות להיות מרכז העניינים וגוררות איתן חצאית יותר קצרה, או אפילו כל דבר אחר: ערמות איפור ותכשיטים לדוגמה, אבל הגרביים מתירות לך את כל זה, אז אין ספק – חצאית ארוכה יותר צנועה, גם אם היא בלי גרביים.
            לא רואים לי את השוק, אז כל הבעיה כאן היא הקרסול ועל זה, בהחלט, יש דעות של לכתחילה.
            אז א הסכמתי עם כל התגובה שלך, אבל אהבתי אותה מאד.

          6. אני יודעת שמה שצריך להיות מכוסה ברגל זה מהמותן עד הברך (כולל הברך כמובן) וכף הרגל.
            ומאחרי הברך עד כף הרגל (לא כולל) – מספיק שיהיה מכוסה בגרב.
            ממה שאני יודעת, קרסול זה יותר חמור מהחלק שמאחרי הברך עד כף הרגל..
            סגנון השאלה קצת מצחיק אותי למען האמת, כי אני בכלל לא עושה חישובים כאלה שאם אני עושה א' אז אני אקל יותר בב'.
            לא, גם לא בתת מודע.
            אני בכלל לא עושה כזה עניין מזה שאני שמה גרביים. לכן גם לא מבינה את מה שאת אומרת שאנחנו "נותנות מעצמנו" ולכן מעצבן אותנו שלך זה מותר. זה כולה גרביים 🙂 ואני רגילה לזה מגיל 3. מבחינתי זה כמו שברור שאלבש חולצה כך ברור לי (לגבי עצמי, כן?) שאלבש גרביים.
            וכמו שלבישת החולצה לא תכפה על לבישת חצאית, כך גם זה שאני גורבת גרביים לא פוטרת אותי מכל כללי הצניעות האחרים, בלי שום ספק.
            וברור שאני לא מושלמת ותמיד יש לאן להתקדם. אבל גם את הדברים שאני לא בסדר בהם, אני לא אהפוך ל"בסדר" 🙂

          7. חייבת להסתייג שוב מתגובות חברותי החב"דיות, שתדעי שיש גם אנשים כמוני.
            אני לא אגדיר אותך כ"חפיפניקית" או כ"פחות צנועה מחרדיות". ממש לא. באמת שלא. במיוחד כל עוד יש לך שאיפה להתקדם ולהשתפר במה שאת עוד לא עושה, אז במה את שונה מאיתנו? אף אחת מאיתנו לא מושלמת.
            אז סתם שתדעי שאני לגמרי נגד הסטיגמות האלה, ויש עוד כמוני בחברתי 🙂
            רק מה…
            וכאן אולי אני כן אעצבן אותך, אבל אשתדל לעשות זאת בעדינות,
            וכבר רשמתי את זה גם קודם.
            ההבדל הוא בגישה, זה הכל.
            לא ענית לי על זה שאת בעצמך כותבת שכל הפוסקים מסכימים ואומרים שגרביים זה יותר מהודר…
            אז למה לא ללכת לכתחילה על הכי מהודר?
            למה ללכת על ה"היתר" ולומר שזה לכתחילה?
            זה ההבדל בגישות של המגזרים שלנו. וזה בסדר – בגישה שלכם. וזה לא בסדר – בגישה שלנו.
            מבינה את מה שאני רוצה לומר?
            ואני לא מזלזלת. ממש לא אוהבת לזלזל בבני אדם.
            ולא סותר את זה שאני גאה בדרך שלנו ובחינוך שקיבלתי ועדיין חושבת שזו הדרך הכי טובה ונכונה לעבוד את ה'…
            אבל זה לא מוריד בגרם מיהודים טהורים ותמימים מכל מגזר שהוא.

          8. השואלת, מסכימה עם כל מילה שלך.
            את יודעת לנסח את מה שאני רוצה להגיד בצורה פחות פוגענית..
            סליחה פנרס.

          9. יש הרבה צדק במה שאת אומרת, וגם קצת הכללה.
            כי כבר כתבתי: לפי החפץ חיים מותר ללכת בלי גרביים על חצאית מתחת לברך
            ככה שאני נחשבת מחמירה כי אני עם חצאית יותר ארוכה מזה
            והרב מרדכי אליהו התיר עד שש סנטימטר מעל הקרסול.
            אז את מבינה?
            איפה שאני גדלתי אני המהדרת, הבנת?
            אני הסוג א', שהולכת עד הרצפה למרות שלא צריך.
            זה למה כל כך כאב לי, למה הרגשתי נפגעת. אני רגילה להיות הדוסית, השמרנית יותר, והי – פנרס, את טועה, את פשוט לא.
            הבנת?
            וכן, מסכימה איתך שיש המון בעיות בציבור שלי, לרגע לא ניסיתי להכחיש, אבל התגובות פה היו ממש מסגמטות וזה הפריע לי.
            ואת יודעת שבאולפנה של אחותי אסור לכת בלי גרביים?
            ואני מכירה לפחות עוד כמה כאלו אולפנות, דתליות לחלוטין.
            אבל כבר כל כך מכלילים, ששוכחים את זה, וזה מציק.
            וברור שאני יודעת שיש לי לאן לשאוף, זאת אפילו לא שאלה.
            פשוט כואב לי על כל ההכללות והבנות שבשבילן זאת הקרבה, לא כמוך (צדיקה את, באמת) ופשוט מעלימים אותן בתוך הסטיגמה של הדתל. לא הוגן.

          10. יש הרבה צדק במה שאת אומרת, וגם קצת הכללה.
            כי כבר כתבתי: לפי החפץ חיים מותר ללכת בלי גרביים על חצאית מתחת לברך
            ככה שאני נחשבת מחמירה כי אני עם חצאית יותר ארוכה מזה
            והרב מרדכי אליהו התיר עד שש סנטימטר מעל הקרסול.
            אז את מבינה?
            איפה שאני גדלתי אני המהדרת, הבנת?
            אני הסוג א', שהולכת עד הרצפה למרות שלא צריך.
            זה למה כל כך כאב לי, למה הרגשתי נפגעת. אני רגילה להיות הדוסית, השמרנית יותר, והי – פנרס, את טועה, את פשוט לא.
            הבנת?

          11. וכן, מסכימה איתך שיש המון בעיות בציבור שלי, לרגע לא ניסיתי להכחיש, אבל התגובות פה היו ממש מסגמטות וזה הפריע לי.
            ואת יודעת שבאולפנה של אחותי אסור לכת בלי גרביים?
            ואני מכירה לפחות עוד כמה כאלו אולפנות, דתליות לחלוטין.
            אבל כבר כל כך מכלילים, ששוכחים את זה, וזה מציק.
            וברור שאני יודעת שיש לי לאן לשאוף, זאת אפילו לא שאלה.
            פשוט כואב לי על כל ההכללות והבנות שבשבילן זאת הקרבה, לא כמוך (צדיקה את, באמת) ופשוט מעלימים אותן בתוך הסטיגמה של הדתל. לא הוגן.

          12. טוב זה ממש משמיים:
            התגלגל לעיניי –
            " גם אם היו 'בית יעקב' מקילים בזה, הרי לנו, חסידי חב"ד, אין אפשרות כזאת, ע"פ פסיקת אדמו"ר הזקן בשו"ע (או"ח סי' עה ס"ב), שיש לכסות מהברך ועד לפני כף הרגל, ולא רק ההחלק העליון (ראה ריכוז הדעות בזה בס' 'הלכה ברורה' להרב דוד שי' יוסף שם בבירור הלכה ס"ק ט)" (מאת הרב רפאל לוינסון, שליח ורב היישוב תל עדשים)

            מעניין.

  2. אני לא מקפידה על מה שכתבת אבל דווקא מעניין לדעת שאת מקפידה על זה

    אה אולי שאני מקפידה לא להלביש בגדים עם צבעים חלשים (סתם סתם זה בגלל שזה לא יפה לצבע העור שלי אבל שיהיה…)

  3. מה לא צנוע בנעל שפתוחה מקדימה או מאחרוה?
    סנדלים למשל…
    ואפילו נעליים שרק מאחרוה.
    מה הבעיה??

    ויש בעיה להחליף במוצש?
    לא שאני עושה אתזה, מיד פיגמה,
    אבל בכלח זאת….

    1. יש סיבה, כתוב בשולחן ערוך פשוט:)
      כמו שלא מורידים את המפה מהשולחן במוצש עד חצות כי זה עדיין סוג של 'המשך' של השבת..
      והענין של הצניעות.. האמת שלא שמעתי על הקדימה, דווקא שמעתי על האחורה שיש הלכה שלא..
      אבל לא יודעת, צריכה לבדוק מקור לשתיהם..

    1. לגבי עקרונות שלי…טוב אנונימי אז לא אכפת לי(;
      מקפידה מאוד (מאוד) על יושר מוחלט בכל העניינים. מבחנים, סימון נוכחות, וגם לא רק מה שקשור לביצפר(;
      חתת לפני שקיעה
      לא לאכול ברחוב
      לא לאכול מסטיקים..
      שומעת רק ניגונים
      טוב לא זוכרת עוד.
      מעניין לשמוע על עוד בנות 🙂

  4. א. לא להחליף בגדים במוצש"ק כתוב בהלכה, אני גם מקפידה 🙂
    הקושי זה שצריך לשטוף כלים, ואז לא רוצים שבגדי שבת יתלכלכו… אז בחורף שמים מעל סתם סוודר. בקיץ כל פעם פתרון אחר.
    ב. אני גם מקפידה על נעליים בלי פתח מקדימה או מאחורה 🙂
    אמנם זה לא אסור, ויש הרבה בנות טובות שהולכות ככה, אבל זה נראה לי עדיף סגור.
    ג. יש עוד דברים, נגיד לחכות שש שעות אחרי גבינה צהובה. ולא לאכול לחמניות מזונות ודומיהם, אלא אם כן אני נוטלת ידיים. לא עולות לי עוד דוגמאות כרגע.

  5. קודם כל מעריכה אותך שאת מקפידה גם על הדברים שנראים כביכול חסרי ענין!!!
    אני מקפידה על זה מבלי לדעת שיש בזה ענין… חח
    תוכלי להסביר לי מה הבעיה בלהחליף בגדים במוצאש? וכן מה לא צנוע בפתח בנעל מקדימה או מאחורה? את לא לובשת סנדלים?

    1. כמו שכבר הגיבו לפני למעלה,
      העניין של החלפת בגדים במוצאש זו הלכה (אגב, לאחרונה ניסיתי למצוא את המקור ולא מצאתי. רק זוכרת שלמדתי פעם. אם יש למישהי אשמח) והעניין הוא מפני כבוד השבת, במילים פשוטות לא להראות כאילו אנחנו שמחים להתפטר ממנו..

      אני לא לובשת סנדלים.
      עקב של אישה זה ערווה ואסור שתהיה גלויה. בהרחבה יותר תקראי תגובות קודמות שלי ?

  6. על א, לא עקרוני ממש, כאלו אני לא יצא למלחמה או יחצין את זה, אבל בפועל מקפידה על זה בעצמי (משתדלת, מודה שלפעמים יותר קשה בעניין)
    על ב, אני לא אוהבת נעליים כאלה, אז לא אופציה חח
    אם הייתי אוהבת.. לא יודעת כרגע לומר;)

  7. סתם שאלה, אוקי. זה העיקרון שלך, ואת לא תעברי עליו..
    אבל יש הגיון בזה? כי בהלכה זה לא כתוב, ולא שמעתי אף פעם מנהג כזה..

    1. זה כתוב בהלכה..
      תפתחי שולחן ערוך:)
      האמת שכתוב עד כמה דברים שצרך להקפיד עליהם, הלוואי שהיינו מצליחים על הכל:)

  8. השני אני לא יודעת אם זה בדיוק עקרון אבל זה פשוט לא נעים לי אז לא אקנה כאלו נעליים (לא נעים הכוונה תחושת אי נעימות).
    אני מקפידה לשמוע רק ניגונים וזה עקרוני.

    1. אבל למה?
      למה להוסיף עקרונות ומנהגים ולהרגיש כביכול שאת מהדרת בזמן שזה בכלל לא כתוב בשומקום ומותר לעשות את זה?
      בשביל להרגיש יום אחד חנוקה ושימאס לך מהכל? די נו תפסיקו עם ההגזמות זה לא כל כך נשמע חב"די..
      גם לך וגם לשואלת

      1. יקירתי,
        להדר ולהקפיד זה הכי חב"די בעולם! תלמדי מה הרבי אומר על זה!
        אני ב"ה לא מרגישה חנוקה. "עבד ה' לעולם חופשי" וזו בדיוק ההרגשה שלי.

        הדברים שכתבתי בהחלט מופיעים בהלכה וכן מה שנקודה כתבה.
        חבל,
        חבל לזלזל רק בגלל חוסר ידע…
        אם כבר אז התגובה שלך לא נשמעת חב"דית.. ?

  9. אממ לא,
    לא מקפידה על ההקפדות שלך…
    אבל מעריכה אותך ככ!
    שכוייח!

    האמת, יש הרבה דברים שאני די היחידה שמקפידה..
    אינלי כח להקלידם.
    סורי?

    שאלה חמודה! מעניין לקרוא את התגובות:)

  10. מענין אני לא מחליפה במוצש בגלל שאני מתעצלת לא מקפידה על נעלים בלי פתחים
    יש לי כל מיני עקרונות והקפדות שאני מרגישה יחידה אבל תכלס בסביבתי בהכל אני מהיחידות ככה שזה..

  11. א. לא מקפידה על הדברים האלה, בד"כ נשארת עם הבגדי שבת אבל לא מתוך הקפדה למרות שאני מבינה את ההיגיון שמאחורי זה. בקשר להקפדתך השניה אשמח להבין את ההיגיון שעומד מאחוריה כי קשה לי עם חומרות שאין להן מקור הלכתי אבל מכבדת בכ"ז?
    ב. אני מקפידה על שיעור תורה פעם בשבוע לפחות ועל מבצעים פעם בשבוע לפחות, להגיד תודה לה' על 3 דברים כל יום ולוותר לאחד מהאחים לפחות פעם ביום למרות שאני הבכורה?

    1. גם לי קשה עם חומרות שאין להן מקור הלכתי 🙂
      אגב, למה לקרוא לזה חומרה? 🙂 זה בכלל לא כזה חמור.
      אז זהו, שיש לזה מקור הלכתי. כי עקב של אישה בהלכה נחשב לערווה.
      לגבי אצבעות הרגליים זה באמת יותר הרגשה אישית וחינוך מהבית…

    1. בהלכות נידה רשום שעקב של אישה נחשבת לערווה וממילא היא צריכה להיות מכוסה.

      לגבי אצבעות אין לי כרגע

  12. על הראשון הייתי מקפידה אבל זה אחד הקשים בשבתות חורף): אז כבר לא.
    השני אני שונאת נעליים כאלו אני פשוט לא אקנה אותן, לא כי זה עיקרון:)

  13. אמא שלי מקפידה על שני הדברים שאמרת
    וזה נהיה הקפדה אבל טכנית זה שולחן ערוך מפורש (חוץ מהאצבעות)
    אסור לראות את עקב הרגל וצריך להשאר עם בגדי שבת גם במוצאש

  14. דבר ראשון כל הכבוד לך שאת מקפידה על הדברים האלו????
    אני מאוד מקפידה על 2 תפילות ביום ולא להסתובב עם שיער פזור ולא עולה לי כרגע עוד?

  15. רגע, מה הכוונה לא להחליף בגדים במוצש? עד מתי כאילו? אני צריכה לישון עם זה? ולגבי נעלים פתוחות, אני פשוט פחות מתחברת, לא בקטע של הידור.. אבל טוב לדעת:) על עקרונות אני צריכה לחשובב חח

  16. אצלנו בבית מקפידים על הראשון!
    לפעמים אני מרגישה קצת שונה עם זה, מעניין לגלות שבעוד בתים מקפידים על זה:)

    1. אם זה היה נחשב לכיסוי אז לא הייתה סעיה בנעליים כאלה, כי ברור שאני לא הולכת בלי גרביים 🙂
      אני לא פוסקת הלכה, אבל אני אומרת לפי המידע שיש לי ומה שקיבלתי מאמי תחי'…

      קצת התפלספות, אבל שווה 😉
      בהלכה רשום ששוק באישה ערווה, ויש מחלוקת אם 'שוק' הכוונה לחלק מהמותן עד הברך, או מהברך עד כף הרגל.
      בגלל שזה מחלוקת, אז "מתירים" לכסות את החלק התחתון רק בגרב רגל…

      אבל לגבי מה שברור שהוא ערווה, לכאורה לא מספיק לכסות עם משהו שהוא שקוף. כמו שלא אלבש שרוולים שקופים או חצאית שהחלק שמכסה את הברך שקוף בו.

      ואני אומרת לכאורה ונמנעת מלהציג זאת כעובדה, כי משום מה לא הרבה מקפידים על זה… לכן אני באמת לא פוסקת אבל אישית מקפידה על זה.

      על אף שזה קשההה נוראא למצוא היום נעליים, במיוחד עקבים, שסגורים מקדימה ומאחור!!!

  17. הי מרגיש לי ממש שאני כתבתי את זה:)
    גם אני מקפידה על שתיהם..
    על האצבעות ברגליים זה לא עניין של הקפדה, אלא זה כי לא נעים לי שרואים לי את האצבעות… יש בזה בעיה הלכתית?
    מעניין..

  18. א. על הראשון שמעתי אבל בתכלס אני עושה את זה כי אין לי כח להחיף בגדים, אבל מה שכן אם פתאום אני צריכה לצאת לאינשהוא אני לא מחליפה מהסיבה הזאת.
    את השני אני לא עושה כי לא מרגיש לי נעים שאנשים רואים את האצבעות, מגניב שזאת הלכה.

    ב. ללכת עם גרביים גם בבית שאגב זאת הלכה וגם בכלל לא ללבוש גרביים אלא גרביונים (את האמת זה גם יותר נוח לי?)
    הממ לא עולה לי כרגע עוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא
הולך חסיד
נעליים חסידיות. גם לך מוכר המושג? מה את חושבת שההגדרה שלו? מה את לא תקני ועל ...

קפצתי לביקור

נסיעות ארוכותתתת
התחלתי השנה ללמוד בבית ספר ממש רחוק מהבית שלי. אני נוסעת כל צד ב2 רכבות ואוטו...

פרוזן

רק תגדירי
איך מוצאים חברה טובה? או במילים אחרות, מה זה חברה טובה? מחפשת הגדרה.

אחת

גם לך יש כאלה? חלומות, שאת באמת ממש רוצה, כאלה שאת חולמת עליהן כל יום, בנסיעו...

יהיה טוב🌺

פיננסי
היי רציתי לשאול כמה שאלות😊 איך יש לך כסף? האם את עובדת או שהורים שלך נותנים? ...

מיכל

טוב שכן קרוב🤎
לפני חצי שנה עברתי דירה ושם הייתה לי שכנה נחמדה היינו מדברות המון בשבת ולפעמי...

ילדונת אחת😏

זהירות חסרת טאקט לפנייך
טוב בנות, איך אומרים את זה? אני ילדה חסרת טאקט אני מתחצפת בלי לשים לב שואלת ש...

טאקטקנית

הגדירי בשתי מילים:
(כל קטגוריה בנפרד) – מורה – חברה – חברה טובה – אחות

שמש

פוסטים חדשים
משאלות של מלאכים
אבא אם תבדוק את הלב שלי, אתה תמצא שם משהו שבור. שניסיתי לבנות וגמרתי לבכות ור...

דומיה נפשי

גברו עלי
מי את. מה את בכלל רוצה מהחיים האומללים שלי. שנזרקתי לתוכם בלי הכנה. מרגישה או...

הכוזרית הנודדת

כואבת התקווה
ובכן מה עושים אם נוראאאאאאאאאאאאאאאאאאאא רוצים משהו כמעט משתגעים מרוב רצון. מ...

שב"ד🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️

הולך חסיד
נעליים חסידיות. גם לך מוכר המושג? מה את חושבת שההגדרה שלו? מה את לא תקני ועל ...

קפצתי לביקור

נסיעות ארוכותתתת
התחלתי השנה ללמוד בבית ספר ממש רחוק מהבית שלי. אני נוסעת כל צד ב2 רכבות ואוטו...

פרוזן

רק תגדירי
איך מוצאים חברה טובה? או במילים אחרות, מה זה חברה טובה? מחפשת הגדרה.

אחת

מספר אחת בביטחון / 14 🏆
אמונה מושלמת היא הידיעה הברורה שגורלנו מסור בידי הגורם היחיד שיכול באמת להשפי...

רעות

רק איכותיות יבינו
לילה. אני מתהפכת מצד לצד במיטה, מחפשת את הצד הקר של הכרית והשמיכה 🙂 מזדהות??

ליבי

תגיות פופלריות

חיפוש לפי תגיות >

חיפוש לפי תגיות >