עברית..

איסור גמור הוא לדבר בשפת עברית, כי בזה הרי הוא נמשך אחר מעשי המינות והאפיקורסים מהרסי ומחריבי הדת, והרי הוא מודה בכך במינות ובאפיקורסות, ומודה בעבודה זרה, וכופר בכל התורה כולה. וזהו אמת וברור להלכה לאמתה של תורה. (ספר דברי יואל, חלק ד, עמוד צב)

מה דעתכן?

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
דברים שאי אפשר להסתיר
פוסטים חדשים
אבדה תקוותנו
ילדה בת 8 עיניים גדולות ירוק חמוץ נמשים קטנים מתחת לעין וקמטים, הרבה קמטים כמ...

ציפור בלי כנף

מהיטבאל/ מ. קינן *הלוואי*
סדרת הספרים שהכי אהבתי היא 'ממלכה במבחן' של מיה קינן. הכתיבה, העלילה, הגיבורי...

קוקטייל אביבי

צבועה בלילה
ובלילה אולי בידיים שרוטות מאכזבה אוריד מסיכה אולי לא אולי היא לא תירד דמעות ל...

חביתה מקושקשת

חיים את הזמן /מצורע
הפרשה שלנו עוסקת בדיני נגע הצרעת ומפרטת אותם. אחת ההלכות היא שאם אדם נטמא בצר...

דרשנית בהתהוות

אש האהבה
אבא אתה לא צריך אותי. אבא אני צריכה אותך! אבא לא צריך אותי, אותי כן. אבל לא ת...

דומיה נפשי

תותים זה טעים
חברות תקשיבו אני לבד. אבל כ"כ מוקפת.. בה בזמן האחרון התחלתי להעריך את עצ...

מאמית אחת

י״א ניסן רעיון כללי
פורסם לראשונה: ח׳ בניסן תשפ״ב רבי-קשר-אני? הבדל בין חסיד לרבי היא אינסופית א...

מפג

אוהבת את עצמך באמת ורוצה לעזור? כנסי😉
אוף. תקשיבו. יש לי קטע מעצבן שכשאני כועסת וקצת עולים לי הפיוזים(אני גי'נג'ית....

אחת. שנמאסה. על עצמה. איך שהיא.

49 תגובות

  1. זה ציטוט של ר' יואליש מסאטמר, נכון?
    הרבי הסביר פעם את הנושא הזה, לא באופן ספציפי לעברית, אלא באופן כללי על כל ההבדלים בין הגישה החב"דית לגישה של סאטמר בכל מה שקשור לא"י, השלטון בארץ וכו'.

    אי לא באה להכריע, וסליחה אם החב"דניקיות כאן לא הכי יסתדרו עם זה אבל לדעתי אלו ואלו דברי אלוקיים חיים ו70 פנים לתורה. 2 הגישות נכונות, תלוי למי.

    סאטמר אומרים שאם קם בארץ הקודש שלטון שכופר בה', אנחנו חייבים להתנגד אליו ואסור להכיר בו, כי זה בעצם גורם לעקור מהשורש את כל הרעיון של עמ"י – בגלות שמרנו על הזהות שלנו כיהודים ע"י התומ"צ, ועכשיו ח"ו יש את ארץ ישראל אז כבר לא צריך את התורה בתור סימן זיהוי מייחד. אם באמת א"י גורמת לכ"כ הרבה יהודים לא לשמור תומ"צ ולכפור ח"ו בה', אז זו מצווה להילחם בשלטון שיש פה, ובכל מה שהוא הביא איתו, כולל את השפה העברית.
    יש גם את מה שרוב הבנות מכירות משיעורי היסטוריה – שלושת השבועות. במסכת כתובות דפים ק"י-קי"א יש דיון בגמרא על עליה לא"י: "דאמר רב יהודה: כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר בעשה, שנאמר: בבלה יובאו ושמה יהיו עד יום פקדי אותם נאם ה'" אף תנא לא חולק עליו, ורבי יהודה מצטט פסוק משיר השיריים שבו כתוב: "השבעתי אתכם בנות ירושלים בצבאות או באילות השדה אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ". אני לא אצטט את הדיון המלא, אבל בסופו הגיעו רבי זירא ורבי יהודה למסקנה הזו: "שלש שבועות הללו למה? – אחת שלא יעלו ישראל בחומה, ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא ימרדו באומות העולם, ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את אומות העולם שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי". המילים ,,לא יעלו בחומה" מפורשות על איסור לכבוש את א"י בכוח.
    ר' יואליש מסביר עפ"י 3 השבועות שהשבועה לא מתייחסת לכל הגויים ביחד אלא לכל עם בנפרד, ולכן כל עוד שיש אפילו עם אחד שמתנגד לזה שנחייה כאן, אסור לנו להקים מדינה כאן. וגם, אין קשר בין שבועה אחת לשניה ככה שאפילו שהגויים הפרו את השבועה השלישית (לא להציק לעמ"י יותר מדי), זה לא מתיר לנו לעבור על השבועות האחרות.

    אבל, וכאן האבל הגדול, הדעה שלו היא דעת יחיד. הרבי ועוד המון גדולי תורה הסבירו אחד-לאחד למה השבועות לא תקפות. דבר ראשון, כי זו בכלל לא הלכה. זה מדרש ש*לא* התקבל להלכה, וממילא אנחנו לא מחוייבים אליו. ר' חיים ויטאל אמר שגם אם כן היה תוקף הלכתי למדרש, תוקף השבועה לא עולה על 1000 שנים שעברו כבר מזמן, רש"י מסביר שלא לעלות בחומה הכוונה היא שמותר להקים מדינה, אבל לא לקום יום אחד ולהכריז על עצמאות אלא לעשות את זה בשלבים (העליות, הצהרת בלפור, הכרזת האו"ם וכו'). הרמב"ם שכתב ספר שמקיף ממש את כל הנושאים ההלכתיים שרק יש בכלל לא הזכיר את השבועות והתייחס אליהן כאל מדרש, וגם מוני מצוות אחרים הזכירו בתור חובה את המצווה "וירשתם אותה וישבתם בה". הגר"א בכלל הסביר את האיסור לא לעלות בחומה על בניין ביהמ"ק ולא על הקמת מדינה. עוד כמה גדולי ישראל מסבירים שהשבועה היא על כל האומות כאחד , ולכן אם רובם מסכימים שנעלה לארץ (הצהרת האו"ם), אין בזה שום בעיה. הרב פנחס הורוביץ, בעל ספר ההפלאה מבאר שהשבועות תקפות רק לבבל, ולא לשאר המקומות שגלינו אליהם. בשולחן ערוך כתוב שאם שני אנשים נשבעו לעשות דבר אחד, ואחד מהם לא קיים את השבועה הוא נענש, והשבועה בטילה אוטומטית לשני – אנחנו ואומות העולם נשבענו ב3 השבעות, הם כפרו בחלק שלהם ויענשו עלזה, ולגבינו השבועה בטלה. עוד עניין "קטן" הוא שרבי זירא עצמו חזר בו אחר כך ממה שהוא אמר לגבי שלושת השבועות, ובעל האוהלי יעקב אומר במשפט קולע "אין אנו דוחקים את הקץ, אבל הקץ דוחק אותנו". יש עוד המון-המון-המון הסברים ומראי מקומות, אבל נראלי גם ככה יצאה מגילה (באמת! אני לא כותבת אתזה סתם כי נגמר לי מה לכתוב אז בוא נוסיף שיש עוד הרבה כדי שזה יצלצל טוב. יש באמת עוד המון ביאורים על זה, ואם רק תתחילי לחפש תמצאי).

    ספציפית, לא חקרתי ממש לעומק את הדעה של הרבי, אבל באופן כללי (חב"דניקיות, תקנו אותי אם אני טועה) – אדמו"רי חב"ד היו נגד הציונות, אבל לא נגד העליה לארץ. בתקופה של אדמו"ר הרש"ב התחילו לקום כל התנועות הציוניות והוא אמר על ביל"ו שפעלה אז ברוסיה שהוא היה הראשון להצטרף אליהם, אם רק הם היו מוסיפים את המילים "באור ה'" (ביל"ו זה ר"ת של "בית יעקב לכו ונלכה", אבל הם השמיטו את סיום הפסוק..), ובגלל שהם לא הולכים עפ"י תורה הרבי הרש"ב נלחם בהם ממש.
    הרבי הסביר שהוא מאוד נגד השלטון שאינו על פי הלכה (והיו גם לא פעם מקרים שבהם הרבי ממש נאבק בממשלות בארץ בגלל שהם היו נגד שלימות העם\התורה\הארץ), אבל, אנחנו לא בחרנו האם תקום פה מדינה או לא, ואין לנו שום דרך לשנות את זה. אפשרות אחת היא להתבצר בעמדה שלנו ולשמור לפחות על החממה החסידית שלנו שלא תושפע מהמדינה, אבל הדרך של חב"ד היא להשפיע בדרכי נועם ול-ש-נ-ו-ת את ראשי השלטון עד שבסוף הממשלה תהיה עפ"י ההלכה. אז נכון, אי אפשר ב100%, אבל אם תקראי קצת היסטוריה תגלי שהמצב בארץ פעם היה הרבה-הרבה יותר גרוע. מי שהכי השפיע על הצביון היהודי פה לטובה זה הרבי (ושוב, אני לא אומרת סתם, ואם תרצי עוד הרחבה אז בכיף :)). באופן כללי זו הגישה החב"דית – לא להתפעל מהעולם ולהשפיע עליו, לעומת הקו של שאר הקהילות החרדיות שאומר שאין לנו את היכולת להילחם נגד העולם, ולכן אנחנו חייבים להתבצר ביננו לבין עצמנו.
    הגישה הזו אגב, גרמה לחסידי סאטמר לא פעם לנסות לרצוח את הרבי (זו היסטוריה שלא אוהבים לספר, אבל לצערי זו עובדה), וחב"דניקים או חסידי סאטמר שהתקרבו לחב"ד סבלו מהם המון (מכות רצח במקווה היו עוד מצב טוב). עד כמה זה היה על פי הלכה? אממ..

    אני לא אומרת – יש אמת, ויש אמת. יש מי שנכון לו ככה, ויש מי שצריך אחרת.
    משל יפה שהרבי הביא פעם הוא משני קומקומים עם מים רותחים – אחד מחובר לחשמל והשני לא.
    בקומקום הראשון המים לא יתקררו – ובנמשל אלו חסידי חב"ד שתמיד מחוברים לרבי, ולכן גם כשהם בסביבה קרה ליהדות הם לא יתקררו. לעומתם, הקומקום שלא מחובר לחשמל אלו שאר החרדים, ואם הם רוצים לשמר את הבעירה הפנימית שלהם הם חייבים לשהות בסביבה חמה ובקהילות חרדיות.

    חחח נראלי הצלחתי להרגיז יותר מדי בנות, וככל הכבוד למי שקראה עד הסוף ?

  2. אני חושבת שהעיתים השתנו. כיום השפה העברית היא שפה שגם רבנים גדולים משתמשים בה. אגב, זה לא רק מתקופתו של יואל שהתנגדו לשימוש בשפה העברית כיוון שהאפיקורסים ונוטשי הדת השתמשו בה. ישנה את מלחמת השפות שהתרחשה בארץ, יהודים שומרי תורה ומצוות נמנעו מלדבר בשפה שדגלו בה אלה שאינם דתיים. היום זה שונה.
    יש הרבה דברים שכתוב בנביאים, כאלה שכיביכול סותרים את הנהוג היום.
    הדור שונה, דרגת העם שונה ויחד עם זה השתנו דברים נוספים.

  3. עבר הזמן..
    דברים חדשים ושונים נכנסו לנורמות.
    זה לא ניראלי מדובר על העברית של היום כי אחרי הכל היא לא הייתה פעם?

  4. אז אסור גם ללמוד תורה ובכלל- כמעט את כל התנ"ך כי זה בעברית,. אה?
    ואגב, איך הם מתפללים בדיוק? באידיש?

    1. לשון הקודש זה לא עבריתת
      ועברית זה לא לשון הקודשש
      תפילה זה בלשון הקודש.
      מה הקשרר שאם "אסור" (ולא שאני חושבת שזה אסור) לדבר עברית אז אסור להתפלל וללמוד תנ"ך וכו'???

  5. עכשיו בדקתי מה הספר הזה וגיליתי שהוא של אדמו"ר מסאטמר ככה שזה לא מפתיע בהתחשב בכך שאצלם גם לגור בארץ זה בעייתי…
    מי שלמדה קצת היסטוריה על הציונות יודעת שהתנועה הציונית נאבקה על חשיבות השפה העברית ולכן באותה תקופה העברית היה סמל לציונות ואפיקורסות. (בנוסף לכך בעיני הרבה רבנים זה היה נחשב ל"חילול הקודש" להשתמש בשפה העברית ביום יום).
    בדורות הקודמים באמת הייתה בעיה עם עברית והרבי הריי"צ והרבי הרש"ב הסתייגו מכך (מוזמנות להציץ בחב"דפדיה על עברית), אבל לרבי לא היה בעיה עם כך כי בדורנו העברית היא לא סמל לציונות ולכן אין עם זה בעיה כיום☺

    1. אגב, פעם העירו את תשומת ליבי לכך שגם הרבי הקפיד לא לומר משפט שלם בעברית, ותמיד הכניס גם מילים בלשון הקודש…

      זה באמת לא כזה פשוט וזה כן סמל לציונות.
      עובדה שהציונים מקדשים את השפה הזאת…

  6. כן נשמות סאטמר אומרים שאסור לדבר בעברית וזו כפירה.
    אתם אמיתיות שלא ידעתם שבמאה שערים מדברים רק אידיש והציויינים הם כופרים?
    והספר הזה הוא של האדמו"ר מסאטמר והוא נכתב בקום המדינה

  7. נשמע כמו פסק ספציפי לסאטמר. והם באמת לא מדברים עברית בד"כ. אז… בהצלחה להם. ואנחנו, אם לא אכפת לאף אחד, נמשיך לדבר עברית מקווה.

    1. אוייי התאכזבתי?
      אני שונאתתת עבריכסססס???
      החלום שלי שנדבר כולם ביידיש?
      השפה שאני הכיייי אוהבתתת?????
      (לאמשנה שאני לא יודעת יידיש רק קצת קצת?)

  8. אויייי
    אני אוהבת אידיש ברמה אחרתתתתתת!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    אין אתן לא מבינות איך אני אוהבת,
    אבל יותר את האידיש הפולנית ולא הרוסית- של הרבי.
    ואני כל כך רוצה שידברו בביצפר שלי רק אידיש,
    אבל הבעיה שאני רק כותבת איזו מילה באידיש מתחילים לשלוח לי כאלו אימוגים: ??? כאות- איכסס שפה מסריחה!
    אידיש דאס א הייליגע שפה אויף רבי!
    (אני יותר טובה בלדבר ולא בלכתוב.)
    ובאמת העברית זה קצת בעיה, והכי בעיה להתפלל בעברית, אבל אני מתפללת בעברית כי ככה הורגליתי, ואני עכשיו לומדת להתפלל בלשון הקודש אבל אם לא יודעים את כל התפילה בלשון הקודש עדיף בעברית מאשר חלק ככה חלק ככה.
    טוב חפרתי מספיק. ביי.
    אני מתרגשת מהדקות הבודדות שאני כאן. פליז אל תשכחוני??

      1. וואי בהשגח"פ חזרתי לכל השאלות\פוסטים שהגבתי עליהם בימים האחרונים והגעתי אליך.
        אז לשאלותיך
        א. כי זה יותר עדיף, התפילה נכתבה עם משמעות לכל ניקוד, לכל צליל ולכל עיקום שפתיים, ברגע שמתפללים בעברית כביכול משנים קצת את מה שנכתב.
        ואם אני יכולה להתפלל כמו שאמורים להתפלל אז ברור שאני אלמד עד שאני אדע.
        ב. לא יודעת, יודעת קצת,. אני לומדת משירים, אני במגמת אידיש, ובכללי אני קופצת על דברים באידיש. וסתם בכללי כותבים יידיש אבל אני אוהבת לכתוב אידיש. לא, אנחנו לא מדברים בבית, ההורים שלי יודעים שניהם אבל לא דיברו בבית, דיברו ביניהם כדי שלא נבין? ואני מקווה לדבר עם הילדים שלי באידיש.
        שנה טובה!

        1. איך אויך זייער ליב יידיש. דאס איז טאקע הייליגע שפראך!

          עכשיו כל הבנות החמודות שיודעות אידיש תכנסו לפוסט של אונטערן ותעזרו בתרגומים. ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגיות פופלריות

חיפוש לפי תגיות >

חיפוש לפי תגיות >