עבד מאושר

נשמה וסימה שאלה /19

מניאר

לפרק הקודם

 

 

שוב אני פוגשת (גם כן פגישה, זה אפילו לא בזום) אתכן על הבמה הורודה הזאת.

עם המשפט הזה סיימנו שבוע שעבר, ואני השארתי אתכן במתח. אז קבלו את הפרק הבא:

הבחירה האמיתית מגיעה מנקודה פנימית מאוד אצל הקב"ה שהוא בחר בבנ"י. אין שום מציאות חוץ ממנו יתברך. לכן מובן, שהביטול דעבדי ה' שנעשה אצלי ישראל בעקבות זה, הוא ביטול מוחלט.

יש סוגים בביטול.

בנ"י הקדימו נעשה לנשמע בקבלת עול מוחלטת. ולמרות זאת הקב"ה כפה עליהם הר כגיגית. למה? הרי הם קיבלו את עצמן להיות עבדים, למה הקב"ה כופה את זה עליהם?

אלא שזה הבדל במהות הביטול להקב"ה.

יש ביטול של עבד שרוצה להיות עבד. למרות שהוא עבד העבדות באה מהרצון שלו, ולכן מורגשת בו המציאות.

אבל עבד, לדוגמא כזה שמכרו ע"י בית דין – הוא עבד בלי מציאות, הביטול בו גבוהה יותר, אין פה תערובת של הרצון שלו. הביטול שלו הוא עד כדי כך  שאדונו יכול לתת לו שפחה כנענית – גויה! שתוליד לאדון מהעבד עוד עבדים. מצב כזה אסור במקרה שהעבד מוכר את עצמו.

מי שהעבדות נכפתה עליו, בלי רצון ובחירה השיעבוד שלו מוחלט. ומי שבחר בעבדות, עדיין לא.

לכן הקב"ה היה צריך לכפות עליהם הר , היינו לכפות עליהם את קיום המצוות, כדי שהשיעבוד שלהם יהיה עמוק יותר, לא כמו עבד שבחר בעבדות, אלא ביטול במציאות מוחלט.

אחרי שלמדתי אתזה ישר קפץ לי, למה לרצות את הדבר הזה בכלל? לא רוצה, סורי, הבהמיות שלי נוחה, למה שאני ירצה לבטל את עצמי? לא רוצה!

אין לי בזה כלום.

הביטול הזה פועל באדם כיווץ ושיא והפך התענוג. אז למה לי?

אז יש הסבר, והשאלה הזאת, לא רק אני שואלת אותה.

רציתי לצייר לכן תמונה יפה שאנחנו הכל, עכשיו הגיע הפוסט הזה ומסביר לנו שאנחנו כלום וזאת האמת.

בעבדות שכזאת אין רגש של תענוג או שמחה, זה לא כיף. העבדות הזאת נכפתה עלינו, שגם במקרה שמשהו רוצה לפרוק עול תורה ח"ו הוא לא יכול לעשות את זה לעומק, העבדות הזאת, לא בחרנו בה.

זה מעיק, זה מקום שהאמת צפה בלי שקרים, שזהו, הכל זה אלוקים. והרצון שלך והקטנות שלנו לא תופסים מקום בכלל. זה חוסר אונים, מכה מוחצת לבמה שבי.

זה כמו שבן של עבד, קולט שהוא תמיד יהיה עבד. וזה כואב לו למרות שהוא נולד לכזאת מציאות של עבדות.

אבל האמת היא

שישראל וקוב"ה כולא חד.

יש ליהודי תענוג ושמחה גם מזה שזכה להיות עבד של הקב"ה באופן נעלה ובמיוחד כזה.

למה?

דבר ראשון – כבר סיכמנו, בגלל שהקב"ה כפה עלינו את העבדות הזאת במתן תורה, היא נצחית ואי אפשר להשתחרר ממנה. ולמה פה שמחה?

כי זה דבר ניצחי.

הוא שמח כי הוא קשור לנצח, משהו שיהיה תמיד ותמיד נצחי, בלי הפסק. הוא שמח מזה, שזה שהוא עבד ה' הוא דבר ניצחי.

ודבר שני – תחשבו איזו דרגה זאת, שאין שום תערובת מציאות בקשר הזה, זאת דרגה גבוהה מאוד, וזה שאני בדרגה כזאת, זה שאני זוכה להיות עבד ה' בכזו דרגה זה משמח.

זה תשובה מספקת אבל לא מאוד.

כי קשה להתענג מזה, אני רחוקה שנות אור מהחסיד שכתב כשסיים את החשבון העיסקי שלו – "אין עוד מלבדו".

בפורים המקורי, התקדמו לשלב הבא.

כתוב שבימי אחשוורוש קיבלו היהודים את מה שהחלו לעשות במתן תורה, מבחירתם החופשית.

זה מתבלבל לפי מה שאמרנו, כי אם העיקר זה הבחירה – הם כבר הקדימו נעשה לנשמע, ואם העיקר זה הכפייה, למה שיקבלו את מה שהחלו לעשות במתן תורה שוב, מבחירה חופשית??

אז מה היה בימי אחשוורוש?

אז לבנ"י נפל אסימון התענוג. אז הם שמחו מזה שהם עבדים – אז היה להם שמחה ותענוג מהביטול המוחלט שהם.

זה החידוש של פורים אז נרגש בהם, שהביטול המוחלט, כמו עבד כפו עליו עבדות, זה לא בסתירה למציאות שלהם.

אלא אדרבה

זוהי אמיתות מציאותם

ולכן הם שמחים

שבעצם אני כלום ובגלל זה אני הכל.

שמרי במחברת

לא רשומה עדיין? הרשמי

עוד באותו נושא:

בחירה במבחן / 17

בתיכון הקטע של המעורב נהיה בעייתי. ואם את בשולי הכיתה ולא בעסק של המסיבות הגדולות והמושקעות אז את יוצאת כל יומיים לבלות עם חברות

אז למה באמת?

פעם היתה בשותפות שאלה, תפוח או שוקולד. אם יביאו לי תפוח או שוקולד, ברור לי במה אני אבחר

הוסיפי את התגובה שלך:

4 תגובות
  1. אביגיל הגב

    צודקת.
    אף פעם לא חשבתי על זה באמת לעומק.
    תודה על השיתוף.
    תמשיכי להעלות!!!

  2. motek הגב

    קראתי עכשיו פעם אחת, במוצ"ש אני אקרא שוב.
    אבל זה אדיר גם בקריאה מרפרפת.
    תודה. פשוט תודה.

  3. Sweet הגב

    ואו מהממם את מקסימה שאפו ❤️💜❤️💜

  4. ילדה קטנה בארץ רחוקה הגב

    אוווו
    מהממם
    תודה שכתבת לנו 😉

גלילה לראש העמוד

תודה על נדיבות ליבכם!

כיצד תרצו לתרום?