יותר מחיים ומוות

נשמה וסימן שאלה /17

מניאר

לפרק הקודם

 

הי לכן נשמות

אחרי שגיליתי שרוב הפוסטים שלי מחולקים לשני שליש הקדמה ושליש הפוסט עצמו, החלטתי שנמאס לי מהקדמות.

אז אני מקווה ששלומכן טוב, ושאתן זוכרות במה סיימנו שבוע שעבר.

מ

ת

ח

י

ל

י

ם

——

שוב אני מסבירה לכן מחדש מושגים שהיו ברורים לכן תמיד.

אז אנחנו עדיין אוחזות בבחירה.

הסברנו שיש שלוש דרגות שבגללן אוהבים משהו

  1. מצד המעלות שלו
  2. מצד היותו קשור אלי, חלק ממני
  3. בגלל שאני בוחרת בו, לכן אני אוהבת אותו.

גם באהבה של הקב"ה לישראל יש את אותן דרגות

  1. אהבה לישראל מצד המעלות שבהם, שהרי גם בחצוניות, יהודי נעלה יותר מגוי.

מדרגה שכזו, מגיעה ממקום בו הקב"ה צמצם את עצמו, עד שהנבראים והמעלות שלהם תופסים אצלו מקום.

‌2. אהבה לישראל מצד היותם בנים למקום. פה העולם כבר לא תופס מקום, זאת אהבה שמעל העולם, היא מגיע מזה שבנ"י הם חלק מהקב"ה. אבל עצם היות האהבה הזאת מעל העולם, מראה שיש לי שייכות כלשהי לעולם שלכן היא מעליו.

  1. אהבה כזאת, שמגיעה מצד הבחירה של הקב"ה בישראל, מגיעה מעצמות, מהקב"ה בעצמו. אין לדרגה הזאת שייכות לנברא ואין בה תפיסת מקום לאיזה דבר. כמו שהוסבר בפרק הקודם – בחירה אמיתית שמגיעה מהנקודה הכי פנימית של הקב"ה – כזאת שאי אפשר בכלל להגדיר ולצמצם.

מה נאמר על האהבה הזאת? השלישית?

" הלא אח עשיו ליעקב נאום ה" – עשיו ויעקב הם אחים, הם בדרגה כזאת שאין מעלה לאחד על השני, לכן בפסוק הם מכונים 'אח' היינו, אין ליעקב מעלה כלשהי שבגללו הקב"ה אוהב אותו, גם לא המעלה של היות 'בן', שהרי עשיו הוא אחיו. ולמרות זאת " ואוהב את יעקב ואת עשיו שנאתי"

האהבה ליעקב נובעת מעצמותו של הקב"ה. לקב"ה בעצמו אי אפשר לעשות פוזות, או לשחק אותה צדיק יותר, אפילו להיות באמת צדיק, פשוט לא אוחז אצלו שום דבר. לא המעלות, וגם לא המדרגה של בן. הקב"ה אוהב את יעקב כי הוא בוחר בו, מה תופס פה מקום? רק הקב"ה.

זה המדרגה גבוהה הרבה יותר, זאת אהבה חזקה הרבה יותר, כי היא נובע מעצמות, מהמקום שאין לשום נברא שייכות. רק כי הקב"ה רוצה.

האמת היא שבמבט פשטני, האהבה הזאת נראית בדרגה פחותה יותר, שהרי בגלל שהאהבה כלפי ישראל באה אך ורק מבחירתו של אלוקים, זה אומר שאין שום מעלה מיוחדת בישראל שהבחירה הזאת יוצרת, כי בדיוק בגלל שהקב"ה בחר כך, הוא היה יכול לבחור אחרת. זה לא נוגע בי.

 

אלא שזה לא כך

כי החשיבות שנובעת ממעלות כלשהן של הנברא הרי החשיבות הזאת מוגבלת ותלויה בהגבלות של התכונות האלו.

שהרי אנחנו יצורים מוגבלים.

ולכן גם החשיבות שנובעת מהיותנו בנים למקום, מוגבלת

 

אבל החשיבות שבאה מזה שהקב"ה בעצמו בחר בי והרי להקב"ה אין גבול, אז גם החשיבות היא בלי גבול.

 

באו נחדד את ההבדל הזה, שהתחדש דווקא בזמן מתן תורה – שאז – אתה בחרתנו מכל העמים.

למה לא אומרים בשבת את הקטע של אתה בחרתנו אלא רק ביום טוב?

כי את מצוות שבת קיבלנו במרה לפני הבחירה שהייתה במתן תורה.

כשבנ"י קבלו את השבת, הקב"ה אמר להם "וחי בהם" ע"י השבת נוספת חיות היהודי.

לעומת זאת עובד כוכבים ומזלות ששומר שבת – חייב מיתה.

הנה, גם לפני מתן תורה לבנ"י הייתה מעלה גבוהה ביותר רק מצד זה שהם קבלו את השבת.

מצוות השבת גרמה להם להיות שונים כל כך מהגויים הבדל כזה כמו בין חיים למוות (שהתחדש עם השבת)

והרי השבת היא לפני מתן תורה, לפני החידוש של הבחירה.

אין לנו הפכים גדולים יותר מחיים ומוות, ואחרי זה עוד התווסף חידוש הבחירה שהוא גדול יותר מאשר חיים ומוות.

הקב"ה הבהיר לנו בצורה הכי ברורה שיכולה להיות אני בחרתי בכם.

אפילו שקדמתם לעולם, אפילו שבתורה כתוב

דבר אל בנ"י, הקב"ה בכל זאת הציע לאומות לקבל את התורה, כדי להבהיר, אני בוחר בכם, נתינת התורה, מגיע ממקום שבו אתם שווים לאומות.

גילוי הבחירה בישראל, גרם לכך שבנ"י בפועל קיבלו את התורה, את הדבר הכי גדול שיש בעולם, שהיה לפניו ושיהיה אחריו.

חזרנו לאותה נקודה

אלוקים בחר בך נשמה, הוא אוהב אותך

את מעל העולם.

שמרי במחברת

לא רשומה עדיין? הרשמי

עוד באותו נושא:

אז למה באמת?

אחרי שהצייר גומר את הציור, המחשבה שלו חוזרת למקום הטבעי שלה

הוסיפי את התגובה שלך:

4 תגובות
  1. א.ר.ב.ע הגב

    מהמם. כמו תמיד. ואולי אפילו יותר.

  2. שולינקה הגב

    אני מאמינה!
    ואווו
    אייזה מחזק
    תודה לך!!!
    תודה. אוהבת!
    תודה לך ה'!!!!
    את כותבת מהמםםםםםםםםם
    נשמעת כמו אייזה ילדה על רמה!
    וואוו

  3. motek הגב

    חזק ממש.
    אני אקרא את זה עוד מעט עוד פעם, כדי להבין יותר טוב.
    תודה על הבלוג הזה.

  4. חי ולוהט!! הגב

    סיכום יפה של דבר מלכות בראשית ותולדות א' 😉

גלילה לראש העמוד

תודה על נדיבות ליבכם!

כיצד תרצו לתרום?