וידעת היום/4

האינסוף

קברדינית

לפרק הקודם לחצי כאן

 

סיכום קצר לפרקים הקודמים: הבנו למה 'אטום הבראשית' לא יכול להיות ראשוני, מפני שאין הוכחה לכך שהוא יוצא מן הכלל. בנוסף הבנו ששרשרת לא גבולית של סיבות לבריאת העולם גם איננה מתקבלת, מפני שגבול לא יכול לצאת מגבולותיו אל תוך האינסוף.

עכשיו ממשיכים.
חשוב להבהיר שמפני שהגדרנו את אותו כוח שברא את העולם כבלתי מוגבל, הוא חייב להיות ב-א-מ-ת בלתי מוגבל, עם כל המשתמע לכך. מפני שברגע שיהפוך ל"חצי מוגבל" (אין כזאת אפשרות, אבל לשם ההסבר) גם עליו חל הכלל הדורש סיבה לכל תופעה.
בעצם, אי המוגבלות שלו נותנת לו אפשרות לעשות הכל, אבל ממש הכל.
הוא יכול להגדיר את עצמו כמשהו לא גבולי, והוא גם יכול להלביש את עצמו בגבול, עד כדי כך שיוכל להסתיר עצמו בגבול שמגביל את עצמו לעשות משהו!
לא רק זה, אלא הוא גם לא מוגבל בשנות חיים אינסופיות או במרחב אינסופי, כי אם בתור אינסוף הוא מורכב מדברים מוגבלים (מרחב, זמן) הוא לא אינסוף מוחלט. כל הגדרה שניתן לו תמעיט ממעלתו האמיתית. לעולם לא נוכל להבין את מהותו האמיתית, כמו שהזכרנו בפרק הראשון, אבל זה לא סותר את העובדה שדווקא לפי השכל מובן שאכן קיים כזה כוח אינסופי ואין-גבולי.

 

יבוא מישהו וישאל: "בסופו של דבר גם 'אינסוף' זאת תופעה, ואם כך- מי ברא אותו? מי קדם לו?"
על כך נענה לו: "מפני שאנו רוצים להיפטר מהכלל הדורש סיבה לכל תופעה, אנו חייבים להגדיר את הכוח הלא מוגבל הזה כמשהו שקיים לעולם, אין לו זמן התחלה ואין לו זמן סוף. ואם כך, שום דבר לא יכל לברוא אותו, מפני ששום דבר לא יכול לקדום למשהו שקיים לעולם".

אמנם אנחנו הבנו שאכן, מחייב שכוח בלתי מוגבל ברא את העולם, אבל בסופו של דבר אל לנו לשכוח- למדע באמת יש הוכחות לכך שהבריאה התרחשה במשך מליוני שנים! איך זה מסתדר?
אז למרות שעדיין לא הוכחנו את אמיתות היהדות כעת נסביר איך היהדות התייחסה וממשיכה להתייחס לנושא הזה במשך כל התקופות.
בעז"ה בהמשך נוכיח גם את האמת שבדת היהודית ואז תוכלנה לחזור לפרק הזה ולבדוק האם הכל באמת מסתדר..

במשך כל הדורות היו שלוש גישות מרכזיות שאימצו אנשי אותה גישה בכדי להישאר מאמינים באלוקים מצד אחד, ומצד שני לחיות עם הסתירות השונות שבין המדע ליהדות.

הגישה הראשונה היא גישת ההתנצלות.
גישה זו התאימה פסוקים ופירושים שונים בתורה למסקנות המדע. למשל: בתורה כתוב שהאלוקים ברא את העולם במשך שבע ימים. אותם פרשנים מסבירים שניתן לפרש את המילה 'יום' כ'עידן' (לפי הפס' "כי אלף שנים בעיניך- כיום אתמול), ולכן 'אפשר לומר' שגם התורה סוברת שהבריאה נוצרה במשך תקופה ארוכה מאוד.. יש עוד דוגמות שלא כאן המקום לפרטן.
גישה זו לא נכונה משתי סיבות: א. התורה היא אמת מוחלטת ואי אפשר לעוותה. ב. גם אם תאמר שזהו לא עיוות- לא תצדק, מפני שבתורה יש כלל האומר "אין מקרא יוצא מידי פשוטו". זאת אומרת- אסור להוציא מילים מפורשות בתורה מהפירוש הפשוט שלהן ולהפוך אותן לפירוש שלא תואם לפשט. למרות שהמקרא מחולק לפשט, רמז, דרוש וסוד, הרי בכל מקרא מתקיימים ארבעת הפירושים, וגם הפשט חייב להישאר פשט.
יש תנאים המתירים שמקרא יצא ידיי פשוטו (למשל, הקב"ה מתואר גם בצורות כמו "עיני ה'", "אף ה'" וכו'. במקרה זה מובן שלהשאיר את הפשט כפשט גמור תהיה כפירה ולכן יש גם מקראות היוצאות מן הכלל). אבל במקרה עליו אנו דיברנו לא חלים התנאים המוציאים אותו מהכלל ולכן הוא נשאר בפשט שלו.

הגישה השניה היא גישת הפיצול ההכרתי, כך קורא לה הרב סופר בספרו.
גישה זו אומרת שהמדע והיהדות לעולם לא יוכלו להסתדר ביניהם, ואם כך כשתשב בבית תאמין באמת באלוקים, ובחוץ תאמין באמת במדע האבולוציה.
מובן שגישה זו גם איננה נכונה, מפני שאדם זה חי בבלבול נוראי. מצד אחד הוא מקבל את האלוקים כאמת מוחלטת, הסוברת שהעולם קיים 5780 שנה. מצד שני הוא גם מאמין בכך שהעולם קיים כמה מליוני שנים. איך זה יתכן? חייבת להיות רק אמת אחת.

הגישה השלישית והאחרונה היא גישה שפיתח הרבי- גישת ביקורת המדע.
את שתי הגישות הקודמות ציינו רק כדי לבוא להסתכלות השלישית והנכונה ביותר.
גישה זו מציגה את התורה כסמל לאמת אבסולוטית שלא ניתנת לשינוי או הפרכה מכל סוג שהוא.

היא מורכבת משלושה כללים:
א. התורה היא אמת נצחית, שלא משתנה בהתאם לשום דבר, ותישאר כזאת לעד. לעומת המדע, שכמספר המדענים- מספר השיטות והדעות, ואולי יותר.
ב. בהתאם לכך מובן שאם יש למדע דעות מנוגדות לתורה, היהודי המאמין מחוייב להאמין דווקא בדבר התורה, מפני שהיא לא נכתבה בהתאם למה שקורה במציאות, אלא המציאות מתאימה את עצמה לתורה והתורה היא זו שמחליטה מה קרה, קורה ויקרה תמיד.
ג. לפי דעת התורה נוכל לדעת אם המדע צודק באבחנתו, אם לאו. זאת אומרת- אם המדע יכריז על תופעה שנוגדת לדעת התורה, מובן שהכרזה זו לא נכונה גם מצד התורה, וגם מצד המדע (מפני שאם המדע נכון באמת הוא ילך לפי התורה בלבד), וזאת בגלל שאנו בטוחים באמת הבלעדית שבתורה. וכן להפך, אם דעת המדע תואמת לדעת התורה, הפעם הוא צודק.
אלו הן מאפייניה של גישת הרבי למדע. בפעם הבאה בעז"ה נסביר באריכות יותר איך הרבי שולל את הדעות השגויות שבמדע.

ביי!

עוד באותו נושא:

מאוד!

"בשנות נשיאותו הראשונות נהג רבינו הזקן לומר ברבים כי "יש לחיות עם הזמן". על-ידי אחיו המהרי"ל גילו זקני החסידים שכוונת הרבי היא: שיש 'לחיות' עם פרשת השבוע ופרשת היום של הסדרה השבועית. לא רק ללמוד את פרשת השבוע בכל יום, אלא

בחופש, בטוחה?

קורונה. נגיף. התפשטות. ופחד. כל אחד לבד. וכולנו ביחד. מין חופש מוכתב. לא ברור מה הלאה מעכשיו. אי ודאות. מוחלטת. ממש. מצב מבלבל, עולם כחדש. חופש? בטוח?

סתם שפעת?!

נשמות 🙂 לכולן קשה עם החופש הכפוי הזה, והרבה מתעצבנות ולא מבינו על מה הסער… הרי זו בסך הכל עוד שפעת?! אז ההבדל בין קורונה לשפעת רגילה הוא באמת קטן. אני לא רופאה ולא יודעת, אבל

הוסיפי את התגובה שלך:

13 תגובות
  1. #נורמלית הגב

    יאי אמת אבסולוטית!! איך אני אוהבת את הביטוי הזה. קברדינית הא-ל-ו-פ-ה כפיים כפיים כפיים! זהב טהור מה שהולך כאן.

    • בקטע טוב, כן? הגב

      חחח בחלק הראשון פיקפקת באפקטיביות של הסדרה לגבייך..
      מגניב לראות שהתחרטת. תכלס באמת מושלם..!

      • קברדינית הגב

        לא נראה לי שהיא פיקפקה, כנראה לא הבנת אותה נכון..

      • #נורמלית הגב

        מבחינת אפקטיביות- כן, אני כבר גיבשתי זהות דתית אז גם אם יוכיחו לי בניסים שהיהדות נכונה, לא יזיז לי- אני יודעת את זה.
        אבללללל קברדינית היא כשרון של אחת בדור והיא כותבת כל כך יפה!! ומביאה לידיעת הציבור הרבה מידע נצרך בצורה כזו קלילה ומקסימה, מה איך אפשר לא להתלהב נמכרה יהלומים שכמותה

  2. במבי הגב

    חיכיתי מלא זמן לפוסט הזה וסוף סוף הוא יצא!!!
    אני ממש אוהבת אתהכתיבה שלך היא זורמת וקלילה ואת מסבירה דברים קשים בבהירות!!
    זה פשוט מעניין מחכה ממש להמשך!!!
    רק דבר אחד- תעשי את זה יותר ארוך😉

  3. פנקס עם נקודות הגב

    אבל למה אנחנו מאמינים שהתורה היא נכונה?
    אמאלה, אני בשוק מעצמי שהעזתי לשאול.
    אני יודעת שזה גובל בכפירה, אבל אני רוצה באמת לדעת, ובשביל לדעת חייבים לשאול.. נכון?!
    אמרו לי שבחב"ד מותר לשאול הכל.
    אז— אפשר תשובה?
    למה דווקא התורה היא האמיתית והנכונה?
    מי ערב לי שאותה בדיוק נתן הכוח הבלתי מוגבל שיצר את העולם המופלא הזה?
    פליז אל תאכלו אותי!!!

    • אחת הגב

      הכל טוב. 🙂 תרגישי בנח.
      מותר וחשוב לשאול, בפרט כשמדובר בשאלות שכל כך הגיוני שיעלו לנו.
      מאמינה שקברניט היקרה תענה גם על זה באחד הפוסטים.
      אבל יכולה לומר לך מידיעותי הדלים,
      60 ריבוא של עם ישראל היו עדים למתן תורה, שמעו את קולו של הקב"ה, ראו אלוקות במוחש.
      דבר כזה אי אפשר להמציא. אף אחד לא יאמין להמצאה שהיו עדים לה עם שלם!!! והעובדה שה"סיפור" הזה של מתן תורה עובר במשך אלפי שנים מדור לדור, מוכיח את אמיתתה.

    • קברדינית הגב

      פנקס עם נקודות, קחי נשימה
      את לא כופרת חס ושלום, לכופר יש הגדרות אחרות.
      ראית את הפרק הראשון בסדרה? אנחנו מצווים לדעת את הקב"ה. לא רק שבחב"ד מותר לשאול הכל, צריך לשאול!
      אף אחד לא יאכל אותך ואת תמשיכי לשאול עד שלא תקבלי תשובות על הכל.
      בדיוק לכן אני כותבת את סדרת הבלוגים הזאת, בשבילך.
      אם תשימי לב, בתחילת הפוסט כתבתי שאמנם עדיין לא הוכחנו את אמיתות התורה, אבל בעזרת השם בעוד כמה פרקים נוכיח גם את זה.
      בפרק הזה והבא אני רק רוצה להראות לכן שבעצם המדע לא כזה מושלם וגם אם עדיין לא הוכחנו את האמת האבסולוטית (בשבילך #נורמלית חחח) שבתורה, לא כזה קל להאמין במדע.
      חכי בלי סבלנות, עוד כמה פרקים תקבלי תשובה.

      ותודה למגיבות, מקווה שזה לתועלת;)

      • פנקס עם נקודות הגב

        אוקי לקחתי נשימה, תודה מהממת! יש מצב שאת מעלה את הפרק הבא מהרר?? סתם, אני יודעת שלא, אבל זו הייתה הדרך שלי לומר לך שאני מחכה לו מאווווד ואוהבת את זה ממש!!

    • שניצל קטשופ וחרדל הגב

      חחח אני מעדיפה לאכול שניציל קטשופ וחרדל לארוחת צהריים, ולא, תסלחי לי כן? פנקס… (אפילו שהוא עם נקודות)

  4. מקושרת הגב

    מדהים!
    את מסבירה כאלה נושאים קשים וחשובים
    בצורה מהממת!!

גלילה לראש העמוד

תודה על נדיבות ליבכם!

כיצד תרצו לתרום?