שני צדדים לגבעות

icon_set_3_14
אלי*

כמו לכל דבר בעצם
למעלה מחודש לקח מאז שהתחלתי לכתוב את הפוסט הזה ועד שהוא נשלח למערכת. עברתי עליו עשרות פעמים, והתלבטתי הרבה לגבי כל ביטוי שיכול להתפרש לכיוון אחר משרציתי.
אני יודעת שיש בנות שלא מסכימות עם מה שאני כותבת כאן ואפילו יתעצבנו מזה, אבל בכל זאת אני כותבת את הפוסט בתקווה שהוא ייתן לכן כיוונים חדשים למחשבה. רק בבקשה תזכרו שחילוקי דעות ביננו לא אמורים להביא לרגשות שלילים אחת כלפי השנייה.
בתקופה האחרונה כתבו באתר על נוער הגבעות. אני חושבת שכל בן אדם סובייקטיבי ברמה כלשהי, ולכן כדי לקבל את תמונת המצב המדוייקת ביותר, צריך לשמוע חוות דעת מכמה שיותר כיוונים. אז אני מזמינה אתכן להכיר את המבט שלי על נוער הגבעות. לכל מי שתשאל, אני אומרת מראש שאני מכירה, מכירה אישית.

מה שמאוד משפיע על המרקם של נוער הגבעות זה שכשמם כן הם- נוער. נוער זה דבר מדהים. הם מסוגלים ללכת בעקבות האידאלים שלהם עד הסוף בכל ההתלהבות והחיות. מצד שני, בני נוער לפעמים לא מסתדרים עם גבולות, אוהבים אקשן ופעילות, לפעמים הם פועלים בלי לחשוב, הם נוטים להקצנה וקשה להם להיות בקבלת עול.

בני נוער לא מגיעים לגבעות רק בגלל אידאלים קדושים. יש עוד אי אילו סיבות שקורצות להם להגיע לשם למרות התנאים הפיזיים הקשוחים. אולי זה בגלל העצמאות, החרות ממסגרת, האקשן, החברה שהרבה פחות שופטת, המרחק מהמשפחה, סגנון החיים.

אפשר לראות שללכת לגבעות זה לא נובע רק מרצון להתעלות רוחנית בכך שרוב נערי הגבעות מעשנים ועובדים במקום ללמוד, הרבה מהם יורדים ברוחניות אחרי תקופה בגבעה (הכוונה לצניעות, סמארטפון, לימוד תורה וגם באופן כללי).

אין רב אחד שנערי הגבעות, או לפחות רובם הולכים אחריו, ברמה של שאלות יומיומיות בהלכה. הם יודעים לצטט שולחן ערוך, הם מקבלים השראה מכל מיני רבנים, יש להם הרבה מקורות שהם מסתמכים עליהם בגמרא ראשונים ואחרונים. אבל כל זה לא מספיק כדי למלא את המקום של רב פוסק הלכה שיש לו את הסמכות להסתכל על מכלול הדעות בהלכה ולפסוק הלכה למעשה.

רגע, רגע, לא.
זה לא כולם ככה. ברור!
זה לא כולם, אבל זה מספיק כדי להבין שזה לא במקרה אלא יש קשר בין הדברים.

הגישה של נוער הגבעות שונה מהגישה של הרבי ושל חב"ד. החסידות אומרת ש"חושך לא מגרשים במקלות". הדרך של חב"ד להשפיע על המציאות היא בדרך של קרוב לתורה ומצוות בנועם. לעומת זאת הדרך של נערי הגבעות מביאה לריחוק וניכור מהיהודים שבראשות השלטון ובכוחות הבטחון, ולאלימות.

ומה עם נערות גבעות?
בין הרעיון והמימוש של בנות בגבעות ניתן לראות דמיון לבנות ביחידות קרביות.
בגבעות, גם הבנות עובדות בעבודות פיזיות קשות כמו בניה, עבודות חקלאיות וסחיבת מים למרחקים. עבודות פיזיות כאלה הן ממש לא תפקיד של נשים וזה יכול לפגוע בגוף שלהן וביכולת שלו לממש את התפקיד שניתן להן מאת הקב"ה להביא ילדים לעולם.

הבעיה העיקרית של בנות בגבעות היא צניעות.
חיים בגבעה שיש בה נערים ונערות, גם אם הם בעקרון הם גרים במקומות שונים ורחוקים, מביאים איתם חיכוך. הבנים הולכים להגן על הבנות, הבנות הולכות לקחת דברים מהבנים. החיכוך הזה עלול להגיע (ומגיע בפועל) לקשרים רציניים יותר, וכשאין מסגרת מציקה או מבוגר אחראי בסביבה, הניסיונות קשים בהרבה.

בנוסף, נערות גבעות מגיעות לא מעט פעמים למאבקים אלימים עם המשטרה, שיחות שב"כ, וזה מגיע למקומות של חוסר צניעות מזעזע (ואני אומרת את זה בתור אחת ששמעה מכלי ראשון). אומנם ברור שהן לא מתחילות לתת מכות לשוטרים והן ממש לא מסכימות ששוטרים יגעו בהן, אבל זה בדרך כלל זה די ברור שהתנגדות לכוחות הבטחון תגרור עימותים פיזיים, גם אם זה רק מצד השוטרים, וזה מראה שזה לא החזית בה הבנות צריכות להילחם.

נקודה נוספת שכדאי לשים אליה לב, רוב נערי הגבעות לא נשארים בגבעות לנצח אלא עוזבים בשלב מסויים למקום טוב יותר או פחות. למה? את זה כבר אני אשאיר לכן כחומר למחשבה.

 

אז אחרי שדיברנו כל כך הרבה על צד האחד של המטבע, יהיה ממש חוסר צדק מצידי להתעלם מהצד השני…

אז יש הרבה מה ללמוד מנערי גבעות. הם נחושים, מכוונים היטב אל היעדים שהם קובעים לעצמם. יפרקו להם את הבית, והם יבנו בחזרה. ושוב יפרקו, והם יבנו. ושוב יפרקו, והפעם הם יבנו יותר גדול.

בגלל שהם חיים את המציאות היומיומית האבסורדית שיש בארץ, אכפת להם מהארץ, כואב להם עליה. לרובנו הרגש הזה די מתעמעם בשטף החיים ואנחנו מרגישים אותו בעיקר שמתפרסמים בתקשורת אירועים דרמטיים. וזה עוד בלי לדבר על אלה שלא מבינים שאמור לכאוב להם על המצב בארץ…

אומנם ברור לי שבגיל הזה בנים צריכים ללמוד תורה בישיבה ובנות צריכות להיות במסגרת, אבל כידוע לא כולם מסתדרים עם המסגרת. בכל זאת, במקום ללכת לעשות שטויות אחרות שנערים בלי מסגרת עושים, נערי הגבעות בחרו ללכת ליישב את הארץ, והם בהחלט ראויים להערכה על זה!

חשוב לי להוסיף ששום דבר ממה שכתבתי בפוסט לא מצדיק את היחס הנוראי לו נערי הגבעות זוכים מהמשטרה, השב"כ, בתי המשפט והציבור הישראלי הרחב. אין שום צדק בכך שערבים זורקים אבנים באופן יומיומי על יהודים בעשרות מקומות בארץ ולא עושים להם כלום, אבל כשנער גבעות אחד יזרוק אבן על ערבים, המשטרה והשב"כ יהפכו את העולם כדי למצוא אותו, וכמובן שהתקשורת תחגוג על זה.
מסתבר שעדיין לא נמצאו אנשים מושלמים בכוכב הלכת שלנו. לא החב"דניקים, לא הליטאים, לא הדת"לים, וככל הנראה גם לא נערי הגבעות. מפתיע?

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
אבדה תקוותנו
20

ציפור בלי כנף

ילדה בת 8 עיניים גדולות ירוק חמוץ נמשים קטנים מתחת לעין וקמטים, הרבה קמטים כמ...
מהיטבאל/ מ. קינן *הלוואי*
15

קוקטייל אביבי

סדרת הספרים שהכי אהבתי היא 'ממלכה במבחן' של מיה קינן. הכתיבה, העלילה, הגיבורי...
צבועה בלילה
newEmotionIcon_21

חביתה מקושקשת

ובלילה אולי בידיים שרוטות מאכזבה אוריד מסיכה אולי לא אולי היא לא תירד דמעות ל...
חיים את הזמן /מצורע
73

דרשנית בהתהוות

הפרשה שלנו עוסקת בדיני נגע הצרעת ומפרטת אותם. אחת ההלכות היא שאם אדם נטמא בצר...
אש האהבה
28

דומיה נפשי

אבא אתה לא צריך אותי. אבא אני צריכה אותך! אבא לא צריך אותי, אותי כן. אבל לא ת...
תותים זה טעים
newEmotionIcon_21

מאמית אחת

חברות תקשיבו אני לבד. אבל כ"כ מוקפת.. בה בזמן האחרון התחלתי להעריך את עצ...
י״א ניסן רעיון כללי
emotion_icon_30

מפג

פורסם לראשונה: ח׳ בניסן תשפ״ב רבי-קשר-אני? הבדל בין חסיד לרבי היא אינסופית א...
ספרי פאדיחה:)
62

צופיה

יש לך סיפור מצחיק?? משהו הזוי שקרה לך? סתם פאדיחה? פליז תשתפי אותנו, שכולנו נ...
פוסטים חדשים
אבדה תקוותנו
20

ציפור בלי כנף

ילדה בת 8 עיניים גדולות ירוק חמוץ נמשים קטנים מתחת לעין וקמטים, הרבה קמטים כמ...
מהיטבאל/ מ. קינן *הלוואי*
15

קוקטייל אביבי

סדרת הספרים שהכי אהבתי היא 'ממלכה במבחן' של מיה קינן. הכתיבה, העלילה, הגיבורי...
צבועה בלילה
newEmotionIcon_21

חביתה מקושקשת

ובלילה אולי בידיים שרוטות מאכזבה אוריד מסיכה אולי לא אולי היא לא תירד דמעות ל...
חיים את הזמן /מצורע
73

דרשנית בהתהוות

הפרשה שלנו עוסקת בדיני נגע הצרעת ומפרטת אותם. אחת ההלכות היא שאם אדם נטמא בצר...
אש האהבה
28

דומיה נפשי

אבא אתה לא צריך אותי. אבא אני צריכה אותך! אבא לא צריך אותי, אותי כן. אבל לא ת...
תותים זה טעים
newEmotionIcon_21

מאמית אחת

חברות תקשיבו אני לבד. אבל כ"כ מוקפת.. בה בזמן האחרון התחלתי להעריך את עצ...
י״א ניסן רעיון כללי
emotion_icon_30

מפג

פורסם לראשונה: ח׳ בניסן תשפ״ב רבי-קשר-אני? הבדל בין חסיד לרבי היא אינסופית א...
אוהבת את עצמך באמת ורוצה לעזור? כנסי😉
פתק 12

אחת. שנמאסה. על עצמה. איך שהיא.

אוף. תקשיבו. יש לי קטע מעצבן שכשאני כועסת וקצת עולים לי הפיוזים(אני גי'נג'ית....

37 תגובות

  1. אעאעעעעע
    חיכתי לפוסט כזה ממך!
    היה מרתק
    ורואים שהוא נכתב אחרי הרבה מחשבה
    אין על הכתיבה שלך
    התמכרתי לצורה שבה את מסבירה את הדעות שלך?

  2. לגבי המשפט האחרון.. מה יתרון, לאדם, בכלל עמלוו, שיעמול, שיעמול תחת השמששש, בעמלו של עולם אין אין אין יתרון, אבל בעמלה, בעמלה של תורה יש יתרון! (עם המנגינה)…..

  3. וואי. אלי.
    את חכמה ומתנסחת בבהירות ובתבונה ובעומק.
    תענוג לקרוא!
    (העם דורש עוד פוסטים שלך.)
    ולגבי דעתך, אני לחלוטין מסכימה.

  4. ווואו.
    אהבתי את הזהירות שבא כתבת את הפוסט. ממש מרגישים אותה בכל מילה.
    אהבתי גם הכושר התבטאות המטורף שלך, היכולת להביע את הדעה בצורה זהירה, אבל ברורה ובטוחה.
    פוסט מושלם!!!
    ותודה על זה שאת מעלה נושאים לא מדוברים כל כך… נחמד לראות מידי פעם פוסט קצת יותר מקורי על נושאים מעניינים באמת.
    נתת לי הרבה מקודות למחשבה…
    תודה!

  5. וואו! איזה פוסט חשוב! יש לי כל כך הרבה דברים לומר עליו ועוד קצת להוסיף ולתקן.
    קודם כל, באמת טוב שהעלת. דבר שני, סתם לשם ההסבר, אני מאוד מאוד מתעניינת בנערי גבעות וסביר להניח שאם לא הייתי חב"דניקית הייתי נערת גבעות.
    חקרתי על החיים שם הרבה ויש לי חברה שחיה בגבעות.
    אז לאחרונה דיברתי עם החברה הזאת לילה שלם. יצאתי מזועזעת. אני לא יודעת אם אוכל לתאר את הזעזוע שהיה לי, אבל שבוע שלם לא הפסקתי לחשוב על מה שסיפרה לי. קודם כל, החיים בגבעות מאוד מאוד קשים, קצת מבחינת תנאים, נכון. אבל בעיקר מבחינת החיים נגד החוק, הם נקלעים לדברים שבכלל לא רוצים. החוק רודף אחריהם, הורג את חברים שלהם וכולא את השאר. הם חיים בשנאה תמידית על הממשל.
    מה שכתבת בנוגע לבנות עם השב"כ, המשטרה וימ"ר ש"י את צודקת בהחלט. אני לא יכולה לפרט אבל המשטרה גורמת לחיכוך בין הנערי גבעות לנערות. באמת שהתחלתי לשנוא את הממסד גם.
    בקשר לחיכוך בין הבנים לבנות, הגיל הממוצע של נערי הגבעות משני המינים הוא 15-18, שזה גם הגיל הממוצע של הנישואין שם.
    זאת אומרת שכנראה יש קשר בין הדברים, כנראה לכן הם מתחתנים, כי הם חיים יחד בגבעה.
    אז יש חיכוך בין הנערים, אבל אם הוא למטרות חתונה והוא רציני זה לא יותר טוב?
    לא הזכרת אז אני לא יודעת אם את יודעת, אבל בגבעות חיים גם משפחות שהם מקימים מגלאי 16 ומעלה, כן.
    על הגישה של הרבי לנוער גבעות חיפשתי הרבה ופעם ראשונה שאני רואה, אז תודה.
    פוסט מאוד מעניין! קראתי בשקיקה ממש!
    התלבטתי אם להעלות בשם המקורי, אבל בסוף מעלה אם בנות ירצו לפנות אליי….

    1. פיג'מה, מהתגובה שלך רואים שאת חכמה ומיוחדת.
      בקשר לקשר, זה לא רק מתחיל ונגמר בנישואין, אבל אני מבינה למה את פחות מסוייגת.
      זה ממש נכון ועצוב כל הקטע של היחס הנוראי של המדינה לנוער הגבעות. פשוט בדיחה עצובה.
      ראיתי שכתבת שהתחלת לשנוא את הממשל. אני ממש מבינה אותך, בגלל שאני גדלתי ביישוב ואני מכירה אנשים שבאמת יש להם סיבה לשנוא אותו. אצלנו בבית היחס למדינה הוא לא חיובי במיוחד.
      אני חייבת להוסיף שבחב"ד לא שמים דגש על הריחוק. חב"ד מתנגדת לציונות (הרב יואל כהן אמר שבאידאולוגיה חב"ד מתנגדת למדינה יותר מסאטמר), אבל זה לא במוקד העניינים. הרבי נפגש עם בכירים במדינה והיה מעורב בפוליטיקה. למרות זאת, הדרך של חב"ד היא כן אקטיבית (בשונה מאחרים שמשלימים עם המציאות) אבל היא פועלת בדרכה שלה. היא מנסה לשנות את המציאות דרך נקודת האמת המוחלטת שמאחדת בין כל היהודים שהיא התורה והמצוות, יחד עם החסידות שהופכת אותה למאירה ומלאת חיות.

    2. "אז יש חיכוך בין הנערים, אבל אם הוא למטרות חתונה והוא רציני זה לא יותר טוב?"
      אוקי, תרשי לי לדייק טיפה;
      זה לא שהם מגיעים לגבעה למטרות חתונה, הגבעה היא לא לובי במלון שיועד מלכתחילה לדייטים, נכון? הרעיון שמאחורי הגבעות הוא אידיאולוגיה וגם קצת אש נעורים (ואלי* פרטה בפוסט בהרחבה). מציאות החיים שהם בחרו היא זאת שיוצרת חוסר צניעות **וזה** מוביל לחתונה (כמו כל קשר אחר בין בת לבן שמוביל לחתונה)!
      אם הם רוצים להתחתן בגיל כזה שיעשו את זה בצורה ראויה ולא עם כולם ביחד בגבעה.
      מה שכן, שלפחות הם מתחתנים ואז זה כבר לא בעיה (הם הרי היו יכולים להישאר סתם חברים).
      זו רק דעתי.

      1. אוף, שלחתי על זה תגובה ועוד לא העלו לי, או שלא יעלו בכלל… אבל אני רק רוצה להעיר שמה שאת כותבת פה זה מאוד לא מה שקורה בפועל, ואני יודעת, כי אני בגבעות בערך וכו…

  6. אחד הפוסטים הטובים שקראתי לאחרונה.
    אהבתי שהבאת את שתי הצדדים במטבע ולא הקצנת לשום כיוון, זו הדרך הנכונה להסתכל על בני אדם, לא משנה מה הם.
    אכן, אין אדם מושלם. וטוב שכך.?

    1. תודה לך! אני שמחה שרואים עד כמה שניסיתי לאזן ולדייק.
      אני מכירה חברות, חברים של אחים ואחים של חברות. גדלתי ביישוב של מתנחלים.

  7. אז נתחיל בטוב – אשרייך על כל הטוב שאת רואה בנערי הגבעות!?

    "העצמאות, החרות ממסגרת, האקשן, החברה שהרבה פחות שופטת, המרחק מהמשפחה, סגנון החיים."
    על רוב מה שכתוב כאן אני מוכנה להתפשר בצורה מסויימת, אבל עצבן אותי שהוספת 'האקשן'. אני מכירה מספיק חבר'ה מהגבעות ואף אחד מהם לא הגיע בשביל ה'אקשן'.

    "רוב נערי הגבעות מעשנים"
    לא לא לא… טעות בידייך, צדיקה.

    "הרבה מהם יורדים ברוחניות אחרי תקופה בגבעה (הכוונה לצניעות, סמארטפון, לימוד תורה וגם באופן כללי)."
    וואו – לא. אני מכירה בקושי שלוש בנות כאלה.

    "אין רב אחד שנערי הגבעות, או לפחות רובם הולכים אחריו, ברמה של שאלות יומיומיות בהלכה."
    ומה עם הרב שמואל אליהו? והרב דב ליאור?

    "וזה יכול לפגוע בגוף שלהן וביכולת שלו לממש את התפקיד שניתן להן מאת הקב"ה להביא ילדים לעולם."
    סליחה שזה נשמע ממש פוגעני, אבל – הם יודעות מה הם עושות, ותופתעי שחלקם כבר ילדו.

    "גם אם הם בעקרון הם גרים במקומות שונים ורחוקים,"
    'בעקרון'? חחח, קרעת אותי עכשיו.

    "הבנים הולכים להגן על הבנות, הבנות הולכות לקחת דברים מהבנים."
    הבנים ממש לא הולכים להגן על הבנות, פשוט כי אין סיבה שיעשו את זה – אף אחד לא בא להפריע להם.
    והבנות ממש לא הולכות לקחת דברים מהבנים בעצמם, הם שולחות את בעלה של ההיא שיביא את זה לאשתו שתביא את זה להם, או את אח של ההיא שיביא את זה לאחותו.

    "החיכוך הזה עלול להגיע (ומגיע בפועל) לקשרים רציניים יותר,"
    זה לא קרה מעולם, לפי מה שידוע לי. אם הם רוצים להתחתן – הם הולכים לשדכנ\ית.

    "וכשאין מסגרת מציקה או מבוגר אחראי בסביבה, הניסיונות קשים בהרבה."
    המשפחות שיש שם הם ממש כמו מבוגר אחראי, ואני אומרת לך מניסיון עם גיסי.

    "רוב נערי הגבעות לא נשארים בגבעות לנצח אלא עוזבים בשלב מסויים למקום טוב יותר או פחות."
    הממ… אל תגידי רוב, כי רוב הגבעונים שאני מכירה ב"ה עוד שם,

    ואני גם רוצה להדגיש נקודה חשובה:
    אנשים בעולם חושבים שנערי הגבעות אלה נערים שנשרו מהמסגרת ומכיוון שלא היה להם איפה להיות הם הלכו לגבעה.
    אז לא! –
    רוב (אם לא כל) הנערים האלה יוצאים מהמסגרת שלהם בכוונה תחילה כדי ללכת לגור בגבעה וליישב ולכבוש את הארץ,
    הרבה מהם בכלל גמרו כבר ישיבה.
    חלקם רוצים מקום להתחזק בו.
    ויש גם כאלה שבכלל מלכתחילה גדלו בחינוך ביתי.

    וכמובן שזה לא מפתיע – כולנו ביחד משלימים אחד את השני!

    תודה לבנות שקראו את המגילה שלי בסבלנות רבה כדי להבין נכון!? ותודה רבה להוריי היקרים שהביאוני עד הלום!

    1. רוגלך זה עלה בסוף!!
      אני חייבת לך ולפרצל התנצלות על הפוסט הזה, אם מישהי בטעות פירשה אותו כאישי.
      את הפוסט הזה באמת לא כתבתי באופן אישי, וגם לא כי אני נהנית להשמיץ את נוער הגבעות (להיפך) אלא מסיבה שלא קשורה אליהם באופן ישיר. אני ראיתי שבאתר יש בנות שמעריצות את נוער הגבעות למרות שהן לא באמת מכירות. בעיני שבנות חב"דיות יהפכו לנערות גבעות זה ירידת מדרגה (אני מקווה שאת מבינה שבתור בת חב"דית אני חושבת ככה…). אז החלטתי לכתוב פוסט על נוער הגבעות שעוסק גם את הצד שני של המטבע שהן פחות מכירות.
      ייתכן שלא דייקתי, אני מודעת לזה שחלק מהמגבלות האנושיות שלי גורמות לכך שאני לא יכולה לכתוב באובייקטיביות גמורה. בכל זאת יש בסיס במציאות למה שכתבתי (לא סתם התחלתי אותו איך שהתחלתי) ולכן העלתי את הפוסט הזה. אני מוסיפה את מה שכתבתי בפוסט: "אני חושבת שכל בן אדם סובייקטיבי ברמה כלשהי, ולכן כדי לקבל את תמונת המצב המדוייקת ביותר, צריך לשמוע חוות דעת מכמה שיותר כיוונים."

      אנשים זה דבר מורכב. זה שנערים הולכים לגבעות כי הם חושבים שזה השליחות שלהם בעולם זה לא סותר את זה שזה נוח להם יותר מדברים אחרים (ולא מבחינת תנאים פיזיים). זה שמבחינתי זה לא המקום האידאלי לנוער זה לא אומר שאני אצא להילחם מלחמת חורמה נגד מי שהולך לשם. זה שנערה מרגישה יותר חיבור לה' זה לא אומר שזה רצוי מבחינת התורה אם בפועל היא עוברת על מצוות עשה.
      הערה קטנה: נערי הגבעות שאת מכירה הם הנערי גבעות של היום. את אלה שהיו בגבעות בנערותם ועזבו, מן הסתם פחות יצא לך להכיר. תחפשי אנשים שלפני 5-6-7 שנים היו בגבעות ותראי מה איתם היום. יצא לי לפגוש כמה כאלה וזה די מפתיע לשמוע מהם שהם היו נערי גבעות כשרואים אותם כיום.
      אני לא יודעת עד כמה ראו בפוסט את הניסוח הזהיר והמסתייג שלי, באמת יש לי הרבה הערכה לנערי הגבעות. יכול להיות שבפוסט הזה הייתי נשמעת מאוד רחוקה מכל זה וקיצונית (עד כמה שאפשר להיות קיצונית ליד נערי גבעות?), אבל במציאות יצא לי לא מעט פעמים לדבר עם אנשים ולהיות בצד שמגן על נוער הגבעות…
      אגב, נורא מעניין אותי בת כמה את ועד כמה את בגבעות בפועל. (ואיך את מצליחה להיכנס לאתר אם את שם? לא סביר שיש שם ווי פי…)

      1. סוף סוף הצלחתי לפנות זמן ולענות לך… קודם כל- את ממש חמודה, ורואים ממש את הניסיון להסתכל על זה משני הצדדים…
        קודם כל- אני מצטרפת לרוגלך, מילה במילה.
        דבר שני- הרבה מהטענות שלך לא נכונות בכלל… נערות גבעות לא באות בקשר עם בנים בשום צורה, ברמה שאם נער יושב ברכב ונערה הולכת על הדרך, והדרך שלהם אמורה להצטלב, היא צריכה לרדת מהדרך הסלולה (יחסית), ואם היא בקטע דרך שהיא לא יכולה לעשות את זה- הוא צריך לחכות עד שהיא תפנה לאזור של הבנות…
        "רוב נערי הגבעות מעשנים"
        יש מי שמעשן, אבל גם בחב"ד ואצל החרדים בכללי יש, וזו מכת מדינה בכל מקום…
        "רוב נערי הגבעות לא נשארים בגבעות לנצח אלא עוזבים בשלב מסויים למקום טוב יותר או פחות."
        ברור שיש כאלו שכבר לא שם, אמרנו שהתנאים שם קשים! (חוץ מזה שיש כאלו שהתחילו ב… נניח, גוש שילה, בתור גבעה ועכשיו זה כבר יישוב…) אין מוסדות לימוד נורמליים, אין מספיק חברה לילדים, הכל רחוק, קשה לגדל ילדים כשכל כמה חודשים הבית נהרס… לא חסרות סיבות טכניות. ואם תאמרי שיכול להיות, אבל אלו שאת מכירה כנראה לא עזבו בגלל זה, אין סיכוי, זה פשוט אידיאולוגיה שונה וכו'- בהחלט יכול להיות שהם עזבו את הגבעה מהסיבה הנ"ל ולאט לאט, מחוץ לגבעה, הם השתנו… דעת החברה משפיעה?‍♀️
        "הגישה של נוער הגבעות שונה מהגישה של הרבי ושל חב"ד."
        נשמה, עד כמה שזה "מוזר"- נערי גבעות לא חב"דניקים, ככה שיהיה קצת מוזר להאשים אותם באי-הליכה ע"פ הרבי… את לא חושבת?
        אבל כן יש את הגינזבורגיסטים, שהולכים ע"פ הרב גינזבורג, ואת החבקוקניקים, שזה שילוב של חב"ד ברסלב והרב קוק (ויש טוענים שגם קרליבך…).
        ולגבי ההערצה של בנות לנוער הגבעות- הרשי לי, אבל אמנם נערי הגבעות לא מושלמים בשום צורה, אבל בהתחשב בזה שאין שום מגזר מושלם ובכל מקום יש חסרונות, וכולנו בעיקר משתדלים- ההשתדלות של נערי הגבעות גבוהה בהרבה-הרבה משל רוב הנוער וגם האנשים בארץ, שומרי תומ"צ ולהבדיל גם כאלו שלא.
        שאלה לי אלייך: האם את זוכרת את עצמך, ואת הבנות שסביבך, בגיל 15-18 עסוקה בעיקר במחשבה על איך להועיל לעם ישראל, ומוכנה להקריב כל כך הרבה בשביל זה?
        אוהבת?

        1. כתבתי תגובה ארוכה. אין לי מושג אם היא נמחקה או נשלחה, אז נחכה.
          אם כשתגובה הזאת עולה היא לא עלתה כנראה שהיא נמחקה.

        2. פרצללל חיכיתי לך!! היה חשוב לי לשמוע אותך.
          את הפוסט כתבתי לבנות חב"דיות לכן כתבתי שזה לא דרך חב"ד והרבי.
          חבקוקניקים עדיין לא הכרתי אבל סורי, זה נשמע לי די הזוי ללכת לפי קוק כשמתאים לך, לפי חב"ד כשיש לך השראה ולפי ברסלב כמתחבר לך לרגש, ובסוף לא להתחייב לכלום ולא לשים לב לניגודים שבין הדרכים. את תלמידי הרב גינזבורג אני מכירה מקרוב—-. הקטע הזה של לשלב כמה דרכים ורבנים זה חלק ממה שכתבתי בפסקה השישית. אני רואה את זה גם אצל 'גינזבורגיסטים' שמצטטים את הרב גינזבורג בהתלהבות כל פעם כשזה הולך עם מה שהם עושים, אבל אין להם שום מחויבות לדברים אחרים שהוא אומר. כשאתה לוקח הרבה דרכים- כל פעם אתה מתאים לעצמך את מה שיותר מתאים לך באותו רגע. אותו דבר רואים אצל מזרוחניקים\דת"ל שכל יום קוראים משהו של רב אחר שנותן להם המון השראה יפה ובסוף יש להם מבחר של רבנים להשתמש בהיתרים שלהם (כמובן שלא כולם ככה, ואני לא הולכת להתווכח על זה עכשיו).
          לאנשים 'רגילים' אין מעשים שהם בלי שום נגיעות אישיות ואינטרסים. כתבתי על זה קצת בפסקה רביעית (ואל תגידי שזה לא הגיוני בגלל התנאים הפיזיים הקשים וכו' וכו' כי לא לזה התכוונתי. עם כל הכבוד לזה, רובנו היינו מוותרים על כאלה דברים בשביל אושר ומשמעות.) יותר קל לחשוב על עם ישראל ולהשתדל למענם כשזה ממלא אותך מרץ ואדרנלין ומוביל אותך למאבק הרואי, מאשר לעשות את זה כשזה מוביל אותך לעבודה פנימית עמוקה. אבל באמת תדעי שאני מבינה אותך ואני מסכימה עם זה שיש מה להעריץ נערי גבעות, וכתבתי כמה פעמים שגם אני מאוד מעריכה אותם. יש שם אנשים איכותיים.
          אולי מה שאמרתי היה קצת חריף אבל בסוף כולנו ככה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגיות פופלריות