פתאום ראיתי אותה והייתי המומה…

new-emotion-icons_84

אחות של חברה שלי חזרה בשאלה, הייתי בהלם שראיתי אותה פתאום ברחוב עם מכנסיים.
היא הייתה הילדה הכי הכי חסידית שהכרתי אי פעם…. אני בשוק בזה, אפילו היא הייתה משפיעה של אחת
הבנות שאני מכירה….זה הזוי. חוץ מהשוק, אני לא כל כך יודעת איך להתייחס לחברה שלי:
לדבר איתה? לשתוק? לעשות כאילו כלום לא קרה?
היא מתעלמת מזה וחושבת שאנחנו לא יודעות כלום. בתודה,  מוסי.

מוסי יקרה!

איזה אומץ וכנות! יישר כח.

קראתי את שאלתך והיא הדהדה בי עוד זמן אחרי.
אשתדל בתשובתי לפרק את העניין לשני חלקים- ביחס לאחות ביחס לקשר עם החברה בעצמה.

תזכורת חשובה
אנחנו נמצאות בעולם מורכב, טוב ורע משמשים בערבוביה. לא, זו אינה טעות או פגם ביצור אלא תוכנית אלוקית מוקפדת עד לפרט האחרון והשולי ביותר. מאז נברא, משמש עולמנו כר נרחב לעבודה שלנו. הטוב והרע משמיעים את קולם בתוכנו וזו בדיוק המטרה לשמה אנחנו כאן- להתמודד. את הדירה שלו רוצה ה' דווקא בעולם הזה, כי מלאכים שהם בעצם סוג של רובוטים יש לו מספיק.
אנחנו, יצורי אנוש מורכבים ומסובכים צריכים להכריע את הקרב וגם אם נפלנו, פישלנו, הפסדנו במערכה הנוכחית, אזי נקום ננער את האבק ואת הדמעות ונמשיך הלאה.

למה בעצם אני נותנת לך את כל ההקדמה הזאת? כי פעמים יש לנו נטייה לחשוב שאי מי מאיתנו לא באמת מתמודד. "היא? היא צדיקה, היא הולכת בתלם משחר בריאתה, לה הולך בקלות…"  כאילו  ש"היא"  כבר הצליחה להרוג את הצד השמאלי שלה ובעצם נמצאת פה בטעות, לידנו המתמודדות. יודעת מה? אם כבר זה בדיוק להפך! "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו". הגמרא מספרת על רבי יוחנן היה כהן גדול 80 שנה ובסוף ימיו נעשה צדוקי. איך?! לאף אחד חוץ מצדיקים גמורים ממש אין את הפריבילגיה לומר לעצמו אני סיימתי עם ההתמודדות שלי.

כל יום מנצחים מחדש
כל יום בברכות השחר אנחנו מבקשים מה' "ואל תביאנו לידי ניסיון ולא לידי ביזיון". מדוע? כי אנחנו לא רוצות להיכנס לתוך ניסיון  שמי יודע אם נוכל לצאת ממנו בשלום כולנו, כל עוד נשמה נמצאת באפינו, נמצאים במלחמה, בהתמודדות והתפקיד שלנו כמו שאדמו"ר הזקן אומר בתניא "לנצח כל רגע מחדש".
יש לנו את התפקיד, ואת המחויבות ומצד שני – גם כוחות המופלאים להתגבר  בתנאי שלא ננוח על זרי הדפנה ולא נתן ליצר הרע אף לא פתח קטן, שעלול להוביל לכל מיני…
.  "היום אומר לו עשה כך ומחר אומר לו עשה כך.. עד שאומר לו עבוד עבודה זרה".
היצר הרע אינו טיפש, הוא אומן במלאכתו ויודע כיצד לחדור מהפריצה הצרה ביותר. עלינו לבקש מה' שיעזור לנו במלחמה הזאת, שמוצאת לעצמה בכל דור "לבוש" אחר.

אין שלמות
אם הבחורה הזאת באמת השתדלה להיות חסידית כנראה שגם היה לה יצר רע שעבד שעות נוספות.  אינני יודעת מה קרה שם ואיך היא הגיעה לכזה מצב. אני נוטה להאמין שזה לא קרה ברגע אחד ויש הרבה מאחורי הקלעים. אולי לחץ חברתי, אולי משבר במשפחה, ואולי סיבות אחרות.  אולי מבחוץ היא הייתה נראית לך מושלמת – אבל מבפנים היא כמו כולנו – נלחמת, רוצה, קמה ונופלת..

את יודעת, כאחת שגדלה בשליחות זה מזכיר לי טענות של אנשים, כאשר בתקשורת נשמע דיווח על אדם דתי שעשה מעשה לא ראוי "ראית מה זה? דתי! גנב"! רגע ואם הוא דתי? אז מה? אנחנו מצפים ממנו למושלמות? לעלייה שלאחריה אין אפילו ירידה אחת? נכון, מי ששומר על תורה ומצוות נמצא בעמדת השפעה לאחרים. הוא דוגמה וסמל וגם.
את המומה ובצדק לגמרי, שמשפיעה, שנתנה לאחרות את הדרך הפכה בעצמה את עורה והלכה אחרי היצר. זה יכול מאוד מאוד לבלבל אם אנחנו שוכחות שמדובר במישהי בשר ודם, עם שתי נפשות בתוכה..
בכל מקרה, לבחורה הזו יש את המסלול האישי שלה וגם את יכולת הבחירה בכל רגע מחדש, ואת יודעת מה? נשים אותה רגע בצד, גם לך יש בחירה! את יכולה לבחור ולהעמיק בטוב, לשמור תורה ומצוות והפעם ממקום גבוה יותר, בלי קשר לאנשים שסביבך ולבחירות שלהם אלא בגלל שככה את רוצה להיות.

ומה עם החברה?
בקשר לקשר עם חברתך, לא פירטת מהי רמת הקשר והפתיחות ביניכן. האם היא טיפוס פטפטן, פתוח, שחושף הכל? האם היא מופנמת ונוטה לשמור הכל בסוד? יכול להיות שהיא חוששת מביקורת ומאוד מתביישת ממה שקרה ואולי דווקא כן צריכה חברה שתהיה איתה ולא תשפוט.
בכל מקרה, אני אישית חושבת ששמירת סוד גוזלת המון אנרגיה מיותרת. נסי לשלוח לה מסר שאת מתארת לעצמך שלא קל לה כרגע ושאת כחברה חושבת עליה ונמצאת לצידה, כך אם תרצה תוכל לפנות אלייך. היא תבין שאת יודעת ותבחר אם לנצל את ההזמנה שלך.

המון הצלחה בכל רגע ורגע,

איתך בדרך, מושקי

editor@shutafotbaderech.co.il

עוד בנושא
לא נמצאו המאמרים המבוקשים
פוסטים חדשים
אתה בוכה על זה כבר שנים
גם אם דמעות לא עולות בי, נשמתי בוכה בלי סוף, זועקת. כל כך מתביישת, מרגישה כמו...

הכוזרית הנודדת

רק אל תסתכל על אמא
הרבנית שלי סיפרה את זה אולי כבר אלף פעם אבל רק עכשיו זה הוציא לי ת'דם כתוב שב...

דומיה נפשי

אמא מורה?
היי, אז אמא שלי מורה בתיכון, וקצת קשה לעשות לפעמים הפרדה.. יש לכן טיפים איך ל...

אנונימית

לשאול?
האם אתן חושבות שנכון לדון באתר כאן על כל נושא שהוא? כולל על נושאים מהותיים וכ...

קול שפוי👌

שידוכים וליבי קליין-משתלב😆
טובב אז נתחיל בשאלה על השידוכים.. פליז רק מי שהתארסה וכו שתענה לי. קראתי בכל ...

.

כלל ראשון להצלחה: טיפשות
כדי להצליח בחיים אדם חייב להיות נבון, אבל להיראות טיפש.הבנת? תסבירי

שירבוטית

קשהמאתגר
הדבר שהכי קשה לך את הכי צריכה לעבוד עליו

תראו אותי:(

אני זו לא אמא שלי. נ ק ו ד ה .
מתי יבינו שאני זו לא אמא שלי??? נכון, היא מיוחדת, היא באמת נדירה. אבל מה הבעי...

אחת

10 תגובות

  1. אימאלה, אני פשוט פוחדת. זה מזעזע. תמיד ידעתי שאין ביטוח לאף אחד בעניין, וש-"אל תאמין בעצמך עד יום מותך". אבל זה מפחיד! לכולנו יש עליות וירידות. לי זה ממש חזק.. פעם עולה, פעם יורדת, אמנם לא עליות וירידות דרסטיות וכו, אבל תמיד יש התמודדות, ולפעמים צד אחד גובר, ולפעמים צד אחר..
    אני שואפת להגיע למקום טוב, שואפת להגיע למקום נעלה, רוצה להיות ילדה חסידית, חזקה, מאלו שההתמודדות שלהן עם היצר זה האם ללמוד עוד שיחה או ללכת לנש"ק. ולא כמוני עכשיו שההתלבטות היא האם לאמר חת"ת או לא… ?
    וזה היעד שלי.. נכון שתמיד יש לאן להתקדם, אבל הצבתי לעצמי מטרה. וזה מה שמעודד אותי, שעם כל המכשולים וההתמודדויות, כשאשיג את המטרה בעז"ה, לא יהיה לי קשה כל כך כמו עכשיו, וגם אם כן, אם חלילה אפול ואכשל בהתמודדות, זה יהיה משהו לא מזיק כל כך כמו אם חלילה אפול עכשיו לדוגמא באיזשהו ניסיון..
    וככה לקראת את זה! זה מפחיד! מה, גם כשאגיע למקום אליו אני שואפת אני עלולה ליפול ולהגיע למקום כל כך נמוך?! זה מפחיד! ומייאש! זה אומר בעצם, שהכל, כל ההתמודדות שלי עכשיו, הכל לחינם! כי גם שם, במקום הטוב ההוא אליו אני שואפת, אפשר בצ'יק ליפול עד למקום נמוך כל כך!???

    1. הי ההתמודדות שלך ממש לא לחינם…. הרי כל החיים שלנו הם התמודדות! וזה המטרה! המטרה היא לא לנצח ולהיות צדיקים גמורים וזהו, אני את שלי כבר עשיתי עכשיו אפשר סוף סוף לנוח.. לא! כי הקבה רוצה דווקא את המלחמות שלנו, היום יומיות, לקבה יש הכי הכי הרבה נחת שאנחנו נופלות אבל קמות ולא מתייאשות!!

  2. גילי יקרה! מסופר על מתנגדים שהגיעו לאדמו"ר הזקן והתלוננו בפניו שחסידיו אינם כה צדיקים כמו שזה נראה והם סה" כ "צבועים". האדמו"ר ענה כשבת צחוק על פניו: "ראו, כאשר אדם צובע, בהכרח שיתלכלך מעט תוך כדי העבודה. אם כן, גם אם הם אינם כה מושלמים ורק עובדים, מסתבר שמשהו מדרכי החסידות דבק בהם". למה את מתכוונת בעצם באמירה "היא צבועה"? שהיא עבדה על עצמה ועל הסובבות אותה? אינני בוחנת כליות ולב, אבל אני מתארת לעצמי שאם היא בכל זאת הייתה משפיעה, כנראה שאמת, גם אם מועטה, הייתה בה.. וכמו שכתבתי בתשובה, התמודדות, היא נחלת כולנו וגם נחלתה. ועוד דבר, החיצוניות שלה כרגע, לא מסגירה את האמת הפנימית שלה, מבעד למסיכות המסתירות ולקשיים שמסתירים מאיתנו את אור ה' לכולנו יש נפש אלוקית מאירה!

  3. כתוב בפרק כ״ז בתניא
    שאל יפול אדם לעצבות מכך שהוא לא צדיק, כי אולי לא לכך נברא, אלא לכבוש יצרו כל ימיו, והלוואי היה בינוני ולא רשע. הוא נברא בצורה כזו שיש לו יצר הרע והתמודדות וכל חייו העבודה שלו היא להתגבר על היצר הרע הזה. זה העניין, המלחמה. לא הניצחון. והמלחמה הזו היא עושה את הנחת רוח להקב״ה מבחינה מסויימת הכי הכי הרבה! כל חמש דקות של התמודדות זה גורם נחת רב, אפילו אם בסוף נפלת, ההתמודדות עד הנפילה גרמה נחר! והעיקר שאחכ לקום ולהתמודד שוב ולא לתת לנפילה לגרור עוד נפילה… והרבה פעמים ככל שהיצר הטוב מתגבר גם היצר הרע מתגבר. לא לחשוב שיש מקום גבוה אי שם שבו ההתמודדות יותר קלה. זה הכל לפי הכוחות… אבל באמת העניין הוא לבחור בין מה תהיה ההתמודדות- לצאת למבצעים או ללמוד שיחה. או ללבוש צנוע או לא צנוע… או דברים שהם הרבה פחות מכך.

  4. האמת? שגם לי זה קרה!! ואני פשוט הייתי בשוק!!
    אין מה לעשות!! אי אפשר לשפוט..
    ואני די מבינה אותה!! מה את רוצה שהיא תגיד לך שאחותה היא…
    היא מנסה להסתיר את זה ולא לדבר עלזה עם אף אחת..
    רק שתדעי, שאם אחותה ככה זה לא מחייב גם אותה!! יכולהיות שהיא בחורה חסידית מאד ואחותה ירדה..
    עדיף שתעשי אתעצמך כאילו את לא יודעת וזהו!
    ישמצב שגם היא עדיין בהלם..

  5. למוסי… את צריכה דעתי להתנהג עם הילדה רגיל… מספיק במשפחה היא הם אוכלים את הלב וכו…
    עכשיו בקשר לילדה שחזרה בשאלה מזה מבינים שכל דבר שהוא קיצוני ממש הוא לא טוב… אם ילדה היא עודף חסידית ברמה של מתנצרת מעולם הזה זה לא מראה מה שהוא טוב(כנל על הצד השני)

  6. ואיי מוסי גם לי זה קרה….
    גם אני לא ידעתי מה לעשות…
    כאילו הכרתי אותה בתור הילדה הכיי חסידת בביה"ס ורציתי לקחת אותה בתור משפיע…
    והינו חברות טובות ופתאום כזה שהיא עלתה לתיכון נותק קצת הקשר ואז כזה אחרי שנתיים סיפרו לי את זה ולא האמנתי קיצר בסופו ל דבר ראיתי את זה….
    אבל באמת אי אפשר לשפוט…=\

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגיות פופלריות