לפני החגים/3

46
הילי

דבר המסור ללב

הקדמה:
מכירות את המושג "אחרי החגים"?
אני מניחה שכן.
דיאטה אחרי החגים זה משהו אחד. אבל מה עם הביטוי "לפני החגים"? לא חושבת שאתן מכירות.
טוב, נו כי המצאתי אותו עכשיו.
אולי ספירת קלוריות ואימון גופני אפשר לדחות לאחרי החגים, אבל קצת תוכן לנשמה על משמעות החג? אי אפשר לדחות. וכל המרבה הרי זה משובח.
לכן אני מבקשת (ואפילו דורשת) שכל מי שיש לה איזה ווארט או שיחה שהיא למדה, לא תשמור את זה לעצמה, אלא תרד למטה ותכתוב בתגובות ותעשיר את החסידישקייט שלנו קצת! ?
בואו נתחיל!
על אפליה מתקנת כבר שמעתן?
מהרגע הראשון המושג הזה לא מצא חן בעיני. מרגיש לי כאילו עושים "קוצ'י מוצ'י" לשכבות אוכלוסיה חלשות ומוכיחים לעולם ש"הנה אנחנו בסדר נתנו להם צומי".
לא, אני לא בעד להשאיר אותם למטה. חס ושלום. אני בעד לחזק ולטפח את הקבוצות הנ"ל ולצמצם פערים השכלתיים והתנהגותיים. אבל אפליה מתקנת סותרת את עצמה משתי סיבות עיקריות:
1. עצם זה שיש חוק שמשתמש במילה אפליה (או העדפה) כבר אומר שהם נלחמים באפליה באמצעות אפליה.
2. אם ניתן לכל אדם חלש תפקיד חשוב, אולי רגשית זה יעזור, אבל רק לזמן קצר. ובכל שאר התחומים- המצב יהיה בכי רע.
אבל, מה ההגיגים שלי תקועים כאן עכשיו?! באנו לדבר על משהו הרבה יותר חשוב:
עשרת ימי תשובה. טאדדם!
על המילה תשובה נכתבו ספרים רבים שיכולים למלא מדפים שלמים ועמוסים בכל תוכן בתחום. אבל הנה ציטוט שכולנו מכירות על אדם שחטא ועשה תשובה: "זדונות נעשו לו כזכויות".
אפ אפ אפ, בואו תשאירו עת ההיסטוריה שלו בצד!! הוא לא התנהג יפה, התחרט בכה ועזב את החטא ופתאום יש לו קורות חיים נוצצים ומושלמים??
חכו, זה עוד לא הסוף: באגרת הקודש בתניא כתוב שהאור שנמשך ממצוות התשובה, יותר נעלה מהאור של שאר המצוות. לא נשמע קצת אפליה מתקנת?
אז ככה בקצרה: מכירות את "מצווה גוררת מצווה"? יפה.
עכשיו, אם עשיתי עבירה והתחרטתי עליה והתחלתי לעשות אחריה מצוות, האם לא הוגן לקרוא לעבירה הזאת מצווה ואז להגיד ש"מצווה (-עבירה שעברה תשובה) גוררת מצווה"?
לדעתי הוגן מאוד.
באופן כללי מהללים ומפארים את מצוות התשובה. בשונה מצדיק, בעל תשובה מרגיש את עניין הצימאון לקב"ה, מרגיש שמחה יותר עוצמתית ועוד כל מיני. אבל אל דאגה, הצדיקות שבנינו לא מופלות. חלילה.

מכירות את המשנה "מי שאומר אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה" ?
אפשר לחשוב שמי שאמר את המשנה הזאת היה אדם שובב שרצה להנות בעולם הזה בלי לאכול אותה בעולם הבא. אבל שמעו זווית מעניינת:
את המשנה הזאת אומר דווקא אדם צדיק, שמתוסכל מהשפע שבעל תשובה מקבל. אותו צדיק אומר "לו יכולתי לחטוא רק כדי להרגיש את המעלה של תשובה".
האמת, זה מאוד נשמע אפליה מתקנת. אפילו להרגיש הרגשת התעלות מיוחדת לא נותנים לצדיקים!! אבל, צדיקות יקרות, יש מה לעשות בנידון! יש לכן איך להרגיש הרגשת תשובה (תתרגשו!!!) לא צריך לרדת למטה, אפשר למשוך מישהי אחרת למעלה ע"י עשיית תשובה (למשל, אותי..), ואז תרגישו איתה את מעלת התשובה. ביוטיפול!
עד כאן לל"ו הצדיקות הנסתרות שלנו (או הצדיקות הגלויות על כל סוגיהן). מעכשיו והלאה אני מקדישה אישית את כל מה שכתוב כאן לכל מי שנאנחה ומילמלה "הלוואי בינוני".
אז היי קבוצת "הלוואי בינוני". רצה ה' ומפני חטאי גם אני עדיין לא הצלחתי לעקור את הרע שבי.
הבה ונעלה מוטיבציה בקשר לעשיית תשובה:
האם שמעתן על סיפור של מטייל נעבך שנפל מצוק, ותוך כדי הנפילה צעק, נדר ונשבע בכל היקר לו שאם הוא שורד את הנפילה- הוא הופך להיות דתי, דוס בכל רמ"ח ושס"ה?
סביר להניח שהסיפורים האלה מתגלגלים בהמון ווריאציות, אבל בטוח שמעתן משהו בסגנון הזה.
מה זה ההבטחה הזאת פתאום להפוך לאדם מאמין?
עצם הנשמה שנותנת פלאש חזק. העצמות והמהות מתגלה פתאום.
אתן יודעות שהתשובה הזאת נעלית יותר מלימוד תורה וקיום מצוות? (אגב, יש הפי אנד: המטייל שרד וכיום הוא אברך מקסים)
ולעניינינו: "כי נר מצווה ותורה אור".
בשעת לימוד תורה אנחנו ממשיכים על עצמינו אור ("תורה אור"), אבל לא מזדככים. Nice.
בשעת קיום מצוות אנחנו מורידים גם כן אור מסוים (נר מצווה"), וגם מזככים את הגשמיות של העולם הזה. Very Nice.
ובשעת התשובה? בהתחלה שום דבר לא יורד מלמעלה. אין פלאשים וזיקוקים בשמים. ההתחלה נובעת מהמהות של היהודי שנפתחת ורוצה להתגלות. המהות הזאת בוכה על העבר ועל כל מה שהיה יכול להיות אבל לא נעשה. כל פעולת הזיכוך נעשית בכוח היהודי. Super Duper Nice!!
אפשר עוד להמשיך ולכתוב שעות על מעלת התשובה (ושוב, אם יש בקהל צדיקות, כבר הסברתי שגם אתן זוכות להרגיש הכל) אבל היריעה כבר קצרה מלהכיל, אבל בתגובות אתן יכולות לכתוב על מצוות התשובה מהזווית שלכן. (או לשאול שאלות)
מאחלת לכן גמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
אבדה תקוותנו
20
ילדה בת 8 עיניים גדולות ירוק חמוץ נמשים קטנים מתחת לעין וקמטים, הרבה קמטים כמ...
מהיטבאל/ מ. קינן *הלוואי*
15
סדרת הספרים שהכי אהבתי היא 'ממלכה במבחן' של מיה קינן. הכתיבה, העלילה, הגיבורי...
צבועה בלילה
newEmotionIcon_21
ובלילה אולי בידיים שרוטות מאכזבה אוריד מסיכה אולי לא אולי היא לא תירד דמעות ל...
חיים את הזמן /מצורע
73
הפרשה שלנו עוסקת בדיני נגע הצרעת ומפרטת אותם. אחת ההלכות היא שאם אדם נטמא בצר...
אש האהבה
28
אבא אתה לא צריך אותי. אבא אני צריכה אותך! אבא לא צריך אותי, אותי כן. אבל לא ת...
תותים זה טעים
newEmotionIcon_21
חברות תקשיבו אני לבד. אבל כ"כ מוקפת.. בה בזמן האחרון התחלתי להעריך את עצ...
י״א ניסן רעיון כללי
emotion_icon_30

מפג

פורסם לראשונה: ח׳ בניסן תשפ״ב רבי-קשר-אני? הבדל בין חסיד לרבי היא אינסופית א...
ספרי פאדיחה:)
62
יש לך סיפור מצחיק?? משהו הזוי שקרה לך? סתם פאדיחה? פליז תשתפי אותנו, שכולנו נ...
פוסטים חדשים
אבדה תקוותנו
ילדה בת 8 עיניים גדולות ירוק חמוץ נמשים קטנים מתחת לעין וקמטים, הרבה קמטים כמ...

ציפור בלי כנף

מהיטבאל/ מ. קינן *הלוואי*
סדרת הספרים שהכי אהבתי היא 'ממלכה במבחן' של מיה קינן. הכתיבה, העלילה, הגיבורי...

קוקטייל אביבי

צבועה בלילה
ובלילה אולי בידיים שרוטות מאכזבה אוריד מסיכה אולי לא אולי היא לא תירד דמעות ל...

חביתה מקושקשת

חיים את הזמן /מצורע
הפרשה שלנו עוסקת בדיני נגע הצרעת ומפרטת אותם. אחת ההלכות היא שאם אדם נטמא בצר...

דרשנית בהתהוות

אש האהבה
אבא אתה לא צריך אותי. אבא אני צריכה אותך! אבא לא צריך אותי, אותי כן. אבל לא ת...

דומיה נפשי

תותים זה טעים
חברות תקשיבו אני לבד. אבל כ"כ מוקפת.. בה בזמן האחרון התחלתי להעריך את עצ...

מאמית אחת

י״א ניסן רעיון כללי
פורסם לראשונה: ח׳ בניסן תשפ״ב רבי-קשר-אני? הבדל בין חסיד לרבי היא אינסופית א...

מפג

אוהבת את עצמך באמת ורוצה לעזור? כנסי😉
אוף. תקשיבו. יש לי קטע מעצבן שכשאני כועסת וקצת עולים לי הפיוזים(אני גי'נג'ית....

אחת. שנמאסה. על עצמה. איך שהיא.

5 תגובות

  1. הילי וואו!!!!!
    כל פעם מחדש אני מתפעלת מהכתיבה שלך!!
    כתבת כל כך מעניין שממש שכנעת אותי לעשות תשובה והרגע
    אשריך:)

  2. אוף, למה את כותבת כזה יפה?…
    פשוט מושלם! מכל כיוון שלא תסתכלי עליו ?

    אם את ממש רוצה, יש לי וורט ששמעתי עכשיו. ישר נזכרתי בו כשקראתי את הפוסט, אבל הוא ארוך קצת אז נשמור אותו להזדמנות (;

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *