פ"ש בקטנה/9

newEmotionIcon_23
ר.ש.וולפוביץ

פרשת שופטים- אן דו דין

הפרשה פותחת במילים " שפטים ושטרים תתן לך בכל שעריך" (דברים טז,יח) עליהן מובא במדרש משל למלך שהיו לו הרבה בנים ואת הקטן אהב יותר מכולם, יותר מכל מה שהיה לו בחייו. אמר לו המלך: "נותן אני את הפרדס הזה, שאני אוהבו מכל מה שיש לי, לבני הקטן, שאני אוהבו מכל בניי".
והנמשל: "אמר הקב"ה: מכל האומות שבראתי, איני אוהב אלא לישראל… מכל מה שבראתי, איני אוהב אלא את הדין… אמר הקב"ה: נותן אני מה שאהבתי, לעם שאני אוהב".
האמת לא ממש ברור, עשיית דין ומשפט אינה מיוחדת לעמ"י שהרי היא חיונית לקיום העולם כולו וגם הגויים מחוייבים בה כחלק מ7 מצוות בני נח, ולפי דברי המדרש מסתמא שהדין הוא דבר שהקב"ה אוהב במיוחד ולכן נתנו אך ורק לעם ישראל.
יותר מזה, עניינים של משפט מחייבים בגרות והבנה מעמיקה ולכן היינו מצפים שהמשל ידון באדם בוגר- שבו קיימות תכונות אלו, אך באופן לא לגמרי ברור המדרש ממשיל את עמ"י לבן "הקטן" דווקא…!
אלא שהמדרש רומז כאן סוג אחר ומיוחד של משפט, סוג כזה שקיים דווקא בעם ישראל וקשור במיוחד בתכונה של 'קטן'.
הסוג הזה של משפט נמשל לפרדס. ייחודו של פרדס לעומת שדה הוא בכך, שבפרדס צומחים פירות שמטרתם להסב עונג, לעומת שדה המצמיח את הצרכים החיוניים של האדם. כך גם בנמשל: המשפט הרגיל הוא בדוגמת 'שדה'; דבר שהוא חיוני לקיום העולם, וכל האומות חייבות בו. אולם המשפט המיוחד לעם-ישראל הוא בדוגמת פרדס, שעניינו להסב עונג מיוחד.
את תפקידם של השופטים בעם-ישראל מחלק הרמב"ם לשלושה: א) "הם עיקר תורה שבעל-פה"; ב) "עמודי הוראה"; ג) "מהם חוק ומשפט יוצא לישראל". שני התחומים האחרונים קשורים למשפט הרגיל, בדומה לזה של אומות-העולם. ייחודם של השופטים בעם-ישראל הוא בתחום הראשון דווקא: "עיקר תורה שבעל-פה".
הקב"ה מסר לדייני ישראל את התורה ואת כלליה, אך בנוסף הוא נתן להם את האפשרות 'ליצור' תורה חדשה באמצעות לימוד, פירוש וחידוש עניינים. זוהי התורה שבעל פה. בחידושי התורה הללו ניתן תוקף של תורה, והקב"ה מצווה אותנו: "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל".תכונה זו של יצירת התורה ובנייתה, היא ה'פרדס' המיוחד שנתן לקב"ה לעם-ישראל – בנו ה'קטן'. כדי להגיע ליכולת להשתתף ביצירת התורה, יש הכרח להיות 'קטן' – לצמצם את הישות האישית ולנסות לכוון לרצון ה'. זו הסגולה הנדרשת מדייני ישראל, ואז הם זוכים שפסק-דינם נעשה חלק מהתורה.
(מאת הרבי מליובאוויטש, מתוך הספר "שלחן שבת", מעובד על-פי לקוטי שיחות כרך כט, עמ' 95)
זה כל הסיפור
גביר חשוב ומכובד בעיירה ניגש לרב וטען שרומסים אותו, דורכים עליו ומצמצמים אותו.
ענה לו הרב: בוודאי, אתה תופס את כל המקום…אם כך, איך יוכלו לעבור?

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
מאוהבת
icon_68
אני רוצה לכתוב שיר. על מה? לא יודעת אבל המון זמן לא כתבתי.. אולי תכתבי על חבר...
סיפורי דודה אנונומה 9#
icon_set_3_49
הייי דבר ראשון תעריכו אותי😁 זה הפוסט התשע שלי ובאיזשהו שלב אני אפרוש😪 תתמודדו...
מחשבות 11:57 בלילה #2
26
היי את חברה כל כך טובה חברה כל כך כנה חברה שאני יכולה לדבר איתה על כל הצרות ה...
רק שיקרה💔🙏
68
בין הרים וירוק מול אגם שכולו תכלת באוויר הצלול שבשקיעה וציוץ ציפורים נשמע מהמ...
חברת אמת שהתרחקה
icon_03
מאז שהכרתי אותה השתנו חיי, היא הייתה הכל בשבילי. באותו תקופה עברתי ניסיון קשה...
ריכזנו בשבילכן את ההכנה לי"א ניסן
74
שותפות יקרות! במהלך השנים פורסמו פה שני בלוגים כהכנה לי"א ניסן, בעניין ה...
בי שלום תודה
פתק 3
למה זה מגיע לי? למה?? מה בקשתי כבר? מה? למנות משפיעה, פעולה כ"כ..כ"...
אליכן- גיבורות
27
שנים של נסיונות, כאב חד שלופת את ליבי יום יום. לא מניח לי לישון ומרטיב את הכר...
פוסטים חדשים
מאוהבת
אני רוצה לכתוב שיר. על מה? לא יודעת אבל המון זמן לא כתבתי.. אולי תכתבי על חבר...

דומיה נפשי

סיפורי דודה אנונומה 9#
הייי דבר ראשון תעריכו אותי😁 זה הפוסט התשע שלי ובאיזשהו שלב אני אפרוש😪 תתמודדו...

כחולת עיניים

רק רוצה להרגיש
היי בנות, מקווה ששלומכן טוב! יש לי שאלה בנושא התפילה… לצערי, אינני מתפל...

אני זאת אני

עקשנית של החאאאיים
אם היו אומרים לך שאת עקשנית היית לוקחת את זה כמחמאה?

לילי

גיוס חרדים
מה דעתכן על גיוס חרדים לצבא? מתאים? רצוי? או שאולי הם לא צריכים להכנס לזה?

חרדית

גישה שתאמצי לחיים שלך.
יש הרואה שממה גם כשהרוב ירוק ומלבלב, ויש הרואה את הירוק והמלבלב גם בלב השממה❣️

דיני

תובנה של לילה 🌒
אם הייתי רואה את התוצאות של הבחירות שלי- הייתי בוחרת רק טוב, אבל אם אכן הייתי...

מפוקססת

נחמדות מזוייפת
היו שאמרו לי, שהאדיבות שלי צבועה או חנפנית.ועדיין, אני מעדיפהלהיות אדיבה

שירבוטית

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *