נשמה וסימן שאלה / 5

ממתי את יהודיה?

מניאר

לפרק הקודם

אני אוהבת את ספר בראשית

אבא שלי צוחק שאצל ה "מתנגדים" ספר בראשית הוא הספר הכי מוזר, הרי אין בו כמעט מצוות.

דווקא בחסידות יש התייחסות מדהימה לסיפורי ההיסטוריה-לכאורה האלה. כל הסיפורים אודות האבות, לא באו אלא בשביל ללמד אותנו על תהליך יצירת עמ"י.

נציב מצלמה מול אברהם יצחק ויעקב וננסה להבין מאיפה נחתה עלינו המעלה הענקית הזאת שרק השתכללה  מאב לאב עד שהגיע לשלמותה.

אז קפצנו יותר מאלף שנה והגענו לאברהם. אברם ליתר דיוק.

הפעם הראשונה שבה אנחנו פוגשים אותו היא בסוף פרשת נח.

מספרים לנו על אדם ושמו אברם הוא הבן של תרח נכדו של נחור בעלה של שרי ועוד.

לא סיפרו לנו עליו יותר מאשר מתושלח לדוגמא.

אם נהפוך כמה דפים קדימה נגלה שלמרות מעלותיהם של מתושלח או מהללאל בן קינן – כן מסופר יותר על אברם.

מתי מתחילים לפרט לנו עליו? בתחילת פרשת לך לך.

הציווי של הקב"ה לאברם 'לך לך מארצך' מעמיד אותו בפוקוס והתייחסות. בן אדם, בך אני בוחר להיות לגוי גדול. רק מציווי זה מאריכים על אברם בתור נושא לעצמו.

נשאלת השאלה למה?

אברם היה בן 75 בצאתו מחרן.

הוא לא גילה את הקב"ה כבר בגיל שלוש?

הוא לא שבר את הפסלים של אביו בהיותו צעיר יותר?

הוא לא קפץ לכבשן האש?*

הוא כן! וזה ניסיונות אדירים באמונה, בקווי היסוד הבסיסיים.

גם לפני הציווי לך לך, אברם עבד את בוראו.


איפה כל עבודת ה' שלו במשך כל השנים שקדמו, למה הכתוב לא מספר על זה, אלא מתחיל לפרט על אברם רק מציווי לך לך?

הרבי אף פעם לא משאיר אותנו עם שאלות.

כשהכתוב מספר לנו על אברהם אבינו, הוא לא בא לעשות ביוגרפיה עליו.

הכתוב מספר על אברהם בתור היהודי הראשון, לא בתור סתם איש נעלה.

כל המעלות שהיו לאברהם, הסיפור על הכיבוש וכו', מספרים לנו עד כמה הוא היה אדם מדהים, אבל הם לא מבטאים את מהותו של היהודי הראשון.

נחשוב לדוגמא על ג'וני, ג'וני היה גנרל מהולל במלחמת האזרחים בארה"ב.

כן, יכול להיות שהוא שיחק טניס מדהים, הוא דיבר שש שפות או אולי הוא הציל תינוקת מבית בוער.

אבל בספר היסטוריה של ארה"ב יסופר עליו בתור גנרל במלחמה. גם אם כל שאר כישוריו מדהימים ולא מצויים, אותנו מעניין הנקודה הגנרלית שבו.

ולהבדיל בין דוגמא מוזרה לקודש, אותה נקודה היא גם כאן.

הכתוב מפרט על אברהם בתור היהודי הראשון, המאורע זה ( ציווי ה"לך לך") שבו בא לראשונה לידי ביטוי "היהודי שבו".

עכשיו צריכה להשמע 'אהה הבנתי' מתמשך… אבל צר לי לקטוע את ההבנה בעוד שאלה מתבקשת.

למה דווקא בציווי 'לך לך' מתבטאת נקודת היהודי אצל אברהם?

שהוא גילה את הקב"ה בגיל שלוש זה לא מראה על נקודה יהודית?

שהוא קפץ לכבשן האש זה לא היה מסירות נפש לאלוקות?

מה מיוחד דווקא בציווי הזה, שבו מתחילים לספר על אברהם בתור היהודי הראשון?

הרבי אף פעם לא משאיר אותנו עם שאלות – ויש תשובה מדהימה שדרכה אפשר להבין ממדים נוספים במהות היהודיה שבי.

אבל אני משאירה אתכן עם השאלה הזאת עד לשבוע הבא…

יום מוצלח בנתיים!

שמרי במחברת

לא רשומה עדיין? הרשמי

עוד באותו נושא:

הוסיפי את התגובה שלך:

4 תגובות
  1. אלי הגב

    מניאר את כותבת ממש יפה ובהיר!!
    נהנתי מאוד לקרוא😄

  2. . הגב

    מהממם, כמו תמיד.
    אבל למה לא ענית על זה? עד הפעם הבאה אפשר לשכוח

  3. נבטי חמנייה הגב

    פשוט יפה
    את מגישה את זה בצורה מאד ברורה ומובנת

גלילה לראש העמוד

תודה על נדיבות ליבכם!

כיצד תרצו לתרום?