מסע בין גלקסיות /23

לכל מי שחשבה שאני אוהבת מתמטיקה...

r cis arg

לפרק הקודם

 

הי חברות שלי:)
אם כבר הלכתי לאחרונה על הקונספט של הקדשות לסוגיהן, את הפרק הזה – כאמור בכותרת – אני אקדיש לכל מי שהולכה אחרי שולל והאמינה לי שאני אוהבת מתמטיקה;)
סתם נו, מתמטיקה היא בהחלט יצור חביב,
אבל, חסידות זה באמת הדבר. מתמטיקה זה סתם לכיף פה ושם(:
אה ו..הבטחתי לכן שירים (לפרקים הבאים ישלי שירים קצת יותר מהוגנים;)), להפעם תאלצו להסתפק ב(שורה מתוך) פיוט:
מַסְטִין בְּכֶבֶל אֱסֹר. וְתִקְוַת אֲסִירַי בְּשֹׂר. וְנַקְדִּישְׁךָ בְּצוֹם הֶעָשׂוֹר. קָדוֹשׁ
רק.. שאלה אחת קטנה ישלי על הפיוט הזה.

כתוב אין די הייליקע ספרים [אומרים שכשאדם אומר "כתוב בספרים הקדושים" הוא לא יודע איפה כתוב, כשהוא אומר "יש עניין גדול" הוא לא יודע מה כתוב, וכשהוא אומר "יש עניין גדול שמוזכר בספרים" – הוא לא יודע לא מה כתוב ולא איפה כתוב;) סתםסתם, זה בגמרא. מסכת יומא למתעניינות] שהמילה 'השטן' היא בגימטריה 364 (ולמה בעצם אמרתי לכן אתזה? אם אתן קוראות את הפוסט הייתן אמורות לדעת לחשב אתזה לבד. לונורא. חסכתי לכן קצת) שזה בעצם מספר הימים בשנה פחות אחד, כי יש יום אחד בודד בשנה שבו השטן יוצא לחופשה, והוא – יום הכיפורים.

אם כך – תשאל השואלת הנבונה – למה צריך לבקש מהקב"ה שיקשור את השטן (כאמור "מסטין בכבל אסוֹר") אם בכל מקרה הוא לא פעיל?
יש על זה לא מעט הסברים (חד מנהון הוא שהיום בו השטן יוצא לחל"ת הוא לא קבוע, ואנחנו מבקשים שזה יהיה דווקא ביוה"כ), הפעם אני אדבר על אחד שמספר את הסיפור הבא:
ביום כיפור, השטן – כמדובר – נמצא על mute ולא ממש יכול לדבר. ואי לכך ובהתאם לזאת לא נשאר לו הרבה מה לעשות חוץ מלצפות בעיניים כלות במלאכים שגוררים אחריהם עגלות מלאות מצוות הישר אל בית דין של מעלה.
ואז, כשלאותו מסטין נכבד נמאס סופית לראות את מאמציו הולכים לטמיון ועם ישראל עומד לזכות בדין, הוא משתמש בטריק ידוע ולא לגמרי חוקי – הוא מרים את הרגל שלו כך שהיא תחסום את העגלה הנוסעת, זו האחרונה תתהפך בקול רעש גדול, ו..ודי למבין.
(הסבר אחר, די דומה – ששמעתי בשם רלי"צ מברדיטשוב – הוא שהרגלים של המלאכים דומות לרגלי עגל, ולכן השטן מרים את רגלו כדי להזכיר את חטא העגל)
ואז, לא נותרת לנו כל ברירה בעצם, מלבד לבקש מהקב"ה שיקשור את אותו מסטין ארור, כדי שהוא יפסיק להפריע:)
עד כאן הקפה א'.
ואני, נודניקית שכמוני – ישלי עוד שאלה.
אם אמרנו שהשטן מושבת, כבול, אסור וקשור – למה בעצם צריך את הקטורת ביום כיפור?
ואני אסביר.
למעשה, העניין של הקטורת היה בגשמיות להעביר את הריח הרע של הקורבנות (אחרי הכל, היה שם לא מעט בשר שרוף, עשן, והקוראת הנבונה תשלים בעצמה את הפרטים החסרים;)). וברוחניות – להעביר את הריח הרע – הסטרא אחרא. לנקות את הטינופת והזוהמה של הרע (הטינופת זה ביטוי של הזוהר, אגב).
אבל, למה? אם השטן בכל מקרה לא פעיל, למה אחת העבודות היותר מרכזיות ביום כיפור היא הכנסת הקטורת לקודש הקודשים? למה אנחנו מנסים להשבית רע שכבר מושבת?
בשיחה (מהממת!!) שממוקמת בכרך י"ד (וילך א') הרבי מסביר שיש 2 עבודות שונות לקטורת.
הראשונה, והיא קיימת כל השנה, פועלת על דרך השלילה. היא פשוט מוחקת את הרע, ויוצרת מצב של "זדונות נעשו לו כשגגות". סתומרת, הרע מתבטל. ודי.
אבל, ביום כיפור העבודה היא אחרת לגמרי. אז בכלל לא מנסים לשלול את הרע, אלא יוצרים ממנו מציאות חדשה, של טוב. ואז גם אדם שחטא הזדונות נעשות לו כזכויות.
ולכן צריך את הקטורת ביום כיפור, והיא מקבלת מקום נורא מרכזי – התפקיד שלה הוא להפוך את הרע לטוב נעלה, למעלה לגמרי ממדידה והגבלה.
ולפי זה – מסביר הרבי – אפשר להבין למה ההלכה קובעת שאם בכל השנה שכחו להוסיף את ה"מעלה עשן" (כןכן, ההוא שאנחנו ממלמלות עליו משו בלי לחשוב לפני שחרית ומנחה) ביום רגיל לא קרה כלום. אבל אם לא הכניסו אותו לקטורת של יום הכיפורים, הכהן חייב מיתה.
כי ביום רגיל, אנחנו פחות מתעסקים עם העבודה של להעלות את הרע, אז אם לא השתמשנו במעלה עשן, עדיין הכל טוב. אבל ביום כיפור, שכל העניין שלו הוא להעלות ולהפוך לטוב, אי אפשר להכין את הקטורת בלי המעלה עשן שמעלה אותנו אל הבלי גבול.
קאט רגע. לכל הדואגות לא שכחתי שאחרי הכל אני בבלוג על מתמטיקה (אייאייאיי, נראלי בקצב הזה אני אהפוך את הבלוג הזה לבלוג על חסידות בתיבול מתמטי עדין(; נחשוב עלזה חח), ואם כבר דיברתי עד עכשיו על יום כיפור והקטורת וכלזה, אני פשוט אזרום עם הכיוון:)
[אם זה ממש הטריד אתכן – אם להיות כנה, חיפשתי שיחה על הקטורת שתתקשר למתמטיקה שאני עוד רגע אדבר עליה, לא להפך.]
בכולופן, סדר פיטום הקטורת הולך ככה:
תָּנוּ רַבָּנָן, פִּטּוּם הַקְּטֹרֶת כֵּיצַד. שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וּשְׁמוֹנָה מָנִים הָיוּ בָהּ. שְׁלֹשׁ מֵאוֹת וְשִׁשִּׁים וַחֲמִשָּׁה כְּמִנְיַן יְמוֹת הַחַמָּה מָנֶה לְכָל יוֹם, פְּרַס בְּשַׁחֲרִית וּפְרַס בֵּין הָעַרְבָּיִם: וּשְׁלֹשָׁה מָנִים יְתֵרִים, שֶׁמֵּהֶם מַכְנִיס כֹּהֵן גָּדוֹל מְלֹא חָפְנָיו בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים. וּמַחֲזִירָן לְמַכְתֶּשֶׁת בְּעֶרֶב יוֹם הַכִּפֻּרִים, וְשׁוֹחֲקָן יָפָה יָפָה כְּדֵי שֶׁתְּהֵא דַקָּה מִן הַדַּקָּה. וְאַחַד עָשָׂר סַמְּמָנִים הָיוּ בָהּ, וְאֵלּוּ הֵן: א) הַצֳּרִי, ב) וְהַצִּפֹּרֶן, ג) הַחֶלְבְּנָה, ד) וְהַלְּבוֹנָה, מִשְׁקַל שִׁבְעִים שִׁבְעִים מָנֶה: ה) מוֹר,ו) וּקְצִיעָה, ז) שִׁבֹּלֶת נֵרְדְּ, ח) וְכַרְכֹּם, מִשְׁקַל שִׁשָּׁה עָשָׂר שִׁשָּׁה עָשָׂר מָנֶה: ט) הַקֹּשְטְ שְׁנֵים עָשָׂר, י) קִלּוּפָה שְׁלֹשָׁה, יא) קִנָּמוֹן תִּשְׁעָה. בֹּרִית כַּרְשִׁינָה תִּשְׁעָה קַבִּין, יֵין קַפְרִיסִין סְאִין תְּלָתָא וְקַבִּין תְּלָתָא, וְאִם אֵין לוֹ יֵין קַפְרִיסִין, מֵבִיא חֲמַר חִוַּרְיָן עַתִּיק, מֶלַח סְדוֹמִית רֹבַע, מַעֲלֶה עָשָׁן כָּל שֶׁהוּא. רַבִּי נָתָן הַבַּבְלִי אוֹמֵר: אַף כִּפַּת הַיַּרְדֵּן כָּל שֶׁהִיא. וְאִם נָתַן בָּהּ דְּבַשׁ, פְּסָלָהּ. וְאִם חִסַּר אֶחָד מִכָּל סַמְּמָנֶיהָ, חַיָּב מִיתָה.

רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר: הַצֳּרִי אֵינוֹ אֶלָּא שְׂרָף הַנּוֹטֵף מֵעֲצֵי הַקְּטָף. בֹּרִית כַּרְשִׁינָה שֶׁשָּׁפִין בָּהּ אֶת הַצִּפֹּרֶן, כְּדֵי שֶׁתְּהֵא נָאָה יֵין קַפְרִיסִין שֶׁשּׁוֹרִין בּוֹ אֶת הַצִּפֹּרֶן, כְּדֵי שֶׁתְּהֵא עַזָּה. וַהֲלֹא מֵי רַגְלַיִם יָפִין לָהּ, אֶלָּא שֶׁאֵין מַכְנִיסִין מֵי רַגְלַיִם בַּמִּקְדָּשׁ מִפְּנֵי הַכָּבוֹד.
תַּנְיָא, רַבִּי נָתָן אוֹמֵר: כְּשֶׁהוּא שׁוֹחֵק, אוֹמֵר הָדֵק הֵיטֵב, הֵיטֵב הָדֵק, מִפְּנֵי שֶׁהַקּוֹל יָפֶה לַבְּשָׂמִים. פִּטְּמָהּ לַחֲצָאִין, כְּשֵׁרָה: לִשְׁלִישׁ וְלִרְבִיעַ, לֹא שָׁמַעְנוּ. אָמַר רַבִּי יְהוּדָה: זֶה הַכְּלָל, אִם כְּמִדָּתָהּ, כְּשֵׁרָה לַחֲצָאִין, וְאִם חִסַּר אֶחָד מִכָּל סַמְּמָנֶיהָ, חַיָּב מִיתָה. תַּנְיָא, בַּר קַפָּרָא אוֹמֵר: אַחַת לְשִׁשִּׁים אוֹ לְשִׁבְעִים שָׁנָה הָיְתָה בָאָה שֶׁל שִׁירַיִם לַחֲצָאִין.

 
אממ.. כן. אני מודעת בהחלט לעובדה שאפחת לא טרחה לקרוא את זה, בטח בהתחשב בעובדה שאתן קוראות אתזה כל יום ואפילו פעמיים ביום.
ובכל זאת, מסכימות רגע לקרוא איתי מבפנים?
קודמכל, בתור בנאדם שלמד אי פעם מתמטיקה בחייו ושמע ש"אל תאמיני לי, תבדקי בעצמך" אני אחשב ברשותכן את כמות המנים שאכן היו בקטורת (מנה בארמית, אגב, זה מאה. ופרס זה חצי – בד"כ בהקשר של חצי מנה, כלומר 50. ואני אשאיר לכן לברר מיהו זה ואיזהו שרש"י קובע ש"אביו, מנה בן פרס היה" איזה מן שם מוזר זה, ועל מה ולמה רש"י מזכיר אתזה בכלל. אני אחסוך לכן את החיפוש בכל התנ"ך – זה בפרשת בלק).
אז ישלנו ככה – הצרי, הציפורן, החלבנה והלבונה היו כל אחת משקל 70 מנה. סה"כ 280 אם זכרוני אינו בוגד בי.
נקסט – מור, קציעה, שיבולת נרד וכרכום – כל אחד מהם שקל 16 מנה. עוד 64 מנים לחישוב.
הקושט – 12 מנה, קילופה שלושה מנים שלמים, והקינמון – אחרון אחרון חביב – תשעה.
280+64+12+3+9 ובכן כן, זה אכן יוצא 368.
אם ככה – תשאל השואלת – מה יהא על הבורית, היין, המלח ושות'?
אז קודמכל טיפת סבלנות:) בדיוק לכן מגיע שניה אח"כ רבן שמעון ומספר לנו שבעצם השתמשו בבורית (שזה סבון אגב) כדי לנקות את הציפורן, היין שימש להשריה כדי שהריח של הציפורן יהיה חזק יותר (שוב אני ופינת הארמית – חמר זה יין, חיוורין מלשון חיוור. כלומר, אם אין יין קפריסין, מביאים יין לבן) ולכן הם לא נכנסים לחישוב.
 
וזהו בערך. סיימתי לחפור להיום.
אה, כמעט בעצם. כ-מ-ע-ט.
בשורה האחת לפני האחרונה מוזכר ש"אחת לשישים או לשבעים שנה הייתה באה של שיריים לחצאין".
אממ.. קודם כל "הייתה באה של שיריים לחצאין" זה בעברית פשוטה – אחרי 60 או 70 שנים הייתה מצטברת מחצית מהכמות השנתית של הקטורת (שזה, בחישוב מהיר, 184 מנים).
אבל, למה יש פה הערכה כ"כ גסה של בערך 60-70 שנה? אין משהו יותר מדוייק?
 
טוב, חכו רגע.
מה זה בכלל מותר הקטורת? מאיפה הצטברו לנו מנים מיותרים?
במנים של כל השנה השתמשו, כמובן. רק השלושה מנים של יום כיפור היו כביכול מיותרים.
ה"מלוא חופניו" של הכהן הגדול היו בערך פרס – חצי מנה. מה שאומר שבכל שנה נשארו 2.5 מנים מיותרים.
ואם נכפיל ב60 שנה, לא נקבל 184 מנים. ותאמת? אפילו אם נכפיל ב70 שנה נקבל רק 175 מנה. לא קירוב מוצלח מדי.
אז.. מה הולך כאן?
יש הרבה מאוד הסברים. ואני ארחם עליכן ואביא רק את חלקם (מי שממש ממש ממש לא תצליח לישון בלילה, מוזמנת לגמרי לבקש הסברים נוספים:)).
קודם כל – וזו הגרסה שרוב המפרשים נצמדים אליה – באחת מני כל הגרסאות של הירושלמי הניסוח הוא "אחת לשבעים ושתיים שנה הייתה באה של שיריים לחצאין" – שזה קירוב מוצלח בהרבה (שזו דעת השיטה מקובצת והתוספות במסכת שבועות [ואם כבר דיברנו, חברות! אומרים שְׁבועות ולא שָׁבועות. זו מסכת שמדברת על הדינים של שבועה, נדר וכד']), והמחזור ויטרי מוסיף שבכלל חצי כמות הכוונה היא לחצי כמות של שנה בלי ה3 מנים של יוה"כ, והנוסח הוא "אחת לשבעים ושלוש שנה" ואז יוצא לנו חישוב מדוייק לגמרי של 182.5 מנים ל73 שנה.
רש"י מציין שבכלל, לכל כהן יש יד בגודל אחר, ולכן יכולהיות גם פער של 10 שנים בכל סיבוב. כי יש שנה שבה נשאר הרבה יחסית משלושת המנים, ויש שנה שנשאר יחסית קצת.
אוקיי, הלאה. המהרש"א אומר שפה אנחנו בכלל לא צריכים להתייחס לשנה של שמש (שנה לועזית) אלא לשנה לפי הלוח העברי שבה בד"כ יש 354 יום. חצי מהם זה 177, נוסיף עכשיו את שלושת המנים של יום כיפור ונקבל 180 מנה. שזו בול הכמות שמצטברת לנו אחרי 72 שנים.
דעה אחרת בתוספות מזכירה ששנה שלימה היא בכלל ¼365 ימים, החופניים של הכה"ג החזיקו בכלל חמישית מנה, וכאן כבר החישוב טיפה פחות אלגנטי אבל מביא בסופן של 72 שנים 183.6 מנה. כמעט לגמרי מדוייק (שכן, כאמור, חצי שנה זה בעיקרון 184 מנה).
יש כמובן עוד הרבה מפרשים שמדברים על הסוגיה (וכפי שכבר ציינתי אתן מוזמנות ממש לבקש הרחבה בתגובות אם צריך), אבל אני רוצה עכשיו להתייחס לחישוב קצת שונה, שדורש ממנו להחזיק ראש, אבל הוא שווה אתזה(:
קודמכל, המנה הוא בכלל 25 סלעים. כל סלע (מקראי) הוא במשקל של 17 גרם, והזריזות ביננו (אני מקווה ש)כבר חישבו שהמנה היא 425 גרמים שלמים.
אוקיי. אז יש לנו את שלוש-מאות שישים ושמונת המנים שכבר חישבנו, אבל עליהם אני צריכה להוסיף את ה"מלח סדומית – רובע" כלומר, רבע קב של מלח. רק ש.. קב זה נפח, ולא משקל. ולכן אני אצטרך להמיר אותו לגרמים.
אז.. יאללה:)
הצצה מהירה בטבלאות המרה מגלה שהקב הוא 4 לוג, ואם ככה רבע קב זה.. הפתעה! לוג.
הלוג (לא log, כן?) הוא 6 ביצים שזה נפח של 345.6 סמ"ק.
ברוב המלחים בסנטימטר קובייתי אחד נכנס גרם מלח, ואי לכך ובהתאם לזאת אנחנו מדברות כרגע על כמות של 345.5 גרם מלח.
במנים, זה יוצא 0.813176 מנה.
מי שנמאס לה מוזמנת לדלג למסקנות (ולמה בעצם אנלא יכולה לדלג גמכן למסקנות?? אוך איתי), אני בנתיים אעבור לחישוב קצת יותר מורכב.
שנה לועזית מדוייקת (כלומר, משך הזמן שלוקח לשמש להקיף את כדור הארץ ולחזור בדיוק-בדיוק-בדיוק לאותו המקום) זה – תחזיקו חזק – 365 ימים, 5 שעות, 997 חלקים ו48 רגעים.
בחלק אחד יש 76 רגעים, ובשעה יש 1080 חלקים.
אני אשאיר לכן לחשב לבד כי אני באמת מרגישה שהגזמתי עם האורך הבלתי סביר בעליל של הפוסט, ורק אומר שתכלס יוצא שבשנה אחת הכינו 368.8131764 מנים (זוכרות את המלח שהוספנו? הנה הוא), מתוכם השתמשו ב365.2468222 מנים בשנה (יען היות כי זה האורך של שנה מדוייקת), וממילא הכמות שנשארה מיותרת בסופשנה היא x שאת גודלו אינלי כוח לחשב כרגע.
סתם נו, לפני שאני מחשבת אני צריכה – כזכור – להפחית את חצי המנה שהכהן הגדול הכניס "מלוא חופניו" ביום הכיפורים, ובסופו של תהליך תישאר לנו שארית של 3.0663542 מנים לשנה.
נכפיל ב60 שנים, והבלתי יאומן יקרה.
יוצא (בערך, כמובן) 183.98 מנה.
או בעברית פשוטה, 184 מנים. בדיוק מה שחיפשנו:)
[ואם ככה, למה אחת לשישים או 70 שנה? כי שנה מעוברת לוקחת 384 מנים ומשאירה אותנו במינוס. ואז לוקח עוד כמה שנים להשלים חסכים]
זהו, בערך:)
הפעם באמת סיימתי.
ו..שניה לפני שאתן אוכלות אותי (בלי מלח, עם סוכר) על האורך – בע"ה אני כנראה לא אעלה פוסטים בשבועיים הקרובים.
בלי נדר אני אחזור בהמשך:)
בנתיים הפרק הזה נראלי מספיק כמו שלושה לפחות חחח.
גמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה!!
שמרי במחברת

לא רשומה עדיין? הרשמי

עוד באותו נושא:

"שותפות להשכרה" / 8

עוד מילה אחת פאטמה! עוד מילה אחת! ותביני מה זה אומר מכות אמיתיות וכואבת.  זה ברור?!

קטנה מהחיים /4

"המורה שלך התקשרה, אביגיל. היא שאלה אותי למה לא הגעת למחנה. אמרתי לה שלא ידעתי ממנו".

הוסיפי את התגובה שלך:

44 תגובות
  1. ... הגב

    אה. מיאו.
    ואיזה השגחה פרטית, בדיוק זה השיחה שלמדתי השבת.
    ועם ההסברים של הקטורת (גייסתי את אבא שלי)
    יש לך את זה בקריאת מחשבות.

  2. r sin i הגב

    ואווו
    כמה ידעע
    זה היה מהמם ממשש
    אני בעד בלוג חסידות בתיבות מתמטי😁
    באסה שאת לא מעלה פוסטים בשבועיים הקרובים. אולי בכל זאת??
    וגמר חתימה טובה!

    • r cis arg הגב

      תודה!!
      חחח תאמת שגמאני בעד בלוג חסידות, אפילו בלי מתמטיקה 😂😂
      ואני אשתדל ממש לכתוב בכל זאת משהו, אבל כנראה שלא תהיה לי אפשרות לכתוב

  3. 13512 הגב

    אימאלה את גאוןן😮😶
    פוסט מושלם!!!🤩 למרות האורך😉

  4. . הגב

    לכל אוהבות המתמטיקה והחסידות, מומלץ בחום הספר "עינייך ברכות בחשבון" של הרב יצחק גינזבורג. זה ספר על מתמטיקה בתורה ובחסידות לפי פרשת השבוע.
    ועוד יותר מומלץ הספר "איחוד התורה והמדע" של הרב יצחק גינזבורג וניר מנוסי, הוא על הקשר בין התורה למדע באור החסידות.

  5. במבי הגב

    תקשיבי, עליתי על תגלית מרעישה. לא רק שאת יודעת להסביר מתמטיקה כאילו זה היה סיפור שכל ילד בגן יכול לקרוא, את יודעת להסביר ככה אפילו חסידות. תודי שזה מדהים?
    ואגב, מאוד אהבתי את התיבול הדק של המתמטיקה. שוקלת בשבילך, תעשי הסבת מקצוע לבלוג חסידות בליווי מתמטי. משובב נפש.

    • r cis arg הגב

      אני שמחה נורא לשמוע שאהבת:)
      ו..תודה על המחמאה. הובכתי 🤭

      חח לכתוב בלוג על חסידות באמת נשמע לי רעיון מקסים 😉

  6. יוזבד הגב

    אוי, זו אלוקות בהתגלמותה.
    לא ממש הצלחתי לאחוז ראש בקטע של הקטורת 😅 נשב עלזה ברצינות מאוחר יותר
    את כותבת שנון ויפה שכיף לקרוא.
    גמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה, מאחלת לנו לזכות להמשיך להתענג מפוסטייך משובבי הנפש ומחכימי הלב, מלאים בטוהר וחסידות, בקיצור – אלוקות.

  7. מתכונת הגב

    וואו וואו ארסיס כמה ידע שופע, באיזשהו שלב אבדתי את זה🙈
    (מישהי חכמה אמרה לי פעם לא לקרוא פוסטים בכאלו שעות.. אולי פעם הבאה אקשיב לה🤥)
    אבללל למה את חושבת שהפרק הזה מספיק לשלושה שבועות?? כורכום אני אשים עלייך לא סוכר. פתוח לשינויים
    {לא מצאתי אייקון מתאים🙇‍♀️}

    גמר חתימה טובה ו.. לילה טוב (רצוי🥱)

    • r cis arg הגב

      חחח באמת נשמעת חכמה אותה מישהי אלמונית
      חבל שהיא לא המליצה לך לא לקרוא בכלל 😂😂

      אממ.. כורכום נשמע איום מפחיד בהחלט
      תזהרי אני אשקול בסוף להעלות פוסטים בגללך

      • מתכונת הגב

        מי שם על כאלו המלצות😏
        אם היא הייתה ממליצה כך כנראה שהייתי רצה לקרוא תפוסט אחרי ה'ביי להתראות' האחרון😂
        (או אפילו להתחיל מול פרצופה 😲)

        ו..זו הייתה המטרה של הכורכום🙃 ואם בכלזאת הוא לא עוזר יש לי עוד נשק במאגר🤪 דבש כזה למשל

        #תוצאות_של_שעתיים_וחצי_שעות_שינה

        גמח"ט🍯

    • מתכונת הגב

      חזרתי לכאן🙃
      ולא התחרטתי. טוב שהחלטתי למי אני מקשיבה ולמי לא😉
      ושאלונת קטנטונת, למה החישוב היה לפי שנה לועזית?

      • r cis arg הגב

        וולקאם בק:)
        אייאייאיי מה אני אעשה איתך את?
        לא מקשיבה לעצות של מבוגרים. חבל.

        וואי זה נאום שלם 😉
        בגדול – בשנה יכולים להיות 353/354/355/383/384/385 ימים, אז הרבה יותר מסתדר להכין כמות לפי שנה לועזית

        • מתכונת הגב

          הייתה סיבה למבוגרים האלה לאסור עליי לקרוא. אני הולכת קצת לשגע אותך חח

          נכנסתי לעניין ממש עמוק והצלחתי לסחוף עוד אנשים איתי😅

          ניסיתי קצת לעשות חישוב עברי לפי מחזור של 19 שנה ואממ הסתבכתי. יצא לי יותר מחצאין שנשארים. זה אפשרי לחשב לפי העברי? אם הנאום השלם ההוא כתוב יותר מאשמח לקרוא.
          ואשמח גם לראות את העוד מפרשים שמדברים על זה.

          ועוד שאלה- למה המעלה עשן לא נכנס לחישוב והמלח כן?

          וזהו לבינתיים, ממש תודה🤭

          • r cis arg

            חחח לא זו הייתה הסיבה שהטרידה את אותם מבוגרים אלמוניים 😜

            קודמכל, זה כתוב. כן.
            כולל הפרשנים הנוספים.
            ואני בע"ה אתן לך לקרוא בזמנך הפנוי 😉

            יש פרשנים שמחשבים לפי לוח עברי ויש כאלו שמחשבים לפי לוח לועזי.
            אם תוכלי להסביר איפה בדיוק הסתבכת אני אוכל להסביר יותר איך לחשב:)

            מהמעלה עשן ומכיפת הירדן היו מביאים "כלשהו" – כמות מינימלית נורא שישמצב שאפילו לא מגיעה למשקל של גרם אחד בודד (עייני ערך "כלשהו" מהבגרות בדינים)
            אז טכנית זה לא נספר כי זו כמות מזערית שלא משפיעה על הכמות שיוצאת בסך הכל.

            ו..חג שמח!!

          • מתכונת

            הי גוט מעוד ארסיס;) מה נשמע?

            חח איך חכמה אלמונית נהפכה למבוגרים אלמוניים🤣 העיקר שהאלמוניות נשארה חח

            מה שניסיתי לחשב זה כמה ימים יש ב19 שנה עבריות. גיליתי שבשנים תשנ"ח-תשע"ו היו 6941. וחא הצלחתי להבין אם בכל מחזור של 19 שנה זה אותם מספר ימים.. יודעת אם זה משהו קבוע?
            ואם מספר הימים הזה קבוע אז זה 365.3157894737 בשנה ולא יוצא טוב לפי החישוב הנל🙈 קיצר הסתבכתי
            בכללי הנושא הזה של הלוח העברי ממש מעניין אם את מחפשת על מה לכתוב😜

            ותודה על ההסבר של הכלשהו:)

          • r cis arg

            מועדים לשמחה!!
            אני ברוך ה' מצויין לי וטוב:) מאיתך?

            היא פשוט לא הייתה חכמה, אותה אלמונית מדוברת;)
            אבל אנונימיות היא דבר חשוב, בהחלט כן 😉

            אם אני זוכרת נכון, לא בכל 19 שנים יש את אותו מספר ימים אלא רק במחזור קטן של 19 שנים (בתשע"ז התחיל מחזור קטן, אם זה עוזר לך).
            וישלי ים של הסברים על הלוח העברי
            בע"ה אחרי החג יהיה לי יותר זמן להסביר נורמלי
            (תזכירי לי?)

          • מתכונת

            אצלי מקסים ב"ה;)
            אני תוהה לעצמי אם 5:16 זה לפני שינה או אחרי שינה? או שאולי בלי שינה בכלל🤔

            הלוח העברי הזה לא נעשה יותר קל ככל שנוברים בו🙄 בעז"ה אחרי החג אזכיר לך, תודה🙏

            אה ואגב, מי את שתתני ציונים לחברה המדוברת? אם אמרתי לך שהיא חכמה אז כנראה שהיא כזו🧐

          • r cis arg

            בנתיים בלי שינה בכלל;)
            אבל, תוידעת – כל עוד היום לא נגמר אפשר להשלים שינה 😜

            הלוח העברי זה באמת נושא מורכב (יחסית חח)
            מעולה 🙃

            אממ.. רק, אם אני לא מוסמכת לתת ציונים, מי את שכן תהיי מוסמכת? 🤔

          • מתכונת

            אבל היום של אתמול כבר נגמר🙄 לא יודעת למה את לא בחופש, אני את השנצ כבר סיימתי לפני שעה😅

            ולמה שתהיי מוסמכת..? מה הקשר אלייך כשמדובר על חברה שלי?!

          • r cis arg

            אצלי היום של היום רק התחיל(:
            ברעיון הייתי אמורה לקום בעוד 4 דקות אבל נראלי אני אוותר על הנסיון להרדם למשך הזמן הארוך הזה

            אה אה
            היא חברה שלך? עלזה עוד לא שמעתי;)

          • מתכונת

            למה היום מתחיל רק בארבע🤔 טוב טוב אני לא באמת כל יום ככה חח, רק היום יצא לי לקום בשמונה וחצי לפנות בוקר

            תקראי לזה איך שאת רוצה, אבל לא עם כל אחת אני מדברת שעתיים באמצע הלילה😂😂

          • r cis arg

            חחח תחשבי ותביני;)

            אומ.. יש משהו בדברייך למען האמת

          • r cis arg

            אני רואה שהבנת 😜

          • מתכונת

            אופסי כתבתי ארבע במקום שלוש🙈
            ככב זה כשקמים מוקדם, לא מבינה איך היה אז רק שלוש

          • מתכונת

            נחמד שרק את רואה חח
            ואני קראתי לה חברה🤥

          • r cis arg

            ששש לא מגלים סודות בחברה 😂😂

            אם ככה קראת לה, מי אני שבכלל אטיל ספק בהחלטות שלך?

          • מתכונת

            כבר הטלת😂
            תסתכלי בפוסט קורונה

  8. #משבצת הגב

    טוב. שלא תגידי שלא קראתי- הנה אני קוראת שוב.

    אה, אז הקדשת לי, נכון?
    מסתבר שהולכתי אחרייך שולל;)
    נו טוב, ברור אבל שהחסידות זה הדבר. (אני רואה שהקדשת לכך הוכחה מנומקת😅 קרי, כל הפוסט הזה)

    אהבתי ממש את הווארט עם השטן. אפילו סיפרתי אותו למישהי בהתלהבות;)

    והסיכומון יפיפה. הרבה יותר יפה מאילו אני הייתי עושה את זה😉

    דווקא כן קראתי! |תרועת ניצחון| אממ בהתחשב שזו הפעם השניה שאני קוראת ואז ראיתי את הנ"ל אזז– אני אפרוש😂
    (מצאתי את הרש"י. פרק כ"ד פסוק ג בלי לשאול את הרב גוגל על כל הטיותיו, אז להסביר- זה החלק שלך)
    אעע ההסבר האחרון היה שווה את זה.

  9. חרמש הירח הגב

    מהממת שאת
    כיף לקרוא💛

  10. נבטי חמנייה הגב

    וואו הפעם זה היה פשוט מדהים, קראתי את הכל, חוץ מפרשת הקטורת כפי נבואתך,
    ממש ממש אהבתי הפעם, תודה
    גמר חתימה טובה

  11. אר"א- ortal הגב

    טוב זה היה מוזר…
    אני נכנסת ל100 פוסטחם אחרונים, השעה 05:26 בערך…. אני רואה 15 תגובות שאישרו… וכמעט כולן שלי… הגיוני. אני יושבת על הפוח יותר משעה ומשלימה מלא דברים שחא הספקתי. אהת בכל זאת הייתה אחת דהחליטה להרוס לי ולא פירגנה לי עת כל ה1ט תגובות… אר. סיס. ארג. סורי שאיח לי כוח להחליף לאנגלית. אה וזה מלבד ההפתעה שאין חי מושג למה מאשרת מהממת החלטת להיות ערבה בשעה הזאת ולאשר את התוגובות הארוכות שלי… תאמת שריחמתי עלייך.
    אני אומרת נו מילא שאר… ערה, הרבה זמן באמת לא נכנסתי לבלוג שלה… אני נכנסת לזה שעליו היא הגיבה. ורואה… פרד מוזר. התכוננתי למתמטיקה… ובקושי שפגשתי אותה… אבל עדיין זה היה ממש מיוחד ויפה.
    אלופההההה

  12. אר"א- ortal הגב

    אה. וסורי על האורך של התגובה הכל כך לא קשורה…
    ואגב עדיין לא הבנתי אותך.
    את טוענת שאת לא אוהבת מתמטיקה… אז למה את נוברת בה??!
    חוץ מזה שמתמטיקה באמת מקצוע בסדר. ואפילו הרבה יותר מבסדר… אל תהיה כזאת!!!
    וסורי על השאלה. בת כמה את? באיסה כיתה את לומדת?

    • r cis arg הגב

      אני לא אוהבת מתמטיקה משעממת;)
      את מה שאני כותבת אני אוהבת
      ואני בשנה ב'

      • אר"א- ortal הגב

        סליחה?! את אומרת שמי שאוהבת מתמטיקה היא משעממת?! נעלבתי😂.
        את בנה ב'. שזה אומר???
        וואי אני ממש לא מבינה למה מאשרת יקרה את לא הולכת לישון ואת כל כך שמחה לאשר לנו. לא מגיע לי ולאר… פרס.

        • r cis arg הגב

          חחחח המתמטיקה משעממת. לאו דווקא שגם מי שאוהבת אותה 😜

          שנה ב' זה כמו כיתה י"ד אם עוזר לך

          ולמה בעצם שלא יגיע לנו פרס? או לי לפחות 😂😂

גלילה לראש העמוד

תודה על נדיבות ליבכם!

כיצד תרצו לתרום?