נשמה וסימן שאלה / 7

26
מניאר

אלימלך רואה אלוקות!

לפרק הקודם

אפשר להוכיח את מציאות הבורא ע"י שכל.
בצורה לוגית, קרה אובייקטיבית ומדויקת אפשר להוכיח שאלוקים קיים.
אם האמונה בלבד הייתה מביאה אותנו להכרה באלוקים, לא היו אנשים לא יהודים מגיעים להכרה במציאות הבורא.
ככל שהעולם מתפתח, יותר ויותר אנשים מבינים לפי ההגיון והשכל הקר שיש אלוקים.
אצל היהודי יש חידוש, הוא לא יודע שהקב"ה כאן,
הוא מאמין, גם אם הוא לא מבין.


יהודי מה אתה פתי? מאמין לכל מה שאומרים לך, צא מהמשבצת תבדוק, תגלה תבין שיש אלוקים. כשאתה משוכנע בדבר מצד השכל, אתה בטוח הרבה יותר בדבר הזה.
ואם אתה מאמין, סתם כי אתה עייף מכדי לחפש ולבדוק.
אם הייתי אישה מכפר נידח בהרי האטלס, שמאמינה שיש אלוקים בלי לבדוק את זה, היה פה מקום לכינוי פתי.
אבל בגלל שאני לא כזאת ויש לי נפש אלוקית, יש לי קשר נפשי עם הקב"ה, חזק ומציאותי פתי זה יהיה כינוי מאוד מעליב וחסר משמעות.

כשיהודי מאמין בהקב"ה מצד הנשמה שלו, אמונה זו תקיפה הרבה יותר  מהכרה שבאה מהוכחות שיכליות.
חכו אני מסבירה:

יש לך חומר בגולגולת  שהעם מכנה בשם שכל?
עם כל הכבוד למיסטר שכל, הוא שום דבר.
כן כן אני זוכרת שאמרתי שהאדם נעלה יותר מהבהמה בגלל השכל שבו.
נכון, אבל הקב"ה נפח באדם נשמה, לא שכל.
אנשים עם שכל יש הרבה ועם כל הכבוד לדרגה של המדבר היא עדיין חלק מהבריאה.


ידיעה שיכלית בהקב"ה מקורה באדם, בשכל שהוא דבר מוגבל.


ההכרה הזאת נובעת מתוך דברים צדדים, מזה שיש עולם, נבראים הם מכריחים על פי ההגיון את מציאות הבורא, אבל הקב"ה עצמו, לא בהתגלות.
אמונה בהקב"ה,  מקורה בנפש האלוקית שמקורה של זאת הוא בקב"ה, באניסוף.
אמונה כזאת שנובעת מחלק האלוקה שבך, היא שהקב"ה נמצא אצלך בגילוי.

בקצרה
בידיעת הבורא מתוך הכרה שיכלית מה שנרגש אצל האדם הוא מציאות השכל של האדם ומציאות הנבראים.
ואילו בידיעה של הקבה שנובעת מאמונה מה שנרגש הוא מציאות הבורא שמתגלה בנשמה.
ככה, גם שיש משהו שיכלי שסותר לכאורה את מציאות הבורא, היהודי עדיין מאמין יודע שהוא קיים

אלימלך יושב בחדר סגור נעול וחתום. החלונות סגורים, הדלת נעולה הוא לבד.
אין סיכוי שמשהו יכנס לחדר.
החדר אטום לגמרי
אלימלך נושם עמוק מקשיב לשקט
והוא רואה בן אדם עומד מולו. איך הוא נכנס לכאן למען השם?
זה לא הגיוני, אבל בכל זאת בן אדם עומד מולו.
החלון סגור הדלת סגורה
ובאמת הוא לא מבין איך משהו נכנס לחדר

לפי השכל של אלימלך אף אחד לא יכול להיכנס לחדר
על מה הוא מתבסס?
על נתונים צדדיים הדלת סגורה והחלון סגור.
אבל הוא רואה משהו, הוא פשוט רואה אותו, אי אפשר להסביר את זה אחרת, שום הוכחה שכלית לא יכולה לסתור את מציאות הזר בחדר.

כשיהודי מאמין בהקב"ה, הוא רואה את הקב"ה ממש מצד נשמתו שהיא חלק אלוקה. שום הוכחות שכליות לא יסתרו את המציאות שלו.


****

יש כמה דעות בן כמה היה אברהם כשהכיר את בוראו.
הדעה הרווחת היא בגיל שלוש ויש גם דעות על גיל ארבעים וחמישים.
הרבי מתווך בין כל המדרשים ואומר, שקיימות הרבה דרגות בעבודת ה' של אברהם לפני הציווי"לך לך", כל פעם הוא עלה בדרגה והכיר בה' בצורה נעלית יותר.
אבל גם הדרגה הגבוהה ביותר של הכרת הבורא אליה הגיע אברהם הייתה מבוססת על דברצדדי. על הוכחות מצד השכל, מתוך התבוננות במציאות הנבראים.


וכאן מגיע החידוש
הקב"ה התגלה לאברהם בציווי לך לך דווקא
"ויאמר ה' אל אברם לך לך".
כשאברהם הכיר את הקב"ה בדרך של הוכחות שיכליות, היו יכולים להיות דברים בעולם שסותרים לכאורה את הנהגת הקב"ה. אבל ברגע שהקב"ה התגלה לאברהם ואמר לו לך לך, אברהם ראה את הקב"ה, שום דבר לא היה יכול לסתור את מציאות ה'  מתגלה בך.
לכן הכתוב מתחיל לספר על אברהם דווקא מהציווי לך לך:
כי החידוש בהכרה של עמ"י באלוקות הוא מתוך ראייה שאי אפשר להזיז אתה מהמקום, ולא מתוך הוכחות צדדיות.


***


אי אפשר לנתק יהודי מאלוקות
לבקוע אטום יהיה קל יותר.
אין פה שום צורך להביא משהו חדש כדי לעורר את הנקודה הזאת
היא קיימת
צריך רק להדליק את האור.
חידושים נוספים שנגלה אם נדליק את האור, בהמשך.

בייוש להיום

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
אבדה תקוותנו
20
ילדה בת 8 עיניים גדולות ירוק חמוץ נמשים קטנים מתחת לעין וקמטים, הרבה קמטים כמ...
מהיטבאל/ מ. קינן *הלוואי*
15
סדרת הספרים שהכי אהבתי היא 'ממלכה במבחן' של מיה קינן. הכתיבה, העלילה, הגיבורי...
צבועה בלילה
newEmotionIcon_21
ובלילה אולי בידיים שרוטות מאכזבה אוריד מסיכה אולי לא אולי היא לא תירד דמעות ל...
חיים את הזמן /מצורע
73
הפרשה שלנו עוסקת בדיני נגע הצרעת ומפרטת אותם. אחת ההלכות היא שאם אדם נטמא בצר...
אש האהבה
28
אבא אתה לא צריך אותי. אבא אני צריכה אותך! אבא לא צריך אותי, אותי כן. אבל לא ת...
תותים זה טעים
newEmotionIcon_21
חברות תקשיבו אני לבד. אבל כ"כ מוקפת.. בה בזמן האחרון התחלתי להעריך את עצ...
י״א ניסן רעיון כללי
emotion_icon_30

מפג

פורסם לראשונה: ח׳ בניסן תשפ״ב רבי-קשר-אני? הבדל בין חסיד לרבי היא אינסופית א...
ספרי פאדיחה:)
62
יש לך סיפור מצחיק?? משהו הזוי שקרה לך? סתם פאדיחה? פליז תשתפי אותנו, שכולנו נ...
פוסטים חדשים
אבדה תקוותנו
ילדה בת 8 עיניים גדולות ירוק חמוץ נמשים קטנים מתחת לעין וקמטים, הרבה קמטים כמ...

ציפור בלי כנף

מהיטבאל/ מ. קינן *הלוואי*
סדרת הספרים שהכי אהבתי היא 'ממלכה במבחן' של מיה קינן. הכתיבה, העלילה, הגיבורי...

קוקטייל אביבי

צבועה בלילה
ובלילה אולי בידיים שרוטות מאכזבה אוריד מסיכה אולי לא אולי היא לא תירד דמעות ל...

חביתה מקושקשת

חיים את הזמן /מצורע
הפרשה שלנו עוסקת בדיני נגע הצרעת ומפרטת אותם. אחת ההלכות היא שאם אדם נטמא בצר...

דרשנית בהתהוות

אש האהבה
אבא אתה לא צריך אותי. אבא אני צריכה אותך! אבא לא צריך אותי, אותי כן. אבל לא ת...

דומיה נפשי

תותים זה טעים
חברות תקשיבו אני לבד. אבל כ"כ מוקפת.. בה בזמן האחרון התחלתי להעריך את עצ...

מאמית אחת

י״א ניסן רעיון כללי
פורסם לראשונה: ח׳ בניסן תשפ״ב רבי-קשר-אני? הבדל בין חסיד לרבי היא אינסופית א...

מפג

אוהבת את עצמך באמת ורוצה לעזור? כנסי😉
אוף. תקשיבו. יש לי קטע מעצבן שכשאני כועסת וקצת עולים לי הפיוזים(אני גי'נג'ית....

אחת. שנמאסה. על עצמה. איך שהיא.

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *