נשמה וסימן שאלה / 6

47
מניאר

חי צומח דומם?

לפרק הקודם

שאלום חזרתי שוב השבוע.

 

סיימנו את הפרק הקודם בשאלה הזאת:

למה לא מספרים על אברהם אלה רק מהציווי לך לך?
אם הכתוב מתחיל לספר על אברהם אבינו בתור היהודי הראשון, זה אומר שהציווי לך לך מבטא את נקודת היהדות.
איך?


***


אני יוצאת מהנחה שכולכן מכירות את המשחק "חי צומח דומם"
אני יוצאת מעוד הנחה – שהמשכילות שבינינו יודעות שהנבראים מתחלקים לארבע סוגים ולא רק לשלוש. ( חמדותיי, זה לא כולל ילד, ילדה ומשפחה….)


אני תוהה מי זה שהמציא את המשחק וקבע סדר כזה עקום. בהתחלה חי ואז יורדים דרגה צומח, יורדים עוד אחת דומם ואז מתחילים עם ילד או ילדה – שבתכלס זה האדם הדרגה הגבוהה יותר.
(בגרסה של ארץ עיר זה יותר מוזר, מתחילים עם דומם ועוברים לחי)


הסדר הנכון הוא
דומם – חסר חיות
צומח – חי אבל חסר יכולת תנועה
חי – יכול לנוע אבל חסר שכל

מדבר – יכול לדבר, ויש לו שכל.

אלו שהבינו את התהליך מחשבה שלי, יגידו עכשיו את תגידי שיש דרגה חמישית בבריאה והיא היהודי.

אז אלו שחשבו ככה, צל"ש כי אני באמת כותבת את זה, אבל אל תשאירו ככה, כי זאת רק התחלה ( במילים פחות מנומסות, נסתור את זה אחר כך).


החכמים אומרים שדרגת היהודי היא דרגה חמישית בבריאה. היא לא רק חלק נבחר מדרגת המדבר, אלה היא דרגה חמישית בפני עצמה, וההבדל שבינה לבין דרגת המדבר הוא כמו ההבדל שבין דומם לצומח.

אז כמו שהזכרנו ישנם ארבע דרגות שכל אחת מהן שונה לגמרי המדרגה שלפניה. בואו נחדד עוד קצת.
גם בדרגת הדומם יש דרגות.
יש עפר, שהוא הנחות שבדומם
לעומתו גם יהלום נקרא דומם. למרות שהוא נעלה הרבה יותר מאשר העפר, אי אפשר לומר שהעפר הוא דומם והיהלום כבר בדרגה אחרת.
ואפילו, לפי עצם הדבר, אין ערך בכלל בין דשא ( לא סינטטי כמובן ) ליהלום.


הדרגה הפחותה ביותר בצומח נעלת במהותה הרבה יותר מאשר הנעלה שבדומם. הצומח הוא חי, יש לו חיות, הדומם לעומתו מת. וזה הבדל עצום.


ההבדלים בין דרגה לדרגה מתבטאים במשהו פנימי הרבה יותר.
ברור שעדיף להיות האדם הפחות ביותר, מאשר השועל לדוגמא, הפיקח שבחיות.
ואם אמרנו שיש דרגה חמישית ששונה בעצם מהותה – היהודי, ברור שעדיף להיות היהודי הפשוט ביותר מאשר הגוי החכם בעולם.


גם בדרגת המדבר ישנם הבדלים,
התכונות של בני יפת נעלות משל חם והתכונות של שם נעלות מאשר יפת, אבל זה לא הופך את 'חם' לבהמה או את שם לעל אדם. ההבדלים בינהם הם כמו ההבדלים בתוך אותה דרגה.

מכאן חייבים לומר, שיש כאן חידוש שבגללו היהודי נקרא דרגה חמישית.

האדמוה"ז מסביר בתניא שמעלת היהודי על הגוי מתבטאת בשני סוגים:


א. הנפש הבהמית, שיש לכל המדברים נעלית יותר – זה מתבטא בכך שהיהודים הם ביישנים רחמנים וגומלי חסדים מצד הנפש הבהמית שבהם שהיא מזוככת יותר. תכונות כאלו יכולות להמצא גם באומות העולם.
לכן המעלות האלו לא הופכות את היהודי לדרגה שונה לגמרי. זה תכונות טובות יותר אבל בתוך מין המדבר.


ב. יש לבנ"י נפש שנית, היא לא קיימת בכלל אצל שאר האומות, היא משהו נעלת לגמרי (הסבר מורחב יותר בפרק השלישי בבלוג ) לכן נקראו בנ"י בנים למקום, מצד הנפש שלהם שהיא שונה לגמרי עד שבנ"י נקראים דרגה חמישית.


אם כן, למה אומרים כולם שהנבראים מתחלקים לארבע דרגות בלבד? (חוץ מאשר במשחק הנ"ל, כבר סיכמנו שהחלוקה שם מוזרה)

וכאן מגיע החידוש.
לא רק שישראל הם דרגה חמישית, אלה שהם הרבה יותר מאשר ההבדל בין סוג המדבר לחי,
כי שניהם חלק מהבריאה
ואילו – הנפש – השנית – שבישראל – היא – חלק – מהבורא כביכול.
לכן הבריאה נחלקה לארבע סוגים בלבד, כי מעלת עמ"י אינה חלק מהבריאה אלה חלק מהבורא.


לכן גם המרחק בין גרגירי אבק לגלילאו גללי  לא שווה ערך להבדל בין פרט כלשהו בבריאה לנשמה שבישראל. כי המרחק הזה הוא בתוך הבריאה עצמה אלה שבבריאה יש דרגה נמוכה יותר ויש דרגה גבוהה.

לדוגמא:
בין אחד למיליון יש מרחק עצום.
אבל המרחק הזה לא משתווה בכלל למרחק שבין אינסוף למיליון, כי מליון הוא מוגבל, והמרחק הזה מוגבל, ואילו עמ"י שהם חלק מהאינסוף, אין פה יחס בכלל או מקום להשוואה.

והמעלות האלו איכותיות וכמותיות.
לנשום עמוק עכשיו

***

כאן הייתי אמורה לסיים את הפרק ולהמשיך לתשובה של השאלה ההתחלתית בפרק הבא.
אבל אני רוצה שתבינו למה הפרק הזה חשוב להבנת התשובה ולכן אני אתחיל לענות בקיצור.

כל המעשים של אברהם לפני ציווי לך לך הגיעו מצד מעלתו כ – אדם משכולל.
כל אדם עם תכונות נעלות יכול להגיע למקום כזה, נקודת היהודי, התבטאה בציווי 'לך לך' דווקא, היא זאת שהפכה את אברהם לדרגה שנעלת מהבריאה.
למה דווקא 'לך לך' ולמה מסירות הנפש בכבשן האש לא נקראת נקודת היהדות בעז"ה בפרק הבא.
המשך יום נעים!

שתפי בווצאפ

עוד בנושא
אוף.לא רוצה
newEmotionIcon_37
עד מתי זה ימשיך ככה? אנחנו חברות חברות לגמרי לגמרי רגילות עושות הכל ביחד צוחק...
קוביות/פלטה- המקום לכל המתלבטות
icon_set_3_24
הייי מה נשמע שותפות?? מתגעגעות ליומני?? (מלשון יומן שלי חחח אני פשוט חולה על ...
אני אוהבת לדמיין!
IMG-20240425-WA0003
בלי כתיבה יפה ובלי חרוזים אני בן אדם שאוהב לחלום! אני אוהבת לדמיין הכל! עתיד,...
די לנצח בקרבות. די.
new-emotion-icons_24
למה כשהשמש שוקעת את מגיעה לסנוור לי את הלב? למה כל פעם שניהיה חושך בחוץ אני מ...
שאלה אולי קצת מוזרה פליז תענווווו
newEmotionIcon_03_42
תמיד הייתי ילדה טובה כזאת, חסידית, זורמת, קצת שובבה😉 מסתבר (חברות אמרו לי לא ...
זה כינוי טראומטי, אז תשתדלו.
IMG-20240425-WA0003
יש כינוי אחד, שתעשו לי טובה- אל תגידו בחיים לאף אחת. זה פוגע ברמה שאתן לא יכו...
נושא מכעיס
24
חייבת לרשום על קטע מעצבן אני יחסית בקשר טוב עם האחראיות בתיכון של הכנסים, והד...
לא נרדמת
19
תמיד חשבתי שהלילות שלי קטנים רק מתחילים וברגע נרדמים קמים הבוקר זה מסע בסוף ג...
פוסטים חדשים
NO LIMIT
אם לא היו שום גבולות בעולם, והיית יכולה להיות הכ-ל. (בואי נשאר אבל בעולם הריא...

קול שפוי

סתם מעניין...
איזה בנות יותר מעניינות אותך שכליות או רגשיות? למה?

אני

אני מכורה מה עושים?
היי. אני מכורה לאתר, מה אני עושה? אני חושבת על זה כל הזמן ,פותחת מלאא פעמים ב...

אחת..

אוף.לא רוצה
עד מתי זה ימשיך ככה? אנחנו חברות חברות לגמרי לגמרי רגילות עושות הכל ביחד צוחק...

לילי

קוביות/פלטה- המקום לכל המתלבטות
הייי מה נשמע שותפות?? מתגעגעות ליומני?? (מלשון יומן שלי חחח אני פשוט חולה על ...

קציצה שרופה

אני אוהבת לדמיין!
בלי כתיבה יפה ובלי חרוזים אני בן אדם שאוהב לחלום! אני אוהבת לדמיין הכל! עתיד,...

קישורית

אהבה בתענוגיםם
פעם שאל ר' זלמן אהרון את אביו הרבי המהר"ש, מה ההבדל בין 'אהבה רבה' ל'אהב...

דיני

אופי או ?
עוד לא הבנתי אם יש לי אופי שלא רב עם אפחת או שאני פשוט מקבלת מכות ועוצמת עיניים

פיננסי

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *